پنجشنبه 7 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يوسف ندرخانی متهم محکوم به اعدام در دادگاه از گرويدن به مسيحيت توبه نکرد؛ انتظار برای دريافت حکم، کمپين بين المللی حقوق بشر

صبح چهارشنبه ۶ مهرماه آخرين جلسه دادگاه يوسف ندرخانی، کشيش متهم به ارتداد در حالی برگزار شد که او عليرغم درخواست های متعدد قاضی دادگاه حاضر به توبه نشد و در همان مذهب مسيحيت باقی ماند. محمد علی دادخواه، وکيل يوسف ندرخانی با اظهار اميدواری از اينکه دادگاه بالاخره حکم برائت موکلش را صادر کند به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« سه روز او را به دادگاه آوردند که توبه کند، هر سه روز او منکر توبه شد. من در آخرين دفاعم گفتم که امکان اعدام او از منظر شرع و قانون خودمان و حقوق بين الملل درست و قانونی نيست و تصورم اين است که دادگاه نظرات من را پذيرفت. من اميدوارم دادگاه حکم برائت وی را بدهد و ظرف يک هفته آينده آزاد شود. چون حکم ارتداد که از قبل حذف شد و در خصوص توبه هم من دفاعيات لازم را کردم که قانونی نيست.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يوسف ندرخانی، کشيش ۳۲ ساله ی است که از پدر و مادری مسلمان به دنيا آمده و در سن ۱۹ سالگی به دين مسيحيت گرويده است. او تا قبل از بازداشتش کشيش جماعتی حدود ۴۰۰ نفر از مسيحيان اهل رشت بوده است. حکم اعدام او به جرم ارتداد در تاريخ اول شهريور ۱۳۸۹ توسط شعبه يازدهم دادگاه تجديد نظر استان گيلان تاييد شد با اين حال خوشبختانه در تاريخ ۷ تيرماه امسال حکم اعدام از سوی ديوان عالی کشور نقض شد اما منوط به توبه آقای ندرخانی شد. اين متهم اولين دادگاهش روز يکشنبه سه مهرماه برگزار شد که به سه جلسه دادگاه ديگر نيز تا روز چهارشنبه ادامه پيدا کرد.

محمدعلی دادخواه در خصوص روند دادگاه موکلش گفت:« رييس دادگاه به موکلم می گفت بگو که من ازمسيحيت برگشتم و بگو که اسلام را ناسخ اديان ديگر می دانم و او می گفتم من اين را نمی گويم.»

دادخواه ادامه داد: قبلا رای اعدام دادگاه تجديد نظر به ديوان عالی کشور فرستاده شده بود و از آنجا که فاقد پشتوانه قانونی و منطقی بود اعدام حذف شد اما ديوان خواسته بود از او توبه بگيرند و اگر توبه نکند باز هم اعدام شود. من در دادگاه گفتم از نظر قانون کشورمان، عرفان اسلامی، و نظرات فقه های مانند منتظری ، اردبيلی و صانعی توبه گرفتن از نظر قانونی درست نيست. ما نظرات خاص اين اشخاص را درباره اين پرونده گرفته بوديم. به دادگاه گفتم که از منظر حقوق بين الملل که کشور ما هم آن را پذيرفته است اين حرکت قانونی نيست. متاسفانه دادگاه در جلسه روز اول زياد با من خوش رفتاری نکرد و استنباط هايشان از حضور من دور از اصول بود.

دادخواه از برخورد ناصحيح عوامل دادگاه در جلسه اول گفت:« فکر می کردند که من رفتم تا به موکلم بگويم توبه نکند، می گفتند وگرنه چرا من بايد اينهمه راه دور را تا آنجا بروم و در دادگاه شرکت کنم. يا مثلا جلوی در به من گفتند که اگر فردا با کراوت بيايی راهت نمی دهيم که من باز هم با کروات رفتم.»

وکيل ندرخانی گفت:« ما در نظام حقوقی مان و فهرست عناوين کيفری مان اصلا عنوانی تحت عنوان ارتداد نداريم و از آنجا که طبق قانون اساسی اصل قانونی بودن جرم و مجازات را پذيرفتيم بنابراين دولت بايد بر اين نکته پافشاری کند تا حقوق مردم حفظ شود وگرنه ممکن است بعضی از دادوران در هنگام دادرسی چنين اقداماتی را انجام دهند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016