سه شنبه 12 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رواج بی‌سابقه اسلام‌گريزی جوانان چه نقشی در اعلام حکم اعدام کشيش مسيحی دارد؟ سخنان شيرين عبادی، محمد منتظری و شهرام نيکو، راديو فرانسه

بيژن برهمندی ـ زمينه ها و زمانه ها ـ اين روزها دادگاه يک کشيش ايرانی بنام يوسف ندرخانی، علاوه بر نگرانی های فراوان نسبت به سرنوشت اين شهروند ايرانی ،بحث های فراوانی نيز درباره ايرانيانی که به مسيحيت می گروند مطرح کرده است. اين دادگاه بايد اين روزها درباره حکم اعدامی که از قبل درباره اين کشيش مسيحی صادر شده – و البته توسط ديوان عالی کشور لغو شده است – دوباره داوری کرده و رای جديدی صادر کند.
آقای محمد علی دادخواه وکيل اين متهم ميگويد که ديوان عالی کشور ضمن لغو حکم اعدام، در عين حال توصيه کرده است که متهم در دادگاه تجديد نظر توبه کند تا از مرگ نجات يابد. او اضافه می کند که مسئولان دادگاه بطور مکرر از يوسف ندر خانی درخواست توبه ميکرده اند که البته از جانب او رد شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نکته حيرت انگيز در اين ماجرا اعلام بدون مقدمه اتهامات جديدی از سوی مقامات کشور نسبت به اين شهروند مسيحی است.
در واقع با شدت گيری موج اعتراضات بين المللی عليه حکم اعدام صادر شده عليه اين کشيش، و ابراز نگرانی شديد از اين که در ايران هرکس را که تغيير دين دهد بقتل می رسانند، امروز مقامات کشور صدور حکم اعدام به دليل تغيير دين را بکلی منکر شده و مدعی گرديدند که گويا اتهام اين کشيش مسيحی نه خروج از دين و "ارتداد"، آنگونه که تا کنون مطرح بود، بلکه "تجاوز های مکرر" و "اخاذی"های متعدد است. غلامعلی رضوانی معاون سياسی امنيتی استاندار گيلان درباره اين پرونده اعلام کرد که که يوسف ندرخانی "جرائم امنيتی دارد و خانه فساد داير کرده بود." بلافاصله پس از اعلام اين اتهامات جديد عليه کشيش نامبرده، آقای دادخواه وکيل او اعلام کرد که از وجود چنين اتهاماتی خبر ندارد و در دادگاه همه بحث ها درباره ارتداد بوده است.
در مجله راديوئی زمينه ها و زمانه ها ، از سرکار خانم شيرين عبادی حقوقدان و برنده جايزه صلح نوبل، حجت الاسلام احمد منتظری فرزند آيت الله منتظری و نيز آقای شهرام نيکو مسئول "کليسای ايرانيان " در اروپا دعوت کرده بوديم تا با شرکت در يک ميز گرد راديوئی، درباره اهداف و پيامدهای برپائی اين نوع دادگاهها به گفتگو بپردازيم.
متاسفانه درست با آغاز گفتگوها – که بوسيله تلفن انجام ميگرفت- ارتباط با آقای منتظری قطع شد و با وجود کوشش های مکرر همکاران ما برای وصل مجدد ارتباط ، اين کار ممکن نشد. در تماسی که ساعتی پس از برگزاری ميز گرد راديوئی با آقای منتظری داشتيم ، ايشان گفتند که "مقامات" تلفن وی را تحت کنترل دارند و هر وقت بخواهند از مکالمه تلفنی او جلوگيری می کنند.
با اين حال ايشان اظهار اميدواری کردند که شايد در ساعات شبانه شانس برقراری ارتباط بيشتر باشد.
به اين ترتيب ساعاتی پس از اين گفتگوی کوتاه دوباره با ايشان تماس گرفتيم و مصاحبه کوتاهی – اين بار دور از چشم و "گوش" اغيار ! – انجام گرفت که ما آنرا به انتهای ميز گرد اضافه کرده ايم.
