سه شنبه 26 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان پرست: غرامت اس-۳۰۰ دريافت نشده است، مهر

به گزارش خبرنگار مهر، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه پيش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی در رابطه با دريافت پول نفت صادراتی ايران به هند گفت: صادرات نفت مسير خود را طی می کند و مشکلی در اين زمينه نيست.

تفاهم کامل تهران و مسکو


خبرنگاری در خصوص دريافت غرامات اس - ۳۰۰ از روسيه گفت: جو تفاهم کامل بين ايران و روسيه برقرار است و موضوعات مختلف در دست پيگيری قرار دارد.

هنوز چيزی دريافت نکرده ايم


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با اظهارات همتای آمريکاييش مبنی بر فراهم شدن دسترسی کنسولی ايران به فرد متهم به ترور سفير عربستان در واشنگتن گفت: در رابطه با فردی که ادعا می شود تبعه ايران است و اسم وی منتشر شده اگر ادعايی مطرح است بايد اسناد هويتی را در اختيار ما قرار دهند و شرايط دسترسی کنسولی را فراهم نمايند هنوز چيزی مستقيما دريافت نکرده ايم و با وجود دو بار درخواست تا کنون امکان دسترسی کنسولی فراهم نشده و فقط اظهار نظری از طرف سخنگوی وزارت خارجه آمريکا مطرح شده که بايد ديد در رابطه با چه موضوعی بوده است.

طراحی صهيونيستی برای تفرقه افکنی


وی اين سناريو را طراحی صهيونيستی برای ايجاد اختلاف بين کشورهای منطقه دانست و گفت: کشورها بايد هوشيارانه مراقب توطئه ها باشند.

خبرنگاری در رابطه با اخبار مطرح شده مبنی بر دست داشتن بندر بن سلطان مقام امنيتی عربستان در ترور عماد مغنيه سئوال کرد که مهمانپرست در اين رابطه گفت: ممکن است مطالبی مطرح شده باشد و برخی افراد در ترور شهيد مغنيه دست داشته باشند که بايد بررسی شود و در مسير حقوقی به آن رسيدگی شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ما هم شکايت کرده ايم


خبرنگار يک شبکه لبنانی در خصوص طرح شکايت عربستان و آمريکا در شورای امنيت عليه ايران سئوال کرد که مهمانپرست در پاسخ گفت: ما هم نامه ای به سازمان ملل ارسال و نسبت به اين اقدامات شکايت کرده ايم. کشورها بايد متعهد به اصول باشند و صرفا با يک ادعا نبايد به دولتها اتهام وارد کنند.

مهمانپرست در پاسخ به سئوال ديگری در رابطه با قرارداد اس -۳۰۰ گفت: اين موضوع بر اساس روال تجاری بوده است که تعهدات طرفين و نحوه پرداخت خسارت يا جبران عدم اجرای آن پيش بينی شده و طبق توافق طرفين اين موضوع در مجموعه ای در حال بررسی است.

اظهارات شلقم قابل استناد نيست


خبرنگاری در رابطه با اظهارات شلقم وزير خارجه پيشين ليبی مبنی بر به شهادت رسيدن امام موسی صدر سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بيان اينکه تلاش های زيادی صورت می گيرد تا از آخرين وضعيت امام موسی صدر اطلاعی به دست آيد گفت: اظهار نظرهای متناقضی صورت گرفته و تا وقتی اطلاعات دقيق و قابل استناد به دست نيايد نمی توان به اين نوع اظهارات استناد کرد.

خبرنگاری در رابطه با حضور ناوگان ايران در دريای سرخ پرسيد که مهمانپرست در اين باره نيز گفت: اين بر اساس حقوق کشور ما صورت گرفته و با هدف حفظ امنيت منطقه بوده است و فکر نمی کنم مسئله خاصی درباره آن قابل طرح باشد.

تکذيب پايگاه نظامی ايران در ونزوئلا


مهمانپرست خبر ايجاد پايگاه نظامی از سوی ايران در ونزوئلا را رد کرد.

پاسخ اشتون دريافت نشده


سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با دريافت پاسخ نامه جليلی توسط اشتون گفت: هنوز پاسخی دريافت نکرده ايم.

از جزئيات خبر ندارم


وی در رابطه با گفتگوی دوشنبه شب صالحی با دبير کل اتحاديه عرب که مورد سئوال يکی از خبرنگاران بود با اشاره به اينکه از جزئيات اين مکالمه اطلاعی ندارد گفت: کليات آن تبادل نظر در خصوص توطئه های موجود برای ايجاد اختلاف بين کشورهای اسلامی و نيز تحولات منطقه بوده است.

