جمعه 13 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

الغنوشی هم مخالفان نظام سوریه را به رسمیت شناخت، کلمه

رئیس حزب النهضه تونس که اخیرا در انتخابات این کشور پیروز شد، اعلام کرد که سفارت سوریه در کشورش را می‌بندد و سفیر این کشور را اخراج می‌کند. الغنوشی که پس از مخالفات قذافی در لیبی، دومین پیروز رسمی تحولات اخیر منطقه‌ای است، به راه آنها رفت و همتایان دیکتاتورستیز خود در سوریه را به رسمیت شناخت....


رئیس حزب النهضه تونس که اخیرا در انتخابات این کشور پیروز شد، اعلام کرد که سفارت سوریه در کشورش را می‌بندد و سفیر این کشور را اخراج می‌کند.

الغنوشی که پس از مخالفات قذافی در لیبی، دومین پیروز رسمی تحولات اخیر منطقه‌ای است، به راه آنها رفت و همتایان دیکتاتورستیز خود در سوریه را به رسمیت شناخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نظر می‌رسد این اقدام غنوشی، تصویری متفاوت از بیداری اسلامی ارائه می‌دهد که با روایت رسمی حکومت ایران از آن تفاوت دارد. چرا که معترضان سوری را نیز در جبهه بیداری اسلامی و بلکه به زعم برخی صاحبنظران در خط مقدم آن قرار می‌دهد. از جمله سید محمد صدر معاون وزارت امور خارجه دولت اصلاحات که معتقد است حرکت مردم سوریه، اسلامی‌ترین حرکت‌ها در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری ها، «راشد الغنوشی» رئیس حزب‌ نهضه تونس، که حزب وی در انتخابات اخیر این کشور برای انتخاب اعضای مجلس موسسان پیروز شد، در اقدامی بی‌سابقه مخالفان نظام سوریه را به رسمیت شناخت و از تصمیم خود برای بستن سفارت سوریه در این کشور و اخراج سفیر سوریه از کشورش خبر داد.

خبرگزاری فارس که به سپاه وابسته است، ضمن انتشار این خبر، خشم خود را با این جمله نشان داد که در توصیف مخالفان دیکتاتوری در سوریه نوشت: مخالفان نظام سوریه که با اقدامات مسلحانه علیه ارتش و مردم سوریه فعالیت می‌کنند …

حال آنکه تظاهرات اصلی مردم سوریه، از ابتدا مدنی و مسالمت‌آمیز بوده و برخوردهای سرکوب‌گرانه حکومت و کشتار نزدیک به ۳۰۰۰ نفر باعث شده که این حرکت به سمت خشونت متقابل و یارگیری از ارتش برود.

پیش از این نیز شورای انتقالی لیبی، مخالفان بشار اسد را که شورای ملی سوریه را در ترکیه تشکیل داده بودند به رسمیت شناخته بود. از این رو به نظر می‌رسد در پی تحولات اخیر منطقه، نوعی اتحاد فراملی بر ضد دیکتاتوری‌های کهنه و رو به زوال در حال شکل‌گیری است. اتحادی که جنبه اسلامی دارد اما نه به مفهوم خاصی که در ایران از «بیداری اسلامی» استنباط می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016