چهارشنبه 13 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در گفتگوی زنده تلويزيونی: فکر نکنند وقت تسويه حساب با احمدی‌نژاد رسيده است، ايلنا

- اينطور نباشد که بعضی‌ها فکر کنند يک بهانه‌ای به دست آورده‌اند و وقت آن است که با احمدی‌نژاد تسويه حساب کنند
- بعضی‌ها با توهين و تهمت به دولت و دروغ‌پردازی از مردم انتقام می‌گيرند
- دولت به خاطر منافع کشور سکوت می کند.


ايلنا: محمود احمدی‌نژاد شامگاه (سه شنبه) در گفتگوی زنده تلويزيونی با مردم در تشريح ابعاد و نتايج هفتمين حضور خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: تشکيل سازمان ملل يک دستاورد تاريخی است که هنوز به صورت کامل محقق نشده است اما با اين حال ملت بزرگ ايران نمی‌تواند استفاده از ظرفيت اين سازمان بين المللی را ناديده بگيرد.

به گزارش ايلنا، رييس جمهور با بيان اينکه تشکيل سازمان ملل نتيجه يک سری بحث‌های گسترده برای اصلاح مديريت جهان بود تا سازمانی تشکيل شود که مسائل جهان را به صورت عادلانه حل و فصل کند، افزود: تا حدود ۳۵ سال پس تاسيس سازمان ملل فرصت‌های محدودی برای ارائه نقد‌ها و طرح‌های در جهت حل و فصل منصفانه مسائل جهان در اين سازمان وجود داشت اما پس از فرو پاشی شوروی اين سازمان ديگر به صورت يکجانبه اداره و تبديل به سازمانی بی‌خاصيت شده است به طوری که موضوعاتی خنثی که به کسی بر نخورد در آن مطرح می‌شود.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: ملت ايران که ملتی متمدن و دارای انديشه و فرهنگی متعالی و نجات بخش است نمی‌تواند نسبت به آنچه در عرصه بين المللی می‌گذرد بی‌تفاوت باشد زيرا بی‌تفاوتی نسبت به تحولات جهانی درشان ملت ايران نيست، لذا انجام سفر به سازمان ملل با هدف استفاده از ظرفيت‌های خود اين سازمان برای احيا و نوسازی ايده تشکيل واقعی سازمان ملل طراحی و اجرا شد.

رييس جمهور با اشاره به اينکه در سازمان ملل دو کشور هستند که قدرت اثرگذاری داشته و حرف برای گفتن دارند، تصريح کرد: طبيعتاً از بين ايران و آمريکا به عنوان تنها کشورهايی که در عرصه بين المللی حرف برای گفتن دارند، آمريکا بر فضای فعلی بين المللی حاکم بوده و اين ايران است که بايد حاکميت ناعادلانه آمريکا را بر ساختار‌ها و نظم فعلی عرصه بين المللی به چالش بکشد.

احمدی‌نژاد مواضع و سخنرانی‌های ارائه شده در شش سفر قبلی خود به سازمان ملل را در مبانی واحد و در شکل متنوع توصيف و خاطرنشان کرد: با توجه به شرايط بين المللی، منطقه‌ای و داخلی کشورمان، حضور در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل تفاوت‌هايی با سال‌های قبل داشت؛ در عرصه بين المللی جهان با بحران شديد اقتصادی و شرايط آشفته مواجه است و در منطقه ما و شمال آفريقا نيز تحولات بزرگی رخ داده که جمهوری اسلامی ايران درباره آن‌ها حرف‌های زيادی برای گفتن دارد و سوالات ظريفی درباره اين وقايع وجود دارد.

رييس جمهور اضافه کرد: از سوی ديگر در پنج شش ماهه اخير در داخل تبليغات منفی و سياه نمايی عليه دولت خيلی شدت گرفته بود، به گونه‌ای تبليغ می‌شد که دولت در شرايط مناسبی نيست و امسال نمی‌تواند حضور تاثيرگذار سال‌های قبل خود در مجمع عمومی سازمان ملل را تکرار کند اما به فضل الهی همه اين طراحی‌ها خنثی شد.

احمدی‌نژاد تاکيد کرد: شرايط داخل کشور اين تصور را پيش می‌آورد که گويا مسئوليت بخشی از جنگ روانی و سياه نمايی‌ها عليه دولت به افرادی در داخل کشور سپرده شده است تا گرد ياس در فضای عمومی کشور بپاشند و فضا را سياه و بحرانی نشان دهند تا جايگاه دولت در يک معرکه بين المللی تضعيف شود.

