جمعه 4 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری روز جمعه: تحت فشار قرار داشتن روژین محمدی در زندان اوین

خبرهای این صفحه مر تبا به روز می شوند

تحت فشار قرار داشتن روژین محمدی در زندان اوین، هرانا


خبرگزاری هرانا - روژین محمدی، وبلاگ نویس و دانشجوی رشته‌ی پزشکی دانشگاه مانیل فیلیپین، که دوم آذرماه سال جاری و در پی بازگشت به ایران بازداشت شده بود، تحت فشار بازجویان در زندان اوین قرار دارد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روژین محمدی با اتهاماتی هم‌چون "تبلیغ علیه نظام" و "تشویش اذهان عمومی" از طریق "فعالیت‌های حقوق بشری" مواجه شده و تحت فشار قرار گرفته است.

هم چنین برخی منابع خبری از انتقال وی به بند ۲ الف، متعلق به سپاه پاسداران، خبر داده‌اند.

خانم محمدی که بیست و سوم آبان ماه و در پی بازگشت به ایران در فرودگاه امام خمینی توسط نیروهای امنیتی به صورت موقت دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شده بود، سرانجام و در دوم آذرماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این در حالی بود که در طی این چند روز و پیرو احضار از سوی دادسرای قدوسی زندان اوین نیز این وبلاگ نویس تحت بازجویی قرار داشت و حتی بیست و هشتم آبان ماه ماموران امنیتی به منزل پدری‌اش در کرمانشاه جهت بازداشت وی مراجعه کردند که به دلیل عدم حضور نامبرده موفق به انجام این امر نشدند.


ابراز نگرانی همسر پیمان عارف نسبت به ممانعت از آزادی وی، هرانا


خبرگزاری هرانا - سمیرا جمشیدی، همسر پیمان عارف، نسبت به روند پرونده‌ و ممانعت مسئولان از آزادی وی، ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش هرانا خانم سمیرا جمشیدی اظهار داشته است که "علی رغم سه مرتبه مراجعه به دادگاه انقلاب، تاکنون جوابی نگرفته و حتی مسئولان مانع رفتن وی به شعبه‌ی ۲۶ می‌شوند." ایشان همچنین عنوان کرد که "حتی از دیدن پرونده‌ی این زندانی سیاسی نیز ممانعت به عمل آمده است"

این در حالیست که بازپرس پرونده، قرار ۲۰ میلیونی‌ای صادر کرده که به امضای پیمان عارف نیز رسیده است اما برخی مسئولان پس از گذشت یک ماه از پذیرش قرار برای آزادی وی اجتناب می‌کنند.

پیمان عارف که چندی پیش بر سر مزار ندا آقا سلطان بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، به دلیل مصاحبه با رسانه‌ها در خصوص اجرای تعزیری ۷۴ ضربه شلاق و شکایت از مسئولین دادسرای اوین، به اتهام "تبلیغ علیه نظام"، مورد بازخواست قرار گرفت.

این فعال دانشجویی پیش‌تر و در بیست و یکم بهمن ماه سال گذشته، با ورود ماموران امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت و بعد از گذراندن چند روز انفرادی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده بود.

دادگاه آقای عارف را به دلیل "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به یک سال حبس تعزیری و به دلیل "توهین به ریاست جمهوری" به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده بود.

این فعال دانشجویی پیش از آزادی برای اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق خود به بخش اجرای حکم زندان اوین منتقل و بعد از اجرای این حکم روز ۱۷ مهرماه آزاد شد.


اعتصاب غذای رضا شهابی فعال کارگری، خانه حقوق بشر

رضا شهابی فعال کارگری و عضو هیأت‌ مدیره‌ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دست به اعتصاب غذا زده است.

تارنمای سندیکای اتوبوسرانی گزارش داده است که رضا شهابی که از ۲۲ خرداد ۸۹ در بازداشت موقت و در شرایط بلاتکلیف به سر می‌برد، پیشتر و در آخرین تماس تلفنی که با خانوادهٔ خود داشت، اعلام کرده بود که دیگر توان تحمل این شرایط را ندارد و از ابتدای آذرماه دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

این کارگر زندانی اعتصاب غذای خود را در شرایطی آغاز کرده است که وضعیت جسمانی‌اش بسیار وخیم است تا جایی که بنابر گفتهٔ پزشکان غضروف بین تعدادی از مهره‌های ستون فقرات‌اش از بین رفته و به دلیل فشار مهره‌ها روی اعصاب نخاعی، احتمال از کار افتادن دست و پای چپ او وجود دارد؛ هم‌چنین رضا شهابی از درد شدید در ناحیهٔ گردن، کمر و دست رنج می‌برد و قلب و کلیه‌اش وضعیت خوبی ندارد.

