سه شنبه 1 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: اسناد فعاليت‌های تروريستی آمريکا در حال انتشار است، رفتار سياسی آمانو جايگاه حقوقی آژانس را بی‌اعتبار می‌کند، ايسنا

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان با بيان اين که تحريم ايران در جهت دشمنی با ملت ايران انجام می‌شود، تصريح کرد: جالب اين است که کشورهايی اين گونه اظهارات را می‌کنند که يا در آستانه ورشکستگی اقتصادی يا سياسی قرار دارند و يا در صف انتظار آن هستند.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ـ که صبح سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت در پاسخ به پرسش ايسنا، در مورد اقدام سازمان ملل در تصويب قطعنامه‌هايی عليه کشورمان خاطرنشان کرد: اين سناريويی است که ظرف چند ماه اخير توسط مقامات آمريکايی و کشورهای غربی آغاز شده است. به نظر می‌آيد کشورهای غربی و آمريکايی‌ها با مشکلاتی جدی روبه‌رو هستند و در سياست خارجی خود در منطقه بسيار مهم خاورميانه و شمال آفريقا احساس شکست می‌کنند. تحولات بيداری اسلامی در منطقه نيز منجر به قطع منافع آمريکا و رژيم صهيونيستی در اين منطقه حساس می‌شود. شعارهای مردم در منطقه مملو از ابراز تنفر از سياست‌های آمريکايی ـ صهيونيستی و کشورهای غربی است.

وی افزود: آن‌ها بايد منطقه و خاک عراق را ترک کنند و بايد نيروهای خود را از افغانستان خارج کنند و هم‌چنين اتفاقاتی که در مصر و کشورهای مختلف منطقه رخ داده آن‌ها را نگرانی و عصبانی کرده است. همين طور مشکلات داخلی که در کشورهای غربی و به‌ويژه آمريکا به وجود‌آمده نارضايتی‌های اجتماعی و اقتصادی را دامن زده است.

آمريکا می‌خواهد با تقويت پروژه ايرانی‌هراسی ميان کشورهای اسلامی تفرقه ايجاد ‌کند

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان افزود: مردم آمريکا از سياست‌های مقامات خود ناراضی هستند و احساس می‌کنند همان سياست‌های غلط دوران بوش تکرار می‌شود و سناريوهايی که دنبال می‌شود به منظور عوض کردن صورت مساله و ايجاد موضوعات جديد است. آن‌ها احساس می‌کنند با تقويت پروژه ايرانی‌هراسی می‌توانند در منطقه خاورميانه و خليج فارس ميان کشورهای اسلامی تفرقه ايجاد می‌کنند.

وی گفت: آن‌ها تصور اشتباهی دارند که فکر می‌کنند با اين قطعنامه‌ها و اقدامات از پيش تعيين شده می‌توانند فشارهايی را به ملت ما وارد کنند تا آن‌ها دست از حقوق اساسی‌شان بردارند.

مهمان‌پرست گفت: اين تصورات اشتباه است و شايد هوش کافی در ميان برخی از مقامات کشورهای آمريکايی و غربی وجود ندارد تا نتيجه عملکرد بيش از سی سال گذشته را ارزيابی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه تصريح کرد: ملت ما اگر احساس کند دشمنانش از روش‌های غيرمنطقی، غيرقانونی و با زبان زور و تهديد می‌خواهند آن‌ها را از مسير خود منحرف کنند، يکپارچه و منسجم و استوارتر از هميشه در راهی که در پيش گرفته‌اند ادامه خواهند داد و بر حقوق خود تاکيد می‌کنند.

انگليس با پيروی کورکورانه از آمريکا ضعف سياست خارجی‌اش را نشان می‌دهد

وی هم‌چنين در مورد اعمال تحريم‌ بانک مرکزی از سوی انگليس و هم‌چنين تحريم صنعت پتروشيمی از سوی آمريکا و متهم کردن ايران به پولشويی و خواستار شدن تحريم نفتی ايران از سوی فرانسه و واکنش ايران در اين رابطه گفت: برخی از کشورهای غربی به ويژه آمريکا و انگليس اقداماتی را در رابطه با دشمنی ملت ما دنبال می‌کنند اين اقدامی بی‌نتيجه و تجربه شده است.