رييس جمهور گفت: آمريکايی‌ها برای پيشگيری از به چالش کشيدن موقعيت و سياست‌هايشان در عرصه بين المللی از سوی ايران جنگ تبليغاتی گسترده‌ای را سامان دادند و خواستند امسال فضای رسانه‌ای را برای ما بلوکه کنند اما حضور مقتدرانه و اعلام اينکه حرف‌های مهمی برای مطرح کردن داريم مانع از تحقق اين هدف شد و آن‌ها مجبور شدند خودشان اين گارد را بشکنند و دوباره رسانه‌های آمريکايی برای مصاحبه به صف شدند که مصاحبه‌هايی انجام شد و برای خيلی‌های ديگر هم وقت کم آمد.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه از مجموع نطق‌های ارائه شده در سازمان ملل دو نطق وجود دارد که مورد توجه رسانه‌ها و صاحب نظران قرار می‌گيرد و از مدت‌ها قبل گمانه زنی‌ها و تحليل‌ها درباره آن‌ها شروع می‌شود، افزود: نطق آقای اوباما به اعتراف رسانه‌ها و صاحب نظران آمريکايی و ديگران بسيار ضعيف بود چرا که وی می‌خواست از موضع يک حاکم جهانی سخن بگويد و مجبور شده بود از هر دری سخنی بگويد و نطق ايران هم درباره تشريح وضعيت جهان و ارائه راهکارهای برون رفت از وضعيت فعلی بود.

رييس جمهور با اشاره به اينکه هر ادعايی که جمهوری اسلامی ايران می‌خواست در سازمان ملل مطرح کند از قبل در سخنرانی رييس جمهور آمريکا اسناد اثبات آن ارائه شده بود، اظهار داشت: ما درباره بديهی بودن حق حاکميت فلسطينی‌ها سخن گفتيم و آمريکا را به تضييع حقوق فلسطينيان متهم کرديم و اين در حالی بود که اوباما از قبل در سخنرانی خود با رد يکطرفه قبول حداقل حقوق مورد مطالبه برای فلسطين نشان داد که ادعاهای ما کاملا درست است.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه امروز فضای افکار عمومی دنيا به شدت متاثر از ملت ايران است، گفت: از آنجا که ملت ايران حرف‌هايی نو و برخاسته از ارزش‌های الهی و انسانی دارد امروز همه منتظر شنيدن حرف‌های ملت ايران هستند.

رييس جمهور افزود: امروز حرف ملت ايران در همه جا مخاطبان خود را يافته است و ما در جلساتی که با انديشمندان و نخبگان آمريکا داشتيم اين برداشت را به خوبی دريافت و احساس می‌کرديم که گويی در ايران و در حضور افرادی پاک و انقلابی حضور داريم که سخنان و رفتارهای آن‌ها کاملا متاثر از ادبيات انقلاب اسلامی است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اين نکته که دشمن را بايد در قلب سرزمين خودش مورد حمله قرار داد و زمين گير کرد، خاطرنشان کرد: سفر به سازمان ملل را نبايد دست کم گرفت و بايد اين سفر‌ها ادامه يابد و ديگران هم در آينده اين سفر‌ها را ادامه دهند و مواضع جمهوری اسلامی ايران را برای مخاطبانی که امروز کاملا به افکار و انديشه‌های برآمده از انقلاب اسلامی نزديک شده‌اند، تشريح کنند.

رييس جمهور در پاسخ به سوالی درباره مواضع وی در مورد برقراری رابطه با آمريکا، تصريح کرد: رابطه ايران با آمريکا رابطه‌ای مشروط است اما نه به شرايط ما يا آمريکايی‌ها بلکه به شرايط عادلانه و انسانی. ما طرفدار برقراری رابطه با همه هستيم و آن را به نفع جهان می‌دانيم اما نبايد در اين مسئله کسی خود را در موضع بر‌تر قرار دهد و به صورت يکجانبه برای اين رابطه شروطی تعيين کند. جمهوری اسلامی ايران حرف‌های حقی دارد که در بيان و دفاع از آن‌ها ضعف، واهمه يا هراسی ندارد و بنده بار‌ها اعلام کرده‌ام که حاضرم در حضور رسانه‌ها با رييس جمهور آمريکا مناظره کنم.

