یکشنبه 6 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: اجرای تهديد نظامی عليه ايران موضوعی ساده نيست، منشور حقوق بشر بسيار مبهم است، ايسنا

۱+۵ فرصت‌های زيادی را در برابر ملت ايران از دست داد


رييس‌جمهور لازمه ماندگاری و حضور فعال ملت ايران در صحنه‌های بين‌المللی را قدرتمند بودن بر پايه علم و پيشرفت دانست و گفت: تمامی بازی‌های سياسی و توطئه دشمنان به خاطر جلوگيری از پيشرفت ملت ايران است، اما اگر در نقطه مقابل دشمنان در داخل کشور منسجم، همدل و متحد بوده و در راه رسيدن به پيشرفت تلاش کنيم، آن‌ها هرگز نمی‌توانند اقدامی عليه ايران انجام دهند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد شنبه‌شب در گفت‌وگوی زنده تلويزيونی با شبکه جهانی جام‌جم در پاسخ به اين سوال که ماهيت اصرار ايران برای دستيابی به انرژی هسته‌يی چيست و آيا واقعاً نيازی به انرژی اتمی وجود دارد، گفت: يکی از پاکترين انرژی‌های موجود در دنيا انرژی هسته‌يی است که همه ملت‌ها بايد آن را در اختيار داشته باشند و اين طور نيست که چند کشور بخواهند دستيابی به اين انرژی را در انحصار خود گرفته و بقيه کشورها از داشتن آن محروم باشند.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌که «در مسير پيشرفت علمی کشور چهارراه‌هايی وجود دارد که بايد از آن‌ها عبور کرد» يکی از اين موارد را موضوع دانش هسته‌يی برشمرد و اظهار کرد: يکی از راه‌های اصلی پيشرفت علمی، عبور از فناوری‌های گوناگون و دستيابی به آنهاست و فناوری هسته‌ای يکی از قله‌های پيشرفت و نقطه اوج در فناوری‌های موجود در دنيا به شمار می‌رود.

وی تصريح کرد: اگر بخواهيم کشوری پيشرفته از لحاظ علمی باشيم، بايد فناوری هسته‌يی را نيز در اختيار داشته باشيم چرا که دستيابی به فناوری هسته‌يی در حقيقت نتيجه‌گيری از تلاش در علوم گوناگون و در حقيقت مقدمه‌ای برای رسيدن به پيشرفت بالاتر است.

احمدی‌نژاد با اشاره به کاربردهای گوناگون انرژی هسته‌يی در پزشکی، کشاورزی، صنعت و توليد نيرو و اين‌که هزينه توليد برق از طريق انرژی هسته‌يی يک هشتم توليد برق از طريق نفت است، گفت: متأسفانه قدرت‌های فاسدی که می‌خواهند در دنيا حاکم بوده و انحصارطلب هستند انرژی هسته‌يی را معادل بمب اتم تعريف کرده‌اند؛ در صورتی که «بمب» تنها يکی از ده‌ها کاربردی است که از انرژی هسته‌يی می‌توان داشت و در حقيقت کاربردی انحرافی و ضدانسانی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اضافه کرد: استفاده از انرژی هسته‌يی به دليل پاک‌تر و سالم‌تر بودن برای بشر مفيدتر است و ايرادهايی که از سوی قدرت‌طلبان مطرح می‌شود بيشتر موضوع سياسی است.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که آيا اگر ما از ادامه فعاليت‌های هسته‌يی خود دست برداريم غرب از بهانه‌گيری و اعمال فشارها و تهديدات عليه کشورمان دست برمی‌دارند؟ گفت: غربی‌ها کاملاً می‌دانند که جمهوری اسلامی ايران در فعاليت‌های هسته‌يی خود به دنبال دستيابی به بمب اتم نيست چرا که امروز بمب اتم ديگر کارآيی نداشته و هيچ‌کس قادر نيست از آن استفاده کند و در حقيقت دوره استفاده از بمب در جهان پايان يافته و اين بمب‌ها وبال گردن صاحبانشان هستند.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اين‌که «ملت ايران برای رسيدن به قله‌های علمی بايد از فناوری‌های گوناگون از جمله بيوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و انرژی هسته‌يی عبور کند، خاطرنشان کرد: اگر کسانی بر اين اعتقاد هستند که ما نبايد به اين فناوری‌ها دسترسی پيدا کنيم، معنای آن اينست که نبايد در کشور پيشرفت علمی داشته باشيم.

