جمعه 1 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست عضويت رسمی دولت مستقل فلسطين به سازمان ملل ارائه شد، راديو زمانه

محمود عباس، رئيس دولت خودگردان فلسطين نامه درخواست به‌رسميت شناختن دولت مستقل فلسطين را به بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل تقديم کرد.

به گزارش رويترز، به اين درخواست در شورای امنيت سازمان ملل رسيدگی خواهد شد؛ فرايندی که زمان خواهد برد.

آمريکا پيش از اين اعلام کرده بود که در شورای امنيت اين تقاضا را وتو خواهد کرد.

محمود عباس در سخنان خود در نشست عمومی سازمان ملل که چندين بار مورد تشويق حاضران قرار گرفت، گفت: «ما دست دولت و مردم اسرائيل را برای صلح می‌فشاريم.»

عباس افزود: «خلق ما به مقاومت مردمی و صلح‌جويانه خود ادامه خواهد داد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين گفت: «شهرک‌سازی‌های اسرائيل اقبال رسيدن به راه حل دو دولت را از بين می‌برد و تهديدی است عليه موجوديت و ساختار تشکيلات خودگردان فلسطين.»

عباس تأکيد کرد که فلسطينی‌ها در سال‌های گذشته با اميد و صداقت پای ميز مذاکره با اسرائيل نشستند و حتی پس از شکست مذاکرات از تلاش در راه دستيابی به صلح بازنايستادند اما اين تلاش‌ها با سرسختی اسرائيل و ادامه شهرک‌سازی‌ها روبه‌رو شد.

محمود عباس با بيان اين‌که شهرک‌سازی‌های اسرائيل بايد متوقف شود؛ اعلام کرد که سازمان آزاديبخش فلسطين برای بازگشت سريع به مذاکرات بر پايه مفاد تأييد شده آماده است.

ناظران سياسی طرح محمود عباس، رهبر ميانه‌رو ۷۶ ساله و مخالف خشونت را نشان‌دهنده سرخوردگی فلسطينی‌ها از مذاکرات ۲۰ ساله تحت حمايت آمريکا با اسرائيل می‌دانند؛ مذاکراتی که موفق به غلبه بر موانع موجود بر سر راه صلح نشده‌اند؛ موانعی چون اشغال کرانه باختری اردن، وضعيت بيت‌المقدس (اورشليم) و مسأله پناهندگان.

صاحب‌نظران همچنين اقدام عباس را نشان‌دهنده کاهش نقش آمريکا و انزوای بيشتر اسرائيل در منطقه، پس از موج «بهار عربی» می‌دانند. اين در حالی است که باراک اوباما با روی کار آمدن خود در ژانويه ۲۰۰۹ رسيدگی به وضعيت خاورميانه را در اولويت‌های خود قرار داده بود.

محمود عباس با اعلام درخواست به‌رسميت شناختن دولت مستقل فلسطين در سازمان ملل، تهديد به اقدامات تلافی‌جويانه اقتصادی از سوی برخی مقامات آمريکايی و اسرائيلی را ناديده گرفت.

چنين اقدامات تلافی‌جويانه‌ای می‌تواند دولت خودگردان فلسطين را به سوی اعلام انحلال خود پيش برد و دولت اسرائيل را مجبور سازد تا دستگاه دولتی کل کرانه باختری رود اردن را در دست گيرد.

صائب عريقات، مشاور محمود عباس و عضو ارشد هیأت مذاکره‌کننده فلسطين با اسرائيل در اين باره گفت: «در چنين شرايطی ما از اسرائيل دعوت می‌کنيم تنها قدرت حاکم در ميان اردن و مديترانه باشد.»

در همين حال اسماعيل هنيه، که حکومت حماس در نوار غزه را رهبری می‌کند امروز اعلام کرد که فلسطينی‌ها بايد سرزمين خود را آزاد سازند و نه اين‌که آن را از سازمان ملل «گدايی» کنند.

هنيه گفت: «مردم فلسطين، مردم ما، برای داشتن دولت مستقل خود به سازمان ملل التماس نمی‌کنند... دولت‌ها با قطعنامه‌های سازمان ملل ساخته نمی‌شوند. موضوع آزادسازی سرزمين ماست.»

وی افزود: «بيش از ۶۰ سال است که مردم فلسطين مبارزه و مقاومت می‌کند. هزاران شهيد و زندانی برای آزادی سرزمين ما خود را فدا کردند. يک دولت فلسطينی با معامله و تهديد زاده نمی‌شود.»

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل قرار است در نشست عمومی سازمان ملل پس از محمود عباس سخنرانی کند.

امروز در آستانه سخنرانی محمود عباس در سازمان ملل، ۲۲ هزار مأمور امنيتی اسرائيل به حالت آماده‌باش درآمدند تا از وقوع خشونت در اين کشور و کرانه باختری رود اردن جلوگيری کنند.

با اين حال در تظاهرات فلسطينی‌ها در کناره باختری رود اردن نيروهای امنيتی اسرائيل با تظاهرکنندگان درگير شده و به شليک گاز اشک‌آور روی آوردند. تظاهرکنندگان نيز به روی مأموران سنگ پرتاب کردند.

در دهکده نبی صالح، تظاهرکنندگان پرچم اسرائيل و تصاوير باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا را به‌ آتش کشيدند.

گروهی از مردم صندلی بزرگی با رنگ آرم سازمان ملل به نشانه عضويت فلسطين در سازمان ملل، حمل می‌کردند.

در دهکده بيلين نيز درگيری‌هايی گزارش شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016