دکتر احمدی‌نژاد ادامه داد: آمريکايی‌ها در حالی موضوع برقراری خط تلفن مستقيم بين نظاميان ايران و نظاميان خودشان برای پرهيز از برخورد بين نيروهای دو طرف را مطرح کردند که، اولا ما با اساس حضور نظاميان آمريکايی در منطقه مخالف هستيم و معتقديم برای اينکه زمينه برخورد از بين برود بايد نيروهای آمريکايی از منطقه خارج شوند و از سوی ديگر طرح اين مبحث را در آستانه سفر به نيويورک يک بحث برای انحراف اذهان از محاکمه آمريکا از سوی ايران می‌دانستيم.

رييس جمهور در پاسخ به سوال ديگری درباره سفرهای استانی دور چهارم گفت: بنده قبل از رياست جمهوری هم مدير بوده و علاوه بر تجربه کاری، شرايط کشور را نيز مطالعه و ارزيابی کرده بودم و معتقد بودم که نظام اداری ما منطبق بر نياز‌ها و شرايط کشورمان ايجاد نشده و متناسب با گذر زمان توسعه نيافته است و قرار گرفتن آن در خدمت مردم به يک آرزو تبديل شده بود.

احمدی‌نژاد افزود: دولت برای مواجهه با اين مانع دو راه پيش روی خود داشت؛ اول اينکه کارهای کشور را تعطيل می‌کرد تا سيستم بوروکراسی کشور را اصلاح کرده و سپس به کار‌ها بپردازد که اين باعث اتلاف زمان زيادی می‌شد و ديگر اينکه به نوعی بر اين سيستم ناکارآمد فائق می‌آمد.

رييس جمهور با اشاره به اينکه شرايط هر کشوری بازتاب دهنده نظام اداری آن است، اظهار داشت: برجسته‌ترين ويژگی سيستم اداری کشورمان اين است که در وهله اول از خودش در مقابل هر گونه اصلاح و تغيير محافظت می‌کند و ويژگی ديگرش اين است که به سرعت خود را گسترش و توسعه می‌دهد و اين باعث طولانی شدن روند اجرايی شده است که به خودی خود، توان فکری افراد را می‌گيرد.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: دولت راه دوم را برگزيد تا با ارزيابی می‌دانی شرايط کشور تصميمات لازم برای پيشبرد امور را با سرعت در نظام اداری کشور تزريق کرده و با ارزيابی می‌دانی و نزديک نتايج تصميمات خود بازخورد‌ها و خروجی سيستم را گرفته و اصلاحات و تصميمات تکميلی را سريعا اتخاذ کرده و دوباره به سيستم وارد کند.

رييس جمهور نتيجه اين اقدام دولت را جلوگيری از اتلاف وقت در سيستم اداری، به ميدان آوردن مردم، نيازسنجی دقيق و می‌دانی، اتخاذ تصميمات دقيق و اجرای سريع‌تر تصميمات عنوان و تصريح کرد: اين مدل مديريتی البته به کسانی که از آن استفاده می‌کنند فشار زيادی وارد می‌کند امام نواقص سيستم اداری فعلی کشور را تا حد زيادی رفع کرده و آن را در خدمت پيشرفت کشور قرار می‌دهد که صحت اين ادعا با مقايسه کارهای انجام شده در اين دولت و دولت‌های قبل قابل اثبات است.

احمدی‌نژاد سفرهای دور چهارم هيات دولت به استان‌ها را در جهت رفع موانع احتمالی پيش روی مصوبات قبلی و اتخاذ تصميم درباره مسائل و مواردی که بعضا در سفرهای دور قبل استانی از قلم افتاده است، عنوان کرد و گفت: اين دور از سفر‌ها و برنامه‌های دولت برای پيگيری اجرای همه مصوبات در استان‌های کشور برای آن طراحی و اجرا می‌شود تا دولت‌های بعدی هيچ دغدغه‌ای از ناحيه عملکرد دولت نهم و دهم نداشته باشند.

رييس جمهور درباره عملکرد دولت درباره هدفگذاری ايجاد ۲. ۵ ميليون شغل در سال ۹۰، اظهار داشت: مجددا تاکيد می‌کنم که ايجاد ۲. ۵ ميليون شغل در کشور با ارزيابی دقيق ظرفيت‌های کشور هدفگذاری شده است و در صورتی که همه امکانات کشور بسيج شود، تحقق اين هدف دور از دسترس نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد افزود: اگر چه در نيمه اول سال بنا به دلايلی از جمله تاخير در ابلاغ قانون بودجه و اين مسئله که معمولا نيمه اول هر سال صرف طراحی‌ها و استارت زدن‌ها برای انجام امور می‌شود، تجميع همه امکانات و توانمندی‌ها مقدور نمی‌شود اما با اين حال طبق آمار عملکرد نيمه اول سال در راستای ايجاد ۲. ۵ ميليون شغل خوب بوده و حدود ۴۲ تا ۴۳ درصد اهداف دولت محقق شده و فعاليت همه بخش‌های اقتصادی کشور با رشد روبرو بوده است.