وی تصريح کرد: امروز برای ايران ديگر موضوع هزينه و تهديدات در دستيابی به پيشرفت علمی ما مطرح نيست اگر می‌خواهيم ماندگار و مستقل باشيم بايد پيشرفت علمی داشته باشيم و اين موضوع در واقع همانند پافشاری بر استقلال کشور است.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که آيا تحت شرايط فعلی که صحبت از اعمال تحريم‌ها و قطعنامه‌های ديگری عليه کشورمان است، می‌توانيم پيشرفت داشته باشيم، گفت: تلاش در اين مسير در حقيقت يک نبرد برای ماندگاری است؛ حتی اگر موضوع هسته‌يی نيز مطرح نبود و ما می‌خواستيم تنها در حوزه اقتصادی پيشرفت کنيم، در راه رسيدن به اين پيشرفت دچار زحمت، سختی، مانع، رقيب و مخالف می‌شديم چرا که امروز شرايط جهان به گونه‌ای است که بسياری تلاش می‌کنند برای فروش کالاهای خود اقتصاد و بازار ساير کشورها را نابود کنند.

احمدی‌نژاد افزود: دشمنان پيشرفت ملت ايران، هر کاری از دستشان بربيايد انجام می‌دهند و مزاحمت‌های زيادی ايجاد می‌کنند تا مانع پيشرفت کشور شود.

رييس‌جمهور در خصوص تهديدات نظامی کشورهای غربی از جمله تهديدات رژيم صهيونيستی عليه ايران تصريح کرد: رژيم صهيونيستی آرزو دارد تا عليه جمهوری اسلامی ايران اقدام نظامی انجام دهد اما می‌داند که به اجرا رساندن آن موضوعی ساده نيست.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که «ملت ايران اگر بخواهد در صحنه‌های بين المللی حضوری فعال باشد بايد قدرتمند باشد» پايه قدرت را علم و پيشرفت دانست و اظهار کرد: همه بازی‌ها و توطئه دشمنان به خاطر اين است که ايران پيشرفت نکند در نقطه مقابل آنان بايد در داخل کشور منسجم و همدل باشيم و در راه رسيدن به پيشرفت تلاش کنيم چرا که اگر با يکديگر متحد باشيم دشمنان هرگز نمی‌توانند اقدامی عليه ما انجام دهند.

رييس‌جمهور همچنين در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع آينده جمهوری اسلامی ايران در تعامل با ۱+۵ و آژانس انرژی اتمی، تصريح کرد: آن‌ها فرصت‌های زيادی را در برابر ملت ايران از دست دادند و بی‌دليل در مقابل اين ملت قرار گرفتند. آن‌ها اگر واقعاً دوست ملت ايران بودند حتی اگر نگاه اقتصادی و سياسی هم به اين موضوع داشتند سود بيشتری می‌بردند چرا که ايران کشوری بزرگ و با ملتی تمدن‌ساز و مؤثر در دنيا است و هرکس تاکنون با ايران دوستی کرده، سود برده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اين‌که «کسانی که در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هستند دچار فقدان تحليل درست بوده و مدام برای خود محدوديت ايجاد می‌کنند» خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ايران بارها اعلام کرده که آماده گفت‌وگو و همکاری با آژانس است اما آن‌ها همواره به دنبال موضع تقابل عليه ملت ايران بوده‌اند.

رييس‌جمهور تاکيد کرد: ملت ايران ملتی بزرگ است که در طول تاريخ و تمدن طولانی خود حوادث گوناگونی را ديده و هميشه از دل اين حوادث در صحنه جهانی باقی مانده و در آينده نيز باقی خواهد ماند.

وی با بيان اين‌که «درباره نحوه تعامل با آژانس و ۱+۵ نيز در آينده بايد تدبير کنيم» گفت: آن‌ها از تمامی اهرم‌ها عليه ملت ايران استفاده کرده و در واقع خودشان راه گفت‌وگو با ملت ايران را سخت می‌کنند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که «آيا پس از چند دهه سياست‌های خصمانه آمريکا عليه ايران زمينه‌ای برای گفت‌وگو با دولت آمريکا وجود دارد» گفت: اين‌ها در حقيقت يک گروه در آمريکا هستند؛ ملت ايران منعی برای گفت‌وگو با هيچ‌کس ندارد و هرکس براساس عدالت و احترام به حقوق‌شان جلو بيايد از آن استقبال می‌کند و در حقيقت اين موارد، زمينه‌های تعامل و گفت‌وگو است که بايد از سوی طرفين پذيرفته شود و گفت‌وگوی يک‌طرفه پاسخگو نخواهد بود.

