شنبه 7 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرزندان بهاييان بازداشت شده: چاره ای جز تلاش برای تغيير رای نداريم، کمپين بين المللی حقوق بشر

به دنبال محکوميت هفت بهايی مرتبط با موسسه آموزش عالی بهاييان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، تنها اميد خانواده های آنها شکسته شدن رای در دادگاه تجديد نظر است. اين هفت نفر بهايی که هر کدام به ۴ تا ۵ سال زندان محکوم شده اند چند روز پس از دادگاه بدوی از زندان اوين به زندان های ديگر فرستاده شده اند.

نعيم سبحانی فرزند رياض سبحانی که به جرم کمک مالی به دانشگاه بهايی ها در دادگاه بدوی به ۴ سال زندان محکوم شده است در گفتگو با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« ما چاره ی نداريم جز اينکه برای تغيير رای تلاش کنيم.هر چند که می دانيم دستگاه قضايی ايران هر کاری دلش بخواهد می کند. اصلا باورمان نمی شود که پدرم بدون هيچ گناه و خلافی محکوم به ۴ سال حبس شده است، فقط به اين دليل که به دانشگاه بهايی ها کمک کرده است.پدرم بيمار است و شايد حتی يکسال هم نتواند زندان را دوام بياورد. او دارای مشکل قلبی و تحت درمان داوريی است، مشکل گوارشی هم دارد، بينايش هم ضعيف است. مرد پيری است ديگر.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


براساس حکم دادگاه بدوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه”کامران مرتضايی و وحيد محمودی هر يک به پنج سال زندان و رامين زيبايی، محمود بادوام، فرهاد صدقی، رياض سبحانی و نوشين خادم نيز هر يک به چهار سال حبس محکوم شده اند. چند روز پس از دادگاه بدوی بدون هيچ توضيحی خانم نوشين خادم به زندان رجايی شهر کرج و شش نفر ديگر به زندان گوهر دشت کرج منتقل شده اند.

مهتاب مرتضايی، فرزند کامران مرتضايی نيز که در دادگاه بدوی به اتهام تدريس و انجام کارهای دفتری در دانشگاه بهايی ها به ۵ سال حبس محکوم شده است در خصوص وضعيت پدرش گفت:« پدرم در زندان اوين دچار کمر درد و زانو درد شده است. ظاهرا وقتی در اوين بودند سلولشان خيلی کوچک بوده و سه ، چهار نفر با هم در سلول کوچکی بودند. درد پاهايش به دليل اين است که در آن سلول فقط جا داشته تا يک پايش را دراز کند. کمر درد هم گرفته است چون در اوين مجبور بوده روی زمين بخوابد. حالا ظاهرا سلول زندان گوهر دشت کمی بزرگتر است و تخت هم دارد. بهرحال او در طول اين مدت چند بار احتياج به ديدن دکتر داشته است. »

طبق گزارش جامعه بين المللی بهائيان که در تاريخ ۲۷ مهرماه منتشر شد شماری از شهروندان بهايی در شهرهای تهران، اصفهان و کرج از پنج ماه پيش در ارتباط با موسسه آموزشی بهائيان بازداشت شده اند. اين افراد استادان دانشگاه غير حضوری بهائيان و يا از افراد مرتبط بااين موسسه بودند که برای آموزش به جوانان بهايی محروم از تحصيل از دانشگاه‌های ايران اين سيستم آموزشی را تاسيس کرده‌اند.

موسسه علمی آزاد بهاييان ايران اواسط دهه ۱۳۶۰ خورشيدی تاسيس شد. اين موسسه علمی فاقد اعتبار قانون ايران است اما از آنجا که پس از انقلاب ورود بهاييان به دانشگاه ممنوع اعلام شد محفل بهاييان برای ارتقا علمی جوانان خود اين موسسه را بنيان نهاد که توسط خود بهاييان نيز اداره می شد.

نعيم سبحانی که اکنون در واشنگتن دی سی به سر می برد با اظهار تعجب از اينکه چند روز پس از دادگاه آنها را به زندان گوهر دشت کرج منتقل کرده اند،گفت:«بدون هيچ دليل و اطلاعی پدرم را به زندان گوهر دشت منتقل کردند. خواهر و برادرم پس از پيگيری متوجه شدند او را به زندان ديگری منتقل کردند. خانواده در ملاقات تازه با پدر می گفتند که از نظر جسمی تعريفی ندارد اما از نظر روحی بهتر شده چون هفت نفر از سران بهايی ها نيز در آن زندان نگه داری می شوند. اما راه زندان خيلی دور است، اصلا ما نمی دانيم آنها را از اوين برای چه به آنجا برده اند.»

رياض سبحانی همچنين با اعتراض به مسدود شدن حساب های بانکی مشترک پدر و مادرش گفت:« نمی دانيم برای چه حساب های بانکيشان مسدود شده است ، در حکمشان هم چنين چيزی نبود.ما چاره ای نداريم جز تحمل.»

همچنين مهتاب مرتضايی که اکنون در مريلند آمريکا ساکن است در خصوص فعاليت های پدرش در موسسه علمی بهايی ها گفت:« پدرم دروسی مانند کامپيوتر و عمران را تدريس می کرد و هم کارهای دفتری آن مرکز آموزشی را هم انجام می داد. عمه ام به من می گويد که اوايل پدرم در زندان از نظر روحی بهتر بوده اما الان گويا کمی کلافه است و مانند روزهای اولش نيست.»

بهاييان هم اکنون بزرگترين اقليت مذهبی در ايران هستند که فاقد حقوق اوليه از جمله رفتن به دانشگاه هستند. به گزارش جامعه بين المللی بهائيان در حال حاضر دست کم ۱۱۲ نفر بهايی در ايران به خاطر عقايدشان در زندان به سر می‌برند. از جمله اين بازداشت شدگان هفت رهبر جامعه بهايی هستند که به ده سال زندان محکوم شده‌اند. همچنين براساس اين گزارش پرونده ۳۰۰ بهايی ديگر نيز در مراجع قضايی ايران در جريان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016