پنجشنبه 31 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با PBS آمريکا: در تلاشيم بين دولت سوريه و معترضان، ايجاد تفاهم کنيم، ايسنا

رئيس‌جمهور کشورمان با بيان اينکه ملت ايران تحريم را به فرصتی برای حرکت و پيشرفت پرشتاب تبديل کرده است، گفت: برخی کشورهای سلطه‌گر غربی، جمهوری اسلامی ايران را تحريم کرده‌اند اما امروز اروپا و آمريکا دچار بحران اقتصادی شده است و اينان در حقيقت خودشان را تحريم کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با چارلی رز ـ خبرنگار مشهور شبکه PBS آمريکا ـ در پاسخ به اين سوال که «تحريم‌ها چه آثار منفی در ايران داشته است؟»، تصريح کرد:‌ تحريم و اعمال فشار برخی کشورهای غربی عليه ملت ايران متعلق به امروز نيست و بيش از ۳۰ سال است که ايران تحت تحريم‌های ناعادلانه سلطه‌گران قرار دارد اما ملت ايران در دوره همين تحريم‌ها دستاوردهای کم‌نظيری را به دست آورده و حتی بزرگ‌ترين اصلاحات اقتصادی را در اين دوره اجرايی کرده است. بی‌ترديد اگر تحريم‌ها آثار منفی داشت اجرای طرح هدفمند کردن يارانه‌ها امکان‌پذير نمی‌شد.

وی ادامه داد: با همراهی مردم، دولت بزرگ‌ترين اصلاحات اقتصادی تاريخ کشور را با اقتدار انجام داد و آن را تا پايان ادامه خواهد داد.

رئيس‌جمهور در پاسخ به اظهار چارلی رز که «بالاخره تحريم‌ها تاثيرات منفی نيز در بر داشته است»، افزود: البته تحريم‌ها برخی مزاحمت‌هايی را به وجود آورد که اين مزاحمت‌ها و مشکلات در تجارت آزاد نيز ممکن است پيش بيايد. ملت ايران از تحريم استقبال نمی‌کند و اصولا آن را اقدامی زشت می‌داند که راه همکاری‌های دوستانه را مسدود می‌کند. تحريم بيش از آنکه اقدامی اقتصادی باشد، يک برخورد و اقدام سياسی است.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: ايران کشوری بزرگ با اقتصادی گسترده است و حجم روابط ايران با اروپا در سال‌هايی که تحريم‌ها عليه ايران اعمال شده هر سال افزايش داشته است. ‌اقتصاد مانند هواست و نمی‌توان جلوی آن را گرفت؛ چنانکه ايران تحريم شد اما بحران اقتصادی در اروپا و آمريکا به وجود آمده است.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره برخی انتقادها و مخالفت‌ها با دولت وی در داخل ايران خاطرنشان کرد: ايران جامعه‌ای آزاد است و احزاب و گروه‌ها آزاد هستند که اظهار نظر و انتقاد کنند. در خصوص بعضی اعضای کابينه که دارای ديدگاه‌های سازنده و مثبت هستند برخی مخالفت‌هايی مطرح می‌کنند و کسی مانع آنان نمی‌شود. اين نشان می‌دهد که دولت آزادی کامل برقرار کرده و از اينکه کسی حرفی بزند، هيچ‌گونه نگرانی ندارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره سوريه نيز يادآور شد: ديدگاه جمهوری اسلامی ايران در خصوص تمامی کشورها حمايت از آزادی، عدالت و حق انتخاب آزاد است و هيچ دولتی نبايد در امور ساير کشورها دخالت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: دموکراسی با دخالت بيگانگان و لشکرکشی ناتو به دست نمی‌آيد. افغانستان بيش از ده سال است که اشغال شده اما وضعيت امنيت و اقتصاد اين کشور به مراتب بدتر از گذشته شده است.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: بايد مردم و سياست‌گذاران در همه کشورها با تفاهم و حسن نيت، مسائل و مشکلات خود را برطرف کنند. در مورد سوريه متاسفانه بعضی دولت‌ها به داخل اين کشور اسلحه ارسال می‌کنند که اين شرايط کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند.

احمدی نژاد با تاکيد بر اينکه مواضع جمهوری اسلامی ايران در حوزه سياست خارجی کاملا روشن و علنی است، ادامه داد: حمايت و مخالفت ايران علنی و آشکار است و در اعلام مواضع خود از کسی هراسی نداريم. ايران با دولت و مردم سوريه روابط دوستانه و صميمی دارد و در تلاش هستيم بين دولت و عده‌ای که اعتراض دارند، تفاهم ايجاد کنيم.

وی افزود: روش برخورد ناتو با تحولات منطقه و کشورها اشتباه و غلط است و نمی‌توان با بمباران و هجوم نظامی مشکل ملت‌ها را حل و فصل کرد. برخورد با اختلافات و مطالبات ملت‌ها راه حل انسانی دارد. شورای امنيت به جای حمله نظامی بايد گروهی بی‌طرف را مامور کند تا بين مردم و حکومت بر سر راه حل مثبتی به توافق رسيده و اختلافات در يک مسير انسانی حل و فصل شود.

