چهارشنبه 11 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا: پاسخ ايران به نامه آمريکا درباره طرح ترور سفير عربستان "ياوه گويی" است، راديو فردا

ويکتويا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه تاييد کرد که واشينگتن يادداشتی مفصل از ايران درباره طرح ترور سفير عربستان سعودی در آمريکا دريافت کرده است ولی گفت که اين نامه «ياوه گويی» است. ايران اعلام کرده که در نامه ای به آمريکا خواستار عذرخواهی اين کشور شده است.

خانم نولند در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: «ما يادداشت ديپلماتيک مفصلی را از طريق سفارت سوئيس از ايرانی ها دريافت کرديم. نامه هفت صفحه است. اين نامه، ياوه گويی است و تمام آن پر از تکذيب و رد اتهامات است.»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در اين نامه «چيز زياد جديدی که ما تصورش را بکنيم وجود ندارد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران هم روز سه شنبه گفت که تهران در پاسخ به نامه ارسالی از سوی واشينگتن اين نامه را فرستاده و در آن درخواست کرده آمريکا از ايران عذرخواهی کند و بابت اتهاماتی که زده، غرامت بپردازد.

ايران روز دوشنبه اعلام کرد که رسماً به ايالات متحده نسبت به اتهامی که اين کشور در مورد دست داشتن حکومت جمهوری اسلامی در «طرح توطئه ترور سفير عربستان در واشينگتن» زده‌ است شکايت کرده و در اين رابطه خواستار پوزش خواستن و پرداخت غرامت از سوی آمريکا شده‌ است.

يک مقام آمريکايی روز يک‌شنبه خبر داده بود که ايالات متحده روز جمعه يادداشتی ديپلماتيک از ايران دريافت کرده که در آن از اتهاماتی که اوايل ماه جاری به دولت جمهوری اسلامی زده شده ابراز نارضايتی شده‌ است.

علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی در نشستی خبری با همتای غنايی اش با اشاره به نامه آمريکا به ايران گفته بود: «ما يادداشتی از آمريکايی‌ها دريافت کرديم که در آن مطالبی متناقض و مثل هميشه بی‌ پايه و اساس بود و از طرفی ابراز علاقه برای اينکه بنشينيم و با هم صحبت کنيم، چيز مهمی نيست. پاسخ آن داده شد.»

مقامات قضايی آمريکا، منصور ارباب‌سير، شهروند ايرانی–آمريکايی، را همراه با غلام شکوری، که گفته می‌شود عضو نيروی قدس سپاه پاسداران است، متهم کرده‌اند که درصدد بوده‌اند از طريق پرداخت پول به قاچاقچيان مواد مخدر در مکزيک عادل الجبير، سفير عربستان در آمريکا، را ترور کنند. دولت ايران اين اتهام‌ها را «بی‌معنا» ناميده و آن را تکذيب می‌کند.

بيش از ۳۰ سال است که ايران و آمريکا هيچ‌گونه رابطه ديپلماتيکی با يکديگر ندارند و در اين مدت مناسبات اين دو کشور نيز بارها بر سر مسائل مختلفی همچون برنامه هسته‌ای ايران و وضعيت امنيت منطقه خاورميانه دچار تنش شده‌ است.

اين تنش‌ها در هفته‌های اخير به دنبال طرح اتهام آمريکا عليه ايران در خصوص «توطئه ترور» سفير عربستان در واشينگتن بار ديگر شدت يافته ‌است.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه ايالات متحده، چهارم آبان‌ماه در گفت‌وگو با بخش فارسی‌زبان شبکه صدای آمريکا و بی‌بی‌سی فارسی از تمايل واشينگتن به بهبود روابط ايران و آمريکا سخن به ميان آورد.

علی‌اکبر صالحی، وزير خارجه ايران، روز شنبه در واکنش به اين سخنان هيلاری کلينتون، اين اظهارات را «مملو از تناقض» دانست و گفت که زمان گفت‌وگو بين دو کشور هنوز فرا نرسيده‌ است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016