رييس جمهور در پاسخ به اين سوال که آيا از نحوه اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها رضايت داريد، تصريح کرد: قطعا نمی‌توان به دولت در اين زمينه نمره ۲۰ داد و اگر تصور کنيم که نمره ۲۰ گرفته‌ايم ديگر کاری انجام نمی‌شود، اما اگر اجرای اين قانون در ايران را با ساير کشورهايی که چنين قوانينی در آن‌ها اجرا شده است، مقايسه کنيم قطعا نمره ملت ايران ۲۰ خواهد بود.

احمدی‌نژاد يادآور شد: در ايران تقريبا همه مدعيان می‌گفتند که اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها تورمی ۶۰ درصدی را به دنبال دارد و تورم و بحران‌های اجتماعی بعد از اجرای اين طرح غوغا می‌کند و هر چه به آن‌ها می‌گفتيم که مدل ارزيابی‌های شما غلط است و از سوی ديگر ملت ايران را نشناخته‌ايد قبول نمی‌کردند.

رييس جمهور گفت: آمار‌ها می‌گويند که در اثر اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها تورم شش درصد افزايش يافته است که ۲ درصد از اين مقدار هم متاثر از افزايش نرخ جهانی تورم است. دولت برای سال ۹۰ تورم يک رقمی را هدفگذاری کرده است و قطعا تا پايان سال شاهد روند نزولی شاخص تورم خواهيم بود.

احمدی‌نژاد افزود: اجرای اين قانون در بخش انرژی بيشترين تاثير را داشته در حالی که به تاييد همه صاحب نظران با ادامه روند قبلی مصرف انرژی در ايران تا قبل از پايان برنامه پنجم توسعه، ديگر ايران امکان صادرات نفت را نداشت، اجرای اين قانون توانست روند وحشتناک مصرف انرژی و افزايش ميزان آن را کنترل کند. از سوی ديگر در حالی که خيلی‌ها ما را از بحران‌های اجتماعی می‌ترساندند، اجرای اين قانون باعث افزايش نشاط و همبستگی اجتماعی شده و فاصله طبقاتی را در کشور کاهش داد. همچنين اجرای اين قانون باعث شد، اصلاح نظام توليد غير رقابتی ايران که بر پايه ساختارهای غلط متاثر از دريافت يارانه‌های بدون هدف بنا گذاشته شده بود، آغاز شود.

احمدی‌نژاد درباره سهم بخش توليد از اعطای يارانه‌ها گفت: بخش توليد امروز هم از يارانه‌ها استفاده می‌کند. قيمت گازوييل ليتری ۳۵۰ تومان است در حالی که بخش توليد آن را ليتری ۱۵۰ تومان دريافت می‌کند. برق را بخش صنعت ۴۰ تومان و بخش کشاورزی ۱۰ تومان دريافت می‌کنند و اين نشان می‌دهد که يارانه‌ها قطع نشده است، اما تصوری در ذهن بعضی‌ها ايجاد شده است که پول مستقيم به افراد دهيم که اين خلاف هدفمندی يارانه‌هاست. دولت تسهيلات انرژی و تسهيلات اصلاح ساختار می‌دهد که البته کمی عقب هستيم ولی اين مسئله نه به خاطر فقدان منابع بلکه به اين خاطر است که کار خيلی بزرگ است و ساختار‌ها بايد اصلاح شود. به هر حال در نيمه‌ دوم سال حمايت‌ها از بخش توليد بيشتر خواهد شد.

رييس جمهور با انتقاد از برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر کند شدن يا توقف چرخه توليد در اثر اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها به ارايه‌ گزارشی در مورد افزايش توليد و سرمايه‌گذاری در پنج ماه اول سال ۹۰ در بخش صنعت و معدن پرداخت و افزود: ميزان مجوزهای تاسيس بنگاه‌ها که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده در پنج ماه اول امسال ۲۴. ۴ درصد و ميزان سرمايه‌گذاری در اين بخش ۶۲. ۵ درصد افزايش پيدا کرده است، در بخش اشتغال در اين بخش‌ها نيز شاهد رشد ‌۴۴. ۶ درصدی بوده‌ايم و اين رشد را در زمينه‌ مسکن و عمران هم داشته‌ايم.

