چهارشنبه 18 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلطانيه: گزارش آژانس سياسی و تکراری است، رويکرد آمانو بدعتی خطرناک و خلاف اساسنامه آژانس است، ايسنا

نماينده دائم ايران در آژانس بين آلمللی انرژی اتمی گزارش مدير کل آژانس درباره ايران را تکراری و سياسی خواند و گفت: آمانو با تکرار ادعاهای قبلی، فضای سازنده ايجاد شده به ويژه در چند ماه گذشته ميان ايران و آژانس را خدشه دار کرد.

علی اصغر سلطانيه در گفت‌وگو با خبر نگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به انتشار گزارش يوکيا آمانو درباره ايران و ضميمه‌ای که به اين گزارش الحاق شده است گفت: برای انتشار مواردی مثل آن چه در ضميمه گزارش مدير کل آمده است بايد قبلا با کشور مورد نظر مورد بحث قرار گيرد اما مدير کل آژانس بدون رعايت اين روند اقدام به انتشار اين ادعاهای بی اساس کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت گزارش آمانو درباره ايران غير حرفه‌ای، غير متوازن و سياسی است.

سلطانيه ادامه داد: مديرکل آژانس تحت فشار چند کشور غربی از جمله آمريکا، اين گزارش را به اين شکل منتشر کرده است.

نماينده دائم ايران در آژآنس گفت: مطلب جديدی درباره ادعای ابعاد احتمالی نظامی در اين گزارش نيست و صرفا مطالب تکراری گذشته که عمدتا ذيل مطالعات ادعايی مطرح می‌شده در اين گزارش امده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ايران پيش از اين در ۱۱۷ صفحه با ارايه پاسخ‌های دقيق ثابت کرده است که اسناد اين ادعاها بی اساس و جعلی است. آژانس در سال ۲۰۰۷ به دليل ممانعت آمريکا در ارايه اصل اسناد به ايران، به اين اقدام امريکا اعتراض کرد. آژانس ارايه نشدن اصل اسناد به ايران را موجب خدشه دار شدن وظيفه و اعتبار آژانس عنوان کرد. همچنين آژانس اصالت نداشتن اين اسناد را اعلام کرده بود، اين در حالی است که يوکيا آمانو، اين مسايل مهم را از ديدگاه آژانس به کلی ناديده گرفته است.

سلطانيه گفت: آمانو با تکرار ادعاهای قبلی، فضای سازنده ايجاد شده به ويژه در چند ماه گذشته ميان ايران و آژانس را خدشه دار کرد.

وی اظهار کرد: يک هفته قبل از انتشار گزارش مدير کل آژآنس بر خلاف اساسنامه آژآنس، نسخه‌ای از ضميمه پيوست شده به گزارش را در اختيار پنج عضو دائم شورای امنيت قرار داده است که اين اقدام تخلفی آشکار از روح اساسنامه آژآنس است که همه اعضا را برابر می‌داند و در واقع هيچ امتياز خاصی برای گروهی از کشورها قايل نيست.

وی اين اقدام مدير کل آژآنس را بدعتی خطرناک دانست و گفت: بدون شک اکثريت کشورهای عضو آژانس نسبت به اين اقدام به شدت اعتراض کرده و چالش جدی را رو به روی مديرکل قرار خواهد داد.

نماينده دائم ايران در آژانس با بيان اين که ادعاهای مطرح شده در گزارش اخير عليه ايران با توجه به اين واقعيت که فعاليت‌های هسته‌يی ايران کاملا تحت نظارت آژآنس است و صدها بازرسی سرزده از مراکز و فعاليت‌های هسته‌يی ايران صورت می‌گيرد، بی اعتباری آن‌ها را ثابت می‌کند افزود: اين گزارش با روند بازرسی‌ها و نظارت‌های آژانس در ايران در تناقض آشکار است.

سلطانيه تاکيد کرد: جمهوری اسلامی ايران به عنوان کشوری مسوول به طور مستمر به فعاليت‌های صلح آميز خود ادامه می‌دهد و قطعا همان طور که بی اساس بودن ادعاهای بی شمار قبلی ثابت شد اين بار هم ره به جايی نخواهند برد.

نماينده دائم ايران در آژانس از نامه فريدون عباسی رييس سازمان انرژی اتمی در هفته گذشته به يوکيا آمانو مدير کل آژانس خبر داد و به ايسنا گفت: ايران در اين نامه بار ديگر آمادگی خود را برای انجام مباحث کارشناسی در رفع ابهامات اعلام کرده است، اما اقدام مدير کل در انتشار ضميمه نشان می‌دهد برخی کشورها با فشار سياسی، مانع انجام فعاليت و وظيفه حرفه‌ای آژآنس می‌شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016