سه شنبه 26 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در مصاحبه با الجزيره: دولت آمريکا بايد متوجه تبعات منفی رفتار خود باشد، ايلنا

اتهام‌افکنی دولت آمريکا عليه ايران به قدری بی‌اساس و غيرعقلانی است که بعيد نيست دولتمردان آمريکايی ايران را حتی به عنوان عامل جنگ ويتنام و کره و مشوق جرج بوش برای حمله به عراق و افغانستان معرفی کنند.


ايلنا: رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که «ملت ايران قربانی تروريسم است، درباره اتهام اخير دولت آمريکا عليه ملت ايران» گفت: ايجاد اختلاف در روابط ايران و عربستان به منظور تسلط بر منطقه و تحت‌الشعاع قرار دادن مسائل و مشکلات داخلی آمريکا از مهمترين عوامل طرح اين ادعای بی اساس و اتهام عليه ملت ايران است و تجربه نشان داده که چنين اقداماتی هرگز نتيجه‌ای برای دولتمردان آمريکايی به همراه ندارد و در نهايت حقيقت برای ملت‌ها روشن خواهد شد.

به گزارش ايلنا، محمود احمدی‌نژاد دوشنبه شب در مصاحبه زنده تلويزيونی با شبکه الجزيره انگليسی در پاسخ به سوالی درباره اتهام اخير دولت آمريکا مبنی بر اقدام ايران برای ترور سفير عربستان در آمريکا با بيان اين‌که «ترور از زشت‌ترين اقداماتی است که می‌تواند شکل بگيرد و اين اتهام دولت آمريکا را بايد از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد» گفت: همه می‌دانند که اين تهمت درباره ملت ايران صدق نمی‌کند؛ ترور متعلق به کسانی است که فاقد فرهنگ، تمدن و منطق هستند و اين در حالی است که ملت ايران ملتی با فرهنگ، متمدن و اهل دوستی و برادری هستند و هيچگاه حتی به همسايگان خود و ساير کشورها تجاوز نکرده و همواره برخوردی براساس حقوق و قوانين داشته است.

رييس‌جمهور با طرح اين سوال که به چه دليل بايد ايران در خاک آمريکا سفير يک کشور دوست را ترور کند؟ گفت: ملت ايران با سياست‌های دولت آمريکا مخالف است و آن را به صراحت اعلام می‌کند و از بيان اين موضوع هيچگونه نگرانی ندارد.

وی با بيان اين‌که «فرض‌های مختلفی در خصوص اتهام‌افکنی اخير دولت آمريکا بر عليه جمهوری اسلامی ايران وجود دارد» اظهار کرد: فرض اول اين است که دولت آمريکا با طرح اين ادعا قصد دارد در روابط ميان ايران و عربستان اختلاف ايجاد کند؛ در حالی که آن‌ها سخت در اشتباه هستند چرا که در نهايت حقيقت برای ملت‌ها روشن خواهد شد.

