سه شنبه 24 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جمهوری اسلامی همچنان به سرکوب روزنامه‌نگاران و مهار اطلاع رسانی می پردازد، گزارشگران بدون مرز


ما خواهان پايان دادن به آزار و اذيت خانواده‌های زندانيان و آزادی بی قيد و شرط همه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران زندانی هستيم.

در طی سه روز، سه روزنامه‌نگار در ايران بازداشت شده‌اند، ٢١ ابان ماه حسن فتحی روزنامه‌نگار و مستندساز پس از مصاحبه با شکبه تلويزيون بی بی سی فارسی بازداشت و به محل نامعلومی انتقال يافت. در تاريخ ٢٠ آبان، عادل آل‌يحيا، مجری و راياد آل‌مجد فيلمبردار شبکه تلويزيون ماهواره‌ای ال‌عدالت کويت در شهر ابادان بازداشت شده‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز بازداشت سه حرفه‌کار رسانه‌ای و اعمال فشار بر روی روزنامه‌نگاران زندانی و خانواده‌هايشان را محکوم می‌کند. مقامات ايرانی همه‌ی روزنامه‌نگاران، چه روزنامه‌نگاران رسانه‌های داخلی و چه خبرنگاران رسانه‌های خارجی را دشمن قلمداد می‌کنند که بايد آنها را به وادار به سکوت کرد. ما خواهان پايان دادن به آزار و اذيت خانواده‌های زندانيان و آزادی بی قيد و شرط همه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران زندانی هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسن فتحی چند ساعت پس از مصاحبه با تلويزيون بی بی سی فارسی از سوی ماموران امنيتی بازداشت شد. خبرگزاری رسمی فارس علت بازداشت وی را اتهام " تشويش اذهان عمومی و انتشار اکاذيب" اعلام کرده است. خبرگزاری نزديک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اين روزنامه‌نگار را " از همکاران بی بی سی " معرفی کرده " که در مصاحبه با بی بی سی ادعاهای دشمنان درباره ايران را تأييد" کرده است. حسن فتحی در مصاحبه با بی بی سی از " هراس و وحشت مردم " در پی حادثه انفجار در يکی از پادگان‌های سپاه پاسداران در حومه تهران صحبت کرده بود. اين حادثه که به گفته‌ی مسئولان رسمی "در پی جابجا کردن مهمات صورت گرفت و منجر به کشته شدن ١٧ نظامی و زخمی شدن ١٨ نفر ديگر" شد.

در قوانين ايران مصاحبه و همکاری با رسانه‌های خارجی برای روزنامه‌نگاران ممنوع نيست. در دی ماه ١٣٨٨ وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد صفار هرندی، فعاليت تلويزيون فارسی بی بی سی در ايران و همچنين همکاری روزنامه‌نگاران ايرانی با رسانه‌های خارجی را ممنوع اعلام کرد. ٢٩ مهرماه سال جاری اسماعيل احمدی ‌مقدم رئيس پليس تهران " همکاری با شبکه‌هایVOA و BBC را همکاری با سرويس‌های امنيتی دشمن" ناميد.

بنا بر گفته‌ی خبرگزاری فرانسه، مقامات کويت با تکذيب اظهارات العالم شبکه‌ی عرب زبان تلويزيون جمهوری اسلامی، اعلام کرده‌ا‌ند " همکاران شبکه ال‌عدالت برای تهيه برنامه‌ای اجتماعی و با ويزا وارد ايران شده‌اند." العالم به نقل از مقامات استان خوزستان علت بازداشت عبدل آل‌يحيا و راياد آل‌مجد را در شهر آبادان " فعاليت‌های جاسوسی و ورود غير قانونی" اعلام کرده بود. اين شبکه خصوصی متعلق به محمد حيدر يکی از شيعيان کويتی است که به هواداری از جهوری اسلامی معروف است.

از سوی ديگر تهديد عليه خانواده‌های روزنامه‌نگاران زندانی ادامه دارد. نزديکان روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی به شکل منظم قربانی بدرفتاری مسئولان قضايی و زندانبانان، از جمله توهين، حملات لفظی وحتا فيزيکی هستند. اين اقدامات عمدی ادامه‌ی فشار و شکنجه زندانيان در درون زندان‌هاست.

ژيلا بنی‌يعقوب و مهسا امرآبادی دو نمونه برای نشان دادن دشمنی آشکار مسئولان با زندانيان و روزنامه‌نگاران هستند. روزنامه‌نگار و همسر دو روزنامه‌نگار زندانی بهمن احمدی امويی و مسعود باستانی، به بهانه‌های مختلف، احضار و مورد اذيت و آزار مقامات وزارت اطلاعات و دادگاه‌های انقلاب اسلامی قرار می‌گيرند. يک‌بار برای "پرونده‌های‌ تازه تشکيل شده " بار ديگر برای " ارتباط با خانواده های زندانيان" و در آخر برای " فعاليت‌های مطبوعاتی". اين دو زن روزنامه‌نگار پيش از اين خود زندانی بوده‌اند و هر کدام به يک سال زندان محکوم و امکان بازداشت مجدد آنها وجود دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016