شنبه 14 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توصیه وزیر خارجه ایران به مدیر کل آژانس در آستانه انتشار گزارش جدید! مهر

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه انتشار گزارش جدید مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتقاد از تغییر گزارش های آژانس بعد از تغییر مدیر کل گفت: امیدواریم آژانس رویکرد سیاسی را در انتشار گزارش جدید دنبال نکند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز شنبه در تهران بعد از دیدار با همتای خود از کشور بروندی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وی حضور یافت و در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص انتشار گزارش جدید مدیر کل آژانس در خصوص ایران که گفته می شود ادعاهای جدیدی در آن گنجانده شده است، تصریح کرد: جنجال تبلیغاتی راه افتاده که آژانس می خواهد مستنداتی را در گزارش آینده منتشر کند.

وی با اشاره به اینکه ادعا شده است که مطالب مورد نظر مرتبط با اقدامات موشکی است، عنوان کرد: قبلا هم این بحث بوده و مستندات اینچنینی را عنوان کرده اند که ایران در 117 صفحه تحت عنوان مطالعات ادعایی به آن پاسخ داده است.

صالحی با تاکید بر اینکه مستندات مورد ادعای آژانس بدون اصالت است، گفت: اگر خیلی اصرار دارند که اسناد را منتشر کنند، خوب منتشر کنند. مرگ یک بار شیون یک بار. ما مشکلی را انتشار اسناد نداریم اما معتقدیم مستندات آنها بی پایه و اساس است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزیر امور خارجه با تشبیه جعل اسناد به جعل پول گفت: زمانی که پول جعل می شود، پول جعلی مشخصات ظاهری پول اصلی را دارد اما اصالت ندارد و مستندات مورد ادعای آژانس نیز اینگونه است.

وی همچنین ادعاهای آژانس را به یک فیلم تشبیه کرد و گفت: در فیلم داستانی مشاهده می شود که ابتدا و انتهایش یک انسجامی دارد اما در نهایت که فیلم تمام می شود و آنچه که پخش شده تنها یک فیلم و خیالی بوده است.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران با اشاره به حمله چند سال قبل آمریکا به عراق که با استناد به یک سند جعلی صورت گرفته است، گفت: ما به این رفتارها عادت داریم. قبلا آمریکا سندی تحت عنوان فضاحت نیجر ادعا کرده بود که وزیر خارجه وقت آمریکا در شورای امنیت آن را نشان داد که امضای نخست وزیر نیجر را نیز داشت و سند ظاهرا درست بود که به همان بهانه به عراق حمله کردند اما بعد از کشتن دهها هزار نفر گفتند مکشوف شده که سند جعلی بوده است و وزیر خارجه آمریکا نیز عذرخواهی کرد اما چه فایده بعد از کشته شدن این تعداد افراد عذرخواهی فایده ای ندارد و مانند نوش داروی بعد از مرگ سهراب است.

صالحی تاکید کرد: از این به بعد انتظار داشته باشید که سندهای دیگری منتشر کنند یا بگویند قصد دارند منتشر کنند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی بی طرف است باید کار خود را حرفه ای انجام دهد، گفت: آژانس نباید تحت فشار این و آن باشد.

وی که پیش تر نماینده ایران در آژانس بوده است، یادآور شد: در آن زمان که به عنوان نماینده ایران در آژانس فعالیت می کردم مواردی از کره جنوبی مطرح شد که ثابت شده بود بدون اینکه چارچوب پادمان را رعایت کنند و به صورت محرمانه تا هفتاد درصد غنی سازی کرده اند اما به خاطر مسائل سیاسی آن پرونده را بستند.

صالحی اضافه کرد: نیست کسی که وجدان آگاهی داشته باشد و نداند این فشارها علیرغم همه همکاری های ایران با آژانس فشار سیاسی است.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: موضوع هسته ای ایران تکنیکی و حقوقی نیست و کاملا سیاسی است. اگر تکنیکی بود جوانب امر روشن بود. بازرسان آژانس مقیم در ایران هستند و مرتب به صورت سرزده به تاسیسات ایران سر می زنند خودشان هم اعلام کرده اند که هیچ کشوری در چارچوب آژانس به اندازه ایران همکاری نکرده است.