دستيار ويژه وزير خارجه تاکيد کرد: متاسفانه انگليس با پيروی کورکورانه از سياست‌های مقامات آمريکايی ضعف سياست خارجی خود را نشان می‌دهد. همه می‌دانند حجم روابط تجاری و اقتصادی ما با انگليس و آمريکا در پايين‌ترين حد خود قرار دارد به دلايل مختلف در سال‌های گذشته تصميم مقامات ايران و شرکت‌ها و وزارت‌خانه‌های اقتصادی و تجاری‌مان بر اين قرار گرفت تا سطح روابط تجاری خود را با اين کشورها به پايين‌ترين حد ممکن برسانيم و در کنار آن روابط تجاری خود را با ساير کشورها افزايش دهيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت:‌ اين گونه اقدامات و اظهارات بيش‌تر جنبه تبليغاتی و جنگ روانی دارد و فقط آن چه که نشان دهنده روابط تجاری و اقتصادی ما با اين کشورها بوده است دليل بر اين است که اين گونه اقدامات تاثيری در حرکت ايران و رفتار اقتصادی و تجاری‌اش نخواهد داشت.

مهمان‌پرست توضيح داد: ما در چند ماه گذشته سال جاری شمسی بيش از ۳۶ درصد حجم روابط تجاری‌مان را با ساير کشورها افزايش داديم.

تحريم ايران دشمنی با ملت ايران است

وی افزود: تحريم ايران در جهت دشمنی با ملت ايران انجام می‌شود و از نظر مردم ما اقدامی محکوم، بی‌نتيجه و بی تاثير است جالب اين است که کشورهايی اين گونه اظهارات را می‌کنند که يا در آستانه ورشکستگی اقتصادی يا سياسی قرار دارند و يا در صف انتظار آن هستند. دولت‌هايی که دست به اين اقدامات زده‌اند دارای کم‌ترين محبوبيت بين مردم خودشان هستند.

مهمان‌پرست هم‌چنين در پاسخ به پرسش ديگری در مورد خشونت‌های اخير در مصر که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم اين کشور شد، گفت: تحولات بيداری اسلامی در منطقه مسير خود را دنبال می‌کند و توصيه ما به دولت‌های منطقه اين است که بايد صدای مردم خود را به خوبی بشنوند و مطالبات مردم را برآورده کنند. اگر مردم احساس می‌کنند که حقوق و مطالبات مشروع آن‌ها در نظر گرفته نشده است حرکت خود را ادامه می‌دهند. زمانی اين حرکت به آرامش می‌رسد که احساس کنند که در اداره کشور مشارکت مستقيم دارند،‌ استقلال واقعی کشورشان برقرار شده و وابستگی‌شان به سياست‌های آمريکايی، صهيونيستی قطع شده است.

وی هم‌چنين در مورد پيگيری‌ها درباره باغ قلهک نيز گفت: اين موضوع توسط مقامات قضايی در دست پيگيری است و با توجه به شکايتی که شهرداری انجام داده است اين موضوع رسيدگی خواهد شد.

بانيان قطعنامه حقوق بشری عليه ايران خودشان بيش‌ترين جنايت‌ها را انجام داده‌اند

مهمان‌پرست در مورد تصويب قطعنامه حقوق بشر عليه ايران نيز گفت: متاسفانه بحث حقوق بشر تبديل به موضوع سياسی و ابزاری در اختيار کشورهای سلطه‌گر و زورگو در غرب شده است. اگر قرار باشد بحث حقوق بشر به صورت جدی و عادلانه و بی‌طرفانه رسيدگی شود بايد به جنايت‌های آمريکايی‌ها و کشورهای مختلف رسيدگی شود. هنوز جنايت‌هايی که در حق مردم ژاپن کرده‌اند و صدها هزار نفر را از بين برده‌اند و سلاح‌های اتمی استفاده کرده‌اند فراموش نشده است.

وی گفت: مزدوران آمريکايی بيش از ۱۱۰ هزار نفر از مردم افغانستان را کشتند و بيش از يک ميليون نفر ميان مردم عراق و افغانستان کشته شدند. هنوز جنايات جنگی رژيم صهيونيستی در قبال مردم فلسطين فراموش نشده است که آمريکايی‌ها و کشورهای غربی حتی جرات نکردند اين حملات را محکوم کنند. هنوز داستان گوانتانامو فراموش نشده است.