احمدی‌نژاد تحت‌الشعاع قرار دادن مسائل داخلی آمريکا را فرض دوم هدف آمريکا از اتهام به ايران عنوان کرد و گفت: مثل روز روشن است که چنين فرضی نيز هرگز نتيجه‌ای در بر نخواهد داشت، چرا که مشکلات اقتصادی آمريکا به حدی جدی است که با متهم کردن ايران برطرف نخواهد شد و آن‌ها کاری از پيش نمی‌برند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور افزود: اتهام‌افکنی دولت آمريکا عليه ايران به قدری بی‌اساس و غيرعقلانی است که بعيد نيست دولتمردان آمريکايی ايران را حتی به عنوان عامل جنگ ويتنام و کره و مشوق جرج بوش برای حمله به عراق و افغانستان معرفی کنند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال ديگری درخصوص موضع صريح دولت جمهوری اسلامی ايران نسبت به اتهام اخير آمريکا گفت: وزارت خارجه ايران، رسماً در اين خصوص اطلاعيه داده و به شدت آن را تکذيب کرده و حتی نسبت به طرح اين موضوع از سوی دولت آمريکا به مجامع بين‌المللی اعتراض کرده است.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که «اگر جريانات تروريستی دنيا ريشه‌يابی شود، مشخص خواهد شد که همه آن‌ها به بدنه دولت آمريکا متصل بودند» تصريح کرد: چندی پيش فردی به نام ريگی که از مرزهای شرقی ايران دست به ترور و آدم‌ربايی می‌زد، توسط مأمورين اطلاعاتی و امنيتی کشور دستگير و در محاکمه خود اسنادی ارايه را کرد که به وضوح نشان می‌داد وی مورد حمايت دولت آمريکا قرار داشت که در اين راستا سی‌دی اعترافات وی برای آقای اوباما و دبيرکل سازمان ملل ارسال شد، اما هيچ عکس‌العملی نسبت به آن صورت نگرفت.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص موضع ايران در قبال اقدام دولت آمريکا مبنی بر طرح اتهام اخير در شورای امنيت، گفت: شورای امنيت تحت سلطه آمريکا قرار دارد و دولت آمريکا از کودتای ۳۲ و بخصوص در سی سال گذشته همواره عليه ملت ايران موضع‌گيری کرده‌ است؛ ضمن اين‌که امروز سازمان ملل به معنای حقيقی سازمانی برای تمامی ملت‌ها نبوده، چرا که بالاترين مرجع تصميم‌گيری در اين سازمان مجمع عمومی نيست و اين در حالی است که در تمامی مجامع بين‌المللی، مجمع عمومی تعيين‌کننده است اما مجمع عمومی سازمان ملل تابع مرجعی است که تنها پنج عضو دارد و اين آشکارا از غيردموکراتيک و ناعادلانه بودن اين مجمع حکايت دارد و بدين معناست که دولت آمريکا در عمل حاکم اين سازمان است؛ از اين‌رو فاقد ارزش و اعتبار حقوقی می‌باشد.

رييس‌جمهور تصريح کرد: دولت آمريکا اگر عليه ايران به شورای امنيت فشار بياورد ديگر هيچ آبرويی برای شورای امنيت سازمان ملل باقی نخواهد ماند.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که «ملت ايران قربانی تروريسم است» به ترور شهيد رجايی و باهنر و شماری از مسوولان جمهوری اسلامی ايران اشاره کرد و گفت: يک گروه تروريستی در سال‌های نخستين انقلاب ساختمان نخست‌وزيری ايران را منفجر کردند و کسانی که رسماً مسووليت اين اقدام تروريستی را به عهده گرفته بودند، امروز در آمريکا حضور دارند و آزادانه مشغول فعاليت می‌باشند.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که آيا ايران در خصوص ادعای مطرح شده از سوی آمريکا تحقيق و تفحص انجام خواهد داد، با بيان اين‌که «دليلی برای تحقيق وجود ندارد، چرا که دولت آمريکا روزانه اتهاماتی عليه ملت ايران مطرح می‌کند و در اين صورت بايد هر روز نسبت به اين اتهامات تحقيق انجام دهيم» خاطرنشان کرد: روش دولت آمريکا در برخورد با ملت‌ها روشی غلط است؛ آنها حتی اگر قصد دارند به ملت ايران فشار بياورند. توسل به اين‌گونه اقدامات برای آن‌ها جوابگو نيست چرا که تجربه تاريخی نيز اين موضوع را اثبات می‌کند که طی سی سال گذشته فشارهای دولت آمريکا عليه ملت ايران بی‌نتيجه بوده است و اين به نفع دولت آمريکاست که با ملت ايران دوستی کند و بايد بداند که با متهم کردن ملت ايران نتيجه‌ای نخواهد گرفت.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که «دولت آمريکا بايد متوجه تبعات منفی رفتار خود باشد» اظهار کرد: اين باور همواره در ذهن ملت ايران بوده که آمريکا دشمن ايران است و طرح چنين اقدامات نسنجيده از سوی دولتمردان آمريکا اين باور را تشديد کرده و تاثيرات منفی در ذهن ملت ايران خواهد گذاشت؛ دولت آمريکا بايد بداند که ملت ايران با هيچ‌کس شوخی و تعارف ندارد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر سخنان وزير خارجه عربستان در خصوص اتهام اخير آمريکا عليه ملت ايران خطاب به برادران عربستانی افزود: در آيه‌ای از قرآن کريم ذکر شده «اگر فاسقی برای شما خبر آورد آن را نپذيريد و بررسی کنيد»؛ دولت آمريکا علاقه‌ای به عربستان و ايران نداشته و منافع آن در ايجاد اختلاف بين جمهوری اسلامی ايران و عربستان است چرا که آن‌ها قصد دارند بر منطقه مسلط شوند و راه آن را وجود اختلاف بين اين دو کشور می‌دانند.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌که «هيچ‌گونه توجيهی نمی‌توان مبنی بر اين‌که کسی از ايران برای ترور برادر مسلمان خود در خاک آمريکا اقدام کند را مطرح کرد» گفت: جمهوری اسلامی ايران حتی افرادی که در داخل کشور دست به ترور زده‌اند را ترور نکرد، بلکه آن‌ها را دستگير و به طور قانونی محاکمه کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار شبکه الجزيره انگليسی مبنی بر اينکه آيا ايالات متحده ادعای بی‌اساس و بدون سندی مطرح کرده است، گفت: دولت آمريکا قبلاً هم ادعاهايی مطرح کرد که بعداً بی‌اساس بودن آن مشخص شد. که از جمله آن می‌توان به ادعای وجود سلاح کشتار جمعی در عراق اشاره کرد که اين ادعا را به قدری محکم و با تبليغات گسترده انجام داد که همه آن را باور کردند و کشورهای زيادی در حمله به عراق با آمريکا همراهی کردند، اما هيچگونه سلاح کشتار جمعی در عراق پيدا نشد و امروز هم کسی سوال نمی‌کند که آيا اين ادعا درست بوده يا غلط؟