این گزارش می افزاید: با توجه به شرایط فوق‌الذکر، اعتصاب غذا می‌تواند تأثیرات بسیار مخرب و غیرقابل بازگشتی بر سلامتی او بگذارد.


بی خبری از وضعیت حسن فایضی عضو بازداشتی سازمان مجاهدین انقلاب

پس از قریب دوماه از بازداشت حسن فایضی عضو سازمان مجاهدین انقلاب، تلاشهای خانواده وی برای ملاقات به نتیجه نرسیده است.

جرس گزارش داده است که حسن فایضی در اولین تماس با خانواده وعده ملاقات حضوری داده بود که روز بعد خانواده جهت ملاقات به اوین مراجعه نموده ولی به آنها گفته شد نام وی از لیست ملاقات حذف گردیده است که ضربه روحی شدیدی به فرزندان وی که به شوق دیدار پدر به اوین رفته بودند وارد شده است.

بر اساس گزارش ها، فایضی از جانبازان دوران جنگ و از مدیران دولت اصلاحات بود.

گفتنی است، مامورین در زمان بازداشت فایضی، همراه با وسایل شخصی، دوقاب عکس فرزندان وی با محمد خاتمی را نیز با خود می برند .


سزار تراب احمدی همچنان در زندان دستگرد اصفهان نگهداری می‌شود

ده ماه از بازداشت سزار تراب احمدی فرزند عبدالکریم تراب احمدی زندانی سیاسی سابق در خاموشی رسانه ای گذشت و این فعال سیاسی همچنان در زندان به سر می برد.

تارنمای جرس گزارش داده است که سزار تراب احمدی که در دی ماه سال ۸۹ پس از درگیری با ماموران وزارت اطلاعات که بدون حکم قضایی برای بازداشت پدرش، عبدالکریم تراب احمدی یورش برده بودند دستگیر شده و چهار ماه را در بازداشتگاه های اطلاعات اصفهان و شاهین شهر گذارند.

در پایان این مدت وی به اتهامات بسیاری از جمله همکاری با گروه های معاند نظام، اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و درگیری با نیروهای امنیتی به بیست و پنج سال حبس محکوم و به زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

سزار تراب احمدی در حالی که به دلیل کج شدن پلاتین های کارگذاشته شده در پایش به عمل جراحی و مراقبت های پزشکی نیازمند است از زمان بازداشت تاکنون از حق مرخصی و درمان برخوردار نبوده است.

وی پیش از آن نیز چند بار بازداشت شده و هر بار بین ده تا پانزده روز را در بازداشتگاه اطلاعات گذرانده و مورد شکنجه و نگهداری در سلول انفرادی واقع شده بود.

گفتنی است پدر وی، عبدالکریم تراب احمدی قبل از انقلاب چهار سال و پس از انقلاب هفده سال را به دلیل هواداری از یکی از سازمان های چپ، در زندان گذارنده است.


دکتر غفار فرزدی بازداشت شد، میزان خبر

رییس شاخه آذربایجان نهضت آزادی امروز بازداشت شد.

به گزارش «میزان خبر»، نیروهای امنیتی، امروز با مراجعه به منزل دکتر غفار فرزدی او را بازداشت کردند.
دکتر غفار فرزدی دومین عضو نهضت آزادی ایران است که پس از انتشار نامهٔ ۱۴۳ امضایی خطاب به رییس جمهوری پیشین ایران بازداشت می‌شود.

پیش از این مهندس محمد توسلی در همین ارتباط بازداشت شده بود.

در این نامه فعالان سیاسی و اجتماعی به سید محمد خاتمی نوشته شده بودند: «کمترین چشم‌انداز روشنی برای صیانت از آرای مردم و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه وجود نخواهد داشت.»

دکتر فرزدی پیش از این نیز در همین ارتباط به اداره اطلاعات تبریز احضار شده بود و در حین بازجویی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

این فعال سیاسی پس از انتخابات سه نوبت دیگر نیز بازداشت شده بود و منتظر حکم دادگاه بدوی خود بود.

فرزدی دارای مدرک دکترای ریاضی و عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تبریز است. او در سالهای بعد از انقلاب فرماندار تبریز بوده است و مدتی در استانداری آذربایجان شرقی معاونت این اداره را برعهده داشته است.