مهمان‌پرست توضيح داد: مقامات آمريکايی زشت‌ترين رفتار را در شکنجه افراد در گوانتانامو داشته‌اند. آقای اوباما قصد داشت اين زندان را ببندد. اما اراده‌ای که بر مقامات آمريکايی حاکم است مبنی بر ادامه اين شکنجه‌ها و رفتارها است. هنوز رفتار زشت و غيرانسانی کشورهای غربی به ويژه آمريکا و انگليس در شکنجه مردم عراق در زندان ابوغريب فراموش نشده است. اگر قرار باشد حقوق بشر به صورت بی‌طرفانه و عادلانه رسيدگی شود کشورهايی که بانی قطعنامه عليه ايران هستند بيش‌ترين جنايات را در اين‌باره انجام داده اند. اخيرا گزارشگر شکنجه سازمان ملل انتقاد جدی نسبت به عملکرد تيم تحقيقاتی انگليس مطرح کرده است. در قبال شکنج‌ هايی که توسط کشورهای غربی در افغانستان و عراق صورت گرفت و حساسيت‌هايی که ايجاد شد نخست‌وزير انگليس مجبور شد در ۲۰۱۰ تيم تحقيقاتی را تشکيل دهد تا نسبت به اين رفتار رسيدگی کند و نتايجی که اخيرا منتشر کرده‌اند نشان دهنده رفتار سرويس‌های امنيتی آن‌هاست که صدای گزارشگر سازمان ملل را درآورده است. معتقديم اين اقدام بايد توسط تيم‌های آزاد و کسانی که می‌توانند به صورت مستقل نسبت به اين شکنجه‌ها و رفتار غيرانسانی بررسی و تحقيق کنند صورت پذيرد که از دولت انگليس می‌خواهيم دست از رفتار غيرانسانی و شکنجه افراد بی‌گناه در کشورهای مختلف از جمله عراق و افغانستان بردارد.

اظهارات مقامات رژيم صهيونيستی ارزش پاسخگويی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات وزير جنگ رژيم صهيونيستی در مورد حمله به ايران گفت: اظهارات مقامات رژيم صهيونيستی ارزش پاسخگويی ندارد. رژيم صهيونيستی در بدترين شرايط خود قرار گرفته است. در شرايطی قرار گرفته است که مردم کشورهای منطقه با موج بيداری اسلامی خواستار اخراج نمايندگان رژيم صهيونيستی از کشورهای خود هستند و انزجار خود را از سياست‌های رژيم صهيونيستی اعلام می‌کنند. اين رژيم هيچ زمان مثل اين دوره در انزوا قرار نداشته است.

وی ادامه داد: انها احساس حقارت شديدی کرده‌اند؛ پس از اينکه ابهت ظاهری آنها در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه از بين رفت. رژيم صهيونيستی و برخی از مقامات اين رژيم نامشروع اظهاراتی انجام می‌دهند تا خود را از وضعيت بدی که به آن دچار شده‌اند نجات دهند و با اين گونه اظهارات ابراز وجود کنند. فکر نمی‌کنيم در بين هيچ کدام از مقامات رژيم صهيونيستی چنين جرات و شهامتی وجود داشته باشد که بخواهند نسبت به ملت بزرگ ما کمترين تعرضی داشته باشند و اگر دچار چنين اشتباهی شوند نتيجه اين اقداماتشان برای آنها مشخص نخواهد بود.

آمانو با رفتار سياسی‌اش جايگاه حقوقی آژانس را بی‌اعتبار می‌کند

دستيار ويژه وزير امور خارجه در ادامه در مورد انتشار اسامی دانشمندان هسته‌يی کشورمان در گزارش‌های آژانس و دبيرکل آن گفت: اين موضوع امروز برای افکار عمومی مردم ما و مردم دنيا وجود دارد که چرا آژانس برخلاف وظايف خود اطلاعات محرمانه را به اطلاع ساير کشورها می‌رساند. چه ارتباطی بين اعلام اسامی دانشمندان هسته يی ما و ترورشان توسط مزدوران رژيم صهيونيستی وجود دارد. متاسفانه دبيرکل آژانس مسير اشتباهی را طی می‌کند و با رفتار سياسی‌اش جايگاه حقوقی آژانس را بی‌اعتبار می‌کند.

