پنجشنبه 17 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس نهاد نمايندگی رهبری در دانشگاه‌ها: گام اصلی در دانشگاه‌ها تغييردادن نگاه علم است، ايسنا

دانشجويان اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها را مطالبه کنند

رييس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: گام اصلی در دانشگاه‌ها تغييردادن نگاه علم است، به‌طوری که محور اصلی علم دينی باشد و اين بزرگ‌ترين خدمت در مسير اسلامی‌شدن دانشگاه‌هاست، چرا که دانشگاه‌ها نقش اصلی در انقلاب و رسيدن ملت به جايگاه والای علمی بر عهده دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين محمد محمديان در افتتاحيه‌ی بيست‌و هشتمين نشست سالانه دفتر تحکيم وحدت گفت: اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها دارای دو بعد محتوايی و شکلی و قالبی است. به‌طوری که اغلب دانشگاه‌ها به بعد شکلی آن توجه می‌کنند، در صورتی که بعد محتوايی اهميت‌اش بيشتر است.

وی ادامه داد: منظور اين نيست که دانشگاهيان مسلمان نيستند و ما می‌خواهيم افراد مسلمان و غيرمسلمان را جدا کنيم، بلکه منظور اين است که ميزان افراد متدين را در دانشگاه‌ها ارزيابی کنيم. به‌طوری که ارزيابی تدين در دانشگاه‌ها بالاتر است.

رييس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به بعد محتوايی در دانشگاه‌ها تصريح کرد: منظور از بعد محتوايی نوع نگاه ما به علم است. به‌طوری که بايد نگاهمان به علم اسلامی شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمديان افزود: بعد محتوايی خود دارای دو نگاه حد‌اقلی و حداکثری است، به‌طوری که در نگاه حداقلی بايد دين را در برنامه‌ی زندگی خود قرار دهيم و در يک نگاه حداکثری دين روح زندگی است.

وی تاکيد کرد: از نگاه دينی هر آنچه که در عالم وجود دارد، ما را به خدا نزديک‌تر می‌کند. در واقع همه علوم به صورت فلش‌هايی که همان آيه هستند، که نمادی از نشانه در زندگی ما است.

رييس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری تصريح کرد: در واقع نگاه دينی به علوم جهت‌دهی ما را در زندگی نشان می‌دهد، به‌طوری که می‌توان گفت اتحاد توحيدی تمام علوم، منشاء الهی دارد و تمام علوم ما را به خدا می‌رساند، در نهايت می‌توان گفت که ابتدا و انتهای علوم از آن خداست.

محمديان تاکيد کرد: در حال حاضر علم از دين جدا شده و اگر ما بتوانيم نگاهمان به علوم را تغيير دهيم، اصلی‌ترين رکن زندگی‌مان را انجام داده‌ايم. بنابراين می‌توان گفت که در دين، علم تضادی با دين ندارد، بلکه عين دين است. به‌طوری که علم از عقل به دست می‌آيد.

وی افزود: علم و عقل دارای دو جهت باطنی و ظاهری هستند، به همين دليل دين با علم تضاد ندارد، بلکه مکمل هم هستند و آنچه که از علم به دست می‌آيد، حجت شرعی برای زندگی ماست.

محمديان افزود: در بخش ساختاری دانشگاه‌ها بايد فرهنگ موجود در دانشگاه را با ارزش‌های اسلامی تطبيق دهيم. در واقع در دانشگاه‌ها ساختار آموزشی نياز به بازبينی دارد و برای رشد جوانان بايد آن را تغيير دهيم.

رييس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: متاسفانه در دانشگاه‌ها دروسی که به دانشجو تدريس می‌شود، کارآيی لازم را ندارد و دانشجو را برای وارد‌شدن به عرصه‌ی کار کمک نمی‌کند و باعث می‌شود که وقت دانشجو تلف شده و مستعد‌ترين دانشجويان افت تحصيلی پيدا کنند و اين موضوع با دين سازگاری ندارد.

وی افزود: در واقع حافظه‌محوری در دانشگاه‌ها رواج شده و با تست‌زدن استعدادی ظهور پيدا نمی‌کند و می‌توان گفت که از بين‌رفتن استعداد‌ها به اين نحو به هيچ وجه با فرهنگ اسلامی سازگاری ندارد.

وی با اشاره به اين‌که دانشگاه‌ بايد مرجع اخلاقی جامعه باشد، افزود: مهم‌ترين مساله‌ی مورد توجه در مسائل اخلاقی در دانشگاه‌ها صداقت و امانتداری است که اين سوال را به وجود می‌آورد که آيا ما واقعا توانسته‌ايم اين امر را در جامعه نهادينه کنيم.

رييس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری تاکيد کرد: پاکدستی و پاکدامنی دانشجويان در دانشگاه‌ها اهميت دارد؛ چرا که در دانشگاه‌ها نگرانی اخلاقی وجود دارد و برای جلوگيری از اين نگرانی نياز به مهندسی فرهنگی داريم و دانشجويان بايد در تدوين اين نقشه جامع (مهندسی فرهنگی) به دانشگا‌ه‌ها کمک کنند.

محمديان ادامه داد: دانشجويان بايد مطالبه‌ی جدی برای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها از مسوولان کشور و آموزش عالی داشته باشند. در واقع بايد آنچه را که تصويب می‌شود، مطالبه و نقد کنند.

وی تاکيد کرد: زمانی که دانشگاه به سمت فضای انتخاباتی پيش می‌رود، فضای دانشگاه سياسی می‌شود و انتظار اين است که دانشجويان فقط گوش نباشند. در واقع اين برای دانشجو توهين است.

رييس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: دانشجو بايد قدرت پردازش و نقد و تحليل را داشته باشد و هر آنچه را که می‌شنود، ايده‌پردازی کند، نه اين‌که جريانات مختلف، ايده‌ها و نظرات خود را به دانشجويان تحميل کند.

وی با اشاره به اين‌که مجموعه‌ی دانشجويی سرباز پياده نظام نيست، بلکه بايد جهت‌دهنده باشد، تاکيد کرد: در واقع مجموعه‌های دانشجويی بايد آرمانگرايی خود را به شکل مصداقی مطرح و بر آن پافشاری کنند تا بقيه‌ی جريانات مختلف از آنها تاثير بگيرند.

محمديان در پايان با اشاره به انتخابات پيش‌رو ادامه داد: با توجه به انتخابات مجلس اين نگرانی وجود دارد که جامعه تحت تاثير فضای عمومی رسانه‌ها قرار بگيرد و اين شبهه را ايجاد کند که هر نماينده‌ای که بيشتر هزينه‌ می‌کند، می‌تواند نظر عموم را جلب کند و بنابراين می‌توان گفت که اگر چنين فضايی ايجاد شود، به ضرر کشور است. نماينده مردم نبايد وامدار هيچ جريانی باشد.

در انتهای مراسم افتتاحيه بيست‌وهشتمين سالانه دفتر تحکيم وحدت کتاب «آيين دانشوری در سيره‌ی امام خمينی (ره)» به حجت‌الاسلام و المسلمين محمد محمديان اهدا شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016