خانم شيرين عبادی در اين گفتگو ها درباره اتهامات جديدی که به اين شهروند مسيحی زده شده است معتقد است که دولت جمهوری اسلامی در مقام ضعف استدلال مبادرت به يک عمل سياسی کرده است و بدروغ اتهاماتی را مطرح ميکند تا نشان دهد که علت صدور حکم مسائل اخلاقی و شکايت شاکيان بوده است. حال آنکه با توجه به عملکرد مامورين امنيتی در موارد مشابه ما می دانيم که اينها هر وقت از استدلال حقوقی کم می آورند و نمی توانند دنيا و افکار عمومی را قانع کنند، متوسل به چنين اتهامات و حيله های زشتی می شوند.
بعقيده خانم عبادی درست به دليل ترس از افکار عمومی است که اينک اتهامات جديد – و البته نادرستی – به اين پرونده اضافه شده است.
خانم عبادی معتقد است که عملکرد دولت در مورد اديان مختلف از جمله گروههای مختلف اسلامی، ناشی از قرائت دينی نيست، بلکه ناشی از يک نوع ديکتاتوری است. يعنی آن کس که در بالا ايستاده خود محور است و معتقد است که همه مردم ايران بايد همانگونه بيانديشند که او می انديشد و بايد از جهت مذهبی هم به او اقتدا کنند. در غير اين صورت مرتکب جرم شده اند و مستحق مجازاتند. بهمين دليل است که مسلمانان، حتی شيعيان هم از خشم حکومت در امان نيستند.
حجت الاسلام احمد منتظری در اين گفتگوی راديوئی تصريح می کند که آنها که عقيده دارند مرتد بايد اعدام شود در واقع اقرار می کنند که اسلام دين عقل و فطرت نيست و انقدر مبانی اين دين قابل تزلزل است که با شمشير و گلوله و حبس و زنجير بايد مردم را به آن معتقد نگاه داشت. و اگر زور را از بالای سر مردم برداريم از دين خارج می شوند.
احمد منتظری در علت يابی اين خشونت ها معتقد است که الان به اسم دين و مذهب چنان کارهای خلافی انجام ميشود که بسياری از جوانان از دين گريزان شده اند و چون خواسته اند بکلی بی دين نشوند به مسيحيت گرويده اند. اين يک واقعيتی است که با کمال تاسف وجود دارد. من فکر ميکنم چنين اعدامی برای ترساندن آن دسته از جوان هاست که از دين فرار کرده اند.
فرزند آيت الله منتظری با اظهار تاسف از اين که بسياری از علما و مراجع در مقابل اين بدعت بزرگ سکوت کرده اند، تاکيد می کند" برای من که پدرم روحانی بوده ، پدر خانمم روحانی بوده ، برادرم روحانی بوده و خودم روحانی هستم، اصلاً قابل توجيه نيست که چنين بدعت بزرگی دارد در دين گذاشته ميشود و علما ساکت هستند.
شهرام نيکو مسئول کليسای ايرانيان در اروپا در اين ميز گرد راديوئی ضمن توضيح مصائب و مشکلاتی که بر سر راه ايرانيان مسيحی شده وجود دارد توضيح می دهد که کشيش يوسف ندرخانی تنها کسی نيست که در ميان مسيحيان به زندان افتاده است. او می گويد از همان اوايل ايجاد جمهوری اسلامی چنين حوادثی در ايران بوقوع پيوسته است. او مثال ميزند که از جمله حسين سودمند در زندان مشهد درست بخاطر ارتداد بدار آويخته شد. يا کشيش هايک هوسپيان مهر بدنبال يک کشيش ايرانی مسلمان زاده بنام مهدی ديباج رفت و اين هر دو جانشان رادر اين راه از دست دادند.
به اين گفتگوی شنيدنی گوش کنيد.






Table Ronde RADIO 02/10/11

(24:28)













ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016