سه شنبه 10 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در پی تصويب عضويت فلسطين، آمريکا پرداخت سهميه يونسکو را متوقف کرد، دويچه وله

ايالات متحده آمريکا پس از تصويب عضويت تشکيلات خودگردان فلسطين در يونسکو اعلام کرد که پرداخت حق عضويت خود را به اين نهاد قطع می‌کند. به گفته سخنگوی وزارت خارجه، فعلا سهميه ۶۰ ميليون دلاری نوامبر پرداخت نمی‌شود.

با توقف پرداخت حق عضويت ماه نوامبر آمريکا به يونسکو، واشنگتن تهديدی را که پيش‌تر کرده بود، عملی کرد. آمريکا تاکنون سالانه ۶۳۵ ميليون دلار بابت حق‌عضويت خود به يونسکو می‌پرداخته است.

هيلاری کلينتون وزيرخارجه آمريکا چند روز پيش گفته بود: «يونسکو می‌داند که در صورت تصويب عضويت کامل فلسطين، بودجه اين نهاد به خطر می‌افتد. ما به لحاظ قانونی اجازه نداريم سازمانی را تامين مالی کنيم که فلسطينی‌ها عضو آن هستند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بان‌ کی‌ مون بيمناک مشکلات بزرگ‌تر

در پی قطع پرداخت سهميه آمريکا، بان‌کی‌مون دبيرکل سازمان ملل متحد ابراز نگرانی کرد که ممکن است برخی ديگر از کشورهای عضو يونسکو نيز از واشنگتن پيروی کنند و اين نهاد برای تامين بودجه خود با مشکلات بزرگ‌تری روبرو شود.

عضويت کامل تشکيلات خودگردان فلسطين صبح دوشنبه (۳۱ اکتبر/ ۹ آبان) با ۱۰۷ رای موافق و ۱۴ رای مخالف به تصويب نشست همگانی يونسکو رسيد. آمريکا، آلمان و اسرائيل جزو مخالفان و فرانسه جزو موافقان پذيرش فلسطين بودند.

مخالفان بر اين نظر بودند که اين اقدام، پيش از تصميم‌گيری در مورد عضويت فلسطين در سازمان ملل متحد و آغاز مذاکرات صلح ميان فلسطينی‌ها و اسرائيلی‌ها، تنها به زيان تشکيلات خودگردان فلسطين خواهد بود.

خبرگزاری آلمان در تفسيری پيرامون تصميم نشست همگانی يونسکو نوشت که اين تصميم وضعيت تناسب قوا را در جايی که حق وتو وجود نداشته باشد، نشان داد.

ايالات متحده آمريکا اعلام کرده است، در صورت تصويب عضويت کامل تشکيلات خودگردان فلسطين در شورای امنيت سازمان ملل متحد آن را وتو خواهد کرد.

درخواست عضويت فلسطين روز ۲۳ سپتامبر امسال از سوی محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان تسليم بان‌ کی ‌مون، دبيرکل سازمان ملل متحد شد.

در حال حاضر کميسيونی در سازمان ملل سرگرم بررسی اين نکته است که آيا تشکيلات خودگردان فلسطين شرايط عضويت اين سازمان را دارد يا نه.

برپايه گزارش خبرگزاری آلمان، هنگامی که اعضای مجمع عمومی يونسکو دريافتند آمريکا تهديد به قطع بودجه اين نهاد کرده است، اين اقدام را به منزله نوعی فشار تلقی کردند و همين برداشت باعث شد که کشورهای بيشتری به پذيرش عضويت فلسطين رای بدهند.

خبرگزاری آلمان در گزارش خود می‌افزايد:«بسياری از اعضای يونسکو بر اين نظر بودند که بالاخره بايد در برابر بحران خاورميانه دست به اقدامی زد.»

پيشينه‌ی تاريخی فشار آمريکا بر يونسکو

اين نخستين‌بار نيست که واشنگتن پرداخت سهميه خود به يونسکو را قطع می‌کند. دولت آمريکا در سال ۱۹۸۴ نيز به اين بهانه که در يونسکو قطب‌بندی ضد‌غربی ايجاد شده و مديريت آن کارآمد نيست، پرداخت سهميه خود به اين نهاد را قطع کرد. در سال ۲۰۰۳ پرداخت سهميه آمريکا به يونسکو از سر گرفته شد.

اما بسياری از ناظران نگران آن‌ هستند که اين بار آمريکا در تصميم خود تجديدنظر نکند. آن‌ها بعيد نمی‌دانند که تصميم واشنگتن مناسبات آمريکا و سازمان ملل را دستخوش تنش کند و به قطع سهميه نهادهای ديگر اين سازمان نيز منتهی شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016