احمدی‌نژاد با ارائه آماری در ارتباط با رشد توليد برخی از کالا‌ها از جمله فولاد، سيمان، شيشه، فولاد خام و روغن نباتی اظهار داشت: در اين مدت تجارت خارجی نيز رشد کرده است. در سال ‌۸۳ ميزان تجارت خارجی کشور ‌۷ ميليارد دلار بود و در واقع آن زمان اين يک آرزو بود که تجارت خارجی در يکسال بالا برود؛ به نحوی که ميزان صادرات و واردات در حالت تعادل قرار بگيرد اما در اين سال‌ها اين ميزان ۳۲. ۶ درصد رشد کرده است. البته اين کار‌ها و فعاليت‌ها با کمک مردم انجام شده و اين رشد‌ها در فضای اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها محقق شده است.

رييس جمهور با اشاره به تعريف مراجع اقتصادی جهان از نحوه اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها در ايران، در مورد ديگر بخش‌های طرح تحول اقتصادی نيز تصريح کرد: لايحه اصلاح نظام گمرک در مجلس تصويب شده و مراحل تاييد نهايی را در شورای نگهبان طی می‌کند و به محض اينکه به دست دولت برسد، اجرای آن آغاز می‌شود.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه «اگر اين اصلاحات گمرکی انجام شود، درآمد غيرنفتی کشور حداقل ‌۲۵ درصد افزايش می‌يابد»، خاطرنشان کرد: لايحه اصلاح سيستم ماليات نيز مراحل نهايی خود را در دولت طی می‌کند و به زودی به مجلس می‌رود. در بحث بيمه نيز اجرای اصلاحات را شروع کرده‌ايم و در ارتباط با ارتقای ارزش پول نيز کار در حال انجام شدن است و به محض نهايی شدن بررسی‌ها، لايحه‌ به مجلس ارسال می‌شود.

رييس جمهور همچنين با بيان اينکه «يکی از مهم‌ترين بخش‌هايی که نيازمند اصلاح قوانين است، نظام بانکی کشور است»، تاکيد کرد: سيستم بانکی فعلی کشور يک سيستم بسيار پيچيده است و دولت در سه بخش اصلاح ساختاری، قوانين و مقررات و رفتاری، مطالعات خود را انجام داده است و آماده ارسال لايحه را در اين ارتباط به مجلس است.

دکتر احمدی‌نژاد بهره وری سرمايه و نيروی انسانی در کشور را در حال افزايش دانست و رابطه‌ صنعت و دانشگاه کشور را در حال گسترش عنوان کرد.

رييس جمهور در پاسخ به سوالی در ارتباط با سوءاستفاده‌ مالی اخير و برنامه‌ دولت برای نظارت هر چه بيشتر بر نظام بانکی گفت: تقريبا شش سال است در مورد لزوم اصلاح نظام بانکی صحبت کرده و در اين ارتباط حتی مورد شماتت قرار گرفته‌ام. چيزهايی را می‌ديديم و اصرار داشتيم که بايد اصلاح شوند. يقينا قبل از اتمام دولت عمر دولت دهم، کارهای اساسی را در اين زمينه شروع می‌کنيم. واقعيت اين است که سيستم بانکی کشور دست يک فرد نيست و دولت تسلط و قدرت مداخله در سيستم بانکی را ندارد.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه دولت حتی اجازه‌ سهميه‌بندی منابع بانکی را ندارد، افزود: نه اينکه گفته شود که هيچ کاری نمی‌شود انجام داد اما برخی مواقع مقرراتی گذاشته می‌شود که به تبعات آن توجه نمی‌شود.

