پنجشنبه 7 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر: به آزارهای قضايی عليه خانم نرگس محمدی پايان دهيد

فراخوان فوری ـ برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر
اطلاعات تازه
IRN 005 / 0711 / OBS 098.2
ايران: آزار و اذيت قضايی/صدور حکم
۶ مهر ۱۳۹۰

http://www.fidh.org/Stop-judicial-harassment-of?var_mode=calcul

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامهء مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زير در ايران اقدام کنيد.

اطلاعات تازه
برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر از طريق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران» (LDDHI) از ادامه آزار و اذيت قضايی و محکوميت خانم نرگس محمدی، سخنگو و نايب رييس کانون مدافعان حقوق بشر، مطلع شده است.
براساس اطلاعات دريافتی، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی در روز ۴ مهر ۱۳۹۰ خانم نرگس محمدی را به اتهام «اجتماع و تبانی عليه امنيت کشور»، «عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر» و «فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران» در مجموع به ۱۱ سال حبس تعزيری محکوم کرد. از اين ۱۱ سال، ۵ سال آن به استناد ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال به استناد ماده ۴۹۹، و ۱ سال به استناد ماده ۵۰۰ صادر شده است. اين حکم به عنوان دلايل اتهام به فعاليت های حقوق بشری خانم نرگس محمدی از جمله تلاش وی برای تشکيل شورای ملی صلح، تأسيس کميته انتخابات آزاد، سالم و منصفانه و تشکيل کمپين اعدام بس کودکان، ملاقات وی با زندانيان سياسی و نيز ملاقاتش با مهدی کروبی، اهدای تنديس تلاشگر حقوق بشر از سوی کانون مدافعان حقوق بشر به مرحوم آيت‌الله منتظری در آذر سال ۱۳۸۸، همکاری با شيرين عبادی و تهيه گزارش از موارد نقض حقوق بشر در ايران استناد شده است. در هنگام انتشار اين فراخوان، او با وثيقه آزاد است، اما در خطر دستگيری خودسرانه به سر می برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر محکوميت خانم نرگس محمدی و اين اقدام تازه برای آزار و اذيت اعضای بنيانگذار کانون مدافعان حقوق بشر را محکوم می نمايد و اين اقدامات را به قصد تنبيه فعاليت های صلح آميز و مشروع حقوق بشری آنها تلقی می کند.

