پنجشنبه 14 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستخط اميرکبير، به يادِ استاد ايرج افشار آن مردِ آهسته (+ ويديو)، همنشين بهار

چندين سال است يک دستخط جعلی که ربطی به اميرکبير ندارد در سايت‌ها و وبلاگ‌های فارسی عَلم شده و جا خوش کرده است.
اين نامه بدون تاريخ و پر از گاف، که به عمّه ناصرالدين شاه و فردی موهوم به نام «موثق الدوله» به عنوان حاکم قم اشاره دارد، مدتها ايميل به ايميل چرخيد و در مجلس ششم هم توسط حجت الاسلام مهدی کروبی قرائت شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دستخط ساختگی که به اميرکبير می‌چسبانند، مثل نامه‌ های جَعلی يزدگرد ساسانی و عُمَر بن خطّاب... يا دروغ‌هايی که پيرامون دکتر محمود حسابی و سفره هفت سين اش با اينشتين و ديراک...بافته شد، بهانه ای برای تأمل و واکاوی در بستر فرهنگی و اجتماعی ما است. بستر بی مايه و فطيری که برای شيادان و جاعلان نه تنها کوچه باز می‌کند، طاق نصرت هم می‌بندد و چراغانی می‌گيرد !

***

ارزش و اهمّيت پرسش بالاتر از پاسخ است.

از آنجا که ارزش و اهمّيت پرسش بالاتر از پاسخ است، خوب است با خودمان کلنجار برويم چرا پذيرای اينگونه جعليات هستيم؟ مگر بستر فرهنگی و اجتماعی ما کپک زده و بحارالانوار خرافه های رنگارنگ شده است؟
چه حکمتی است که اينگونه جعليات که مضمونش همه چيز و همه جا، حتی خاطرات شماری از زندانيان سياسی را هم آلوده و بزرگنمايی و دروغ را باب کرده است، سالها و سالها تکرار می‌شود و ما ککمان هم نمی‌گزد؟...
از شما دعوت می‌کنم ويدئوی ضميمه را که به يادِ استاد ايرج افشار آن مردِ آهسته آماده نمودم، ببينيد و اشتباهات آنرا به بزرگی خودتان ببخشيد.

***

صديقکَ مَن صَدَقَکَ لا من صَدَّقک

دوﺳﺖ واﻗﻌﻲ، ﻛﺴﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﻘﺎﻳﻖ را ﺑﺎ ﺗﻮ در ﻣﻴﺎن ﻣﻲﮔﺬارد، ﻧﻪ آن ﻛﻪ، ﺗﻮ را ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻛﻨﺪ.
دلم نمی‌خواهد کسی را که درد و آرمان دارد و از ستم و بيگانگی بيزار است، برنجانم. خواهش می‌کنم اشاراتم را در بخش پايانی ويديو به دل نگيريد. متاسفانه آنچه گفته ام درست است...
دستخط اميرکبير، به يادِ استاد ايرج افشار آن مردِ آهسته

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پانويس:

مرد آهسته

ناصرخسرو در سفرنامه اش (سفر اصفهان) به جوانی اهل نيشابور به اسم خواجه عميد برمی خورد و از او به دليل وقار و افتادگی اش با عنوان مردی آهسته ياد می‌کند.
نظامی گنجوی و خواجوی کرمانی هم به «مرد آهسته» و «آهسته رأی» که با تکبر و تبختر بيگانه است، اشاره دارند:
مکن از جام جهل خود را مست
که بيکباره می‌روی از دست

کم شنيدم که مرد آهسته
گردد از خوی خويشتن خسته

همنشين بهار
hamneshine_bahar@yahoo.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016