شنبه 5 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش فشارها برای "تحريم خريد نفت ايران"، ايتاليا هم نفت خام ايران را تحريم می کند، بی‌بی‌سی

مريم رستگار - بی‌بی‌سی - در شرايطی که کشورهای اروپايی بيشتری از احتمال تحريم خريد نفت از ايران خبر داده‌اند، مديرعامل شرکت ملی نفت ايران گفته است که ناديده گرفتن اين کشور در مبادلات جهانی نفت و گاز پذيرفتنی نخواهد بود.

روز جمعه، ۲۵ نوامبر، موريزيو ماساری، سخنگوی وزارت امور خارجه ايتاليا، اعلام کرد که دولت اين کشور به دنبال توقف واردات نفت خام ايران توسط شرکت‌های نفتی ايتاليا است.

او گفت: "عميقا متقاعد شده‌ايم که لازم است فشار تحريم‌ها بر ايران را افزايش دهيم."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيش از اين گزارش شده بود که دولت فرانسه به کشورهای عضو اتحاديه اروپا پيشنهاد کرده است واردات نفت از ايران را ممنوع کنند.

يک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفته بود که اين پيشنهاد برای واداشتن ايران به توقف جنبه‌های بحث‌برانگيز فعاليت‌های اتمی‌اش مطرح شده است.

وزارت امور خارجه بريتانيا هم گفت‌وگوی نمايندگان اين کشور را با کشورهای اروپايی برای اعمال تحريم‌های بيشتر عليه ايران تاييد کرده است.

گفته می شود وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در نشست خود در روز اول دسامبر، تشديد تحريم‌ها عليه ايران را بررسی خواهند کرد.

منابع مالی حاصل از فروش نفت خام، بخش اعظم درآمدهای ارزی ايران را تشکيل می‌دهد و تحريم خريد نفت خام اين کشور، زمينه‌ساز محدوديت اقتصادی بيشتر برای ايران خواهد بود.

با اين حال، احمد قلعه‌بانی، مديرعامل شرکت ملی نفت ايران، به خبرگزاری مهر گفته است که ايران به دليل داشتن ذخاير قابل توجه نفت و گاز طبيعی، جايگاه مهمی در بازار انرژی جهان دارد و ناديده گرفتن اين کشور در مبادلات جهانی نفت و گاز پذيرفتنی نخواهد بود.

خريداران تحت فشار

بر اساس گزارش‌ها، ايتاليا به عنوان يکی از آخرين کشورهايی که در حال بررسی تحريم خريد نفت خام از ايران است، نزديک به ۱۳ درصد از نفت خام مورد نيازش را از ايران وارد می‌کند که تقريبا معادل ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز است.

داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمريکا هم نشان می‌دهد که ايتاليا در سال ۲۰۱۰ ميلادی، چهارمين خريدار نفت خام ايران بوده است.

پيترو د سيمونه، مدير "يو پی"، نهادی متشکل از شرکت‌های مهم نفتی ايتاليا، گفته است که تحريم خريد نفت از ايران، ايتاليا را با دشواری ناشی از يافتن صادرکننده جايگزين روبه‌رو می‌کند و افزايش قيمت جهانی نفت را هم به دنبال خواهد داشت.

هرچند سخنگوی وزارت امور خارجه ايتاليا تاکيد کرده است که دولت، شرکت‌های نفتی اين کشور را به استفاده ازمنابع نفتی متنوع از کشورهای مختلف ترغيب می‌کند.

در عين حال، گونتر اويتينگر، مسئول امور انرژی اتحاديه اروپا اطمينان داده است که منع واردات نفت از ايران مشکلی برای امنيت انرژی اتحاديه اروپا ايجاد نخواهد کرد.

نفت به عنوان ابزار فشار

در سال‌های اخير، در زمان بررسی تحريم‌ها به منظور محدود کردن فعاليت‌های هسته‌ای ايران، موضوع تحريم خريد نفت خام از اين کشور، يکی از بحث‌های حاشيه‌ای به شمار می‌رفت و چندان مورد توجه ديپلمات‌ها نبود.

اما اين موضوع به تازگی به طور جدی دنبال می‌شود. به ويژه آن که در هفته‌های گذشته، رستم قاسمی، وزير نفت ايران، اعلام کرد که "هرگونه توقف صادرات نفت ايران، مشکلاتی جدی برای بازار جهانی نفت ايجاد خواهد کرد."

آقای قاسمی که پيش از وزارت نفت، فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبيا وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران را بر عهده داشت، در حاشيه نشست کشورهای صادرکننده گاز در قطر گفته بود که ايران در شرايط کنونی نيازی به استفاده از نفت به عنوان ابزار سياسی ندارد، ولی "در صورتی که ما مجبور شويم و چنين کاری را ضروری بدانيم، از آن به عنوان ابزار استفاده خواهيم کرد."

خريداران نفت ايران


بر اساس گزارش‌ها، ايران کمی بيش از ۲ ميليون بشکه نفت خام در روز صادر می‌کند که بخش عمده آن به کشورهای حوزه آسيا و پاسفيک فرستاده می‌شود.

داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمريکا نشان می‌دهد که کشورهای چين، ژاپن، هند، ايتاليا و کره جنوبی اصلی‌ترين مشتريان نفت خام ايران هستند.

در عين حال، در فاصله ماه‌های ژانويه تا ژوئن سال ۲۰۱۱ ميلادی، کشورهای اروپايی در مجموع روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از ايران وارد کرده اند که ايتاليا با واردات روزانه ۱۸۳ هزار بشکه نفت خام در روز، اصلی‌ترين خريدار اروپايی نفت خام ايران بوده است.

بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمريکا، ميزان خريد روزانه نفت خام ايران از سوی فرانسه در شش ماه اول سال ميلادی جاری ۴۹ هزار بشکه بوده است.

اين در حالی است که احمد قلعه‌بانی، مديرعامل شرکت ملی نفت ايران، در واکنش به خبر احتمال تحريم خريد نفت اين کشور از سوی فرانسه گفته است که ايران هيچ نفت خامی به فرانسه صادر نمی‌کند که مشمول تحريم قرار بگيرد.

او همچنين تحريم فروش تجهيزات مورد نياز صنعت نفت ايران از سوی کانادا را در روند فعاليت‌های شرکت ملی نفت ايران بی‌تاثير ارزيابی کرده و گفته است که ايران از کانادا تجهيزات نفت و گاز وارد نمی‌کند.

مديرعامل شرکت ملی نفت ايران همچنين خبرهای مربوط به فروش نفت خام نسيه به يونان را رد کرده، ولی گفته است که يونان بيش از پيش به واردات نفت از ايران روی آورده است.

به گفته مديرعامل شرکت ملی نفت ايران، اين شرکت هيچگونه محموله نفتی از سوريه هم نخريده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016