رئيس‌جمهور افزود: با توجه به روش برخورد سلطه‌گران با تحولات منطقه، برداشت ما اين است که آمريکا و ناتو به دنبال اشغال و سيطره مجدد بر خاورميانه و شمال آفريقا هستند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره مواضع ايران در خصوص انقلاب مردمی در ليبی نيز اظهار کرد: ايران هميشه در کنار ملت‌ها قرار دارد اما معتقديم هدف ناتو کمک به مردم ليبی و تامين منافع و مطالبات آنان نيست. ناتو يک نيروی نظامی شناخته شده است که در برابر يک دلار هزينه به دنبال کسب ده‌ها دلار سود است. ضمن اينکه مشخص است در ۳۲ سال گذشته کدام دولت‌ها در مقابل انقلاب مردمی ايران ايستاده‌اند. ايران به طور اساسی با دخالت ناتو در امور ساير کشورها مخالف است و به طور علنی و با صراحت اعلام می‌کند که آن را اقدام درستی برای تثبيت صلح و امنيت نمی‌داند.

وی همچنين در پاسخ به سوالی درباره شرايط بعد از انتخابات رياست جمهوری ايران خاطرنشان کرد: کسانی که نسبت به انتخابات اعتراض و انتقادی داشتند مطالبات خود را مطرح کردند و مراجع قانونی نيز به ادعاهای مطرح شده رسيدگی کردند اما بايد ميان اين عده و افراد معدودی که به دنبال خسارت زدن به اموال عمومی و تعدی به حقوق مردم و تخلف از قانون بودند، تفاوت قائل شد. در همه جای دنيا دستگاه قضايی به تخلفات چنين افرادی رسيدگی می‌کند و در ايران نيز چنين است.

رئيس‌جمهور در پاسخ به اين سخن خبرنگار PBS که «عده‌ای معتقدند با توجه به شرايط سوريه ساير تحولات منطقه به نفع ايران نخواهد بود»، گفت: هر جا که مردم احترام، آزادی و عدالت داشته باشند به نفع ايران است. اصولا منافع ايران با‌ آنچه که غربی‌ها به آن باور دارند، متفاوت است چرا که ايران به دنبال تسلط بر ديگران نيست بلکه به دنبال ساختن دنيايی است که همه در آن به طور عادلانه و احترام‌آميز زندگی کنند.

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره سفر نخست وزير ترکيه به قاهره و سخنان وی مبنی بر ضرورت تشکيل دولت دموکراتيک و آزاد در مصر و همچنين موضع جمهوری اسلامی ايران در خصوص حکومت جديد مصر، تصريح کرد: ما تعيين نمی‌کنيم که در مصر چه نوع حکومتی بر سر کار بيايد. اين اختيار و حق مردم مصر است که آزادانه نوع حکومت خود را انتخاب کنند و هر آنچه مردم انتخاب کردند ما به آن احترام می‌گذاريم و از آن حمايت خواهيم کرد. مردم مصر، مردم با فرهنگ و تمدن‌سازی هستند و بايد اجازه داده شود ملت‌ها آزادانه برای سرنوشت خود تصميم بگيرند.

وی ادامه داد: اگر سردمدارن کشورهای غربی تصور می‌کنند که می‌توانند در تحولات منطقه وارد شوند و با سوءاستفاده از شرايط، سلطه خود را احيا کنند، سخت در اشتباه هستند. ملت‌ها عليه ديکتاتورها قيام کرده‌اند و می‌دانند که ديکتاتورها مورد حمايت چه کسانی بوده‌اند.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سوالی در مورد روابط ايران و آمريکا و اينکه «آيا ايران تمايل دارد روابط خود را با آمريکا بهبود ببخشد؟»، اظهار کرد: ايران علاقه‌مند است با همه، روابط مثبت و سازنده‌ای داشته باشد. ملت ايران داری منطق و فرهنگ چند هزار ساله است و در طول تاريخ به حقوق هيچ ملتی دست‌درازی نکرده است. در خصوص رابطه با آمريکا بايد توجه داشت که اين کشور روابط خود را با ايران به طور يک طرفه قطع کرد و با وجود اينکه در ماده ۱ قرارداد الجزاير متعهد شده است که در هيچ اقدامی عليه ايران مشارکت نکند اما همواره در طول دوران پس از انقلاب اسلامی عليه ملت ايران فعال بوده است.