رييس‌جمهور افزود: درست کردن اسناد جعلی برای سيستم‌های جاسوسی آمريکا کار دشواری نيست.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال برخورد نظامی بين ايران و آمريکا گفت: چنين موضوعی را پيش‌بينی نمی‌کنم؛ البته افرادی در دولت آمريکا وجود دارند که چنين آرزويی دارند، اما در مقابل آن‌ها عقلای زيادی نيز در اين کشور هستند که می‌دانند نبايد اين کار انجام شود.

رييس‌جمهور با طرح سوالاتی مبنی بر اين‌که آيا نيروهای نظامی ايران کنار مرزهای آمريکا حضور دارند؟ آيا ايران از جنگ هشت ساله عليه آمريکا حمايت کرده است؟ آيا ايران از ۲۵ سال از يک حکومت ديکتاتوری مثل شاه در آمريکا حمايت کرده است؟ و آيا ايران از گروه‌های تروريستی که مسئولين آمريکايی را ترور کردند حمايت داشته؟ گفت: اقدامات دشمنانه آمريکا عليه ايران جريانی يکطرفه است و معلوم نيست که چرا مسوولان آمريکايی اين قدر نسبت به ملت ايران بغض و کينه دارند.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که «دولتمردان آمريکايی اگر خيال می‌کنند دوران شاه در ايران تجديد خواهد شد اطمينان داشته باشند که سخت در اشتباه هستند» تصريح کرد: امروز ايران کشوری مستقل و آزاد بوده و به نفع آمريکا است که با ملت ايران همراهی کند.

