جمعه 15 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری جمعه: بازداشت و اجرای حکم یک شهروند بهایی در مازندران

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند

بازداشت و اجرای حکم یک شهروند بهایی در مازندران، هرانا

یک شهروند بهایی ساکن قائم شهر پس از معرفی خود به دایرخ اجرای احکام بازداشت و روانه زندان این شهر شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، «فخرالدین صمیمی» شهروند بهایی ساکن قائم شهر مازندران در روز چهار شنبه ۱۲ مهر ماه پس از معرفی خود به دایره اجرای احکام، بازداشت و برای سپری کردن محکومیت شش ماهه به زندان قائم شهر منتقل شد.

قابل ذکر است نامبرده در ۲۲ شهریور ماه سال ۱۳۸۹ به اتهام تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب شهرستان قائم شهر به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد که حکم مزبور ماه گذشته در دادگاه تجدید نظر استان تائید گردید.

همچنین یادآوری می‌شود فخرالدین صمیمی در ۱۰ خرداد ماه سال گذشته نیز یک بار بازداشت که در ۴ تیر ماه‌‌ همان سال به قید وثیقه آزاد می‌شود.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.

بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود: این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی، عبادت‌ها و اجرای آیین‌ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی، به طور خصوصی یا عمومی است.

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد. بند ۱ ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه به طورعلنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می باشد.

تبعید یک فرهنگی کرد به اتهام ارتباط با عناصر مخالف نظام، موکریان

یک فرهنگی مریوانی از سوی هیأت رسیدگی به تخلفات اداری استان کردستان به تبعید محکوم شد.

براساس گزارش رسیده به سرویس حقوق بشر آژانس خبری موکریان، عزیز ناصری که دبیر دبیرستان های مریوان است، از سوی هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان کردستان به اتهام خروج غیرقانونی از کشور و ارتباط تلفنی با عناصر مخالف نظام به5 سال تبعید به استان یزد محکوم شد که این حکم پس از اعتراض نامبرده، توسط هیأت رسیدگی به شکایات اداری در تهران به 2 سال تبعید به سریش آباد استان کردستان تغییر یافت.

یادآور می گردد عزیز ناصری که حدود 15 سال سابقه تدریس در آموزش و پرورش را دارد سال گذشته مدتی را در بازداشت بوده و سپس با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است؛ وی از سوی دادگاه انقلاب مریوان به اتهام ارتباط با یکی از گروههای مخالف نظام به یک سال زندان محکوم شده بود که در دادگاه تجدید نظر استان کردستان تبرئه شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بیانیه تشکلهای پناهندگی ایرانی درسوئد پیرامون "روز جهانی برای لغو اعدام"

جمعی از پناهجویان و تشکلهای پناهندگی در سوئد در آستانه 10 اکتبر روز جهانی مبارزه برای لغو اعدام با صدور بیانه ای خواستار مبارزه جهانی بر علیه اعدام در جمهوری اسلامی شدند.

در این بیانیه آمده است : 10 اکتبر، روز جهانی مبارزه برای لغو مجازات اعدام که برای نخستین بار، در سال 2003 میلادی در اولین نشست اتحادیه ی اروپا برای مبارزه با مجازات اعدام ، اعلام شد فرصت مناسبی است تا هر چه بیشتر رژیم جمهوری اسلامی ایران را به خاطر اجرای روز افزون حکم اعدام، یعنی "سلب حق زندگی" از انسانها، در افکار عمومی جهان افشا کرده و نگذاریم که نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران به فراموشی سپرده شود."

در حالی که مجازات اعدام در اکثر کشورهای جهان به خاطر تلاش مستمر نیروهای پیشرو این کشورها، لغو شده و تاکنون 137 کشور در جهان این حکم غیر انسانی را لغو کرده اند ، ایران در اجرای حکم اعدام مقام نخست را در جهان داراست.

این بیانیه می افزاید : ایران یکی از کشورهایی است که احکام اعدام در آن به اشکال مختلف و در انظار عمومی به طرز وحشتناکی به اجراء در می آید و رژیم جنایتکارجمهوری اسلامی با اعدام کودکان، فعالین سیاسی ، دگر اندیشان ،اقلیت های جنسی و اقلیت های مذهبی، از این حربه برای حذف مخالفین خود و سرکوب مردم بهره برداری می کند .

ما جمعی از پناهندگان ایرانی در سوئد ضمن اینکه همه را به مخالفت علیه جمهوری اسلامی و قوانین قرون وسطائی آن در این روز فرا می خوانیم ، اعدام را يك قتل سازمان يافته دانسته و مخالف هرگونه قتل با هر شكل و نام از جمله سنگسار و قصاص بوده و خواهان لغو فوری قانون مجازات اعدام هستیم .

جمعه 7 اکتبر 2011

کانون پناهجویان ایرانی در سوئد

کمپین پناهجویان ایرانی در گوتنبرگ سوئد

کمیته پناهندگی و حقوق بشر اتحادیه سراسری ایرانیان سوئد - واحد غرب


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016