اطلاعات پيشينه ای
خانم نرگس محمدی در تاريخ ۲۰ خردادماه ۱۳۸۹ بدون حکم بازداشت در خانه اش دستگير و به زندان اوين منتقل و در تاريخ ۱۰ تير ۱۳۸۹ با وثيقه ۵۰ ميليون تومان آزاد شد. او در تاريخ ۳ اسفند ۱۳۸۹ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی حضور پيدا کرد.
کانون مدافعان حقوق بشر، که پنج وکيل دادگستری از جمله شيرين عبادی، گيرنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳، بنيان گذاشته بودند، در سال ۱۳۸۷ بسته شد. به علاوه، معاون دادستان تهران در تاريخ ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ رسما خانم شيرين عبادی و کانون مدافعان حقوق بشر را متهم کرد که با نيروهای خارجی برای به راه انداختن يک «انقلاب مخملی» در ايران ارتباط برقرار نموده اند. از آن پس، موجی از دستگيری و آزار و اذيت عليه وکلای حقوق بشری و به ويژه عليه بنيانگذاران کانون مدافعان حقوق بشر به راه افتاده است. دفاتر کانون مدافعان حقوق بشر تا به امروز بسته مانده است.
آقای عبدالفتاح سلطانی، وکيل دادگستری و عضو بنيانگذار کانون مدافعان حقوق بشر در تاريخ ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ به وسيله چهار مامور لباس شخصی دستگير شد. محل نگهداری او تا تاريخ ۱۶ تير ۱۳۸۸ نامعلوم بود و پس از آن روشن شد که در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر می برد. او در تاريخ ۴ شهريور ۱۳۸۸، پس از ۷۰ روز بازداشت خودسرانه شامل ۱۷ روز بازداشت انفرادی، با وثيقه ۱۰۰ ميليون تومان آزاد شد. اما از آن پس با اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» روبرو بوده ولی محاکمه نشده است. به علاوه حکومت در تاريخ ۱۰ مهر ۱۳۸۸ گذرنامه او را ضبط کرد و مانع سفر وی به آلمان برای دريافت جايزه بين المللی حقوق بشر نورمبرگ شد. خانم معصومه دهقان، همسر آقای عبدالفتاح سلطانی در تاريخ ۱۴ تير ۱۳۹۰ به شعبه دادگاه انقلاب اسلامی مستقر در زندان اوين احضار و بازداشت شد. آقای سلطانی، که وکيل همسرش نيز هست، اجازه نيافت او را در دادگاه همراهی کند. اطلاعات ديگری در باره اتهام يا دليل بازداشت خانم دهقان ارائه نشد. خانم معصومه دهقان در تاريخ ۱۹ تير ۱۳۹۰ با وثيقه آزاد شد. آقای عبدالفتاح سلطانی در روز ۱۹ شهريور ۱۳۹۰ در جلوی دادگاه انقلاب اسلامی به وسيله ماموران انتظامی که حکم جلب او را داشته اند دستگير شد. بعد از ظهر آن روز، چهار مامور امنيتی بدون داشتن حکم تفتيش منزل و دفتر کار او را بازرسی کردند و تعدادی سی دی، اوراق و اسناد و لپ تاپ فرزندان او را با خود بردند. در زمان انتشار اين فراخوان فوری، آقای عبدالفتاح سلطانی از آن تاريخ تاکنون در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوين در بازداشت انفرادی به سر می برد، اما اتهام وی را به وکيل او اطلاع نداده اند.
آقای محمد علی دادخواه، وکيل دادگستری و عضو بنيانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، به همراه سه تن از همکاران و دخترش به وسيله ۳ مامور لباس شخصی بدون حکم بازداشت در تاريخ ۱۷ تير ۱۳۸۸ دستگير شد. سپس دفتر وکالت او تعطيل و مهر و موم شد. آقای دادخواه که به «داشتن اسلحه و ترياک» و ارتباط با «دشمنان» متهم شده بود در تاريخ ۲۲ شهريور ۱۳۸۸ با وثيقه ۷۰۰ ميليون تومان آزاد شد. در ۱۲ تير ۱۳۹۰ به آقای دادخواه اطلاع داده شد که پيرو ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی در ارتباط با تشکيل کانون مدافعان حقوق بشر و سخنگويی آن و نيز وکالت در پرونده عليه متروی اصفهان که آثار ميراث ملی را به خطر انداخته است، به اتهام «اقدام و تبليغ عليه نظام اسلامی» به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محروميت از حرفه وکالت و تدريس در دانشگاه محکوم شده است. محاکمه او در ارتباط با پرونده سال ۱۳۸۸ در ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ انجام شده بود. آقای دادخواه برای اعتراض به حکم ۲۰ روز فرصت داشت. در زمان انتشار اين فراخوان فوری، آقای دادخواه با وثيقه آزاد است.
به علاوه، آقای محمد سيف زاده، عضو بنيانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، در تاريخ ۷ آبان ۱۳۸۹ به حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» از طريق تشکيل کانون مدافعان حقوق بشر و «تبليغ عليه نظام» از طريق مصاحبه با رسانه های بيگانه به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محروميت از وکالت محکوم شد. او که از تاريخ ۲۲ فروردين ۱۳۹۰ در بازداشت و در زندان اوين به سر می برد عليه اين حکم اعتراض کرد. در خرداد ماه ۱۳۹۰ به خانواده آقای سيف زاده اطلاع داده شد که دادگاه تجديد نظر حکم زندان او را به ۲ سال کاهش داده است. آقای سيف زاده در روز ۲۲ شهريور ۱۳۹۰ به دادسرا احضار و به او اتهام تازه «تبليغ عليه نظام» تفهيم شد. گويا اين اتهام در ارتباط با نامه ای است که او در ۳۰ تير ۱۳۹۰ از زندان به رييس جمهور پيشين خاتمی نوشت و در آن نقض گسترده قانون در قوه قضاييه را خاطرنشان کرد و متذکر شد که هيچ راه حلی به جز انحلال مراجع غيرقانونی مثل دادگاه های انقلاب اسلامی و دادگاه ويژه روحانيت وجود ندارد. به علاوه، به گفته او، موازين قانونی و حقوق شهروندی در مورد نزديک به ۲۰۰ زندانی سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين که محل حبس اوست، رعايت نشده است.