احمدی‌نژاد افزود: اگر بناست روابط دو کشور بهبود يابد، بايد نوع نگاه دولت‌مردان آمريکا تغيير کند و رسما اعلام کنند که برای ملت و دولت ايران احترام قائلند و به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

وی در پاسخ به اين سوال که «آيا تمايل داريد دولت‌های ايران، آمريکا و روسيه در مذاکرات مشترک مسائل موجود جهان را مورد تبادل نظر قرار دهند؟» خاطرنشان کرد: ايران از هر اقدامی که به تفاهم و همکاری در سطح بين‌المللی و برقراری عدالت کمک کند، استقبال می‌کند.

رئيس‌جمهور يادآور شد: آنچه در فضای ذهنی سياستمداران آمريکا در خصوص منافع وجود دارد، در ذهن ما ارزشی ندارد. ايران منافع خود را در صلح و امنيت برای همه ملت‌ها جست‌وجو می‌کند و اين با رفتار کسانی که برای تامين منافع سرمايه‌داران بين ملت‌ها جنگ و تنش ايجاد می‌کنند، تفاوت دارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی ديگر در خصوص فعاليت‌های هسته‌يی ايران و غنی‌سازی ۲۰ درصد نيز گفت: غنی‌سازی ۲۰ درصد برای تامين سوخت راکتوری است که دارو توليد می‌کند و در ايران ۸۰۰ هزار نفر به اين داروها احتياج دارند. ايران نياز خود را برای تامين سوخت اين راکتور به آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌يی اعلام کرد و آژانس طبق تعهدات و قوانين موجود بايد اين درخواست ايران را بدون هيچ شرطی تامين می‌کرد اما آنان با اين موضوع نيز سياسی برخورد کردند و برای تامين سوخت مورد نياز، پيش‌شرط قرار دادند؛ از اين رو مجبور شديم خودمان برای توليد سوخت ۲۰ درصد که هزينه بالايی دارد، اقدام کنيم و البته امروز اين آمادگی وجود دارد که اگر سوخت ۲۰ درصد مورد نياز کشورمان تامين شود، غنی‌سازی ۲۰ درصد را متوقف کنيم.

وی رفتار آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را دوگانه و تبعيض‌آلود دانست و ادامه داد: دولت آمريکا و برخی متحدان آن چندين هزار بمب اتمی ذخيره کرده‌اند اما آژانس تاکنون حتی يک گزارش از سلاح‌های هسته‌يی آنان و خطرات اين سلاح‌ها ارائه نکرده است. اين در حالی است که آژانس در مواجهه با ايران حتی جزئيات فعاليت‌های هسته‌يی ايران را در جرايد منتشر کرده است.

رئيس‌جمهور افزود: آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بر خلاف قانون، اسامی دانشمندان هسته‌يی ايران را منتشر کرد. اين يک تخلف بزرگ بود که تاکنون باعث ترور سه نفر از دانشمندان کشورمان توسط صهيونيست‌ها شده است. وقتی در قانون آژانس آمده است که اطلاعات هسته‌يی کشورها محرمانه تلقی می‌شود، آژانس بايد امانتدار باشد و اطلاعات هسته‌يی اعضا را به طور سری حفظ کند.

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره ويروس «استاکس نت» و خسارات ناشی از آن نيز اظهار کرد: ملت ايران در طول سال‌های متوالی به خوبی ياد گرفته است که چگونه در شرايط سخت زندگی کند. ۳۲ سال است که رژيم صهيونيستی و بخش‌هايی از دولت آمريکا و متحدان اروپايی آن مدام عليه ملت ايران برنامه‌ريزی و اقدام کرده‌اند اما با وجود تمام تلاش‌های آنان، ملت ايران در حال پيشرفت شتابان است.

وی در پاسخ به اينکه «چگونه می‌توان ايالات متحده آمريکا و جهان را در خصوص صلح‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌يی ايران قانع کرد؟»، يادآور شد: اکثريت کشورهای جهان در قالب گروه‌ها و مجامع منطقه‌ای و بين‌المللی از فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی ايران حمايت کرده‌اند و اين نشان می‌دهد که جهان نسبت به اين موضوع قانع شده است اما دولتمردان آمريکايی را تا زمانی که ذهنيت خود را عوض نکرده‌اند، نمی‌توان قانع کرد. آنان بايد عينک خود را عوض کنند.

رئيس‌جمهور همچنين در پاسخ به سوالی درباره تحقق کامل آزادی بيان و حقوق بشر در آفريقا و آسيا اظهار کرد: چرا اسم اروپا و آمريکا را در اين زمينه مطرح نمی‌کنيد؟ امروز همه می‌دانند در اروپا کسی قادر نيست درباره رژيم صهيونيستی سخنی به زبان بياورد و در اکثر کشورهای دنيا عده قليلی بر منابع و ثروت‌های آن کشور حاکم هستند. در آمريکا نيز بيش از ۱۰۰ سال است که دو حزب حاکم هستند؛ بنابراين در اروپا و آمريکا نيز حاکميت مردم اعمال نمی‌شود و بی‌عدالتی و ظلم وجود دارد که بايد برای اصلاح اين امور تلاش کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016