چهارشنبه 4 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين نمونه از قوی‌ترين بمب‌های اتمی برای هميشه از بين رفت، ايسنا

دولت آمريکا آخرين نمونه از قوی‌ترين مدل بمب‌های اتمی خود را از بين برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، آخرين نمونه از بمب اتمی B-۵۳ با قدرتی ‌٦٠٠ برابر بمبی که آمريکا بر هيروشيمای ژاپن انداخت، از بين رفت.

اين بمب يادگار جنگ سرد محسوب می‌شود و از ‌٤٩ سال پيش وارد زرادخانه هسته‌ای آمريکا شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش مجله آلمانی اشپيگل، اين بمب ‌٥/٤ تن وزن داشت و آخرين نمونه آن در مرکز ساخت و تجزيه بمب‌های هسته‌ای در تگزاس، برای هميشه از بين رفت.

عمليات از بين بردن اين بمب در حالی انجام شد که اجزای قابل بازيافت آن بازيافت شدند.

روند از بين بردن اين بمب‌های هسته‌ای مدل B-۵۳ درحالی صورت گرفت که رسانه‌های محافظه‌کار آمريکا نسبت به اين مساله ابراز نگرانی کردند که از دست دادن اين سلاح‌ها می‌تواند باعث تضعيف آمريکا ‌شود.

اين در حالی است که توماس آگوستينو، مدير امنيت هسته‌ای آمريکا در اين ارتباط گفت که با از بين رفتن اين بمب‌ها جهان به مکانی امن‌تر تبديل می‌شود.

وی گفت که اين بمب‌های اتمی سلاح‌هايی بودند که برای يک زمان ديگر و يک جهان ديگر ساخته شده بودند.

در همين حال برخی تحليلگران نظامی آمريکا معتقدند که می‌توان با کمک بمب‌های هدايت شونده، هدف را نشانه رفت، بدون اين که خيل عظيمی از انسان‌ها کشته شوند.

می توان گفت که اين اقدام آمريکا به دليل بخشی از توافقات اين کشور و روسيه به دليل تصويب طرحی باشد که به موجب آن، دو کشور موظف به کم کردن از تعداد کلاهک‌های اتمی خود هستند.

بنا بر اين طرح، دو کشور هر چند وقت يکبار بازرسانی را به کشور مقابل می‌فرستند تا از شيوه نابود کردن سلاح‌های اتمی يکديگر اطمينان حاصل کنند.

ساخت اين بمب‌های اتمی در اوج دوران جنگ سرد و در سال ‌١٩٦٢ صورت گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016