اقدام های مورد درخواست
لطفا به دولتمردان ايران نامه بنويسيد و از آنها بخواهيد:
۱ - تحت هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی خانم نرگس محمدی، و نيز ديگر اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، شامل آقايان عبدالفتاح سلطانی، محمد علی دادخواه، محمد سيف زاده و خانم شيرين عبادی و خانواده های آنها و نيز تمام مدافعان حقوق بشر و خانواده هايشان را در ايران تضمين کنند؛
۲ ـ آقايان عبدالفتاح سلطانی و محمد سيف زاده را فورا و بدون قيد و شرط آزاد کنند زيرا بازداشت آنها تنها با هدف تنبيه فعاليت های حقوق بشری آنها انجام شده است.
۳ ـ به هر گونه آزار و اذيت ـ از جمله در سطح قضايی ـ عليه خانم نرگس محمدی، ديگر اعضای کانون مدافعان حقوق بشر و به طور کلی تمام مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند؛
۴ ـ در هر شرايطی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاريخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند، به ويژه:
• ماده ۱ آن که می گويد: «همه افراد حق دارند به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق اين حقوق و آزادی ها فعاليت کنند،»
• ماده ۵ (ب) که می گويد: «همه افراد حق دارند برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق اين حقوق و آزادی ها به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی (...) برای تشکيل سازمان های غيردولتی، انجمن ها يا گروه ها، عضويت يا شرکت در آنها اقدام کنند،»
• ماده ۲ـ۱۲ که می گويد: «دولت بايد کليه تدبيرهای لازم را به کار گيرد تا حمايت مراجع ذيصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهديد، اقدامات تلافی جويانه، تبعيض منفی عملی و يا قانونی، فشار يا هرگونه اقدام خودسرانه ديگر در پی استفاده مشروع و قانونی اين افراد از حقوق مذکور در اعلاميه حاضر، تضمين گردد.»
۵ ـ به طور کلی، در هر شرايطی تضمين کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بين المللی حقوق بشر و موازين بين المللی که ايران نيز متعاهد آنهاست رعايت خواهند شد.

نامه ها را به مقامات زير ارسال کنيد:
• رهبر انقلاب اسلامی، آيت الله سيدعلی خامنه ای: info_leader@leader.ir
• رياست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد: فکس: ۵۸۸۰ ۶۴۹ ۲۱ ۰۰۹۸
• رياست قوه قضاييه، آيت الله صادق لاريجانی: bia.judi@yahoo.com/info@dadgostary-tehran.ir؛ فکس: ۶۵۶۷ ۳۳۱۱ ۲۱ ۹۸+/۶۶۷۱ ۸۷۹ ۲۱ ۹۸+
• وزير امور خارجه: فکس: ۶۶۷۴۳۱۴۹-۲۱-۹۸+
• نمايندگی دائمی جمهوری اسلامی ايران در ژنو، سوئيس
Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +41 22 7330203
Email: mission.iran@ties.itu.int
• سفارت ايران در بروکسل، بلژيک
Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium, Fax: + 32 2 762 39 15.
Email: iran-embassy@yahoo.com

لطفا به نمايندگان ديپلماتيک جمهوری اسلامی ايران در کشورخودتان نيز نامه بنويسيد.

***
پاريس ـ ژنو، ۶ مهر ۱۳۹۰
لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره اين درخواست مطلع فرماييد.
برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، برنامهء مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است که به حمايت از مدافعان حقوق بشر اختصاص دارد و هدف اصلی آن پشتيبانی مشخص از اين افراد در زمان نياز است.
برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر:
E-mail: Appeals@fidh-omct.org
• Tel and fax FIDH + ۳۳ (۰) ۱ ۴۳ ۵۵ ۲۵ ۱۸ / +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۱۸ ۸۰
• Tel and fax OMCT + ۴۱ (۰) ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۳۹ / + ۴۱ ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۲۹

پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران: lddhi(at)fidh.net يا lddhi.fidh(at)gmail.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016