یکشنبه 15 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد جواد حق‌شناس: در بین اصلاح طلب‌‌ها مواضع آقای خاتمی‌ بیشترین طرفدار را دارد، ایلنا

انتظار می‌رود بخش معتدل اصولگرایی که با درایت و منطق بیشتری نسبت به جریان تند حرکت می‌کنند، تا دیر نشده فضا را از این حالت خارج کرده و زمینه لازم را برای حضور و مشارکت حداکثری همه طیف ‌ها و مردم فراهم کنند.

ایلنا: یک فعال سیاسی گفت: برخی تفکرات اصولگرایی بر این اساس است که حضور اصلاح طلبان آرای اصول گرایی را به شدت دچار ریزش می‌کند و از این رو در تلاش‌اند که مانع از حضور اصلاح طلب‌ها در صحنه شوند.

محمد جواد حق‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، گفت: اگر فضا را متاثر از داستان انتخابات ۸۸ و اتفاقاتی که منجر به محدودیت برای معترضین به انتخابات و چهره‌های اصلاح طلب شد بدانیم باید بگویم که‌‌‌ همان فضا همچنان برقرار است.

وی افزود: هر چند علائم تلطیف فضا از سوی مسوولین مشاهده می‌شود اما این نشانه ‌ها دلیلی برای بهبود وضعیت برای مشارکت جویی و حضور جریان اصلاح طلب نیست و به نظر می‌رسد گرچه ما شاهد اظهاراتی توسط برخی چهره‌های اصولگرا مانند لاریجانی، باهنر یا مسوولین حزب موتلفه برای حضور اصلاح طلبان بودیم اما به نظر می‌رسد این گفتمان تنها در حد اظهار نظر است و اقدام عملی در این باره صورت نگرفته است.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه وجود عقاید متفاوت و چند دستگی در حوزه مسوولین تصمیم گیرنده بیشتر مشاهده می‌شود، گفت: کسانی که در کشور تصمیم گیرنده هستند یکپارچه نیستند و نسبت به حضور یا عدم حضور اصلاح طلبان تفکرات متفاوتی دارند و این تفکرات به خاطر مشکلاتی است که با آن دست به گریبان‌اند.

وی افزود: این چند دستگی در عقاید آن جا نمود پیدا می‌کند که از برگزاری پیش همایش اصلاح طلبان جلوگیری به عمل آمد و شایسته برخي مسئولين نیست که در بند منافع گروهی و جریانی باشند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: برخی از بزرگان اصول گرایی درصدد دعوت از اصلاح طلب ‌ها هستند و در سوی دیگر مسوولین امر این تصمیمات را وتو می‌کنند و جلوی عملیاتی شدن آن را می‌گیرند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از کارکرد مسوولین اجرایی در ۶ سال گذشته، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز همین جریان حاکم فضا را به سمتی برده است که در بین اصولگرایان چند دستگی برای به وحدت رسیدن مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این چند دستگی حتی در بین تفکر اصولگرایان برای تفسیر حضور اصلاح طلبان نیز وجود دارد، گفت: برخی حضور اصلاح طلبان را برای پیشبرد منافع ملی ضروری می‌دانند و با بیانات خود خواستار این حضور هستند و اعلام می‌کنند مانعی برای حضور طیف اصلاح طلب وجود ندارد.

حق‌شناس افزود: درمقابل کسانی هستندکه می‌گویند حضور اصلاح طلبان آرای اصولگرایی را به شدت دچار ریزش می‌کند و از این رو در تلاشند که مانع از حضور اصلاح طلبان در صحنه شوند نتیجه کلی این تفکر این است که برگزاري انتخابات آزاد با حضور اصلاح طلبان را به ضرر اصول‌گرایان مي‌دانند.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه وجوه اجرایی‌، ضمانت مناسبی برای تصمیم گیری اصلاح طلبان را نشان نمی‌دهد، افزود: در بين اصلاح طلبان هم دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد.

حق‌شناس تصریح کرد:بخشی از اين جناح هر نوع حضور را مردود می‌داند و نسبت به حضور در انتخابات موضع گیری منفی دارد و به نوعی آن را تحریم کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر برخی ديگر حضور در انتخابات را به عنوان فرصتی برای تداوم مشی این جناح می‌دانند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این فعال سیاسی بخش دیگر را تفکری دانست که حضور مشروط اصلاح طلب ‌ها را برای کشور مفید ارزیابی می‌کنند و خاطرنشان کرد: تمام این تفکرات وابسته به فضایی است که مسوولین کشور ایجاد کرده‌اند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اما در بین اصلاح طلب ‌ها مواضع آقای خاتمی‌ یکی از بیشترین طرفداران را دارد، شروط مطرح شده حاکی از اعتدال است و توجه به منافع ملی در آن مشهوداست.

وی گفت: انتظار می‌روند بخش معتدل اصولگرایی که با درایت و منطق بیشتری نسبت به جریان تند حرکت می‌کنند، تا دیر نشده فضا را از این حالت خارج کرده و زمینه لازم را برای حضور و مشارکت حداکثری همه طیف ‌ها و مردم فراهم کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016