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: کسانی از گفت‌وگو گريزان هستند که منطقی غير قابل قبول داشته باشند اما ملت ايران منطقی قابل قبول دارد و به همين خاطر تاکنون چندين بار با ۱+۵ گفت‌وگو و همکاری کرده‌ايم.

احمدی‌نژاد همچنين درباره اظهارات وزير خارجه آمريکا مبنی بر اين‌که تا زمانی که ايران مذاکره‌ای بدون پيش‌شرط را نپذيرد آمريکا به اعمال تحريم‌ها عليه اين کشور ادامه خواهد داد، گفت: مذاکره بدون پيش شرط يعنی اين‌که نتيجه آن مذاکره مشخص نباشد و با انجام تعامل و گفت‌وگو طرفين به نتيجه مشترک و مطلوب برسند. اما اگر کسانی بخواهند با نتيجه مشخص که از قبل تعيين شده وارد گفت‌وگو شوند، قابل قبول نيست.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره روابط ايران با چين و روسيه، تصريح کرد: ما با چين و روسيه در حال همکاری هستيم و انتظار نداريم آن‌ها منافع ملی خود را فدای منافع ما کنند؛ همانطور که آن‌ها نيز نبايد انتظار داشته باشند تا ما منافع ملی خود را فدای آن‌ها کنيم.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که «جمهوری اسلامی ايران در موضوعات گوناگون در حال همکاری با چين و روسيه است و ممکن است در جريان اين همکاری‌ها اتفاق نظر و يا اختلاف‌نظر نيز ميان کشورها وجود داشته باشد» گفت: در نگاهی کلی، سه کشور ايران، روسيه و چين در يک بلوک قرار دارند و اين به معنای آن است که ما به لحاظ همسايگی و مبانی نگاه به صحنه بين‌الملل بايد همکاری بيشتری با يکديگر داشته باشيم. البته همکاری ما با کشورهای چين و روسيه همکاری صد در صد نيست، اما منطق ما در خصوص اين همکاری هم منطق صفر و صد نيست و با هم در حال همکاری هستيم.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: ما در اين شبکه گسترده، منافع ملی و بين‌المللی ملت ايران - نه به معنای منفعت خود، بلکه آنچه اعتقاد داريم در دنيا عدالت و نظم انسانی برقرار باشد - را دنبال کرده و جلو می‌بريم.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزيابی وی از وضعيت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران در مقايسه با کشورهای ديگر جهان خاطرنشان کرد: حقوق بشر موضوعی پايه‌ای است، چراکه جهان برای تأمين حقوق انسان‌ها به پا شده و همه پيامبران برای تأمين اين حقوق مبعوث شدند و همه دولت‌ها بايد به دنبال حقوق مردم و ملت‌ها در سطح جهان باشند و روشن است که ما نمی‌توانيم استاندارد خاصی در دنيا قرار داده و انتظار داشته باشيم همه از آن تبعيت کنند، چراکه اين کار مشکلات فراوانی را ايجاد می‌کند کما اينکه همين تفکر مشکلاتی را برای بشر ايجاد کرده است.