آمانو بايد متوجه باشد که هم شخصيت حقيقی خود را زير سوال می‌برد و هم شخصيت حقوقی‌اش را. متاسفانه فردی که به لحاظ شخصيت حقيقی از اتباع ژاپن از کشوری که قربانی سلاح اتمی بوده است و تنها کشوری بوده است که صدها هزار نفر از مردمش قربانی استفاده از سلاح اتمی شده‌اند در اختيار سياست‌های مقامات آمريکايی قرار گرفته است؛ کشوری که بزرگترين جنايت اتمی را در حق مردم ژاپن انجام داده است. مهمان‌پرست ادامه داد: آقای آمانو به جای اينکه در مسير اهداف سياسی نامشروع آمريکايی‌ها و برخی از کشورهای غربی قرار گيرد بايد به وظيفه اصلی‌اش عمل کند. مهم‌ترين وظيفه سازمان بين‌المللی انرژی اتمی و آمانو خلع سلاح است که متاسفانه هنوز اقدامی درباره آن انجام نشده و سالانه بودجه‌های بسيار هنگفتنی صرف افزايش سلاح‌های اتمی و به روز کردن آن توسط همين کشورهای می‌شود که مدعی حقوق بشر هستند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش ديگری در مورد اينکه آمريکا ايران را متهم به مجهز کردن قذافی به سلاح شيميايی کرده است، گفت:‌ اين هم يکی ديگر از اتهاماتی است که در فضای جنگ روانی عليه کشور ما انجام می‌شود.

وی تاکيد کرد: کشور ما قربانی سلاح‌های شيميايی بوده است. بهتر است کشورهای غربی به حق مجهز کردن رژيم بعثی عراق در طول جنگ تحميلی را در کارنامه خود يک بار ديگر مرور کنند. ببينند کدام يک از اين کشورها سلاح‌های شيميايی در اختيار رژيم بعثی صدام می‌گذاشتند تا هم مردم خود را با اين سلا‌ح‌ها از بين ببرد و هم عليه ملت ما اين جنايت را انجام دهد.

وی تاکيد کرد: هرجای دنيا که جنايات سازمان يافته و کشتار جمعی مشاهده می‌شود دست کشورهای غربی به ويژه چند کشور برجسته در اين جنايات‌ها ديده می‌شود اينها همان کشورهايی هستند که از يک سو ادعای حقوق انسان‌ها و بشريت را دنبال می‌کنند و از سوی ديگر رژيم‌های وابسته به خود را مجهز به سلاح‌های اتمی و شيميايی می‌کنند.

کشورهای غربی استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را در عملکرد خودشان جستجو کنند

وی به اقدام آمريکا در سرکوب کردن جوانان و مردم اين کشور در جريان جنبش وال استريت اشاره کرد و افزود: آنها به صورت علنی و با گاز فلفل و خردل و اشکال مختلف مورد برخورد خشن و غيرانسانی قرار گرفته‌اند. کشورهای غربی بايد استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی را در عملکرد خودشان جستجو کنند؛ حتما با دست پر برخواهند گشت.

اگر برگزاری اجلاس بن ۲ به ثبات افغانستان کمک کند، در آن شرکت می‌کنيم

وی در مورد شرکت ايران در اجلاس بن دوم که قرار است به موضوع افغانستان بپردازد و در آلمان برگزار می شود، گفت: هنوز در حال بررسی اين بحث هستيم و از قبل نيز اعلام کرده بوديم امنيت افغانستان و ثبات آن تا برطرف شدن مشکلات و بحران‌ها در اين کشور اهميت دارد. در اجلاس استانبول شرکت کرديم و شرکت در اجلاس بن دو را بررسی می کنيم اگر بررسی‌های ما به آنجا برسد که برگزاری اين اجلاس می‌تواند کمک به امنيت و ثبات افغانستان داشته باشد در آن شرکت می‌کنيم.

