یکشنبه 29 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری یکشنبه: دو ماه بلاتکلیفی مجتبی میرطهماسب مستندساز زندانی در اوین

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند


دو ماه بلاتکلیفی مجتبی میرطهماسب مستندساز زندانی در اوین، خانه حقوق بشر ایران

مجتبی میرطهماسب مستندسازی که به اتهام همکاری با شبکه بی بی سی فارسی در شهریور ماه سال جاری به همراه چند مستندساز دیگر بازداشت شده بود، همچنان در شرایط بلاتکلیف در زندان اوین به سر می‌برد.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» پیگیری‌های خانواده و نزدیکان این مستندساز نتیجه‌ای در پی نداشته و با وعده‌های مکرر مبنی بر آزادی، او را همچنان در زندان اوین و در بازداشت نگاه داشته‌اند.

میرطهماسب که آخرین فیلم او با نام «این فیلم نیست» درباره جعفر پناهی در جشنواره کن نمایش داده شد، بعد از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و ۳۲ روز را در سلول‌های انفرادی این بند به سر برد و پس از آن به سلول‌ دو نفره منتقل شده است. وی هر دو هفته یک‌بار در این مدت ملاقات داشته است.

با وجود این‌که به خانواده وی اطلاع داده شده که سه هفته از تکمیل پرونده وی می‌گذرد، اما همچنان این مستندساز در زندان به سر می‌برد. بازجویان از وی خواسته‌اند که برگه‌هایی را امضا کند به عنوان قبول برخی اتهامات که مجتبی میرطهماسب از قبول آن سر باز زده و همین امر موجب استمرار بازداشت وی شده است.

روز ۱۸ آبان ماه جاری سالگرد تولد ۴۰ سالگی این مستندساز ایرانی بود که خانواده وی نیز انتظار آزادی او را می‌کشیدند که این مساله اتفاق نیافتاده است.

پیش‌تر ناصر صفاریان و محسن شهرنازدار در تاریخ ۱۸ مهر ماه و کتایون شهابی و مهران زینت بخش در تاریخ ۱۸ آبان ماه از زندان آزاد شده بودند.

این مستندسازان بعد از پخش مستندی در بی بی سی فارسی از زند‌گی سیاسی آقای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با عنوان «خط و نشان رهبر» صورت گرفته بود.

بازداشت مجتبی میرطهماسب و دیگر مستندسازان در حالی صورت گرفته بود کهبی بی سی فارسی با رد همکاری هر شخصی در ایران با این شکبه خبری اعلام کرده بود «این افراد مستندسازانی مستقل هستند که آثارشان در جشنواره ها و سایر رویدادهای بین المللی به نمایش درآمده است و تلویزیون بی بی سی فارسی به شیوه رایج برنامه آپارات (مخصوص پخش فیلم های مستند)، حق پخش این فیلم ها را خریده است. این فیلمها بصورت مستقل تهیه شده بود و بی بی سی فارسی سفارش ساخت شان را نداده بود.»

با این حال رسانه‌های وابسته به حکومت جمهوری اسلامی مدعی شده بودند که این مستندسازان «تامین‌کننده اطلاعات، فیلم، خبر، و گزارش پنهانی با محوریت سیاه‌نمایی در مورد ایران و ملت ایران از محیط‌های مختلف» برای بی‌بی سی فارسی بوده‌اند.

برنامه آپارات اغلب مستندهایی را پخش می‌کند که پیش از این ساخته و در جشنواره‌ها و محافل سینمایی مختلف نمایش داده شده‌اند.

تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی به‌خصوص پس از انتخابات خرداد ۸۸ از سوی عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی به ایفای نقش در اعتراض‌ها متهم شده اما مدیران این شبکه همواره گفته‌اند که هیچ خبرنگار یا همکاری در ایران ندارند.

پرونده پیمان عارف به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع شد، خانه حقوق بشر ایران


پرونده پیمان عارف به اتهام تبلیغ علیه نظام به دلیل مصاحبه‌های پس از آزادی‌ از زندان اوین به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع شد.

