یکشنبه 6 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجموعه خبرهای حقوق بشری: ربايش و بازداشت محمد رشيد هدايتی، فعال دانشجويی دانشگاه آزاد

ربايش و بازداشت محمد رشيد هدايتی، فعال دانشجويی دانشگاه آزاد، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر- بنا به گزارش منابع آگاه، محمد رشيد هدايتی، از فعالان دانشجويی دانشگاه آزاد، طی روزهای گذشته توسط نيروهای امنيتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده است.

گزارشات رسيده حاکی از آن است که محمد رشيد هدايتی، از فعالين دانشجويی دانشگاه آزاد اصفهان، بعد از ظهر روز سه شنبه اول آذر ماه امسال، هنگامی که از دانشگاه در حال بازگشت به منزل بود، در مقابل درب دانشگاه توسط سرنشينان يک خودرو متوقف گرديد، که بعد از چند دقيقه پرسش و پاسخ، با زور و ضرب و شتم، وی را سوار خودرو کرده و به محلی نامعلوم منتقل کرده اند.

شاهدان عينی و فعالان دانشجويی گزارش داده اند که يکی از بازداشت کنندگان اين فعال دانشجويی، مسلح به بيسيم و از ماموران شاخص لباس شخصیِ دخيل در بازداشت معترضين بعد از انتخابات سال ۸۸ و همچنين رخدادهای دو سال اخير در اصفهان و نجف آباد (سرکوب معترضين به نتايج انتخابات و حاميان مرحوم آيت الله منتظری در جريان مراسم تدفين و سالگرد وی) بوده است.

اين در حالی است که ماموران امنيتی، يک روز بعد (چهارشنبه دوم آذر) با مراجعه به منزل اين فعال دانشجويی، ضمن تفتيش آن محل، اقدام به ضبط کيس کامپيوتر، کتاب ها، فايل ها و سی دی و دی وی دی های موجود کردند و خانواده او را با اهانت مورد پرسش در مورد ارتباطات و تماس های وی قرار داده و آنها را به عدم رسانه ای کردنِ بازداشت رشيد تهديد کردند.

بر اساس اين گزارش، هنوز از علت دستگيری و وضعيت محمد رشيد هدايتی، خبری منتشر نشده، اما به گفته خانواده وی، نامبرده غروب چهارشنبه طی تماسی کوتاه، از بازداشت خود خبر داده، ولی از محل نگهداری خود اطلاعی نداده است.

پيش از اين منابع خبری گزارش داده بودند که محمدرشيد هدايتی، در جريان حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوری و بعد از مراسم بزرگداشتِ مرحوم آيت الله منتظری، مورد ضرب و شتم و بازداشت ماموران اداره اطلاعات شهرستان نجف آباد قرار گرفته و به مدت دو هفته در بازداشت به سر برده بود.

لازم به ذکر است که طی هفته های اخير و در آستانه روز دانشجو، فشار و آزار و تهديد و بازداشت فعالين دانشجويی و حقوق بشری، مجددا افزايش پيدا کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعزام افشين اسانلو به بيمارستان، کلمه

افشين اسانلو، فعال کارگری و زندانی سياسی که از يک سال پيش و به دنبال بازداشت در ترمينال اتوبوس رانی جنوب، در زندان اوين به سر می برد برای انجام يک عمل جراحی صبح روز شنبه ۵ آذر راهی بيمارستان شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، اسانلو، ۴ ماه را دربند ٢٠٩ زندان اوين و يک ماه را نيز دربازداشتگاه اطلاعات کرج بوده است و فشارهای وارده در زندان موجب بروز مشکلات جسمی برای وی شده است.

ضربات متعدد کابل بر بدن اسانلو باعث پارگی درکف پا و ايجاد غده درکتف او شده است، که عمل جراحی او قرار است بر روی کتف اين زندانی انجام شود.

اين فعال کارگری ازسوی قاضی صلواتی به ۵سال حبس تعزيری به اتهام اجتماع و تبانی محکوم شد و دادگاه تجديد نظر استان تهران نيز اين حکم را تاييد کرد.

شنيده ها حاکی است عمل جراحی اين زندانی در بيمارستان مسيح نژاد انجام خواهد شد و پس از آن غده جراحی شده جهت انجام پاتولوژی مورد بررسی بيشتر قرار می گيرد.

