یکشنبه 10 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

LC چيست؟ بهروز ستوده

در مسئله اختلاس ۳۰۰۰ مليارد دلاری از بانک های ايران اين روزها واژه Lc در نوشته های مربوط به اين اختلاس زياد بگوشتان می خورد . Lc چيست ؟

Lc مخفف يا کوتاه شده ی دو کلمه ی letter of credit يا همان اعتبار اسنادی چيست؟ letter of credit معمولا در معامله‌های بزرگ که فرايند مذاکره و توافق و پرداخت پول و حمل و بازرسی و تحويل‌گيری و … زمان‌بر و طولانی و يا سخت و پيچيده است و دستيابی به اعتماد متقابل برای تعيين زمان پرداخت اسان نيست ، لذا بانکهای طرفين بعنوان نمايندگان مالی خريدار و فروشنده وارد عمل ميشوند.در ابتدا اعتباربانک تضمين دهنده يا در واقع بانک باز کننده LC بايد مورد قبول بانک طرف فروشنده واقع گردد، لذا بانک صادر کننده LC به فروشنده تعهد می دهد که به مجرد وصول إسناد مورد نظر مانند بارنامه ، گواهـی بازرسی و ساير مدارکی که در LC ذکر شده کل پول را بلادرنگ به بانک طرف فروشنده پرداخت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برای اين کار خريدار به بانک مراجعه نموده و بانک با توجه به پيش فاکتور يا proforma invoice يک ضمانتامه به ارزش مبلغی که معامله بر اساس آن انجام می‌شود در وجه فروشنده صادر نموده يعنی به فروشنده تعهد می‌دهد که معادل اين مبلغ را در زمان ارائه اسناد (و يا در صورتيکه يوزانس يا مدت دار باشد در سر رسيد توافق شده ) از حساب خود برداشته و به حساب فروشنده بدون قيد و شرط واريز کند. به اين سند LC می‌گويند.بنابراين همانگونه که ملاحظه ميشود بانکها در مقابل LC تعهد غير قابل ابطال دارند يعنی حتی اگر خريدار تعهداتش را در مقابل بانک انجام ندهد بانک صادر کننده LC راسا مسئوليت پرداخت را بعهده دارد

و بهمين لحاظ در متن LC از واژه irrevocable غير قابل فسخ استفاده ميشود .

طبعا بانک صادر کننده LC بايد پيش از تعهد دادن ، از جانب خريدار مطمئن شود که او توان مالی کافی برای اجرای تعهداتش را دارد يعنی يا پول نقد در حساب داشته باشد يا وثيقه مکفی ارائه بدهد يا اينکه از نظر بانک بر اساس سوابقش اعتبار مالی او در حدی باشد که بانک حاضر به ريسک شده و از طرف او تعهد بدهد. فرق اصلی LC با چک در همين ويژگی تعهد اعتبار خريدار از طرف بانک است. چون معمولا معاملات بين‌المللی اين گونه پيچيدگی‌ها را دارند اغلب LC ها ارزی هستند يعنی برای مبادله پول بين دو کشور استفاده می‌شوند. اما LC ريالی هم داريم. يعنی اگر دو طرف يک معامله ايرانی باشند طرف های معامله می‌توانند از بانک بخواهند که LC ريالی برای آنها صادر کند يعنی همان درخواستی که دزدان وابسته به مافيای ولايت فقيه اسلامی از بانک های ايران نموده و بدين ترتيب ملياردها تومان را به جيب زده اند .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016