جمعه 27 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری جمعه: دیوان عالی حکم اعدام یک نوجوان به نام شایان امیدی را تایید کرده است

خبرهای این صفحه مرتبا به روز می شوند

دیوان عالی حکم اعدام یک نوجوان به نام شایان امیدی را تایید کرده است، هرانا

خبرگزاری هرانا - قضاوت شعبه ۶ دیوان عالی، هفتهٔ گذشته حکم اعدام یک نوجوان ۱۶ ساله در گیلان به نام "شایان امیدی" به همراه دوست ۲۴ ساله‌اش سجاد را مورد تایید قرار داده‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از گیلان، یکی از دو زندانی‌ای که رسانه‌های دولتی از آن‌ها تحت عنوان "عاملانِ قتل تاجر آهن و خانواده‌اش" یاد کرده‌اند، "شایان امیدی" نام دارد که به هنگام وقوع قتل یعنی در ۱۵ مهرماه سال ۱۳۸۹، تنها ۱۶ سال سن داشته است.

گفته می‌شود سجاد (متهم ردیف اول)، شایان (متهم ردیف دوم) و سبحان (متهم ردیف سوم) با ورود به خانهٔ ویلایی یک تاجر آهن، "فرزاد امیدی" - ۴۶ ساله و صاحبخانه، همسرش "ساریه داداش‌زاده" - ۴۴ ساله و پسرش "پرهام امیدی" - ۱۸ ساله را به قتل رسانده‌اند.

سجاد ۲۴ ساله، سبحان برادر ۱۶ سالهٔ سجاد و شایان برادرزاده ۱۶ ساله مرد تاجر هستند.

دیوان عالی سجاد را به اتهام مشارکت در قتل عمدی ساریه و پرهام به دو بار قصاص و معاونت در قتل فرزاد به حبس و به اتهام سرقت، به زندان محکوم کرد. شایان نیز به اتهام قتل عمویش به قصاص و به‌ خاطر معاونت در قتل و سرقت به زندان محکوم شد. سبحان نیز به‌خاطر معاونت در ۳ فقره قتل و سرقت، به حبس ابد محکوم شد.

ایران از معدود کشورهای جهان است که کماکان به اعدام کودکان زیر ۱۸ سال اهتمام می‌ورزد.

احضار ۱۵ نفر از پیروان آئین یاری و تشدید فضای امنیتی در شهر صحنه، هرانا


خبرگزاری هرانا – شب گذشته ۱۵ تن از شرکت کنندگان در مراسم سالگرد خلیل عالی‌نژاد در سال گذشته به اداره اطلاعات احضار و مورد تهدید و بازجویی قرار گرفتند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از شهر صحنه کرمانشاه، نیروهای امنیتی با احضار ایشان از آن‌ها خواستند از برگزاری مراسم دهمین سالگرد سید خلیل عالی‌نژاد خودداری کنند.

سید خلیل عالی‌نژاد از بزرگان آئین یاری(اهل حق) بود که در ۲۷ آبان ماه سال ۸۰ شمسی در شهر گوتنبرگ سوئد به قتل رسید بر اساس رسوم چند ساله پیروان آئین یاری بر سر مزارش در شهر صحنه گرد هم آمده و یاد او را گرامی می‌دارند.

سال گذشته نیز این مراسم با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شده و سه نفر از برگزار کنندگان مراسم به نامهای سید فرهاد ذالنوریان، حجت الله ذوالنوریان و خیر الله حق جویان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بر اساس گزارشات رسیده صبح امروز نیز فضای امنیتی شهر صحنه امنیتی گزارش شده است و نیروهای امنیتی عبور مرور در این شهر را شدیدا کنترل می‌کنند.


حکم یک سال زندان برای یک شهروند کرد، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

یک شهروند کرد اهل شهرستان کامیاران به اتهام همکاری با یکی احزاب کرد مخالف رژیم به یک سل زندان محکوم شد.

بنا به گزارش اعضای کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، مادح امینی 26 ساله اهل روستایی هنیمن از توابع شهرستان کامیاران در دادگاه انقلاب شهر سنندج به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف رژیم به تحمل یک سال زندان محکوم شد.

شایان ذکر است نامبرده سال گذشته به همین اتهام به سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.


آزادی تعدادی از بازداشت شدگان مراسم افطاری در تبریز، هرانا

خبرگزاری هرانا - هفت نفر از بازداشت شدگان ۲ شهریورماه (مراسم افطاری) در تبریز عصر روز پنج شنبه، بیست و ششم آبان ماه از زندان آزاد شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تبریز، عزیز پورولی، حسن ارک، محمود فضلی، جمشید زارعی، مهدی نوری، مرتضی و مصطفی عوض پور و وحید شیخ بگلو، هفت تن از زندانیان سیاسی، ساعت پنج عصر روز گذشته به قید وثیقه‌های ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شده‌اند.

گفتنی ست شعبهٔ اول دادگاه انقلاب تبریز با تبدیل قرار بازداشت ۱۰ نفر از این افراد موافقت کرده بود که ۷ تن از ایشان با سپردن وثیقه‌های تعیین شده آزاد شدند و موسی برزین و احمد ریاضی مبارکی به دلیل اینکه وثیقه‌هایشان مربوط به شهرستان است با تاخیر آزاد خواهند شد. همینطور یک زندانی دیگر نیز بعد از سپری کردن چند روز باقی مانده از دوران حبس‌اش که مربوط به سال‌های قبل است آزاد خواهد شد.