احمدی‌نژاد با طرح اين سوال که آيا امروز حقوق بشر در همه جای دنيا به طور واقعی تأمين شده است؟ گفت: در آمريکا روزانه به طور متوسط ۳۰ نفر در درگيری‌ پليس و مردم کشته می‌شوند. در اروپا هم مردم مشکلات فراوانی دارند و اصولاً در همه جای دنيا مشکل وجود دارد چرا که هنوز بشر به جايی نرسيده که مشکلات بشری بطور کامل به اتمام رسيده و همه حقوق بشر تأمين شده است ما نيز بعضاً دچار ضعف‌هايی هستيم اما معنای آن اين نيست تا عده‌ای که خودشان ضعف‌های بسياری در موضوع حقوق بشر دارند بخواهند بر ما ايراد بگيرند؛ اين منطقی اشتباه و غلط است.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: منطق درست درباره حقوق بشر اين است که ملت‌ها به تفاهمی جهانی بر مفهوم حقوق بشر برسند حتی بر مصاديق آن نيز با توجه به ويژگی‌های مختلف جغرافيايی، فرهنگی و سياسی بايد تفاهم شود و همه کمک کنند تا حقوق بشر واقعی اعمال شود نه اين‌که عده‌ای خود را مدعی حقوق بشر بدانند و آن را بهانه‌ای برای فشار به کشورهای ديگر جهان کنند.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌که «اگر مدعيان حقوق بشر حقيقتاً به دنبال حقوق انسان‌ها بودند دانشمندان و بزرگان آن‌ها بر روی مصاديق حقوق بشر بررسی کرده و به تفاهم می‌رسيدند» گفت: آن چيزی که از آن به عنوان منشور حقوق بشر نام برده می‌شود، بسيار مبهم بوده و تفسيرهای مختلفی می‌توان از آن ارائه کرد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اين‌که «امروز آمريکا که خود زندان‌های مخفی در اروپا و ساير نقاط جهان دارد و بدون محاکمه مردم را در آنجا زندانی می‌کند، با بهانه دفاع از حقوق بشر به وجود زندان‌ها در ديگر کشورها ايراد می‌گيرد» گفت: آمريکا و غربی‌ها به لحاظ اين‌که تاريخی پر از ادعا و دروغ در پرونده خود دارند، اگر معدود ادعای درستی هم داشته‌ باشند اثری در ملت‌ها نداشته و مردم با آن‌ها مقابله می‌کنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره هدفمند کردن يارانه‌ها اظهار کرد: طرح هدفمند کردن يارانه‌ها اقدام بسيار بزرگ و البته يک بخش از کل طرح تحول اقتصادی بود؛ تغييری در ساختار اقتصادی کشور در حال وقوع است و گام اول آن با هدفمند کردن يارانه‌ها برداشته شده است که در مقايسه با ده‌ها کشور که اين طرح را انجام داده‌اند، اقدام ايران بسيار موفق و با کمترين تبعات و بيشتر دستاورد مثبت همراه بوده است.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که «به واسطه هدفمند کردن يارانه‌ها مصرف سوخت کاملاً تحت کنترل قرار گرفته است و الگوی مصرف در انرژی، معماری و مديريت به سرعت در حال تغيير می‌باشد و اصولاً نگاه مردم به اقتصاد عوض شده است» تصريح کرد: البته اين بدين معنا نيست که در طول يک سال می‌توان به تمام نتايج قابل پيش‌بينی دست پيدا کرد؛ مهم اين است که اقتصاد کشور در ريل درستی قرار گرفته و هر چقدر در مسير اين ريل جلوتر می‌رويم، تفاوت‌ها و نتايج مثبت آن بيشتر آشکار خواهد شد.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌که «در طرح هدفمند کردن يارانه‌ها بيش از ۷۳ ميليون نفر يارانه دريافت کردند و اين بدان معناست که کسی گرسنه نمی‌ماند و به نان شب محتاج نيست» خاطرنشان کرد: هدفمند کردن يارانه‌ها گام اول در راه ريشه‌کن کردن فقر در کشور است و به فضل الهی با اجرای گام‌های بعدی طرح تحول اقتصادی، حتما به جايی خواهيم رسيد که در کشورمان فقيری وجود نداشته باشد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره تئوری‌های اقتصادی غربی و اين‌که عده‌ای از ايجاد تورم ۷۰ درصدی در کشور به دنبال اجرای هدفمند کردن يارانه‌ها سخن می‌گفتند، اظهار کرد: فرمول‌های اقتصادی دنيا يک طرفه است و در کشور ما پاسخگو نيست، همچنان که عده‌ای با استفاده از همين فرمول‌ها کمترين افزايش قيمت‌ به واسطه هدفمند کردن يارانه‌ها را بيش از ۷۰ درصد اعلام می‌کردند، در حالی که کل ميزان تورم در پايان سال گذشته ۱۲.۸ درصد و اکنون به ۱۹.۳ درصد رسيده و روند نزولی هم به خود گرفته و اين روند تا پايان سال و تا تک رقمی شدن نرخ تورم ادامه خواهد داشت.

