چهارشنبه 18 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سردار نقدی: دوره دکترای علوم سياسی امروز بدون استفاده از منابع غربی قابل برگزاری است، مهر

رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: اگر همين امروز هم اراده کنيم می توانيم حتی تا سطح دوره دکتری را بدون استفاده از متون غربی و ترجمه‌ای و با استفاده ازکتاب‌های نوشته شده توسط نظريه پردازان مسلمان برگزار کنيم.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار محمدرضا نقدی در جمع منتخبان بسيج اساتيد، با تاکيد بر لزوم تحول در علوم انسانی، گفت: به درستی گفته می‌شود که تحول در علوم انسانی کاری بلند مدت است و شايد ۱۵ سال طول بکشد تا محصولی اسلامی که قابليت تبديل شدن به کتاب درسی دانشگاه را داشته باشد، توليد شود.

وی افزود: اما ما نمی‌توانيم تا آن زمان منتظر بمانيم و ۱۵ سال ديگر جريان مسموم علوم انسانی غربی در دانشگاه های کشور را تحمل کنيم، لذا بايد ضمن توجه به فعاليت های بلند مدت و اساسی به راه‌های کوتاه مدت و ميان مدت هم انديشيد.

نقدی ادامه داد: خصوصيت بسيجی اين است که کارهايی را که ديگران در زمانهای طولانی انجام می‌دهند، در کوتاهترين زمان ممکن به سر انجام می‌رساند و از مسيرهای ميانبر استفاده می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس سازمان بسيج مستضعفين، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که فرموده بودند "در برخی رشته‌های علوم انسانی قرن‌ها جلوتر از دنيا هستيم"، اظهار داشت: اگر همين امروز اراده کنيم می‌توانيم دوره کارشناسی ارشد و حتی دکترای علوم سياسی را بدون استفاده از متون غربی و ترجمه‌ای و با استفاده ازکتاب‌های نوشته شده توسط نظريه پردازان مسلمان، برگزار کنيم.

وی اظهار داشت: در فقه، فلسفه و علوم تربيتی، قرن ها از دنيا پيش هستيم و البته چنين ادعايی را در برخی رشته های علوم انسانی همچون جامعه شناسی و علوم ارتباطات نداريم.

نقدی با اشاره به اتهام تعطيل کردن عقل که از سوی نظريه پردازان غربی خطاب به متفکرين مسلمان مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: اين اتهام به خود آنها وارد است چرا که بر خلاف علمايشان در قرون گذشته، عقل را تعطيل و حس و تجربه را جايگزين آن کردند و نتيجه‌اش هم همين ناپايداری و سستی در تئوری‌های غربی است که بعضا حتی ۶ ماه هم عمر نمی‌کنند.

وی افزود: حجت ادعای ما که می‌گوييم علوم انسانی غربی به معنای حقيقی کلمه علم نيست؛ همين است که منطق غربی‌ها عمدتا تجربی است و آنها علمی بودن مسائل را در گرو تجربی بودن می‌دانند.

نقدی تاکيد کرد: امروز حتی بر مبنای منطق تجربه گرايی نيز باطل بودن علوم انسانی غربی به اثبات رسيده چرا که علوم انسانی غرب به مدت ۲۰۰ سال در آزمايشگاهی به وسعت تمام کشورهای غربی به اجرا گذاشته شده و محصول نهايی آن چيزی جز فروپاشی اقتصادی، اخلاقی ، سياسی و قيام سراسری محرومان در انگليس و آمريکا نيست.

وی خطاب به روشنفکران غرب زده اظهار داشت: اگر آن طور که شما می انگاريد؛ علم چيزی است که بايد با تجربه اثبات شود، علوم انسانی غربی تجربه شد و ابطالش به اثبات رسيد.

رئيس سازمان بسيج مستضعفين، در بخش ديگری از سخنانش با يادآوری مطالبات امام خامنه‌ای از اساتيد بسيجی، گفت: انتظارات رهبری از اساتيد بسيجی بسيار بالاست و سال گذشته که خدمتشان رسيدم به اساتيد بسيجی فرمودند که تربيت امثال شهيد چمران در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی بايد يک قاعده باشد نه استثنا.

وی در توصيف شخصيت والای شهيد چمران خاطرنشان کرد: چمران در اوج تسلط بر علوم مادی، عارف بالله بود و بر خلاف عده ای که برای حضور در آکادمی‌های غربی لحظه شماری می‌کنند، برای بازگشت به کشور و خدمت به اسلام لحظه شماری می‌کرد.

وی افزود: اولين زير دريايی را برای عبور از موانع آبی دشمن، شهيد چمران با بضاعت علمی و امکانات آن روز ساخت.

نقدی ادامه داد: شهيد چمران در شرايطی که نماينده امام (ره) و وزير دفاع بود، حتی به نسبت به حشراتی که برای رزمندگان مشکل ايجاد کرده بودند نيز حساس بود و ابداعاتی به خرج داد تا مشکلات رزمندگان به حداقل برسد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ما مسئله محور نيست و در حال حل مسائل و مشکلات ديگران است. به همين دليل است که اطراف دانشگاه ما ۱۰ کارخانه بحران زده و رو به تعطيلی است و دانشگاه ما هم از حل مشکلات آن عاجز است.

وی ضمن تقدير از تلاش اساتيد بسيجی در پيشبرد دانش هسته‌ای، سلول‌های بنيادين، پرتاب ماهواره، نانو تکنولوژی و ... اظهار داشت: شتاب علمی ما جهان را به تعجب وا داشته و اين در حالی است که بيشتر اين پيشرفت‌های علمی، محصول مجاهدت انفرادی اساتيد بسيجی است.

نقدی تاکيد کرد: دانشمندان بسيجی همچون شهيدان علی محمدی، شهرياری و رضايی نژاد به قدری خوب عمل کردند که دشمن ناگزير شد دست به اسلحه ببرد.

وی ماموريت بسيج اساتيد را، متشکل کردن تلاش‌های دانشمدان کشور دانست و افزود: اگر فعاليت‌های علمی دانشمندانمان تشکيلاتی و جمعی شود؛ پيروزی هايی به مراتب بزرگ تر به دست می‌آوريم.

رئيس سازمان بسيج مستضعفين با تاکيد بر لزوم ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت، گفت: برای ارتباط صنعت ودانشگاه کميسيون ها و جلسات متعددی تشکيل می شود اما از انتظاری که از بسيج اساتيد می رود اين است که در اين حوزه دست به انقلاب بزند.

نقدی با اشاره به قابليت‌های اقشار بسيج افزود: در بسيج، اقشاری همچون بسيج کارگری، اساتيد، دانشجويی، کارگری و مهندسين وجود دارد که بايد به يکديگر بپيوندند.

وی همچنين تدوين نقشه جامع علمی کشور را حرکتی رو به جلو اما ناکافی دانست و گفت: در نقشه جامع علمی کشور، کماکان داوری مقالات علمی کشور به نهادهای بين المللی ارجاع شده که بسيج اساتيد بايد به فکر اصلاح اين قبيل موارد و به روز کردن نقشه جامع علمی کشور باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016