چهارشنبه 2 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس قوه قضاييه: اخطار می‌کنم بی‌جهت فضای کشور را آلوده نکنيد، اميدواريم کار به اين سيلی‌های محکم نرسد، ايسنا

آيت الله آملی لاريجانی با تبريک فرا رسيدن هفته بسيج گفت: بسيج صرفاَ يک نهاد نظامی نيست بلکه نهادی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی است و با تاکيد بر ارزش‌های الهی و بر اساس فکر بلند امام راحل (ره) تشکيل شده و در همين راه هم گام برخواهد داشت.

به گزارش ايسنا،‌ رييس قوه قضاييه در جلسه مسوولان عالی قضايی نقش بسيج در اقتدار و استواری نظام اسلامی را مهم توصيف کرد و گفت: بسيج به همراه نيروهای مسلح ديگر کشور که همه در راستای انقلاب اسلامی هستند، موجب شد که مقاومت و دفاع مردم ما دوچندان بشود و از اين جهت نقش بسيار مهمی در اقتدار و استواری کشور داشته است و ما از خداوند متعال توفيقات بيشتر اين نهاد را خواستاريم و اميدواريم هميشه در راه ارزش‌هايی که بر اساس آن، اين نهاد تاسيس شده گام بردارد.

وی با گراميداشت ياد و خاطره شهدای غدير افزود: سردار بی‌ادعا، شهيد حاج حسن ‌تهرانی مقدم سرداری کم نظير در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در تحقيقات و در توانمندی موشکی کشور نقش بسيار مهمی داشت و ما از خداوند متعال علو درجات همه اين شهيدان عزيز را خواستاريم و اميدواريم که با ارواح طيبه ائمه‌اطهار(ع) و شهدا محشور شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس قوه قضاييه در ادامه به فشارهای کشورهای غربی به ويژه آمريکا بر کشورمان اشاره کرد و اظهارکرد: در چند روز اخير کشورهای غربی خصوصا آمريکا تلاش فراوانی کردند که از جهات متعددی به کشور ما فشار وارد و حتی گاهی با اشاره و کنايه بحث حمله نظامی را مطرح کنند و از طريق نهادهای بين‌المللی نظير آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و کميته سوم حقوق بشر سازمان ملل که تحت فشار و تحت تاثير آنها هستند قطعنامه‌ای عليه کشور ما صادر کردند.

آملی لاريجانی تأکيد کرد: وظيفه اين نهادهای بين‌المللی حمايت از قانونمندی در جهان است، نه منعکس کردن آرای کشورهای زورمند و زورمدار و نه کسانی که خودشان را سلطان بی‌رقيب در دنيا می‌دانند و اين مساله بسيار زشت و زننده است که يک سند بين‌المللی مثل قطعنامه آژانس يک هفته پيش از انتشار در اختيار کشورهای قدرتمند جهان قرار می‌گيرد در حالی که چنين قانونی در آنجا حاکم نيست که بايد قطعنامه‌ها در اختيار چند قدرت مسلط در دنيا باشد.

رييس قوه قضاييه افزود: اين مساله يک خلاف آشکار قانونی بود که انجام شد و خود آمريکايی‌ها هم اعتراف کردند که مضمون قطعنامه همان بود که ما می‌خواستيم. اين نشان از يک هماهنگی قبلی دارد و ما بسيار متاسفيم که نهادهای بين‌المللی به اين آشکاری وجهه خودشان را در بين مردم دنيا از دست می‌دهند.

رييس قوه قضاييه اتکا ملت ايران به باورها و اعتقادات دينی را موجب عزت و سرافرازی آنان دانست و گفت: قدرت‌های پوشالی بدانند که ملت ما براساس دين و اعتقاد خود عمل می‌کند که يکی از زيباترين آيات کتاب آسمانی‌اش اين است که «ولا یَحزُنکَ قَولُهُم انِّ‌العِزَّه للهِ جَميعاً» که مطابق آن اعتقاد ما بر اين است که تمام عزت در نزد حق‌تعالی است و هرکس به حق‌تعالی نزديک‌تر شد عزيزتر و قدرتمندتر است و بنابراين ملتی که به کتاب آسمانی‌ و به راهی که برايش ترسيم کرده يقين دارد از اين قدرت‌های پوشالی هيچ خوفی نخواهد داشت.

آملی لاريجانی افزود: کشورهای غربی به خاطر اين‌که قرن‌ها در فريبکاری سير کرده‌اند و با حيله‌گری منابع کشورها را ربوده‌ وکشورها را زير سيطره استعماری داشته‌اند نمی‌توانند بفهمند که چطور يک ملت وقتی شهادت را قبول می‌کند و قدم برداشتن در راه خدا را مجاهدت می‌داند و از شهادت استقبال می‌کند دارای چنان قدرتی می‌شود که از هيچ فشار و ظلم و ستمی خوف نخواهد داشت.