پيش‌تاز حرکت مبارزه با سلاح‌های هسته‌يی بوده و هستيم

خبرنگار ديگری در مورد شرکت نکردن ايران در اجلاس خلع سلاح در وين پرسيد که مهمان‌پرست گفت: پيشنهاد دهنده اصلی اين اجلاس که در مورد خاورميانه عاری از سلاح هسته‌يی است ايران بوده است.

ما معتقديم بايد همه کشورها برای از بين بردن سلاح‌های هسته‌يی عزم جدی داشته باشند. تا کنون دو اجلاس بين‌المللی بزرگ در ايران برگزار کرده‌ايم و پيشتاز حرکت مبارزه با سلاح‌های هسته‌يی بوده و هستيم تا زمانی که رژيم صهيونيستی در منطقه خاورميانه از سلاح‌های هسته‌يی بهره‌مند است عضو ان‌پی‌تی نيست و اجازه بازرسی به بازرسان آژانس نمی‌دهد و هر اقدامی که بخواهد انجام دهد بدون مزاحمت دنبال می‌کند و کشورهای غربی از اين رژيم و تخلفاتش حمايت می‌کنند اين اجلاس‌ها صوری و بی‌نتيجه خواهد بود.

وی تاکيد کرد: اگر واقعا اراده کشورهای مختلف به ويژه غربی بر اين است که خاورميانه عاری از سلاح هسته‌يی و جهانی عاری از سلاح هسته‌يی داشته باشيم بايد اسراييل را موظف کند ان‌پی‌تی را امضا کند. اجازه بازرسی به آژانس بدهد و سلاح‌های هسته‌يی خود را از بين ببرد و مرحله بعد در کشورهای ديگر قدرتمند و سلطه‌گر مانند آمريکايی و کشورهای غربی است که بايد سلاح‌های کشتار جمعی خود را از بين ببرند.

وی گفت: آمريکا به تنهايی بيش از پنج هزار سلاح هسته‌يی دارد و آنها خود اين مساله را اعلام کردند با اين سلاح‌ها می‌شود بيش از پنج بار کره‌زمين را از بين برد. چه کسانی به دنبال استفاده از اين سلاح‌ها هستند؟ چرا به خود اجازه می‌دهند که ملت‌ها و کشورهای مختلف را به استفاده از اين سلاح‌ها تهديد کنند و منافع آنها را به نفع خود مصادره کنند؟

وی تاکيد کرد: موج بيداری در کشورهای غربی و بيداری اسلامی روزشمار ادامه چنين سياست‌های غلط و غيرانسانی را به انتهای خود نزديک می‌کند .

به عنوان بخشی از ملت، ملزم به اجرای مصوبات مجلس هستيم

وی در مورد درخواست برخی از نمايندگان مجلس برای کاهش روابط با آژانس و برخی از کشورها گفت: ما خود را عضو متعهد به ان‌پی‌تی می‌دانيم و بيشترين همکاری را با آژانس داريم و بيشترين بازرسی‌ها از ايران صورت گرفته است.

وی تاکيد کرد: اگر آژانس خواسته اضافه‌تری دارد اين در تعهدات ما نيست. ما در ظرفيت تعهدات خود بيشترين همکاری‌ها را داشته‌ايم . گزارش اخير آمانو هم يک ادعا است. اسناد ارائه نشده است و اين مساله جديدی نيست. مقامات آمريکايی برای دشمنی با ملت ما به آژانس فشار وارد می‌کنند آنها ادعا کردند اسنادی در اختيار دارند و آن را از طريق منافقين و سرويس‌های امنيتی مخالف نظام که اين اسناد را ساخته‌اند به آژانس ارائه داده‌اند.

وی تاکيد کرد: ‌اقدامات آژانس از مسير اصلی خود در حال دور شدن است. آمانو مسووليت سنگينی بر عهده دارد و متاسفانه آن گونه که مشخص است تاب تحمل فشارهای کشورهای غربی را ندارد. ما بنای همکاری با آژانس را داشتيم و داريم البته اگر مجلس شورای اسلامی به هر دليلی به طرحی برسند و مصوبه‌ای داشته باشند ما به عنوان بخشی از ملت ملزم به اجرای مصوبات آن هستيم.

