چهارشنبه 20 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طرح ديگر وزارت علوم: "دروس تخصصی دفاع مقدس در تمامی رشته های دانشگاهی"، دانشجونيوز

معاون وزير علوم ايران در جديدترين اظهار نظر از ايجاد «دروس‌ تخصصی دفاع‌مقدس در تمامی رشته‌های دانشگاهی» خبر داده است.

به گزارش دانشجونيوز، پس از آنکه مديرکل دفتر برنامه‌ريزی آموزش عالی، گفته بود که «درس ۲ واحدی "دفاع مقدس" به صورت اختياری به رشته‌ها اضافه می‌شود»، خواجه سروی، معاون وزير علوم ايران از ايجاد «دروس تخصصی دفاع مقدس در تمامی رشته های دانشگاهی» خبر داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس اين گزارش، اوايل مهر ماه سال جاری، قديمی، مديرکل دفتر برنامه‌ريزی آموزش عالی برای اولين بار از افزوده شدن درس ۲ واحد ی "دفاع مقدس" سخن به ميان آورده بود و آن را جز «دروس اختياری » ارزيابی کرده بود.

از سوی ديگر، خواجه سروی، معاون کامران دانشجو در اظهاراتی متفاوت، از تخصصی بودن اين درس ها خبر داده و آن را مختص تمام رشته های دانشگاهی دانسته است.

معاون وزير علوم هيچ توضيحی در مورد نحوه ايجاد اين دروس در تمام رشته های دانشگاهی نداده و تنها به ذکر اهميت پرداختن به «دفاع مقدس» اکتفا کرده و گفته است: «فرهنگ، آثار و ارزش‌های دفاع مقدس بايد در علم بومی ما که دانشگاه‌ها موظف به توليد آن هستند، بکار رود.»

اين مقام وزارت علوم در ادامه گفته است: «وزارت علوم وظيفه خود می‌داند، زمينه حفظ و انتقال ارزش های دفاع‌مقدس به نسل جوان که اين دوران را درک نکرده‌اند فراهم سازد.»

خواجه سروی که در مراسم افتتاح "کتابخانه تخصصی دفاع‌مقدس" در دانشگاه الزهرا سخنرانی کرده است «ارزش های دفاع مقدس» پس از پايان جنگ را «غبار غربت گرفته» توصيف کرده و با مقصر دانستن "جريانات سياسی" اضافه کرده است: «هر زمان دانشگاهيان و فعالان سياسی، دينی و فرهنگی دانشگاهی خواستند تمسکی به اين ارزش‌ها داشته باشند و يا به طور مثال، پيکر شهدای گمنام را به عنوان يادگار و نماد شرافت و بزرگی در محيط های دانشگاهی به خاک بسپارند با مخالفت برخی از جريانات سياسی روبه‌رو شدند.»

بنظر می رسد اشاره اين مقام وزارت علوم به مخالفت بسياری از فعالان دانشجويی و سياسی غير همسو با دولت ايران در ارتباط با «دفن شهدای گمنام» در داخل دانشگاه بوده است.

دفن اجسادی که مقامات سياسی و امنيتی ايران آنان را «پيکر شهدای گمنام» معرفی کرده، همزمان با روی کار آمدن دولت محافظه کار احمدی نژاد شروع شده و تاکنون ده ها دانشگاه ايران علی رغم نارضايتی و اعتراض گسترده دانشجويان محلی برای دفن اين شهدا بوده است.

در پايان اين سخنرانی «کتابخانه تخصصی دفاع‌مقدس» در دانشگاه الزهرا راه اندازی شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016