پیمان عارف که روز دهم آبان ماه جاری به دستور شعبه شش دادسرای اوین بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده بود. وی روز قبل بازداشت به همراه دو تن دیگر از دوستانش بر سر مزار ندا آقا سلطان و دیگر شهدای قطعه ۲۵۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به پلیس امنیت شهر ری منتقل شد که یک روز بعد به قید التزام آزاد شده و هنگامی که روز دهم آبان ماه جهت تکمیل پرونده به دادسرای اوین مراجعه کرده بود به دستور دادسرای اوین بازداشت به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» در حالی که پیش‌تر دادستانی زندان اوین با پذیرش وثیقه برای وی موافقت کرده بود، اما این این وثیقه را نپذیرفت تا این فعال سیاسی در بازداشت به سر ببرد. هم اکنون نیز پرونده‌ی وی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی ارجاع شده است.

عارف روز ۱۷ مهرماه و پس از اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق که به اتهام توهین به ریاست جمهوری انجام شد با پایان دوران محکومیت از زندان اوین آزاد شده بود.


بازداشت داود خداکرمی روزنامه‌نگار در زنجان

داود خداکرمی روزنامه نگار و دانشجوی دانشگاه پیام نور زنجان، روز گذشته از سوی اداره اطلاعات استان زنجان بازداشت شد.

منابع خبری آذربایجان گزارش داده‌اند داود خداکرمی که در روز ۲۷ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۸:۳۰ صبح برای ارسال ماهنامه بایرام به شهر تبریز به ترمینال زنجان رفته بود از سوی اداره اطلاعات زنجان بازداشت شده است.

بر پایه این گزارش و طبق بیان خانواده خداکرمی مراجعه پدر وی به مراجع قضایی و انتظامی تا در آن روز نتیجه‌ای در پی نداشته است تا این‌که داود خداکرمی در حدود ساعت ۲۲ شب طی تماس تلفنی کوتاهی که با منزل داشت اعلام کرد که در اداره اطلاعات زنجان است و از سوی آنها بازداشت شده است.

لازم به ذکر است که داود خداکرمی از ۲ ماه پیش و به دنبال اعلام تجمع اعتراضی نسبت به سیاست خشکاندن دریاچه اورمیه در زنجان تحت تعقیب بود و در این دو ماه مأمورین نیروی انتظامی چندین بار به خانه پدری وی رفته و پس از تفتیش منزل و بردن کامپوتر شخصی و برخی وسایل دیگر این روزنامه‌نگار، خانواده‌اش را تهدید کرده بودند.

خداکرمی پیش‌تر در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ از سوی اطلاعات نیروی انتظامی زنجان بازداشت و سه روز را در زندان سپری کرده بود.


بازداشت علی احمدی و سیمین گرجی دو شهروند بهایی، خانه حقوق بشر ایران


علی احمدی و سیمین گرجی دو شهروند بهایی طی هفته گذشته پس از احضار به ستاد خبری وزارت اطلاعات در قائم‌شهر بازداشت شدند.

بامداد روز چهار شنبه ۲۵ آبان ماه ماموران اطلاعات به منزل علی احمدی شهروند بهایی مراجعه کرده و از ایشان خواستند تا ساعت ۹ صبح خود را به ستاد خبری به جهت پاسخگویی به پاره ای از سوالات مراجعه کند.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران»‌ احمدی از ایشان نسخه دوم برگه احضاریه را درخواست کرد ولی مامور اطلاعات پاسخ داد که چنین برگه ای وجود ندارد. با این وجود این شهروند بهایی به ستاد خبری مراجعه کرد اما هیچ مسئولی پاسخگوی وی نبود. اما طی تماس تلفنی ایشان دوباره به ستاد خبری اطلاعات احضار شدند.

