چهارشنبه 13 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: مردم تا سه ماه به يارانه‌ها دست نزنند، برخی می‌خواهند سازمان يافته جيب مردم را خالی کنند، ايسنا

رييس جمهور گفت: همدان خاستگاه اصلی فرهنگ، ‌تاريخ و تمدن ايران زمين است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد با حضور در جمع مردم همدان که از ساعاتی قبل در ورزشگاه شهدای قدس اين شهر جمع شده بودند، اظهار کرد: اساس تمدن ملت ايران از اين سرزمين آغاز شده و سپس به سرتاسر ايران و جهان منتشر شده است فرهنگ و تمدنی انسانی و مبتنی بر توحيد، عدالت و ارزش‌های الهی که موجب عزت، شکوفايی و کمال جامعه انسانی است.

وی ادامه داد: مردم اين استان در طول تاريخ همواره موجب عزت و سرافرازی ملت ايران بوده‌اند، مردم اين ديار با حفظ اصالت‌های انسانی و الهی و حفظ روابط دوستانه و با اعتقاد به ايمان عميق به آرمان الهی در دامن خود انسان‌های بزرگ، فيلسوفان، ‌عارفان و بزرگان فراوانی را تربيت کرده‌ و به بشريت تقديم کرده‌اند. ابن سينا که فخر تاريخ بشريت است دست پرورده مردم اين ديار است. مردم همدان به درستی اين ديار را پايتخت تاريخ و تمدن ايران زمين ناميده‌اند.

احمدی‌نژاد با ادای سلام به فقها، علما، عرفا، شهدا، جانبازان، ايثارگران، اديبان، هنرمندان، ورزشکاران، کشاورزان، کارگران، فرهنگيان، ‌دانش‌آموزان و دانشجويان همدان درود و سلام خود را نثار تمام اقشار ديار همدان به ويژه جوانان کرد.

براساس اين گزارش رييس‌جمهور از مردم حاضر در ورزشگاه شهدای قدس همدان سوال کرد که از چه ساعتی در ورزشگاه حضور يافته‌ايد که مردم جواب دادند از ساعت ابتدايی صبح. بار ديگر رييس‌جمهور از مردم سوال کرد که خسته نشده‌ايد و آنان با پاسخ خير تاکيد کردند که خسته نيستند و رييس‌جمهور در ادامه از آنان پرسيد که چه کسی خسته است که مردم يکصدا فرياد زدند دشمن.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور در ادامه تصريح کرد: خدا انسان را در متن خودخواهی‌ها، تمايلات زمينی و مادی خلق کرد اما انسان را مانده در اين ظلمات نخواست. خدا از انسان خواست که ظلمت‌ها را بشکند و به زيبايی، حکمت و سعادت متعادل برسد و راه رسيدن به آن قله نورانی عبارت است از خود کندن و به خدا پيوستن و دوری و جدايی از همه محدوديت‌ها، ظلمت‌ها و حجاب‌های شخصی و نفسانی و مادی و رها شدن در ملکوت الهی.

رييس‌جمهور گفت: عزيزان من رمز عبور از ظلمات و رسيدن به خدا عبارت است از عبوديت و عبوديت يعنی انسان از خود و وابستگی‌ها و تمايلات خود جدا و آزاد شود و به اوج عزت بندگی خدا برسد. بندگی خدا نيز آزاد شدن از همه قيدها و‌ قفس‌ها است. عبوديت خدا يعنی از نقطه صفر مطلق به بی‌نهايت مطلق رسيدن. بايد توجه داشت که هرچه در عالم است متعلق به خدا و کسی از خود چيزی ندارد و اگر انديشه، قلب و حرکتی صورت می‌گيرد همه از آن خداست.

وی ادامه داد: رسيدن به اين نکته که انسان از خود چيزی ندارد و همه از آن خداست همان آزادی وعده داده شده است. عبادت و بندگی خدا يعنی از سيطره ديگران جدا شدن و به ملکوت الهی پيوستن.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور با بيان اين‌که «آزادی حقيقی در سايه عبوديت و بندگی خداوند است» با اشاره به ظلم‌ها و ستم‌های مستکبران در عرصه جهانی گفت: امروز همه مشکلات بشريت چه مشکلات کلان در سطح بين‌المللی و چه مشکلاتی که در بين ملت‌ها حتی ملت ايران وجود دارد، ناشی از خودخواهی و خود برتربينی عده‌ای جاه‌طلب است که به جای عبوديت خداوند به عبوديت نفس خود و خودخواهی مشغول هستند.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که «خدا را سپاسگذارم که ملت ايران و پيشاپيش آن مردم عزيز همدان اهل عبوديت و بندگی خداوند هستند» به فداکاری‌های مردم همدان در دفاع از استقلال ملت ايران به خصوص در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: مردم اين منطقه بيش از هفت هزار شهيد دوران دفاع مقدس را به انقلاب تقديم کردند، ۱۷ هزار جانباز دارد و اين‌ها همه نشانه عظمت و بزرگی مردم همدان است.