همه مراقب توطئه ها باشند


يکی از خبرنگاران در رابطه با احتمال واکنش عربستان به حجاج بيت الله الحرام در رابطه با انجام مناسک حج و مراسم برائت از مشرکين بعد از طرح ادعاهای اخير سئوال کرد که سخنگوی دستگاه ديپلماسی با بيان اينکه احساس می کنيم همه کشورها بايد نقش جدی در ثبات و امنيت داشته باشند، گفت: همه بايد مراقب توطئه ها باشند.

مهمانپرست عربستان را کشوری مقتدر و بزرگ در منطقه عنوان کرد و گفت: رابطه ما با عربستان به تقويت صلح و ثبات کمک می کند و مطالب و ادعاها را درست نمی دانيم و توطئه برای اختلاف ميان ايران و عربستان تلقی می کنيم.

وی در رابطه با حج نيز گفت: همکاری خوبی بين مسئولان حج ايران و عربستان وجود دارد و حجاج ايرانی يکی از منظم ترين حجاج هستند و اميدواريم مراسم حج به بهترين شکل صورت بگيرد.

حتما خبر مهمی نبوده


يکی از خبرنگاران پرسيد ۳ استاد دانشگاه ترکيه در تاريخ ۲۸ می توسط ايران بازداشت شده اند آيا اين خبر درست است که مهمانپرست در اين باره گفت: اگر مسئله مهمی بود تا الان مطرح می شد و حتما مهم نيست که بعد از۶ ماه مطرح شده است.

اهداف سياسی پشت طرح نهفته است


مهمانپرست در خصوص طرح گزارش حقوق بشر عليه ايران و نيز تلاش های اوباما برای انتشار گزارشی مبنی بر اقدام ايران در دسترسی به سلاح هسته ای و ارتباط اين دو موضوع با اتهامات اخير به تهران گفت: اين سناريو که جديدا مطرح کرده اند آنقدر عجيب است که وزير خارجه آمريکا آن را فراتر از افسانه قلمداد می کند و اين اقدامات با هدف فشار بيشتر به مردم ايران صورت می گيرد و اهداف سياسی پشت اين طرح نهفته است و تنها گناه ملت ما اين است که می خواهند مستقل باشند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: مردم آمريکا آنقدر درک و بلوغ سياسی دارند که متوجه شوند مقامات آمريکايی با اين اقدامات منافع آنها را به خطر می اندازند و وجهه آنان را به پايين ترين سطح ممکن تنزل می دهند.

متاسفيم!


وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با توهين به جمهوری اسلامی ايران در يکی از نشست های دانشگاهی در نروژ گفت: اين موضوع شايد در برخی از کشورهای غربی نيز صورت گيرد که به بهانه آزادی بيان به پيروان اديان اهانت می شود و به ارزش های يک کشور توهين می شود. وقتی اعتراض شود هم می گويند آزادی بيان است. ما فکر می کنيم اين برداشت يک سوء استفاده از آزادی است که منجر به از بين رفتن حرمت ها می شود.

وی با بيان اينکه ما اين موضوع را به لحاظ سياسی پيگيری کرده و می کنيم گفت: متاسفيم که از واژه های مقدس مثل آزادی، دموکراسی، صلح و حقوق بشر سوء استفاده می شود و به بهانه آن رفتارهای غير انسانی صورت می گيرد.

نيروگاه بوشهر بالاترين استاندارد ايمنی را دارد


خبرنگاری با اشاره به مطلب رسانه های غربی مبنی بر اينکه نيروگاه بوشهر توسط کارشناسان درجه ۲ روس ساخته شده و امنيت کافی ندارد سئوال کرد که مهمانپرست در اين رابطه گفت: اين موضوعات به هيچ وجه صحت ندارد. نيروگاه بوشهر جزء تاسيسات هسته ای است که بالاترين استاندارد ايمنی را دارد و اين موضوع به تاييد آژانس نيز رسيده است.

ارزش توجه ندارد


يکی از خبرنگاران در رابطه با برنامه يکی از نامزدهای جمهوريخواه در انتخابات آتی آمريکا مبنی بر حمله به ايران سئوال کرد که مهمانپرست گفت: اين اظهارات ارزش توجه و پاسخ دادن ندارد.

غرامات اس۳۰۰دريافت نشده

سخنگوی وزارت خارجه در خاتمه در رابطه با اظهارات وزير خارجه در مجلس مبنی بر دريافت غرامات اس - ۳۰۰ از روسيه گفت: آنچه دريافت شده پيش پرداخت بوده و آنچه پيگيری می شود دريافت خسارت است.

تبريک به ملت فلسطين

مهمانپرست در آغاز اين نشست خبری با اشاره به آزادی تعدادی از اسرای فلسطينی که به دست رژيم نامشروع صهيونيستی در اسارت به سر می بردند آزادی آنان را تبريک گفت و تاکيد کرد: ما اين پيروزی را به ملت فلسطين تبريک می گوييم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016