سه شنبه 10 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتشار کتاب «زوال جهان اسلام» اثر حامد عبدالصمد

zavalJahanIslamCover.jpg

موضوع کتاب «زوال جهان اسلام – یک پیش‌بینی» بر سر جهان اسلام به مثابه‌ی یک ساختار مجازی به نام امت است که مانند چهارچوبی همه‌ی مؤمنان را در بر می‌گیرد؛ آرمان و رویای بلندپروازنه‌ای که اسلام سیاسی را از آغاز تولدش پر و بال داده است. در این جا موضوع بر سر اسلام به عنوان یک ایده‌ی سیاسی است که دیگر جوهر و ماده‌ی اولیه‌ خود را از دست داده و به جز خشم و خشونت هیچ پاسخی به حوادث جهانی ندارد.

عبدالصمد با زبانی شیوا، تصویر روشنی از فرآیند تولد، شکوفایی و زوال جهان اسلام به مثابه‌ی یک پدیده‌ی اجتماعی و تاریخی عرضه می‌کند. او با شواهد تاریخی و نمونه‌های روزمره‌ی زندگی نشان می‌دهد که نظام فکری اسلامی چگونه طی قرنها در ژرفنای مسلمانان رسوب کرده است و به چه اشکالی خود را نشان می‌دهد. او بدون آن که به احساسات مذهبی خوانندگان مسلمان‌ِ مؤمن آزار برساند، پرسش‌هایی کاملاً روشن و ساده ولی در عین حال تأمل‌برانگیزی طرح می‌نماید. عبدالصمد نشان می‌دهد که برای برون از این بن‌بست تنها راه، نه شریعت نرم بلکه اسلام نرم است، یعنی: اسلام بدون شریعت و بدون جهاد.

برخلاف بسیاری از جامعه‌شناسان غربی که معتقدند جنگ فرهنگی کنونی در یک سو غرب و در سوی دیگر کشورهای اسلامی قرار دارد، عبدالصمد بر این نظر است که مبارزه بین مدرنیته و سنت پیش از آن که بین کشورهای اسلامی و غربی جاری شده باشد در خود کشورهای اسلامی آغاز شده بود.

مجموعه‌ و ترکیب موضوعاتی که در کتاب آمده، نه تنها باعث کسالت و خستگی خواننده نمی‌شود، بلکه آن را پرکشش و جذاب کرده است.

انتشارات پویا

عنوان: زوال جهان اسلام – یک پیش‌بینی

نویسنده: حامد عبدالصمد

انتشارات: Droemer Verlag, 2010

مترجم: ب. بی‌نیاز (داریوش)

انتشارات: پویا، 2011

تعداد صفحات: 238

قیمت: 11 یورو

پخش کتاب:

کلن، کتابفروشی فروغ [- foroughbook@gmail.com تلفن: 00492219235707]0

پخش آنلاین:

www.allerinfo.com

info@allerinfo.com

مقالات درباره این کتاب:

وبلاگ شخصی – آزاده سپهری

شهرزاد نیوز – اسد سیف



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016