اتحاديه عرب متوجه بازی‌های سياسی و فتنه‌های غرب باشد

وی در ادامه ضمن انتقاد از رفتار دوگانه برخی از کشورها در قبال تحولات در سوريه، يمن و بحرين گفت: اين رفتارها نشان دهنده نوعی رويکرد سياسی و رفتارهای خارج از استاندارد است. غرب تلاش می‌کند اخبار عمومی را از تهديد اصلی منطقه منحرف کند. کشورهای غربی مدتها است وارد برخوردهای تبعيض‌اميز و استانداردهای دوگانه شده‌اند. حيثتی از آنها در بين افکار عمومی مردم ما باقی نمانده است. کشورهای عضو اتحاديه عرب نيز بايد متوجه اين بازی‌های سياسی و فتنه‌های غرب باشند.

وی در مورد تحولات در سوريه نيز گفت: بايد همه کشورهايی که به دنبال ثبات و امنيت و رفع بحران‌ها و تحقق مطالبات مردم منطقه هستند کمک کنند. بايد زمينه گفت‌وگو ميان نمايندگان مردم و دولت در سوريه و همه کشورهای منطقه را ايجاد کنند تا طرح مطالبات و انجام اصلاحات صورت گيرد. بايد حتما از مداخله کشورهای ديگر جلوگيری کرد کشورهايی که در بيرون از منطقه ما قرار دارند به هيچ وجه مايل به ايجاد ثبات و امنيت نيستند. اگر قرار باشد قدمی برداشته شود تا با انجام اصلاحات خواسته‌های مردم محقق شود نوع رفتار کشورهای غربی به گونه‌ای است که اين را نمی‌پسندد و سعی می‌کنند با اقدامات مختلف مانع از انجام گفت‌وگوها و تحقق اصلاحات در اين کشور شوند.

اسناد فعاليت‌های تروريستی آمريکا در حال انتشار است

وی همچنين در مورد ارائه اسناد ايران به سازمان ملل در مورد فعاليت‌های تروريستی آمريکا گفت: اين حرکت شروع شده و اسناد در حال انتشار است. در گام اول آقای جليلی دو سند را منتشر کرد. اين مسير ادامه دارد و اطلاع‌رسانی لازم به همه سازمان‌ها و مردم صورت خواهد گرفت. بايد مقامات کشورهای غربی به ويژه آمريکايی‌ها در قبال اسنادی که منتشر می‌شود و جنايت‌های خود پاسخگو باشند.

وی در مورد مذاکرات ايران و روسيه درباره طرح گام به گام نيز گفت:‌ روابط ما و روسيه استراتژيک است و در زمينه‌های مختلف ادامه دارد. يکی از اين موضوعات مربوط به طرح پيشنهادی دولت روسيه معروف به گام به گام است. ما از اصل ارائه اين طرح استقبال کرديم و آن را نشان دهنده حسن نيت مقامات روسی تلقی کرديم که خواهان حل مساله هستند. در مورد بررسی اين طرح نيز بايد گفت ملاحظاتی وجود دارد. جلساتی بين کارشناسان برگزار شده در سفری که آقای باقری به روسيه داشت بحث‌هايی با طرف روس انجام شد و قرار شد جلسات کارشناسی انجام شود و بحث‌های کارشناسی در مورد جزييات طرح آغاز شود.

تشديد اقدامات تروريستی در عراق با خروج نيروهای نظامی آمريکايی از اين کشور مرتبط است

وی همچنين در مورد حملات گروه‌های تروريستی به اتوبوس‌های حامل‌ زائران ايرانی درعراق گفت:‌ارتباطی بين خروج نيروهای نظامی آمريکايی و مخالفت دولت و ملت عراق با ادامه حضور آنها و تشديد اقدامات تروريستی وجود دارد. آمريکايی‌ها به هيچ وجه راضی به خروج از عراق نبودند. وقتی احساس کردند دولت و ملت عراق چنين خواسته‌ای دارند به دنبال ايجاد حوادث هستند تا نشان دهند با خروج آنها حوادث تروريستی افزايش می‌يابد و اين حوادث نيز بيشتر در مورد زائران ايرانی صورت می‌گيرد حال آنکه مستقيما آمريکايی‌ها در اين اقدامات دست داشته باشند يا توسط عوامل‌شان اين اقدامات را انجام می‌دهند؛ به هر حال بايد گفت اين اقدامات به منظور بی ثبات نشان دادن وضعيت داخل عراق است تا شايد دوباره درخواستی صورت گيرد تا مقامات آمريکايی حضور خود را در عراق ادامه دهند. اينها يک تلاش بيهوده است و فکر می‌کنيم کشورهای مختلفی که خواهان استقلال يا اقتدار عراق نيستند در اين توطئه‌ها دست دارند.