رييس‌جمهور با طرح اين سوال که چرا هر کس در دنيا مخالف سياست‌های آمريکا می‌باشد، متهم به تروريسم شده و يا، ترور می‌شود، گفت: دانشمندان هسته‌ای ايران ترور می‌شوند، چرا که شورای امنيت اسم آنها را اعلام می‌کند و صهيونيست‌ها بلافاصله اقدام ترور آن‌ها می‌کنند.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که «ملت ايران با سياست‌های دولت آمريکا مخالف است اما اين مخالفت منطقی است و ايران سوالاتی را مطرح کرده که بايد به آن‌ها پاسخ داده شود» گفت: ملت ايران هيچ‌گاه عليه آمريکا و هيچ کشوری وارد جنگ نشده است چرا که ما معتقديم جهان را بايد با منطق اداره کرد و اين در حالی است که رژيم صهيونيستی که دوست دولت آمريکاست با اعلام قبلی دست به ترور و آدم‌کشی می‌زند.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که «سياست جمهوری اسلامی ايران سياستی دفاعی است» اظهار کرد: ايران کشور بزرگی است و صدها سال در کمال امنيت و آرامش در کنار همسايگان خود قرار داشته و اين روند بايد همچنان ادامه داشته باشد؛ از اين‌رو بارها به کشورهای حوزه خليج فارس پيغام داده‌ايم که دولت آمريکا رفتنی است و بايد منطقه را ترک کند و کشورهای منطقه بايد با دوستی و برادری در کنار هم زندگی کنند و هيچ‌گاه نمی‌توانند دشمن هم بوده و عليه يکديگر اقدام کنند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلويزيونی الجزيره در خصوص ستون فقرات و هسته اصلی مشکل ايران و آمريکا گفت: هسته اصلی اين موضوع به نوع نگاه دولتمردان آمريکا نسبت به ملت‌ها مربوط می شود آن‌ها بايد ملت‌های منطقه را به رسميت بشناسند و به آن‌ها احترام بگذارند و نه تنها نبايد به دنبال تسلط بر ملت ها باشند، بلکه بايد بدنبال ايجاد ارتباط در شرايط برابر و احترام‌آميز باشند.

رييس‌جمهور با انتقاد از حضور ناوگان آمريکا در خليج فارس، با بيان اين‌که «چه کسی به آمريکا ماموريت داده در خليج فارس حضور داشته باشد؟» گفت: بدون ترديد هيچ‌کس آن‌ها را به حضور در منطقه دعوت نکرده است و چنانچه رفراندومی در بين ملت‌های منطقه برگزار شود مشخص خواهد شد که ملت‌های منطقه با دخالت‌های دولت‌ آمريکا در امور منطقه موافق نيستند.

احمدی‌نژاد افزود: روش دولت آمريکا در مواجهه با ملت‌های منطقه اشتباه است و به خاطر همين مدام در حال شکست خوردن است.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره حمايت ايران از حزب‌الله لبنان اظهار کرد: برطبق منشور ملل متحد هر ملتی حق دارد عليه اشغالگران مقابله کند. اگر آمريکا اشغال شود ملت آمريکا حق دارد عليه اشغالگران مبارزه کند و همه ملت‌های آزاده جهان هم بايد از مبارزه ملت آمريکا حمايت کنند که در منشور ملل متحد نيز نسبت به مبارزه عليه اشغالگری مشروعيت داده شده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اين‌که «ملت فلسطين و حزب‌الله در خانه‌های خود مورد هجوم اشغالگران قرار می‌گيرند» عنوان کرد: در چنين شرايطی اگر دولت آمريکا در دفاع از حقوق بشر صداقت دارد، بايد از مقاومت فلسطين و حزب‌الله لبنان دفاع کند.

رييس‌جمهور با طرح اين سوال که آيا آمريکا در اسارت صهيونيست‌ها قرار دارد؟ گفت: چرا بايد آمريکا با اين وسعت و بزرگی قربانی چند صهيونيست باشد و بخاطر صهيونيست‌هايی که حتی عليه يهودی‌ها نيز هستند در مقابل نظر و رای ۳۰۰ ميليون جمعيت بايستد؟

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره موضع ايران در قبال رژيم صهيونيستی گفت: معتقديم اشغالگری، آدم‌کشی و ترور بايد از بين برود و رژيم صهيونيستی غير از اين کارها را انجام نمی‌دهد؛ در تل‌آويو چند صد هزار يهودی عليه دولت رژيم صهيونيستی تظاهرات کردند. اين افراد ايرانی نبودند بلکه کسانی بودند که خود صهيونيست‌ها از نقاط مختلف جهان به اين منطقه آورده‌اند.