رييس‌جمهور گفت: در هدفمند کردن يارانه‌ها ملت و دولت در کنار هم موضوع را به خوبی مديريت کردند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره حمايت از بخش توليد به دنبال هدفمند کردن يارانه‌ها اظهار کرد: بايد منظور از کمک دولت به بخش توليد روشن باشد؛ اگر عده‌ای اين موضوع در ذهن‌شان است که دولت به بخش توليد پول تزريق کند، چنين تصوری اشتباه است و اتفاق نخواهد افتاد. اما دولت از طريق يارانه‌ها و تسهيلات بانکی حمايت از بخش توليد را همچنان در دستور کار خود دارد.

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز مصرف انرژی در بخش توليد به رغم بالا رفتن قيمت انرژی، افزايش يافته است، بطوری که طی هفت ماهه امسال نسبت به گذشته در تمام توليدات پايه و اساسی کشور افزايش توليد داشتيم و برخلاف تحليل‌هايی که اعلام می‌شد در طی ۱۸ ماه پس از هدفمند کردن يارانه‌ها رشد توليد منفی خواهد شد، امروز شاهد رشد مثبت و بالا در بخش توليد هستيم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره مشکلات ايرانيان خارج از کشور و نقش شورای عالی ايرانيان در اين خصوص اظهار کرد: تاسيس شورای عالی ايرانيان از اقدامات بسيار موفق دولت بود که ارتباط خوبی با ايرانيان خارج از کشور برقرار کرد؛ منتها مشکلاتی برای اين شورا پيش آمده، اما تعطيل نشده و به فعاليت‌های خود ادامه خواهد داد و اميدوارم اقدامات خود را هر چه بيشتر گسترش دهد.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره بازگشت ايرانيان خارج از کشور نيز گفت: هر کدام از ايرانی‌هايی که وضعيت اقتصادی مناسبی در خارج از کشور ندارند، بدون ترديد اگر به ايران برگردند زندگی بهتری خواهند داشت.

احمدی‌نژاد افزود: ايرانيان در هر جای دنيا که باشند اگر برای انسانيت کار کنند و واقعاً ايرانی باشند به نفع کشور است و به عنوان عقبه فرهنگی و سياسی ايران به شمار می‌روند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره علت حضور گسترده شرکت‌های خارجی به ويژه شرکت‌های اروپايی و آمريکايی برغم تحريم‌های برخی دول غربی در ايران، اظهار کرد: ايران کشوری بزرگ و ثروتمند است و بهترين کشور برای سرمايه‌گذاری به‌شمار می‌رود؛ بی‌ترديد کشوری ۷۵ ميليون نفری با درآمد سرانه‌ای بالا و مردمی که به دنبال بهترين‌ها هستند، بازار مناسبی برای سرمايه‌گذاری و حضور شرکت‌های خارجی می‌باشد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال مجری شبکه جهانی جام‌جم درباره پيشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ايران اظهار کرد: ايرانيان در طول تاريخ فهم و تشخيص درستی از علم داشته‌اند و همواره اهتمام ويژه‌ای به کسب علم و دانش داشته و روی آن سرمايه‌گذاری کردند.

رييس‌جمهور گفت: ملت ايران پيشرفت علمی را ستون فقرات پيشرفت کشور می‌دانند و خوشبختانه سرعت پيشرفت علمی کشورمان افزايش يافته و يازده برابر متوسط جهانی است.

احمدی‌نژاد افزود: برای تسهيل فعاليت‌های علمی در کشور معاونت علمی، فناوری در رياست جمهوری تشکيل شده که موجب هماهنگی و انسجام فعاليت‌های علمی در کشور شده و سلسله اهداف کلان علمی و فناوری نيز برای کشور تعريف شده است؛ البته اين موضوعات به معنای رسيدن به جايگاه مطلوب نيست و بايد همچنان به فعاليت‌های خود ادامه دهيم تا به جايگاهی برسيم که در قله علم و دانش روز جهان قرار بگيريم.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره موضوع فرار مغزها از ايران نيز اظهار کرد: فرار مغزها را قبول ندارم چرا که براساس مطالعاتی که انجام شده امروز خروج نخبگان و دانشمندان از کشور کاهش يافته و بيشتر شاهد ورود نخبگان به کشور هستيم. البته بديهی است که عده‌ای برای ادامه تحصيل يا فعاليت‌های تحقيقاتی به خارج از کشور سفر می‌کنند که ايرادی به آن وارد نيست و نمی‌توان اسم آن را فرار مغزها گذاشت.