رييس جمهور اظهار داشت: دولت با هر تخلفی مبارزه می‌کند. در حال حاضر سيستم اداريمان را خيلی بسته‌ايم؛ نه اينکه ادعا کنيم تخلفان صفر شده است اما خيلی از مقاطعه‌کاری‌ها و خريد‌ها کنترل شده است. نظارت درون سيستم دولت فعال شده و آيين‌نامه‌ها اصلاح شده است، اما اين موارد در سيستم بانکی بوجود می‌آيد. حتما موارد اينچنين دنبال می‌شود. بايد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نظارت‌هايشان را تقويت کنند و بانکداری الکترونيک کامل شود. چهار سال پيش گفتيم گزارش تمام گردش مالی کشور بايد روی ميز رييس کل بانک مرکزی و وزير اقتصاد باشد اما آن‌قدر فشار آوردند و جوسازی کردند که اين اتفاق نيفتاد.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه اساس اصلاح نظام بانکی به زودی آغاز می‌شود تا يک کار مبنايی انجام شود، تصريح کرد: بالاخره هزار هزار ميليارد تومان پول در کشور در حال گردش است، يک مرکز اطلاعاتی لازم است تا وزير اقتصاد و رييس کل بانک مرکزی بتوانند با دستگاه‌های نظارتيشان جلوی تخلفات را به موقع بگيرند.

رييس جمهور ادامه داد: در اين قضيه خوشبختانه هر سه قوه مصمم هستند که اين مساله ريشه‌کن شده و با هرکس در هر مقامی که در اين تخلف دخيل بوده است، برخورد شود. اين مساله را در اردبيل هم بيان کردم، اما از آن طرف اينطور نباشد که بعضی‌ها فکر کنند يک بهانه‌ای به دست آورده‌اند و وقت آن است که با احمدی‌نژاد تسويه حساب کنند. بنده که فرياد زدم ولی نخواستيد عمل کنيد، چطور است که دولت را متهم می‌کنيد؟ دولت چه نقشی دارد؟ چرا عناصر دولت را متهم می‌کنيد؟

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: امروز خوشبختانه فضای اقتصادی کشور فضای مثبتی است. در حالی رشد اقتصادی خوبی داريم که دنيا در حال رکود است و جهت اقتصادی جهان و جذب سرمايه‌گذاری در دنيا منفی است. آينده‌ اقتصاد در عرصه بين الملل دورنمای مثبتی ندارد، اما اقتصاد ايران در سنگين‌ترين شرايط تحريمی اداره شده است. وقتی رييس جمهور آمريکا می‌گويد تحريم فلج‌کننده اعمال می‌کنيم بالاخره کارهايی کرده و تصورش اين است که اين تحريم‌ها بر روی ايران اثر می‌گذارد، اما ملت ايران در همين شرايط طرح‌های اساسی و زيربنايی اقتصادی انجام می‌دهد.

رييس جمهور اضافه کرد: معنای چنين وضعيتی اين است که يک حرکت زنده و رو به جلو دارد، اتفاق می‌افتد. فضای اقتصاد بانشاط شده و اميدواری ايجاد شده است. سرمايه‌ها و ابتکار عمل‌ها در حال وارد شدن به ميدان هستند اما متاسفانه به اين‌ها توجه نمی‌شود. چرا بايد اين فضا را تخريب کنند؟ اقتصاد عرصه‌ای نيست که فضايش به سرعت بازسازی شود، اگر اعتماد از دست رفت به زودی برنمی‌گردد.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: اگر سيستم دنبال برخورد با تخلفات نبود، جای گله وجود داشت. وقتی خود سيستم تخلف را کشف می‌کند، خودش پای آن می‌ايستد و خودش می‌خواهد مجازات کند، ديگر اين هياهو‌ها معنا ندارد. نمی‌توان گفت که در يک سيستم اصلا تخلف رخ نمی‌دهد؛ اين ادعای غلطی است اما فکر می‌کنم بعضی‌ها دارند از ملت انتقام می‌گيرند. ملت ايران خيلی خوب عمل کرد و در جريان اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها نشان داد که آينده ايران خيلی درخشان است. ملت ايران اهل تصميمات بزرگ، اجراهای بزرگ، قدم‌های بزرگ است.

رييس جمهور با اشاره به اينکه اما بعضی‌ها می‌آيند با توهين و تهمت به دولت و دروغ‌پردازی از مردم انتقام بگيرند، در حالی که هيچ خبری نيست و دولت دارد کارش را انجام می‌دهد، گفت: چرا برخی‌ها مدام ديگران را تخريب می‌کنند؟ ما البته اعلام کرديم سکوت می‌کنيم و هنوز هم در سکوت هستيم، اين حرف‌ها همه پاسخ دارد اما دولت به خاطر منافع کشور سکوت می‌کند.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه در حال حاضر در انديشه صهيونيست‌ها و آمريکايی‌ها تنها راه نجات ضربه زدن به ملت ايران است، افزود: آيا در چنين شرايطی با در داخل کشور به چنين مسائلی مشغول شويم؟ دولت سکوت کرده است تا به انقلاب آسيبی نرسد. ايران امانتی تاريخی است.