رييس‌جمهور در ادامه به خواندن ابياتی از باباطاهر شاعر مشهور همدانی پرداخت.

احمدی‌نژاد در بخش ديگر از صحبت‌های خود به اهميت ساختن ايران اشاره کرد و گفت: بايد ايران را بسازيم هر کس در هر نقطه‌ای از ايران که هست در اين ارتباط مسووليت دارد، همه بايد دست به دست هم بدهيم ايران را بسازيم، اين ماموريت ماست ملت ايران شايسته زندگی کردن در بالاترين طراز جهانی است و اين لازمه‌اش همدلی، همکاری و تلاش خستگی‌ناپذير است.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که «دولت برای ساختن ايران چند برنامه اساسی دارد که از دو سال پيش به مردم در اين ارتباط اطلاع‌رسانی کرده است» به عزم دولت برای اصلاح ساختارهای اقتصادی اشاره کرد و گفت: دولت در تلاش است که ساختارهای اقتصادی را اصلاح کند و راه را برای تلاش و فعاليت مردم باز کند.

احمدی‌نژاد به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و حرکت دولت در اين راستا اشاره کرد و گفت: دولت تلاش می‌کند که به سرعت کارها را به مردم واگذار کند.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که «اصلاح نظام توزيع شروع شده و اصلاح نظام گمرکی در مجلس شورای اسلامی تصويب شده و ما منتظر نظر شورای نگهبان در اين ارتباط هستيم» به تلاش دولت برای اصلاح نظام مالياتی اشاره کرد و گفت: لايحه اين موضوع نيز در دولت مراحل نهايی خود را طی می‌کند.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که «يکی از مهم‌ترين طرح‌هايی که دولت پيگيری کرده هدفمند کردن يارانه‌ها است» گفت: هدفمند کردن يارانه‌ها باعث می‌شود که پايه‌های اقتصاد ما محکم شود و حرکتی است که در اين راستا ساختار اقتصادی اصلاح شود و در اين چارچوب فرصت برای بروز مديريت‌های خلاق آماده می‌شود و يک گام بلند در راستای عدالت است.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌که «ملت ايران بر اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها دست به کار بزرگی زده است» از همراهی و همکاری مردم در راستای اجرای اين قانون تشکر کرد و گفت: به فضل الهی همه مردم دست به دست هم دادند و اجرای اين طرح به خوبی آغاز شد و با کمک مردم به جلو می‌رود، امروز نه ماه از اجرای اين طرح می‌گذرد و برکات و آثار فراوانی را به همراه داشته است.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در ادامه در ارتباط با اجرای قانون هدفمندکردن يارانه‌ها گفت: برخی از ابتدا با اجرای اين طرح و قانون مخالف بودند چراکه اين قانون در راستای عدالت است و جلوی اجحاف‌ها، اسراف‌ها و قاچاق‌ها را سد می‌کند و برخی نيز از منظر سياسی علاقه نداشتند که در دوره دولت دهم اين اتفاق انجام شود و در اين ارتباط آيه ياس می‌خواندند.

وی افزود: اين افراد بحث از تورم ۷۰ درصدی و ۱۸۰ درصدی می‌کردند و می‌گفتند اقتصاد می‌خوابد و آن‌قدر آيه ياس در اين ارتباط می‌خواندند تا ما از اجرای اين قانون منصرف شويم، ولی اين اتفاق نيفتاد و با همکاری مردم اجرای اين طرح آغاز شد و اکنون اجرای اين قانون در ايران مورد تمجيد مراکز اقتصادی جهان قرار گرفته است، در اين ارتباط ملت ايران را به عنوان نمونه معرفی می‌کنند، اما دشمنان و بدخواهان به دنبال اين هستند که کاری کنند که اين شيرينی را به کام مردم تلخ کنند، فضاسازی می‌کنند، اطلاعات غلط می‌دهند و بازار را تحريک می‌کنند.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌که «قيمت سکه در جهان بالا رفته است» گفت: سکه مگر چقدر است، مگر ما چقدر به سکه نياز داريم، عده‌ای مقدار فراوانی سکه می‌خرند برای اين‌که بازار را به هم بريزند.