***

تبعيد ابراهيم بابايی از بند ٣۵٠ به زندان رجايی شهر، کلمه

ابراهيم بابايی از بند ٣۵٠ به زندان رجايی شهر تبعيد شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، ابراهيم (نادر) بابايی زيدی که ازسوی شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به تحمل ۶سال و ٩ماه حبس در زندان اوين محکوم شده بود، به زندان رجايی شهر استان البرز تبعيد شد.

دکتر بابايی با بيماری ديسک حادکمر و مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می کند که نزديکی به امکانات بهداشتی و پزشکی در تهران را برای وی حياتی می سازد.

وی جانباز ۴۵درصد جنگ است و همسر و ٢ فرزند وی برای سفر هفتگی و ملاقات پدر بايد هر هفته از تهران عازم کرج شوند.

در حکم صادره برای اين زندانی، موضوع تبعيد وجود نداشته و به گفته وی، انتقال تنبيهی وی به رجايی شهر حاصل اعمال فشار مقامات و کارشناسان وزارت اطلاعات بوده است.

وی که تاکنون ١١ماه را در حبس به سر برده به اتهام شرکت در تظاهرات، تبليغ عليه نظام و اخلال در نظم عمومی به زندان محکوم شده است.

دکتر بابايی دانش آموخته دامپزشکی است و آسيب های ستون فقرات مانع تحرک آزادانه وی شده و در وضعيت بدی بسر می برد.

***

انتقال احمدرضا احمدپور به زندان اهواز برای اجرای حکم حبس، جرس

جـــرس: احمد رضا احمد پور، روحانی خلع لباس شده و عضو زندانی جبهه مشارکت، برای اجرای حکمش که سه سال حبس در زندان اهواز است، روز جمعه با چند مامور و تحت شرايط خاص امنيتی به زندان اهواز منتقل شد.

گزارش رسيده به جرس حاکی است، اين وبلاگ نويس و فعال سياسی، بعد از اين سه سال نيز بايد به مدت ده سال نيز به ايذه، منطقه ای با شرايط بسيار سخت تبعيد شود.

گفتنی است، اين عضو زندانی جبهه مشارکت و روحانی وبلاگ نويسِ محبوس در بند ويژه روحانيت قم، هفته گذشته طی نامه ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، به شرح گوشه ای از ستم های وارده بر خود طی ماههای دستگيری در جريان حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوری پرداخته و ساختار و احکام دادگاه ويژۀ روحانيت را مورد اعتراض و چالش قرار داد.

سيد احمد رضا احمد پور، علاوه بر محکوميت حبس در حوادث بعد از انتخابات، به ۱۰ سال اقامت اجباری پس از سپری شدن ۳ سال حبس ( حدود ۹۰۰ کيلو متری دورتر از محل اقامت خود و خانواده ) در شهرستان ايذه و خلع لباس مجدد و نيز محروميت از مناصب طلبگی محکوم شده است.

***

مرخصی آرش هنرور شجاعی بعد از يک سال بازداشت، خانه حقوق بشر ايران

آرش هنرور شجاعی وبلاگ‌نويس روحانی که يک سال در زندان اوين در بازداشت به سر می‌برد برای اولين بار به مرخصی آمد.

آرش هنرور شجاعی وبلاگ‌نويس روحانی از تاريخ ششم آبان ماه سال ۱۳۸۹ بازداشت و تا کنون در زندان اوين به سر می‌برد. اين وبلاگ‌نويس بدون مرخصی در اين يک‌ سال علی‌رغم وضعيت بد جسمی در زندان به سر می‌برد.

به گزارش «خانه حقوق بشر ايران» هنرور شجاعی روز دوم آذر ماه جاری برای مدت چهار روز به مرخصی آمد که بعد از خروج وی از زندان اين مرخصی به مدت ۱۰ روز ديگر تمديد شده است.

هنرورشجاعی در مهر ماه سال جاری بعد از نزديک به ۱۱ ماه بازداشت از سوی دادگاه ويژه روحانيت به چهار سال زندان، ۵۰ ضربه شلاق، ۸۰۰ هزار تومان جريمه نقدی و خلع لباس از روحانيت به صورت مادام‌العمر محکوم شد. اتهامات وی اقدام عليه امنيت نظام، جاسوسی نظام جمهوری اسلامی و همکاری با سفارتخانه های اروپايی و … عنوان شده بود.