رييس جمهور اظهار داشت: در سفر نيويورک بخش مهمی از سوالات خبرنگاران در اين رابطه بود. البته به فصل خدا در آنجا طلبکار شديم و همه‌ آن‌ها منفعل شدند اما اين خيلی بد است که عده‌ای بنشينند و از اينجا کد بدهند و برای دشمن فضا درست کنند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اينکه در يک بانک تخلفی انجام گرفته و دو بانک ديگر هم دخيل بوده‌اند، تصريح کرد: دستگاه قضايی وارد شده، دولت هم دارد کمک می‌کند تا اين قضيه ريشه‌کن شود. دولت ادعايی دارد و در اين زمينه مدعی است اما متاسفانه بعضی‌ها منتظر فرصت بودند که به روی دولت خنجر بکشند؛ با اين شيوه برخورد، چطور می‌شود کشور را اداره کرد؟ البته اين روش‌ها شکست خورده است.

رييس جمهور ملت ايران را ملتی عظيم، متعالی و باتجربه ناميد و خاطرنشان کرد: مخالفين دولت می‌خواهند ملت را نسبت به کل حرکت خود بدبين کنند. دولت مدعی آن نيست که در عملکردش ضعف نيست، اما اين ضعف ربطی به ملت ندارد. اشکال از سيستم عدالت در قوای مختلف است، اما برخی می‌خواهند از ملت انتقام بگيرند، بعضی‌ها می‌گويند چون ملت به اين دولت و رييس جمهور رای داده است بايد از آن‌ها انتقام گرفت.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در رابطه با نشست سران سه قوه و اينکه چرا اين نشست رسانه‌ای نشد، گفت: اين يک نشست کاری است و در آن مسئولان قوا حضور دارند و اگر خبری از آن منتشر شود، تفاسير مختلفی از آن می‌شود. در اين جلسه درباره مسائل اخير بحث شد و مقرر شد که اين تخلف بانکی تا پايان دنبال شود و همه قوا کمک کنند تا اصلاحات ساختاری در سيستم بانکی و بقيه بخش‌ها زود‌تر انجام شود.

رييس جمهور درباره فعاليت‌های هسته‌ای کشور و آغاز به کار نيروگاه بوشهر اظهار داشت: برنامه هسته‌ای کشور دو بخش دارد؛ يکی توليد نيرو است و يکی هم غنی‌سازی و استفاده‌های صلح‌آميز از اين فناوری در کشاورزی و بهداشت و درمان و صنعت. در بخش نيروگاه و توليد نيرو، فعاليت اولين نيروگاه کليد خورده است و در حال تدارک برای مراسم رسمی افتتاح هستيم و از سران برخی کشور‌ها مثل روسيه دعوت به عمل خواهيم آورد.

احمدی‌نژاد افزود: نيروگاه بوشهر تامين کننده هزار مگاوات از ۲۰ هزار مگاوات برقی است که در دولت برنامه‌ دارد از نيروگاه‌های هسته‌ای خود توليد کند و قرار است تا سال ۱۴۰۴ به آن برسيم. هم‌اکنون در حال گفتگو برای ساخت ديگر نيروگاه‌ها هستيم، البته ساخت اين نيروگاه گرفتار مسايل سياسی شد اما اميدواريم بقيه آن به اين سرنوشت کشيده نشود.

رييس جمهور با بيان اينکه در بخش غنی‌سازی فعاليت‌ها ادامه دارد، اظهار داشت: فعاليت‌ها در اين بخش برای کشور استفاده دارويی دارد و هر روز در ساخت تجهيزات جديد برای صنعت و بخش‌های مختلف از آن بهره برده می‌شود. برای اين بخش ۱۶ – ۱۷ مورد، استفاده در جهان وجود دارد که اميدوارم بتوانيم در همه اين موارد بهره‌های خود را ببريم.

دکتر احمدی‌نژاد يادآور شد: در مصاحبه‌ای در آمريکا گفتم در صورتی که به ايران سوخت غنی شده ۲۰ درصدی بدهند توليد آن را در داخل متوقف می‌کنيم و اين سخن را دليل بر عقب نشينی دانستند در حالی که اين‌‌ همان حرف اول ما بود چون توليد اين سوخت برای ايران مقرون به صرفه نيست و اگر سوخت مورد نياز کشور تامين شود، ديگر لازم نيست هزينه اضافی انجام شود.