پيمان استراتژيک ميان آمريکا و افغانستان را مناسب با وضعيت امنيت و ثبات افغانستان نمی‌دانيم

وی در مورد پيمان استراتژيک ميان آمريکا و افغانستان نيز گفت: ما پيمان استراتژيک ميان آمريکا و افغانستان را مناسب با وضعيت امنيت و ثبات افغانستان نمی‌دانيم. حضور نيروهای آمريکايی و ساير کشورهای غربی را به صورت نظامی و امنيتی مخل آسايش و امنيت کشورهای منطقه تلقی می کنيم. حضور آنها باعث بی‌ثباتی و ناامنی است. بايد ملت و دولت افغانستان هم نسبت به اين پيمان حساس باشند و خطرات آن را در بی‌ثباتی و ناامنی منطقه در نظر بگيرند واجازه حضور مقامات بيگانه را در کشورشان و اين منطقه حساس ندهند.

خبری رسمی از استقرار گروه‌های تروريستی در خاک آذربايجان دريافت نکرده‌ايم

وی در مورد انتشار اخباری مبنی بر اسکان منافقين در خاک جمهوری آذربايجان نيز گفت: خبر رسمی در مورد اينکه گروه‌های تروريستی مخالف ملت ما بخواهند در خاک آذربايجان مستقر شوند دريافت نکرده‌ايم. طبيعی است برخی رسانه‌ها بخواهند به منظور برهم زدن روابط خوب ايران و کشورهای همسايه اخباری منتشر کنند البته کشورهای همسايه نيز حتما ملاحظه روابط دو جانبه و ملاحظات امنيتی کشور ما را خواهند داشت. هيچ کشوری به خود اجازه نمی‌دهد تا اقداماتی انجام دهد تا امنيت کشور همسايه‌اش به خطر بيفتد زيرا اگر اين موضوع به خطر بيفتد امنيت دو طرف خدشه‌دار می‌شود.

انگليس بيش از اين اسير دست بازی‌های سياسی آمريکا نشود
دولت انگليس نسبت به رفع حصر تاجيک و آزادی وی اقدام کند

مهمان‌پرست در مورد اقدامات ايران برای پيگيری وضعيت نصرت‌الله تاجيک و تصميم انگليس برای استرداد وی به آمريکا گفت: ‌اصل بازداشت وی را اقدام غيرقانونی و در جهت بازی‌های سياسی آمريکا برای به دام انداختن اتباع خودمان می‌دانيم .دولت انگليس موظف است نسبت به آزادی او اقدام کند . به هيچ وجه ملت ما هر اقدامی که از طرف دولت انگليس انجام شود و حقوق ملت ما را خدشه‌دار کند نخواهد پذيرفت. بنابراين بيش از اين اسير دست بازی‌های سياسی آمريکا نشوند. دولت انگليس بايد با احساس مسووليت نسبت به رفع حصر تاجيک و آزادی وی اقدام کند.

هيچ توافقی برای برقراری امنيت در خليج فارس و خاورميانه بدون حضور ايران به نتيجه نمی‌رسد

وی همچنين در پاسخ به پرسش ديگری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر برگزاری کنفرانس امنيتی در رياض درباره آينده و امنيت خليج فارس و دعوت نکردن ايران در اين کنفرانس گفت: تاکيد می‌کنيم هيچ توافق و مجموعه‌ای برای برقراری امنيت در خليج فارس و خاورميانه بدون حضور و مشارکت کشورهای موثر مانند ايران به نتيجه نخواهد رسيد.

به گزارش ايسنا، مهمان‌پرست در ابتدای اين نشست مطبوعاتی فرا رسيدن هفته بسيج را گرامی داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016