یکشنبه 22 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صدور احکام حبس تعزيری و تعليقی برای فعالان ادبی و فرهنگی کُرد، کمپين بين المللی حقوق بشر

يک منبع موثق به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که هشت تن از فعالان ادبی و فرهنگی شهر گيلان‌غرب در استان کرمانشاه که پيش از اين در مرداد ماه سال جاری توسط مأموران امنيتی بازداشت و پس از يک تا دو ماه حبس موقت با قرار وثيقه آزاد شده بودند، از طرف شعبه‌ اول دادگاه انقلاب گيلان‌غرب به رياست قاضی باباخانی جمعاً به ۱۳ سال حبس محکوم شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اتهام اين افراد «اقدام عليه امنيت ملی» از طريق هواداری از جريان‌های اپوزيسيون کُردی عنوان شده و احکام صادره برای آنها به اين ترتيب است: سجاد جهانفرد، عزالدين حيدری و مازيار محمدی هر کدام ۱ سال حبس تعزيری، نعيم نجفی، فرهاد وکيلی‌نيا، جمال خانی و مريم امينی به ترتيب ۴، ۳، ۲ و ۱ سال حبس تعليقی و سينا بيژن‌پور از اتهام وارده تبرئه شده است.

موج بازداشت فعالان ياد شده کُرد از تاريخ ۴ مرداد ۱۳۹۰ آغاز گرديد. تعدادی از اين افراد در محل سکونت يا کار خود بازداشت شدند و مابقی به فاصله‌ چند روز پس از آن در نتيجه‌ فشار بر خانواده و دوستان‌شان خود را به ستاد خبری اطلاعات کرمانشاه معرفی کردند. مريم امينی، نعيم نجفی، جمال خانی و سينا بيژن‌پور پس از يک ماه و سجاد جهانفرد، فرهاد وکيلی‌نيا، مازيار محمدی و عزالدين حيدری نيز در ماه دوم، با قرار وثيقه‌های ۵۰ ميليون تومانی آزاد شدند. نام‌بردگان طی اين مدت در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه نگهداری می‌شدند.

به گفته منبع ياد شده عزالدين حيدری از زمان آزادی تا کنون به دليل فشارهای روحی دوره بازداشت و حملات عصبی ۳ بار در بيمارستان فارابی کرمانشاه بستری شده است. وی در حال حاضر تحت مراقبت و درمان پزشکی قرار دارد. اين افراد همگی از اعضای انجمن ادبی «بانان» بوده و تعدای از آنان نيز با سايت فرهنگی «تاق‌وه‌سان» همکاری می‌کرده‌اند. مريم امينی مديريت اين انجمن و نعيم نجفی مسئوليت سايت و نشريه دانشجويی «ميديا» را بر عهده داشتند. همچنين سجاد جهانفرد صاحب چندين اثر ادبی و پژوهشی، از جمله مجموعه‌ی هفت جلدی «افسانه‌های سرزمين ميديا»، «نام‌نامه‌ی مانيشت» و چند جلد کتاب کودک به زبان کُردی کلهری است.

موج بازداشت فعالان مدنی در کرمانشاه و شهرهای ديگر کردستان همزمان با حملات سنگين سپاه پاسدارن به منطقه‌ی «قنديل» واقع در خاک اقليم کردستان عراق و درگيری‌های گسترده با چريک‌های مسلح حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) در تير ماه سال جاری صورت گرفت. در نتيجه‌ حملات «سپاه» که تا زمان اعلام آتش بس از طرف «پژاک»، دو ماه به طول انجاميد تعداد زيادی از نيروهای نظامی دو طرف و همچنين چند تن از اهالی غيرنظامی منطقه کشته و زخمی شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016