شایان ذکر است که تعداد زیادی از خانواده‌ها و دوستان این زندانیان عصر روز گذشته جهت استقبال از این افراد در مقابل زندان تبریز جمع شده بودند.


مسعود سپهر قائم مقام سازمان مجاهدین انقلاب دستگیر شد، خانه حقوق بشر ایران

دکتر مسعود سپهر استاد علوم سیاسی و قائم مقام سازمان مجاهدین انقلاب صبح امرزو پنج شنبه ۲۶ آبان در منزل دستگیر شد.

بامداد امروز طی یورش ماموران لباس شخصی به منزل و بازرسی کامل محل، مسعود سپهر را دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک ۱۰۰ منتقل شدند.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» این عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب طی سال‌های اخیر بارها احضار و تحت فشار نیروهای امنیتی بوده است.

همچنین به دلیل برگزاری سخنرانی پس از انتخابات و افشاگری‌ها در ارتباط با تقلب در انتخابات سپهر در دادگاه محکامه شده است.


احضار پرستو فروهر به وزارت اطلاعات، خانه حقوق بشر ایران

مراسم سیزدهمین سالگرد جانباختن داریوش فروهر، رهبر حزب ملت ایران و همسرش پروانه اسکندری، روز اول آذر برگزار می شود، که منابع خبری گزارش داده اند طبق روند چند سال اخیر، بازماندگان داغدار این فعالان ملی کشور، مجددا به وزارت اطلاعات احضار و تهدید شده اند.

تارنمای جرس گزارش داده است که مراسم سالگرد مرحومان پروانه و داریوش فروهر، فعالان جنبش ملی ایران، روز اول آذر ماه سال ۹۰ در منزل آن دو مرحوم برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، مراسم بزرگداشت سیزدهمین سالگرد این دو قربانی قتل های زنجیره ای، یکم آذرماه ساعت چهار و نیم بعد از ظهر در خانه آنها، واقع درتهران، خیابان سعدی شمالی خیابان هدایت کوچه شهید مرادزاده پلاک٢٢ برگزار می گردد.

طی سال های اخیر، حکومت و نهادهای امنیتی، از برگزاری مراسم سالگرد و یادبود قربانیان قتل های زنجیره ای شدیدا جلوگیری بعمل آورده و خانواده ها و بازماندگان را تهدید کرده اند و سایت احترام آزادی گزارش داده است که امسال نیز، پرستو فروهر و آقایان خسرو سیف و مهرداد سید عسگری از اعضای حزب ملت ایران به وزارت اطلاعات فراخوانده شدند.

قتل های زنجیره ای مخالفان و دگراندیشان، از مهمترین اتفاقاتی بود که دولت اصلاحات را با بحران مواجه کرد، اما بنابر اصرار محمد خاتمی رییس جمهور وقت، وزارت اطلاعات در بیانیه ای قتل های سیاسی را محکوم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صدور حکم سه سال زندان برای یک فعال کرد، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

خبرگزاری کمپین : منصور زردویی زندانی سیاسی کرد در دادگاه انقلاب شهر سنندج به تحمل سه سال زندان محکوم شد.

بنا به گزارش اعضای کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، منصور زردویی ۲۷ ساله ساکن روستای الک از توابع شهرستان کامیاران بوده و پیشتر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و چندین ماه را در بازداشتگاه اداره اطلاعات کامیاران به سر برده‌ بود. وی مدتی پیش به بازداشت گاه اطلاعات شهر سنندج منتقل شد که در دومین جلسه دادگاهی خود در دادگاه انقلاب شهر سنندج به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف رژیم به تحمل 3 سال زندان محکوم شد.

گفتنی است وی مدتی پیش در همین دادگاه و به همین اتهام به تحمل 2 سال زندان و پرداخت جرمیه نقدی و 75 ضربه شلاق محکوم شده بود.

دو قاچاقچی مواد مخدر در قم اعدام شدند، خانه حقوق بشر ایران

بامداد امروز حکم اعدام دو نفر به جرم مشارکت در حمل و نگهداری مواد مخدر در قم اجرا شد.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که دادسرای عمومی و انقلاب قم اعلام کرد: صبح روز پنج شنبه حکم اعدام دو قاچاقچی مواد مخدر به جرم مشارکت در حمل و نگهداری ۲۵ کیلو گرم کراک در زندان مرکزی قم اجرا شد.

این دو نفر که به جرم مشارکت در حمل و نگهداری ۲۴ کیلو و ۷۸۰ گرم کراک به اعدام محکوم شده بودند، پس از تائید رای آنها در دادستانی کل کشور و مخالفت کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی قوه قضائیه با تقاضای عفو آنان، در زندان مرکزی قم به دار مجازات آویخته شدند.

لازم به ذکر است، پنج شنبه هفته گذشته مورخ ۱۹ آبان ماه سال جاری نیز حکم اعدام دو مجرم به اتهام خرید و فروش و حمل مواد مخدر یکی به میزان ۱۳ کیلو و ۷۰ گرم و دیگری به مقدار چهار کیلو و ۹۶۵ گرم کراک در زندان مرکزی قم به اجرا گذاشته شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016