او در سال ۱۳۸۰ نیز هنگام دستگیری‌های گسترده اعضای نهضت آزادی بازداشت شد و مدت ۹ ماه را در بازداشت گذراند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یازده نفر در شیراز اعدام شدند، هرانا


با تأیید دادستان کل کشور و موافقت ریاست قوه قضائیه حکم اعدام ۱۱ نفر از متهمان قاچاق مواد مخدر در شیراز به مرحله اجرا در آمد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان فارس احکام این متهمان پیش از تأیید دادستانی کل کشور در دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان های شیراز، آباده، داراب و نی ریز صادر گردیده بود که پس از اجرای تشریفات قضایی با دستور دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان در محل زندان عادل آباد شیراز اجرا شد.

بر پایه این گزارش «متهمان پرونده های مذکور در فاصله سالهای ۸۷ تا ۸۹ اقدام به نگهداری و حمل و ترانزیت انواع مواد مخدر از جمله تریاک ، هروئین ، کراک و مرفین به صورت عمده کرده بودند.»
بر پایه گزارش‌های ثبت شده در کمیته ضد اعدام و مجازات مرگ در خانه حقوق بشر ایران از ابتدای سال جاری با احتساب این ۱۱ مورد اجرای حکم اعدام، رسانه‌های دولتی و رسمی کشور از ۳۰۲ اجرای حکم اعدام در کشور خبر داده‌اند. از این ۳۰۲ مورد اعدام صورت گرفته ۱۱۶ نفر به دلیل جرائم مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند.

این گزارش حاکی است پرونده عفو این متهمان پیش از تأئید دادستان کل کشور جهت اجرای حکم توسط کمیسیون عفو قوه قضائیه رد شده بود.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز نیز در این خصوص گفته است که «اجرای این احکام در راستای سیاست های کلی دستگاه قضایی و تاکیدات ریاست قوه قضائیه در برخورد قاطع و سریع با سودگران مرگ است.»


مرگ یک شهروند مهابادی بر اثر تیراندازی مأمور حکومتی، موکریان


یک شهروند اهل مهاباد در آذربایجان غربی بر اثر تیراندازی یکی از مأمورین حکومتی کشته شد.

بر اساس گزارش رسیده به سرویس حقوق بشر آژانس خبری موکریان در مهاباد، یک شهروند اهل پشت تپ از توابع شهر مهاباد به نام رحمان بایزیدی (رحمان تال) سه شنبه شب اول آذرماه، به ظنّ حمل کالای قاچاق در مناطق مرزی پیرانشهر – سردشت هدف تیراندازی قرار گرفت و جان سپرد.

گفتنی است که چندی پیش نماینده مهاباد در مجلس اعلام کرده بود :اگر كساني و از روي ناچاري -صرفا جهت تأمين معاش خانواده - اقدام به مبادلات مرزي مي‌كنند؛ هرچند مجموع مبادلات مرزي يكساله اين مناطق معادل يك محموله ی قاچاق كله گنده‌ها از اسكله‌هاي اختصاصي نيست، مورد اصابت گلوله قرار مي‌گيرند و در نتيجه زنان كرد بيوه و دختران و پسران یتیم شده و مي‌شوند.

تبعید یک فرهنگی مریوانی به اتهام ارتباط با عناصر مخالف نظام، موکریان


یک فرهنگی مریوانی از سوی هیأت رسیدگی به تخلفات اداری استان کردستان به تبعید محکوم شد .

براساس گزارش رسیده به سرویس حقوق بشر آژانس خبری موکریان در مهاباد، عزیز ناصری که دبیر دبیرستان های مریوان است، از سوی هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان کردستان به اتهام خروج غیرقانونی از کشور و ارتباط تلفنی با عناصر مخالف نظام به5 سال تبعید به استان یزد محکوم شد که این حکم پس از اعتراض نامبرده، توسط هیأت رسیدگی به شکایات اداری در تهران به 2 سال تبعید به سریش آباد استان کردستان تغییر یافت.

یادآور می گردد عزیز ناصری که حدود 15 سال سابقه تدریس در آموزش و پرورش را دارد سال گذشته مدتی را در بازداشت بوده و سپس با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است؛ وی از سوی دادگاه انقلاب مریوان به اتهام ارتباط با یکی از گروههای مخالف نظام به یک سال زندان محکوم شده بود که در دادگاه تجدید نظر استان کردستان تبرئه شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016