رييس جمهور درباره استقرار موشک‌های دفاعی ناتو در ترکيه نيز گفت: ناتو دو کار انجام می‌دهد؛ يکی تصرف کشورهاست که افغانستان را تصرف کرد و الان هم وارد ليبی شده‌اند. حرکت دوم نيز نجات رژيم صهيونيستی است. هر چه باشد بايد گفت هدف ناتو از دخالت در منطقه نجات رژيم صهيونيستی است، استقرار سپر دفاعی هم در همين راستاست تا اگر روزی عليه ايران اقدام کردند، موشک‌های ما به سرزمين‌های اشغالی نرسد. به دوستان ترکيه‌ای هم گفتيم که اين کار درستی نبود. اين در وهله اول به ضرر آنهاست چرا که ناتو نمی‌خواهد هيچ کدام از کشورهای منطقه قدرت بگيرند. اروپايی‌ها و آمريکايی‌ها طبق معمول اشتباه می‌کنند، رژيم صهونيستی رفتنی است. اوباما دو صفحه از نطق خود در سازمان ملل را برای نجات اين رژيم اختصاص داد، اما اين کار‌ها نتيجه‌ای نخواهد داشت.

احمدی‌نژاد درباره برنامه‌های دولت برای تحقق سند چشم انداز و جهاد اقتصادی نيز اظهار داشت: برنامه دولت بسيار گسترده است. در بخش اقتصاد به طور خاص بايد گفت اقتصاد کشور بايد به سمت يک اقتصاد ملی، منضبط، روزآمد و کارآمد برود که اين مهم به دست اهالی اقتصاد ممکن است و خوشبختانه حرکت در اين سمت سريع است، ضمن اينکه از نظر اقتصادی بايد به طراز شايسته ايران برسيم. در حال حاضر از نظر اقتصادی در جهان در رتبه ۱۷ قرار داريم؛ هدفگذاری دولت رسيدن به رتبه زير ۱۲ است.

رييس جمهور با بيان اينکه در گذشته چشم همه به خزانه بود، حتی توليد کننده افزود: اين در حالی است که منابع خزانه محدود است. يک طراحی در دولت شد که مجلس هم آن را پذيرفت و قرار شد پول دولت چاشنی و محرک باشد تا منابع مردم هم در کنار آن قرار گيرد و به بودجه اضافه شود. ساز و کارهايی پيش‌بينی شد که منابع مردمی و دولت با هم تلفيق شود و کار به دست مردم باشد، امسال سال اول اجرای اين طرح است و انتظار موفقيت کامل نداريم ولی در سال آينده شاهد شکوفايی در اين بخش خواهيم بود.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: البته ساز و کارهای ديگری هم هست که منابع اضافی دولت و اموال غيرمنقول فراوان آزاد شود. برخی به اين مسئله ايراد گرفتند اما واقعيت آن است که مقدار زيادی از زمين‌ها و ساختمان‌ها و امکانات دولتی به عنوان ثروت ملت در دستگاه‌های دولتی بلوکه شده است که می‌توان آن‌ها را واگذار کرد و درآمد آن را صرف پروژه‌های عمرانی کرد.
رييس جمهور ادامه داد: همچنين اصلاح ساختار بودجه و هزينه‌های دولت در دستور کار است، بايد وابستگی‌های هزينه‌های مصرفی دولت به نفت را کاهش دهيم. خوشبختانه اين وابستگی دائم در حال کاهش است و اين منابع بايد به سمت سرمايه‌گذاری سوق پيدا کند. البته رسيدن به اين هدف الزاماتی هم دارد؛ يکی از اين الزامات اين است که همه برای اين هدف کار کنند و در اين مسير باشند و همه دست به دست هم دهيم و ايران را بسازيم چرا که ايران شايستگی ساخته شدن را دارد.

احمدی‌نژاد در پايان تاکيد کرد: به مردم می‌گويم بر سر عهدی که با شما بستيم که همانا تلاش و کار و وفاداری و پاکی است، هستيم. از ملت ايران و بزرگواری اين ملت تشکر می‌کنم. من به ايرانی بودن خود افتخار می‌کنم نه اينکه ايرانی را يک قوم و‌نژاد بر‌تر بدانم، بلکه اين افتخار به خاطر ويژگی‌ها و عظمت‌های اين ملت است. اين تحولات، فشار‌ها و سختی‌هايی دارد که انشاءالله از آن عبور می‌کنيم. بنده به استان‌ها سفر می‌کنم و چنانکه قول داده‌ام، هيچ وقت از ملت جدا نمی‌شوم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016