رييس‌جمهور افزود: رژيم صهيونيستی مشروعيت ندارد و رژيمی ساخته شده توسط انگليس و دولت آمريکا می‌باشد که ملت‌های منطقه هرگز وجود اين رژيم را نپذيرفته‌اند.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که «حرف ملت ايران اين است که بايد حق ملت فلسطين برگردانده شود و ملت‌ها خودشان برای سرنوشت خود تصميم بگيرند» گفت: هيچ‌کس بويژه دولت آمريکا حق ندارد به جای ديگران تصميم بگيرد؛ آن‌ها تنها می‌توانند نظرات و پيشنهادات خود را مطرح کنند و حق ندارند نظرات خود را حتی به نام شورای امنيت به ملت‌ها تحميل کنند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اين‌که دولت آمريکا با استفاده از ساز و کاری که در اختيارش است قصد دارد، نظر خود را به ديگران تحميل کند» گفت: آن‌ها بن‌لادن را به عنوان مقصر ۱۱ سپتامبر معرفی می‌کنند. پس از مدتی از دستگيری و کشته شدن آن خبر داده و ملت فلسطين را تروريسم می‌نامند و انتظار دارد همه ملت‌ها اين موضوعات را بدون هيچگونه سوالی بپذيرند و اين در حالی است که دوره اين‌گونه رفتارها به پايان رسيده و ملت‌ها بيدار شدند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره مواضع جمهوری اسلامی ايران نسبت به شکل‌گيری بهار عربی در منطقه گفت: جمهوری اسلامی ايران معتقد است، آزادی، احترام و عدالت حق همه ملت‌هاست و هيچ‌کس نبايد در امور داخلی ساير ملت‌ها دخالت کند؛ دولت‌ها و ملت‌ها هم بايد در فضای آرامش حقوق و مطالبات خود را برآورده کنند و اين‌ها اصولی است که معتقديم همه کشورها بايد نسبت به آن متعهد باشند.

احمدی‌نژاد افزود: مواضع ايران نسبت به همه کشورهای منطقه يکسان است و هيچ‌گاه از وقوع درگيری و تنش حمايت نکرديم و هر نوع اختلاف و کشتار را محکوم کرده‌ايم.

رييس‌جمهور گفت: توصيه ما به همه دولت‌ها و ملت‌ها اين است که درگيری را کنار گذاشته و با تفاهم و گفت‌وگو مسايل خود را حل و فصل کنند و درگيری و تنش از هر طرف که باشد مشکلات موجود را پيچيده‌تر خواهد کرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخير رهبر معظم انقلاب در خصوص تبديل سيستم رياستی به پارلمانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در جمع دانشجويان و دانشگاهيان دربرابر سوالی علمی پاسخ علمی مطرح کردند و هيچ‌گونه مساله خاصی وجود ندارد و در قانون اساسی جايگاه و اختيارات همه مسوولان مشخص است.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص شرايط پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران نيز اظهار کرد: گروهی که در مورد نتايج انتخابات سوال داشتند را می‌توان به دو دسته تقسيم کرد؛ يک دسته اکثريتی بودند که واقعاً سوال و شبهه داشتند و زمانی که مراجع نظارتی گزارش خود را ارائه کردند موضوع برای آنان تمام شد. اما اقليتی نيز به بهانه انتخابات مردم را مورد حمله قرار داده و به اماکن و اموال عمومی خسارت می‌زدند که کار اشتباهی بود؛ ضمن اين‌که بايد توجه داشت که رقيب بنده در تهران دو ميليون رای داشت که حتی اگر همه آن‌ها اعتراض داشتند به اين معنا نيست که بايد در نتيجه انتخابات تغييری ايجاد شود. در حالی که بر طبق بيشترين برآوردی که از جمعيت حاضر در اين خصوص انجام شد به مراتب کمتر از اين ميزان بوده است. البته دولت به همه آن‌ها احترام می‌گذارد و بنده خودم را خادم همه آن‌ها می‌دانم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به اين سوال که آيا جايگاه مطلوب ملت ايران در جهان را بخاطر حضور خود در رياست جمهوری می‌دانيد، اظهار کرد: ملت ايران ملتی بزرگ، تاريخ‌ساز و بافرهنگ است و ايرانی‌ها به رغم همه بداخلاقی مستکبران و تحريم و فشار سياسی دولت آمريکا در عرصه‌های مختلف علمی، صنعتی، پزشکی و علوم انسانی پيشتاز هستند و بنده نيز خودم را قطره کوچکی در دريای بيکران ملت ايران و خادم مردم می‌دانم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016