لازم به ذکر است که وی بار سومی است که توسط مامورین اطلاعات بازداشت شدند. در بار نخست به ده ماه حبس محکوم و در پرونده دوم خود تبرئه شد.

بنابر این گزارش احمدی روز پنج شنبه تفهیم اتهام شده و قرار است ۱۰ روز در بازداشت انفرادی به سر ببرد. پس از تفهیم اتهام ایشان به زندان کچویی ساری منتقل شده‌اند.

همچنین ماموران روز چهار شنبه بلافاصله پس از مراجعه به منزل احمدی به منزل سیمین گرجی دیگر شهروند بهایی نیز مراجعه کرده و ایشان را نیز به ستاد خبری اطلاعات احضار کردند. خانم گرجی نیز درخواست نسخه دوم برگه احضاریه را نمودند که در ابتدا مامورین از تحویل این برگه خود داری کردند اما در نهایت پس از دو ساعت یک نسخه را در اختیار ایشان قرار دادند و درخواست نمودند که صبح روز شنبه ایشان به ستاد خبری قائمشهر مراجعه نمایند.

پس از مراجعه سمین گرجی به ستاد خبری وی نیز بازداشت و تاکنون اطلاعی از وضعیت ایشان در دست نیست.

سیمین گرجی شهروند بهایی ساکن قائمشهر است که پیشتر در بازداشتگاه کچویی ساری ۶ ماه را در سلول‌های انفرادی سپری کرده بود. به علاوه ایشان در پرونده نخست خود به شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند و دوره کامل محکومیت خود را گذراندند.

چندی پیش نیز منازل آقایان علی احمدی و سامان ثابتی و خانم سیمین گرجی از بهائیان قائمشهر موردتفتیش ماموران اطلاعات قرار گرفت که خانم سیمین گرجی پس از آن نامه ای به دادستان کل کشور نوشته و موارد غیر قانونی تفتیش منزلش توسط ماموران اطلاعات را برای ایشان تشریح کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زخمی شدن چهار سرباز در سردشت، موکریان

تعقیب یك خودرو مظنون به حمل کالای قاچاق در سردشت باعث زخمی شدن چهار تن از سربازان نیروی انتظامی شد.

به گزارش آژانس خبری موکریان و به نقل از منابع آگاه، شنبه شب هنگام تعقیب یک خودرو تویوتای مظنون به حمل کالای قاچاق توسط مأمورین نیروی انتظامی در منطقه سردشت، یک موتور سوار اقدام به پرتاب کوکتل مولوتوف به سوی مأمورین کرد که در جریان این حادثه چهار سرباز نیروی انتظامی سردشت دچار سوختگی سطحی شده و یکی از آنان جهت مداوا به بیمارستان امام در ارومیه اعزام شد.

گفته می شود به دنبال این رویداد راننده خودرو و موتور سواری که اقدام به این کار کرده بود متواری شدند.


احضار یک شهروند دیگر در سنندج، آژانس خبری موکریان

یک شهروند دیگر اهل سنندج به دادگستری این شهر احضار شد.

بنا به گزارش رسیده به آژانس خبری موکریان، یک شهروند سنندجی به نام آزاد (کاوه) لطف پوری به شعبه 5 دادیاری دادگستری سنندج احضار شد.

طبق احضاريه ای که به دست نامبرده رسيده، ايشان بايد روز یکشنبه 29 آبان ماه سال جاری خود را به شعبه 5 دادیاری سنندج معرفی نمايد.

همچنین روز گذشته نیز یک شهروند اهل سنندج به نام صدیق رستمی به شعبه 5 دادیاری احضار و پس از سپردن وثیقه 7 میلیونی آزاد شد.

یادآور می گردد این دو نفر به همراه چند شهروند دیگر سنندجی به نام های بهزاد احمدی، آرش صالح، محمد قربانیان و اسعد باقری در 22 تیرماه سال 90، توسط نیروی انتظامی در سنندج دستگیر و پس از ساعاتی آزاد شده بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016