جمعه 22 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"گزارش تازه آژانس شديدترين و مهم‌ترين گزارش عليه ايران است"، راديو زمانه

به نوشته فيگارو، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود به صراحت اعلام می‌کند مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهند برنامه هسته‌ای ايران جنبه نظامی دارد.

تارنمای روزنامه فيگارو چاپ فرانسه، شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ مهرماه (۱۳ اکتبر) گزارشی منتشر کرد که بر پايه آن آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود که شديدترين و کامل‌ترين گزارش در رابطه با پيشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران است، اعلام کرده که ايران در حال ساخت بمب هسته‌ای است.

فيگارو نوشته است بر پايه اطلاعاتی که در اختيار اين روزنامه قرار گرفته در گزارشی که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ايران تهيه کرده و قرار است در نشست وين شورای حکام در روز ۱۷ نوامبر ارائه شود؛ مدارک موجود ماهيت نظامی برنامه هسته‌ای ايران را برای دستيابی به بمب هسته‌ای ثابت می‌کنند.

اين روزنامه به نقل از يک کارشناس نزديک به پرونده هسته‌ای ايران که نامش فاش نشده، نوشته است: "اين گزارش يکی از مهم‌ترين گزارش‌های آژانس در اين‌باره است."

پيش از اين يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۲۱ شهريورماه سال جاری (۱۲ سپتامبر ۲۰۱۱) گفته بود که به‌طور فزاينده نگران فعاليت‌های احتمالی ايران در زمينه توسعه "موشک هسته‌ای" است.

آمانو گفت جزئيات بيشتری درباره نگرانی‌های آژانس از برنامه هسته‌ای ايران منتشر می‌شود تا ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس از اين نگرانی‌ها به‌طور کامل مطلع شوند.

اين که چرا آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در شرايط کنونی چنين گزارشی را منتشر می‌کند موضوعی است که فيگارو در ادامه به آن می‌پردازد.

اين روزنامه می‌نويسد با وجود اعتراضات سياسی در ايران که حکومت اين کشور را از سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) در موضع دفاعی قرار داد، ايران همچنان در راه دستيابی به بمب هسته‌ای به راه خود ادامه داد.

نصب و راه‌اندازی کوره‌های جديد، ايجاد سانتريفيوژهای بيشتر، ادامه غنی‌سازی اورانيوم و... نشانه‌هايی در اين رابطه به‌شمار می‌روند.

کارشناسان می‌گويند ديگر موضوعی باقی نمانده است که روشن نشده باشد. برخی معتقدند که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خيلی پيش از اين‌ها می‌بايست قاطعانه در برابر ايران می‌ايستاد.

اما به گفته آن‌ها با رفتن محمد البرادعی، مديرکل سابق آژانس در سال ۲۰۰۹ کارشناسان از آزادی عمل بيشتری برخوردار شدند و "گروه‌های جديد و حرفه‌ای‌تر"ی از راه رسيدند. آن‌ها می‌گويند محمد البرادعی مدت‌ها سعی در "کوچک شمردن" برنامه هسته‌ای ايران داشت.

به نوشته فيگارو، شرايط ديپلماتيک و جغرافيای سياسی نيز تغيير لحن آژانس نسبت به ايران را توضيح می‌دهد.

مقامات کشورهای غربی متقاعد شده‌اند که می‌بايست در مورد پرونده هسته‌ای ايران تا سال ۲۰۱۲ ميلادی، سال انتخابات مهم، دست به عمل زد.

پيش از هر چيز اعلام بازگشت دوباره ولاديمير پوتين به رياست جمهوری روسيه می‌تواند به سخت‌تر شدن موضع مسکو در برابر غرب تعبير شود. اين در حالی است که پيش از برگزاری نشست ناتو در شيکاگو در رابطه با استقرار موشک‌های دفاعی؛ تنش‌های ميان غرب و روسيه افزايش يافته است.

ديپلمات‌ها بر اين باورند که حکومت روسيه می‌تواند در اين رابطه برای حفظ موقعيت خود از کارت ايران استفاده کند.

استقرار موشک‌های ناتو در نزديکی مرز ترکيه و ايران در ماه‌های اخير با اعتراضات شديد جمهوری اسلامی ايران روبه‌رو شده است.

فيگارو می‌افزايد مشکلات داخلی آمريکا نيز می‌تواند باراک اوباما، رئيس جمهور اين کشور را وادار سازد تا به سود سياست داخلی خود به برخی مناقشات خارجی وارد نشود.

در فرانسه نيز شکست نيکلا سارکوزی در انتخابات که پرونده هسته‌ای ايران را يکی از اصلی‌ترين موضوعات سياست خارجی خود می‌دانست، می‌تواند چنين اولويتی را از دستور کار دولت فرانسه خارج سازد.

از سوی ديگر در پکن به قدرت رسيدن پنجمين نسل از اعضای حزب کمونيست چين، با انتخابات مجلس و رياست جمهوری در تايوان همراه خواهد شد که اين‌همه می‌تواند پرونده هسته‌ای ايران را از اهميت و دستور کار جهانی خارج سازد.

از سوی ديگر، برخی از ناظران معتقدند که تحريم‌های جهانی، با وجود پنهان‌سازی حکومت ايران، نخستين تأثيرات خود را بر اقتصاد اين کشور گذاشته است.

به نوشته فيگارو، بنابر اين در مورد پرونده هسته‌ای ايران تلاش بر اين است تا هر چه سريع‌تر، تا دير نشده و تا زمانی که شرايط جغرافيای سياسی اجازه می‌دهد، واکنش نشان داد.

برای پايان بخشيدن به فعاليت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران، کشورهای مختلف اسناد بسياری را در اختيار آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار داده‌اند. آن‌ها تحريم‌های تازه‌ای را با هدف آسان‌سازی فروپاشی احتمالی حکومت ايران آماده کرده‌اند.

فيگارو می‌نويسد اگر چه برخی از کارشناسان معتقدند برای جلوگيری از دستيابی تهران به بمب هسته‌ای دير شده است، با اين حال آن‌ها از عواقب يک ايران هسته‌ای تحت حکومت کنونی نگران‌اند.

آن‌ها همچنين با حمله اسرائيل به مراکز هسته‌ای ايران نيز مخالف‌اند چرا که چنين حمله‌ای نتايج سنگينی را در منطقه به‌دنبال خواهد داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016