وی همچنين به بحث بازار ارز و فعاليت‌های اين افراد در اين بازار اشاره کرد و گفت:‌ در بازار ارز نيز اين کار را می‌کنند. ما آن‌قدر ذخيره ارزی داريم که تمام نيازهای کشور، ‌تمام واردات کشور و مسافرت‌های کشور را به خوبی انجام دهيم، به خدا اگر اين زشت‌کاری‌ها و خودخواهی‌ها نباشد قيمت ارز بايد پايين بيايد الان يک دلار آمريکا در اقتصاد ما به اندازه ۹۰۰ تومان هم نمی‌ارزد. آن‌ها وارد می‌شوند و هرچه بانک مرکزی می‌ريزد می‌خرند و فضاسازی می‌کنند و می‌گويند قيمت ارز بايد بالا برود چرا؟

رييس‌جمهور گفت: ‌آن‌ها ديدند اقتصاد ما در شکوفايی و آرامش قرار دارد و در ايران سرمايه‌گذاری انجام می‌شود در حالی که ما در دنيا شاهد بحران هستيم و سرمايه‌گذاری در عرصه جهانی صورت نمی‌گيرد، بنابراين از اين موضوع ناراحتند و می‌خواهند آرامش ما را بهم بزنند و آن‌ها علاقه ندارند که قانون هدفمند کردن يارانه‌ها در اين کشور به خوبی اجرا شود.

وی افزود: در اين ارتباط دو نکته را مطرح می‌کنم اولا به فضل الهی پايه‌های اين طرح مستحکم است چرا که اين طرح متعلق به تمام ملت ايران است و ۷۳ ميليون نفر عضو اين طرح هستند و آنها بيخود آبروی خود را نبرند اين طرح متعلق به ملت ايران است و ملت ايران از آن دفاع می‌کند و شما نيز از طرح‌های خود پشيمان خواهيد شد.

رييس‌جمهور ادامه داد: نکته دوم خطاب به ملت ايران است، بايد هوشيار باشيم آنها می‌خواهند بازار را به هم بريزند و عدم تعادل ايجاد کنند تا بتوانند جيب ملت ايران را خالی و مردم را از تلاش سازنده اقتصادی مايوس کنند، در اين ارتباط سعی می‌کنند موج و تلاطم ايجاد کرده و شايعه‌ای منتشر کنند.

احمدی‌نژاد خطاب به ملت گفت: يادتان است شبی که قرار بود اجرای هدفمند کردن يارانه‌ها آغاز شود من خادم شما از شما خواهش کردم تا مدتی به يارانه‌هايی که به حساب‌های شما واريز می‌شود مراجعه نکنيد و پول‌ها را برنداريد تا دولت بتواند بازار را مديريت کند و اجحافی به مردم نشود، شما با بزرگواری به آن توجه و عمل کرديد و گام اول به خوبی برداشته شد.

رييس‌جمهور افزود: امروز می‌بينيم که برخی می‌خواهند به صورت سازمان يافته و با برنامه کاری کنند که به بهانه‌های گوناگون جيب مردم را خالی کنند، از مردم می‌خواهم تا سه ماه، دوباره به اين يارانه‌ها دست نزنند و اگر کالاهايی حتما واجب نيست آن را نخريد و اجازه دهيد که اين طرح عظيم را با تدبير جلو ببريم.

وی با بيان اين‌که « تورم ما از اين ماه کاهشی شده است» گفت: بايد به تورم زير ۱۰ درصد و تک رقمی برسيم، وقتی تورم بالا باشد داراها از جيب ندارها بر می‌دارند و مقداری از تورم نيز که ناشی از اجرای هدفمند کردن يارانه‌هاست و در حدود ۴ الی ۵ درصد بالا رفته را بايد به سرعت برگردانيم.

رييس‌جمهور با تکرار خواهش خود از مردم گفت: از مردم خواهش می‌کنم که يک مقداری دست نگه دارند و اجازه دهند که پول‌ها در حساب باشد، به اين پول‌ها مزايا و سود تعلق می‌گيرد، بگذاريد تا مقداری آرامش باشد. آن دست‌ها نمی‌خواهند ملت ايران در آرامش و رفاه باشد اجازه بدهيد تا آرامش حاکم شود و آن دست‌ها نيز با تدبير قطع خواهد شد تا برنامه‌های حاصل از آن به طور کامل در جيب ملت ايران واريز شود.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور درباره بحث اشتغال گفت: شما می‌دانيد از سال‌های ۶۰ تا ۶۶ رشد جمعيت در ايران بالا بوده است. برخی می‌گويند اين اتفاق به نفع کشور نبود، اما من معتقدم اين به نفع کشور بوده است و امروز با ميليون‌ها جوان توانمند در کشور مواجهيم. هم‌اکنون سالی يک ميليون و ۲۰۰ هزار جوان وارد بازار کار می‌شوند و دو ميليون و ۵۰۰ هزار نفر هم از سال‌های قبل بيکار در کشور وجود دارند.

