دوشنبه 2 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حاجی‌بابايی: تغيير تمام کتب‌ درسی تا پنج سال آينده، فارس

وزير آموزش و پرورش از تغيير تمام کتاب‌های درسی و روش‌های تدريس تا ۵ سال آينده خبر داد و گفت: صحبت‌هايی که در رابطه با شاخص‌های آموزشی و به ويژه اُفت تحصيلی با اعلام اعداد ۱۵ يا ۲۵ درصد مطرح می‌شود، مبنای دقيقی ندارد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، حميدرضا حاجی‌بابايی وزير آموزش و پرورش امروز در مراسم بهره‌برداری همزمان از ۱۸۳۵ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی که با حضور رئيس جمهور در مجتمع آموزشی و پرورشی «ياس نبی» در منطقه ۱۰ تهران برگزار شد، با بيان اينکه ۱۰۰ موضوع و پروژه کاری در آموزش و پرورش در حال شکل‌گيری است، اظهار داشت: از جمله اين اقدامات تصويب «سند تحول بنيادين آموزش و پرورش» در شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است که بر اين اساس به سوی آموزش و پرورش نوين با کتاب‌ها و روش‌های نوين و نيز نگاه جديد به معلم و دانش‌آموز پيش می‌رويم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی از کاهش ۱۵ هزار پُست سازمانی در ستاد اين وزارتخانه و اضافه شدن آن به مدارس در راستای اصلاح ساختار آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: با ساماندهی نيروی انسانی، امروز حتی يک نيرو نداريم که جايگاهش تعريف نشده يا بلاتکليف باشد.

حاجی‌بابايی با اشاره به تغيير نظام آموزشی دوره پيش‌دانشگاهی از «ترمی واحدی» به «سالی واحدی» ادامه داد: پيش از اين، بيش از يک ميليون دانش‌آموز پيش‌دانشگاهی در اين دوره تحصيلی ثبت‌نام می‌کردند، اما به خاطر پنجره‌های خالی در ساعات درسی در خارج از مدرسه حضور داشتند که يک خسران عظيم برای فرهنگ جامعه و امنيت دانش‌آموزان بود، اما امروز اين مشکل برطرف شده است.

* آمارهای اعلام شده درباره "اُفت تحصيلی" مبنای دقيقی ندارد

وزير آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به ايجاد ۲ اداره کل در مرکز سنجش اين وزارتخانه برای بررسی بيش از يکصد شاخص آموزشی و پرورشی گفت: صحبت‌هايی که در رابطه با شاخص‌های آموزشی و به ويژه اُفت تحصيلی با اعلام اعداد ۱۵ يا ۲۵ درصد مطرح می‌شود، مبنای دقيقی ندارد چرا که وضعيت يک سال تحصيلی را ملاک قرار می‌دهند و آن را به طور کلی اعلام می‌کنند.

حاجی‌بابايی در ادامه برنامه امسال اين وزارتخانه برای هوشمندسازی ۲۰ هزار مدرسه را يادآور شد و تصريح کرد: اگر در هر استان هر کدام از دستگاه‌های مشمول ماده ۵ قانون مديريت خدمات کشوری يک مدرسه را هوشمند کنند، حدود ۵۰۰ مدرسه در هر استان هوشمند می‌شود که در مجموع ۱۵ هزار مدرسه را شامل می‌شود.

وی تأکيد کرد: با اين شيوه به سمتی می‌رويم که تا ۲ سال آينده تمام مدارس کشور را هوشمند کنيم؛ همچنين تا ۲ سال آينده کسانی می‌توانند در مدارس فعال باشند که به فرآيندهای هوشمندسازی مدارس مسلط باشند.

* مردم امسال از مدارس دولتی بيشتر استقبال کردند

وزير آموزش و پرورش با اشاره به افزايش «۳۰ درصدی مدارس استعدادهای درخشان، ۳۰ درصدی مدارس نمونه دولتی و ۲۰ درصدی مدارس شاهد» در سال تحصيلی جديد، خاطرنشان کرد: امسال مردم از مدارس دولتی بيشتر استقبال کرده‌اند و طرح کيفيت‌بخشی به مدارس دولتی نيز اجرا شده است.

حاجی‌بابايی عنوان کرد: امسال کتاب‌های اول دبستان به صورت جديد و بر اساس سند تحول بنيادين آموزش و پرورش تدوين شده‌اند و به دنبال آن هستيم که طی ۵ سال آينده تمام کتاب‌های درسی و روش‌های تدريس و ارزيابی براساس سند تحول بنيادين و برنامه درسی ملی تغيير کند.

وزير آموزش و پرورش از آموزش رشته «طناب‌زنی» برای دانش‌آموزان چهارم دبستان در سال تحصيلی جاری خبر داد و اظهار داشت: به سمتی حرکت می‌کنيم که جمهوری اسلامی ايران در ورزش دانش‌آموزی آسيا به عنوان محور مطرح شود.

* فارغ‌التحصيلان "آموزش از راه دور"، برای اخذ ديپلم در آموزش و پرورش آزمون می‌دهند

وی در ادامه افزود: آمار مشاوران مدارس نيز با دستور رئيس جمهور از ۱۰ هزار نفر به حدود ۲۳ هزار نفر افزايش يافته است؛ همچنين با ساماندهی «مراکز آموزش از راه دور»، پس از اين تمام فارغ‌التحصيلان اين مراکز بايد حتماً در آموزش و پرورش آزمون بدهند تا بتوانند ديپلم خود را بگيرند.

حاجی‌بابايی در پايان از افزايش آمار هنرجويان هنرستان‌ها به ۴۱ درصد و تلاش برای افزايش اين آمار به حداقل ۵۰ درصد خبر داد و گفت: در طرح شبکه مجازی آموزش قرآن، علاوه بر تلاوت قرآن کريم برای دانش‌آموزان، اماکن مقدسه مانند مکه و مدينه نيز به طور زنده برای آنان به نمايش درمی‌آيد.

* بهره‌برداری از ۱۷ ميليون مترمربع فضای آموزشی و پرورشی از ابتدای دولت نهم

به گزارش توانا، در اين مراسم مرتضی رئيسی معاون عمرانی وزير و رئيس سازمان نوسازی، توسعه و تجهيز مدارس نيز از اهتمام دولت و مجلس طی ۶ سال گذشته برای تخريب و بازسازی يا مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی فرسوده تشکر کرد و گفت: يکی از افتخارات دولت‌های نهم و دهم توجه به «عدالت آموزشی» بوده است، به گونه‌ای که بيش از ۱۷ ميليون و يکصدهزار متر مربع فضای آموزشی پرورشی و ورزشی از ابتدای دولت نهم مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی افزود: اين ميزان زيربناهای تحويلی با زحمات بسيجی‌وار بيش از ۳ هزار نيروی سازمان نوسازی مدارس در سراسر کشور آماده شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016