دوشنبه 29 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسلام‌هراسی يک پديده اجتماعی است، سياسی نيست، گفت‌وگوی راديو بين‌المللی فرانسه با فرهاد خسروخاور و اکبر گنجی

بيژن برهمندی - موج اسلام ستيزی در جوامع غربی اخيراً شدت بيسابقه ای بخود گرفته است و بويژه با ماجرای ادعای قرآن سوزی از سوی کشيش آمريکائی به سوژه پر سر و صدائی در جهان تبديل شده است.
با وجود معوق شدن طرح مراسم قرآن سوزان واکنش ها عليه اين طرح هنوز هم بويژه در ايران با شدت ادامه دارد.
در نماز جمعه اين هفته تهران هر دو سخنران نماز جمعه، سردار پاسدار صفوی و آيت الله جنتی عليه "دشمنان قرآن سوز" سخن گفتند و خطبه خواندند و سپس در سراسر کشور پس از مراسم نماز جمعه تظاهراتی عليه قرآن سوزان انجام شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حاشيه تظاهرات، حجت الاسلام حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی به رشد اسلام هراسی در جهان اشاره کرد و مدعی شد که "حرمت شکنی های" اخير باعث هشياری و بيداری جوامع مسلمان ميشود و در مجموع به نفع اسلام و مسلمين خواهد بود.
در کنار اين حوادث، بحث های مربوط به پروژه مسجد نيويورک هم فرصت جديدی فراهم کرد تا بار ديگر هواداران اسلام و گروههای اسلام ستيز در مقابل يکديگر صف آرائی کنند.
به اين حوادث می توان مراسم اعطای جايزه به کاريکاتوريست دانمارکی را هم اضافه کرد، که همين هفته گذشته در آلمان اتفاق افتاد و خانم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، جايزه آزادی مطبوعات اين کشور را به "کورت وسترگارد" که در سال ۲۰۰۵ تصاوير هجو آميزی از پيامبر اسلام کشيده و منتشر کرده بود اهدا کرد.
اين وقايع نشان می دهند که نيرو های معينی در کشور های غربی بويژه پس از فاجعه تراژيک يازده سپتامبر سياستی آشکارا اسلام ستيزانه پيش گرفته اند و انرا پنهان هم نمی کنند. آنها معتقدند که اسلام يک دين خشونت طلب و ارتجاعی است که بايد افشا و منزوی شود. به موازات فعاليت اين نيرو ها، حضور چشم گير اسلامگرايان افراطی، که از يک سو در قالب تروريست های بمب گذار عمل می کنند و از سوی ديگر در هياتی نا مانوس برای غربيان، با ريش و تسبيح و نقاب بر چهره همسرانشان، حضور نمايشی خود در فضاهای عمومی غرب را گسترش می دهند، پديده جديدی بنام اسلام هراسی را در
ميان افکار عمومی مردم کشور های غرب دامن زده است.
با جمعبندی چنين شواهدی ترديد نمی توان داشت که پديده اسلام هراسی، در ميان افکار عمومی کشور های غربی، از مبدا يازده سپتامبر تا به امروز گسترش چشم گيری داشته است.
در ميز گرد اين هفته ما آقايان فرهاد خسرو خاور پژوهشگر علوم اجتماعی و استاد دانشگاه در فرانسه و اکبر گنجی نويسنده و فعال سرشناس سياسی شرکت دارند.
در اين گفتگوها فرهاد خسرو خاور بر اين نکته تاکيد دارد که در پنجاه سال گذشته اسلام به عنوان يک دين خارجی در اروپا، تبديل به يک دين درونی شده است، دينی با حدود پانزده ميليون هوادار و با مليت اروپائی، که اينک به دومين دين اروپا تبديل شده است. بعقيده او بخشی از اين اسلام هراسی ريشه در اين نکته دارد که بسياری از مردم اروپا از نظر روانی و اجتماعی قادر به هضم اين واقعيت نشده اند.
خسرو خاور نتيجه ميگيرد که اسلام هراسی پيش از اينکه سياسی باشد يک پديده سياسی است.اين پديده از پائين به بالا حرکت ميکند و نه بالعکس. بعقيده او بسياری از سياست مداران می کوشند از شدت آن بکاهند ولی موفق نمی شوند.
اکبر گنجی عقيده دارد که اگر اسلام ستيزی امروز را با مثلاً دوران جنگ های صليبی و ديگر منازعات ميان اديان مقايسه کنيم، خواهيم ديد که سطح اين ستيزها نسبت به گذشته بسيار نازل هستند. چرا که در دوران مدرن ميزان رواداری همه انسانها، از جمله دينداران بالا رفته است.
بعقيده اکبر گنجی پديده ای که ما امروز با آن روبرو هستيم – و البته بسيار هم خطرناک است- بنيادگرائی است و نه اسلام. آن چيزی که امروزبه آتش نزاع دامن می زند و آنرا شعله ور می کند بنياد گرائی است و مخصوص يک دين هم نيست. هم بنيادگرائی مسيحی داريم ، هم يهودی و هم اسلامی.

[برای شنيدن گفت‌وگو اين‌جا را کليک کنيد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016