وی افزود: در ابتدای دولت نهم سه ميليون بيکار در کشور وجود داشت؛ اما اين مقدار به خاطر تلاش‌های دولت به دو و نيم ميليون بيکار رسيده است که سالی يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر به آن اضافه می‌شود. بايد برای رفع بيکاری يک کار اساسی و انقلابی کنيم.

احمدی‌نژاد گفت: دولت يک برنامه‌ريزی دو الی سه ساله انجام داده است که سالی دو و نيم ميليون شغل در کشور ايجاد کند و تمام توان خود را برای رسيدن به اين هدف بسيج کرده است و از همگان نيز دعوت می‌کند که دست به دست هم دهيم و در ظرف دو الی سه سال ريشه بيکاری را از سرزمين نورانی ايران بکنيم. مردم عزيز همدان نيز که همواره در همه عرصه‌ها پيشتاز بودند در اين عرصه نيز پيشتاز شوند تا ان‌شاءالله در اواخر سال ۹۱ که احتمالا به اين استان سفر می‌کنم ديگر يک جوان بيکار در استان همدان نباشد.

رييس‌جمهور گفت: برخی به ما ايراد می‌گيرند و می‌گويند دو و نيم ميليون شغل نمی‌شود ايجاد کرد. ما به آن‌ها دو پاسخ داديم يکی اين‌که اگر نگوييم دو و نيم ميليون شغل، چقدر بگوييم و چرا شما نه می‌گوييد. شما هم بياييد کمک کنيد و همکاری کنيد تا به اين هدف برسيم. پاسخ دوم ما اين است که کشور ما اين ظرفيت و توانمندی و استعداد را دارد که به اين هدف برسد.

وی افزود: اعضای اتحاديه اصناف در ديداری که با من داشتند به من گفتند اگر مشکل بيمه را برطرف کنيد اصناف می‌توانند يک ميليون شغل ايجاد کنند. بسياری از کارگاه‌ها به خاطر قوانين سخت و بيمه تمايل ندارند کسی را استخدام کنند. در جلسه ديگری که داشتيم اين بحث مطرح و تائيد شد که چنين کاری شدنی است.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: استان همدان به تنهايی می‌تواند ۷۰ هزار شغل ايجاد کند و من از همه مردم اين استان می‌خواهم که وارد اين عرصه شوند و دولت را در اين راه ياری کنند.

رييس‌جمهور درباره مصوبات هيات دولت در سفرهای قبل به اين استان گفت: دولت مجموعا ۶۴۴ مصوبه برای اين استان داشته است که ۳۷۱ مصوبه آن اجرا شده، ۲۰۰ مصوبه در حال اجراست و برای ۷۳ مصوبه ديگر نيز هيچ کاری نشده است که اکثر مصوبات اجرا نشده مربوط به سفر دور سوم است. در جلسه هيات دولت موانع پيشروی مصوبات در حال اجرا و اجرا نشده بررسی و برطرف خواهد شد و مطمئنم از جلسه دولت اخبار خوبی به شما خواهد رسيد.

وی گفت: آقای امام جمعه مباحثی درباره قطار، قطار شهری، مشکل آب استان و عمران شهری مطرح کرد که همه اين‌ها در دستور کار دولت قرار دارد.

رييس‌جمهور همچنين ضمن تاکيد بر وجود کم‌آبی در کشور گفت: از کشاورزان می‌خواهم که با اصلاح شيوه‌های آبياری خود در مصرف آب صرفه‌جويی کنند. اگر شيوه‌های آبياری را اصلاح کنيم دو سوم در مصرف آب صرفه‌جويی می‌شود و اگر بتوانيم تنها يک سوم صرفه‌جويی انجام دهيم ديگر چاه‌های آب خشک نمی‌شوند و منابع زيرزمينی شور نمی‌شود.

احمدی‌نژاد گفت: کشاورزانی که بخواهند شيوه‌های آبياری خود را تغيير دهند از دولت يارانه و تسهيلات می‌گيرند و دولت می‌تواند تا ۸۵ درصد هزينه‌های تغيير شيوه‌های آبياری را به آن‌ها تسهيلات دهند. از وزير کشاورزی هم می‌خواهم که محدوديتی در سهميه‌ ارائه تسهيلات به کشاورزان اين استان قائل نشود و هر چقدر کشاورزان استقبال کردند به آن‌ها تسهيلات دهند.

رييس‌جمهور در پايان از مردم به خاطر رای‌ای که در انتخابات دهم رياست جمهوری به او دادند و نيز حضور حماسی‌شان در مراسم استقبال امروز تشکر کرد و گفت: اين حضور حماسی و استقبال از خادم‌تان دل عدالت‌طلبان و آزادی‌خواهان را شاد می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016