اين وبلاگ‌نويس که به خاطر فشارهای دوران بازداشت دچار بيماری‌ شده بود و از وضعيت بد جسمی در زندان رنج می‌برد، نياز مبرم به مرخصی برای درمان پزشکی داشت که تاکنون با آن موافقت نشده بود. هنرور از بيماری صرع، ميگرن و ناراحتی قلبی رنج می‌برد.

وی به خاطر وضعيت حاد جسمی خود در مهر ماه از زندان به بيمارستان منتقل شده بود.

اين وبلاگ‌نويس در بند ۳۵۰ زندان اوين دوران محکوميت خود را سپری می‌کند.

***

غفار فرزدی از اعضای نهضت آزادی ايران بازداشت شد، ميزان

نيروهای امنيتی، امروز با مراجعه به منزل دکتر غفار فرزدی از اعضای نهضت آزادی ايران اين فعال سياسی را بازداشت کردند.

تارنمای ميزان خبر گزارش داده است که غفار فرزدی دومين عضو نهضت آزادی ايران است که پس از انتشار نامهٔ ۱۴۳ امضايی خطاب به رييس جمهوری پيشين ايران بازداشت می‌شود.

پيش از اين مهندس محمد توسلی در همين ارتباط بازداشت شده بود.

در اين نامه فعالان سياسی و اجتماعی به سيد محمد خاتمی نوشته شده بودند: «کمترين چشم‌انداز روشنی برای صيانت از آرای مردم و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه وجود نخواهد داشت.»

دکتر فرزدی پيش از اين نيز در همين ارتباط به اداره اطلاعات تبريز احضار شده بود و در حين بازجويی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

اين فعال سياسی پس از انتخابات سه نوبت ديگر نيز بازداشت شده بود و منتظر حکم دادگاه بدوی خود بود.

فرزدی دارای مدرک دکترای رياضی و عضو هيئت علمی و استاد دانشگاه تبريز است. او در سالهای بعد از انقلاب فرماندار تبريز بوده است و مدتی در استانداری آذربايجان شرقی معاونت اين اداره را برعهده داشته است.

او در سال ۱۳۸۰ نيز هنگام دستگيری‌های گسترده اعضای نهضت آزادی بازداشت شد و مدت ۹ ماه را در بازداشت گذراند.

غفار فرزدی دومين عضو نهضت آزادی ايران است که پس از انتشار نامهٔ ۱۴۳ امضايی خطاب به رييس جمهوری پيشين ايران بازداشت می‌شود.پيش از اين مهندس محمد توسلی در همين ارتباط بازداشت شده بود.در اين نامه فعالان سياسی و اجتماعی به سيد محمد خاتمی نوشته شده بودند: «کمترين چشم‌انداز روشنی برای صيانت از آرای مردم و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه وجود نخواهد داشت.»دکتر فرزدی پيش از اين نيز در همين ارتباط به اداره اطلاعات تبريز احضار شده بود و در حين بازجويی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.اين فعال سياسی پس از انتخابات سه نوبت ديگر نيز بازداشت شده بود و منتظر حکم دادگاه بدوی خود بود.فرزدی دارای مدرک دکترای رياضی و عضو هيئت علمی و استاد دانشگاه تبريز است. او در سالهای بعد از انقلاب فرماندار تبريز بوده است و مدتی در استانداری آذربايجان شرقی معاونت اين اداره را برعهده داشته است.او در سال ۱۳۸۰ نيز هنگام دستگيری‌های گسترده اعضای نهضت آزادی بازداشت شد و مدت ۹ ماه را در بازداشت گذراند.

***

ممانعت از خروج ابوالفضل طبرزدی برای امتحان کارشناسی ارشد، کمپين بين المللی حقوق بشر

پدر ابوالفضل طبرزدی، فعال حقوق بشر و دانشجوی ممتاز که در حال حاضر در زندان کارون اهواز است، با اظهار تاسف از اينکه چهارشنبه دادستان اهواز با خروج چند ساعته فرزندش از زندان برای امتحان مقطع فوق ليسانس موافقت نکرده است، به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« اميدوارم بالاخره با خروج چند ساعته فرزندم از زندان موافقت شود، او فقط می خواهد امتحان بدهد. من خيلی دنبال اجازه اين کار بودم اما تا کنون فقط جواب منفی شنيدم. او که جنايتکار نيست.»