وی با اشاره به تغییر رفتار آژانس بعد از تغییر مدیر کل آن گفت: چطور شد در زمان البرادعی وقتی گزارش ارائه می شد می گفت ما از اصالت اسناد ادعایی علیه ایران مطمئن نیستیم اما یکدفعه بعد از عوض شدن مدیر کل آژانس هم تغییر رویه سیاسی داد و این عبارت البرادعی که در گزارش های قبلی مرتب تکرار می شد را برداشتند و مدعی شدند که اسنادی را می خواهند منتشر کنند.

وزیر خارجه تاکید کرد: خوب اگر می خواهند این کار را بکنند، بکنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا خودشان زیرا سئوال نمی روند که آژانس تحت فشار سیاسی گزارش را منتشر کرده است. ما که حقایق را می دانیم.

وی در بخش دیگری از پاسخ به سئوال خبرنگار مهر به اقدامات دیگر غرب علیه جمهوری اسلامی ایران به موازات هم اشاره کرد و بیان داشت: درست زمانی که غرب به صورت ناجوانمردانه در تلاش است قطعنامه ای را در بحث حقوق بشری علیه ایران صادر کند در جبهه دیگری موضوع فعالیت های غیر صلح آمیز ایران در آژانس مطرح می شود و در جبهه سوم نیز موضوع مضحک دیگری مبنی بر دست داشتن ایران در ترور یک سفیر در آمریکا را باز کرده اند.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران افزود: هر انسانی با حداقل تحلیل به این می رسد که هجمه غرب علیه ایران از سه جبهه برای فشار به ایران است تا در مدار سیاسی آنها قرار بگیرند. ما اعلام کرده ایم که اتفاقی نمی افتد و اگر اینگونه بود ما دهها سال قبل در مدار آنها قرار می گرفتیم نه بعد از 30 سال و نیاز به این 30 سال نبود چرا که ما به اصول خود پایبندیم و آماده ایم هر هزینه ای را در جهت پایبندی در اصول خود بپردازیم.

صالحی عنوان کرد: البته دیر یا زود حق جلوه گر خواهد شد و روسیاهی برای کسانی خواهد ماند که این اباطیل و داده های نادرست و بی پایه و اساس را سناریو سازی کرده اند.

وی در عین حال گفت: البته چون غربی ها قدرت رسانه ای دارند برای مدتی که می خواهد افکار را جلب می کنند اما با نیت سوئی که دارند وجدان بیدار جهانی متوجه می شود که حقیقت چیست.

وزیر امور خارجه در واکنش به اتهام زنی های آمریکا به ایران گفت: مردم متوجه خواهند شد کسی که دیگران را متهم به تروریسم می کند خود ایجاد کننده تروریسم بوده است کسی که دیگران را متهم به داشتن سلاح هسته ای می کند خود از سلاح هسته ای در هیروشیما و ناکازاکی استفاده کرده است و کسی که دیگران را در رابطه با حقوق بشر متهم می کند خودش در ابوغریب و گوانتانامو منهای زندانهای مخفی در اروپا و سایر اقدامات متهم است و عجیب است کسی که خود متهم است و در دایره اتهام قرار دارد برای برون رفت از آن دیگران را متهم می کند و فرار به جلو دارد به اصطلاح دزد داد می زند آی دزد.

صالحی با اشاره به تاریخ و تمدن دیرینه ایران گفت: ایران کشوری نیست که چند دهه قبل تشکیل شده باشد. برخی از این کشورها در چند دهه اخیر بوجود آمده اند ما ریشه در تاریخ داریم و می دانیم چگونه این موضوعات را مدیریت کنیم و با صبر و حوصله و هوشمندی از این مراحل عبور خواهیم کرد.

وی گفت: البته آنها هم فشار وارد می کنند و ما با پشتیبانی ملت، درایت و وحدت و انسجام مردم یک بار دیگر نشان خواهیم داد که تلاش متخاصم دشمن به سنگ خواهد خورد و با بن بست روبرو می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016