رييس‌جمهور تاکيد کرد: دولت به دنبال آن است که زمينه تحصيل و فعاليت‌های تمامی رشته‌های علمی را در کشور فراهم کند اما تا زمانی که به مرجع علمی در جهان تبديل نشده باشيم بالاخره يک عده برای تحصيل دانش روز به خارج سفر می‌کنند که البته اين موضوع هم در افق کلان به نفع بشريت و ايران است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی درباره تحولات منطقه و مواضع جمهوری اسلامی ايران در خصوص اين تحولات اظهار کرد: جمهوری اسلامی ايران از نقش و تأثير فرهنگی و سياسی در منطقه و جهان برخوردار است و مواضع روشن و انسانی نسبت به تحولات موجود دارد؛ ما آزادی، عدالت، احترام، حق حاکميت ملی را متعلق به همه ملت‌ها می‌دانيم، ضمن اين‌که اصلاحات را هم موضوعی لازم دانسته ولی معتقد‌يم که دولت‌ها و ملت‌ها بايد آن را با تفاهم و در شرايط دوستانه انجام دهند. دخالت بيگانگان را هم در امور داخلی کشورها ممنوع می‌دانيم و اين را می‌توان بهترين و زيباترين موضعی دانست که ايران در خصوص تحولات منطقه اتخاذ کرده است.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که «غربی‌ها به دنبال آن هستند که تحولات منطقه را به نفع خود رقم بزنند و در اين راستا از تمام ابزارهای رسانه‌ای و قدرت و ثروت خود استفاده می‌کنند» گفت: بی‌ترديد در اين شرايط جمهوری اسلامی ايران نيز بايد فعال باشد اما تفاوت ما با غربی‌ها اين است که ايران نمی‌خواهد اين تحولات به نفع ايران رقم بخورد بلکه علاقه‌مند است به نفع ملت‌ها مديريت شود چرا که معتقديم اگر ملت‌ها آزاد و مستقل باشند برآيند تصميم آنها به نفع ما خواهد بود.

وی افزود: در موضوع سوريه هم معتقديم که دولت و ملت سوريه بايد با هم و در فضای تفاهم تصميم بگيرند و بيگانگان حق هيچگونه دخالتی ندارند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره ديپلماسی جمهوری اسلامی ايران اظهار کرد: ديپلماسی ايران بسيار فعال است و غير از رژيم صهيونيستی و دولت آمريکا که تمام آمريکا را فدای رژيم صهيونيستی کرده است با بقيه کشورها ارتباط دوستانه‌ای داريم.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره روابط ايران و انگليس نيز گفت: ملت ايران خاطرات خوبی از انگليس ندارند و سابقه اين کشور در ايران قبل و بعد از انقلاب بد بوده است، منتها جمهوری اسلامی ايران متناسب با رفتار آنها روابط خود را تنظيم می‌کند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: کل مبادلات ايران با انگليس ۵۰۰ ميليون دلار و با کل اروپا ۲۴ ميليون ميليارد دلار است و اين در حالی است که کل مبادلات ايران بيش از ۱۹۰ ميليارد دلار می‌باشد؛ البته ملت ايران هرگز به دنبال قطع مبادلات خود با ساير کشورها نيست و اصولا‌ً مبادلات را پايه دوستی و همکاری می‌داند، اما اگر عده‌ای بر قطع مبادلات خود اصرار داشته باشند ما هم اصراری بر حفظ آن نخواهيم داشت چراکه به قدری متقاضی برای معامله با ايران وجود دارد که نيازی به آن‌ها نيست. البته بايد توجه داشته باشند کسی که با ملت بزرگ ايران اينگونه برخورد می‌کند نبايد در آينده متوقع باشد که چرا ملت ايران به آنها کم‌محلی می‌کند.

رييس‌جمهور خطاب به سران برخی کشورهای غربی اظهار کرد:‌ توصيه می‌کنم ادبيات و نحوه رفتار خود را با ملت ايران اصلاح کنيد و چنين خيال نکنيد که با توهين به ملت ايران می‌توانيد نتيجه بگيريد، اينگونه تصور حتماً اشتباه بوده و نتيجه‌ای نخواهد داشت.

احمدی‌نژاد در پايان اين مصاحبه ايرانيان مقيم خارج از کشور را سفيران ايران دانست و گفت: جامعه بشری از ايرانيان توقع دارد که ويژگی‌های ايرانی واقعی يعنی پاکی، صداقت، محبت، خدمتگزار بودن و صميميت را داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016