ابوالفضل طبرزدی، ۲۴ ساله و دانشجوی مهندسی عمران و برادر زاده حمشت الله طبرزدی در تاريخ ۲۸ آذر سال ۸۹ توسط نيروهای امنيتی در منزل پدريش بازداشت شد. او به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و تماس با رسانه های خارج از کشور به ۱۵ ماه حبس تعزيری در دادگاه بدوی اهواز محکوم شد که دادگاه تجديد نظر آن را به ۹ ماه حبس تقليل داد. اين فعال حقوق بشر در تاريخ ۲۶ مهرماه امسال برای اجرای حکم به زندان کارون اهواز منتقل شد. در دوره بازجويی اين زندانی از او خواسته شده تا اغراق کند که با عمويش، حشمت الله طبرزدی، دبير کل جبهه دموکراتيک ايران در ارتباط بوده است.

رضا طبرزدی با اظهار گلايه از اينکه فرزند تيزهوشش بايد در گوشه ای از زندان کارون اهواز جوانيش را طی کند، گفت:« بچه ام در زندان لاغر شده است. آخر وقتی مهندس شاگرد اول با هوش ۱۵۰ بايد به زندان برود، آن هم زندان کارون اهواز، طبيعتا خيلی سخت است. ولی واقعا ابوالفضل برای چه بايد در زندان باشد؟ چه گناهی کرده است؟ او فقط فعال حقوق بشر بود و دنبال گرفتن مرخصی، ملاقات و اين قبيل کارهای حشمت الله طبرزدی، عمويش که در زندان رجايی شهر کرج است. »

پدر ابوالفضل طبرزدی و بردار حشمت الله طبرزدی با اشاره به اينکه نمی توان هر کسی را به دليل عقيده اش به زندان انداخت، گفت:« هر کسی عقيده ای دارد. پسرم در دادگاه هم گفته که من طرفدار موسوی هستم، موسوی را دوست دارم، کروبی را.. عمويش را هم دوست دارد. اينها که افراد بيگانه نيستند، از همين خود داخل کشور هستند. موسوی، نخست وزير دوره جنگ بوده و کروبی روحانی که همه پشت سرش نماز می خواندند. حالا جوانی اگر اينها را دوست داشته باشد بايد به زندان برود. به جای اينکه از نيروی جوانی او استفاده شود، تشويق شود بايد برود جای مثل زندان کارون اهواز تا پژمرده شود!»

رضا طبرزدی در خصوص وضعيت فرزندش در زندان کارون اهواز فقط گفت:« من زمان شاه هم زندان ديده بودم اما الان خيلی سخت است. مسائلی را در ملاقات ها می بينم که سخت است، هم برای من و هم برای مادرش. ولی چه بگويم، بايد تحمل کنيم و صبر کنيم. ابوالفضل بی گناه است. او فقط دنبال کارهای عمويش بود. آخر کسی که وقتی من به ملاقاتش می روم مدام می گويد بابا آمپول، کپسول و قرص برای بقيه زندانی ها بياور، جايش در زندان است! من خودم ۹۰ ماه در جبهه بودم، پزشک هستم. اکنون در محرومترين منطقه اهواز به نام “شلنگ آباد” مطب دارم اما وقتی ابوالفضل را می ديدم غبطه می خوردم که چقدر کارش درست تر از من است. مطمئنم آه اين بچه همه کسانی که او را به زندان انداخته اند بيچاره می کند.»

پدر ابوالفضل طبرزدی همچنين گفت:« ما از زندان نمی ترسيم. ما اگر می خواستيم از زندان بترسيم که بايد از بمب ، خمپاره و صدام هم می ترسيديم. ما از هيچی نمی ترسيم جز خدا. ولی واقعا اين کارها درست نيست. »

پدر اين زندانی عقيدتی در خصوص درخواستش از مقامات قضايی ايران هم گفت:« من از بودن پسرم در زندان معترضم چون بی گناه است. اما می خواهم که واقعا آنچه که در قانون نوشته شده است رعايت شود. همان قوانينی که برای زندانيان داريم اجرا شود. ما يکماه است که او را فقط کابينی می بينيم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016