رييس قوه قضاييه گفت: حق‌تعالی وقتی کسی در مسير او قرار بگيرد او را قدرتمند می‌کند اما کشورهای استکباری اين مطلب را نمی‌فهمند؛ ولی بايد بدانند که اين کشور بيش از سی سال در مقابل اين دشمنی‌ها و اين رفتارهای ظالمانه مقاومت کرده است.

آملی لاريجانی با اشاره به اينکه «پاسخ ملت ما همان است که مقام معظم رهبری فرمودند: ما ملتی نيستيم که بنشينيم و تماشا کنيم قدرت‌های پوشالی که از درون موريانه ‌خورده‌اند ملت استوار و پولادين ايران را تهديد کنند. هرکسی فکر تجاوز به جمهوری اسلامی ايران در مخيله‌اش خطور کند، بايد خود را آماده دريافت سيلی‌های محکم و مشت‌های پولادين کند» گفت: اميدواريم کار به اين سيلی‌های محکم نرسد.


رييس قوه قضاييه به مساله حقوق بشر و رفتارهای دوگانه و متناقض غربی‌ها نيز اشاره کرد و افزود: در مساله حقوق بشر هم دست آمريکايی‌ها و غربی‌ها رو شده، که آخرين نمونه‌اش همين رفتاری است که آمريکايی‌ها و اروپايی‌ها با مردم خودشان دارند و همه مردم دنيا می‌بينند که رفتار پليس آنها با عده‌ای که به ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها معترض هستند و اعتراض‌شان هم مسالمت‌آميز است، چگونه است و چطور عده‌ای از مردم که به بی‌عدالتی‌ها معترضند به خاک و خون کشيده‌ شده‌اند.


لاريجانی با تأکيد بر اين نکته که «در تمام دنيا هر کجا جنگ و درگيری و خشونت هست ردپای آمريکا هم ديده می‌شود»گفت: مردم آن‌وقت چطور قبول کنند که شما برای حقوق بشر دل می‌سوزانيد. در حالی که اسرائيل که از همه نوع حمايت‌های آمريکا و کشورهای غربی بهره‌مند است علنی بمب اتمی ساخته و با آژانس هم هيچ‌ همکاری ندارد، هيچ قرارداد بين‌المللی در مورد مساله اتمی امضا نکرده و هيچ کارشناس آژانس را به کشورش راه نداده، اما کسی کاری به آنها ندارد.


رييس قوه قضاييه سپس به تشريح رفتار و نگرش ايران به مقوله انرژی هسته‌ای پرداخت و گفت: ما همواره گفته‌ايم بحث انرژی هسته‌ای در کشور ما صلح‌آميز است و بحث بمب اتم و امثالها مطرح نيست. قراردادهای آژانس را پذيرفته‌ايم. کارشناس‌ها به اين کشور آمده‌اند و دائما رصد می‌کنند اما شما ببينيد رفتار اين کشورها چقدر دوگانه است.


آملی لاريجانی با اشاره به اينکه «نحوه برخورد اين کشورها با مساله حقوق بشر ابزاری است» به سفر دبير ستاد حقوق بشر کشورمان نيز اشاره کرد و گفت: از دبير ستاد حقوق بشر آقای محمدجواد لاريجانی تشکر می‌کنم که در مناظره‌های بسيار خوب و استوارش اين دورويی و دوگانگی را به رخ آمريکايی‌ها کشيد و با صدای رسا اعلام کرد که آمريکا خودش پشت سر هر تروری در دنياست و خودش تروريست بزرگ دنيا است.


رييس دستگاه قضا سپس به موضوع پيگيری فساد مالی بانکی اشاره کرد و گفت: قوه قضاييه مکرر اعلام کرده که اين پرونده را با دقت و سرعت رسيدگی می‌کند. هر چند ابعاد اين پرونده بسيار گسترده است و هر روز هم که جلو می‌رويم ابعاد جديدی پيدا می‌شود که طبيعتا بايد ديده و رسيدگی بشود.


لاريجانی وظيفه و عملکرد قوه قضاييه را جدا از شعار و بحث‌های رسانه‌ای برشمرد و تأکيد کرد: کار قوه قضاييه کار قانونی است و کارش شعاری نيست که يک روز يک جور شعار بدهيم و يا با يک کلمه و جمله تمام بکنيم. بلکه بايد ابعاد مساله بررسی شود تا به کسی هم ظلم نشود و از طرفی هم بحث حقوق ملت مطرح است که بايد استيفای حقوق مردم بشود.


رييس قوه قضاييه افزود: متأسفانه عده‌ای که منافع‌شان ظاهرا در خطر است تلاش می‌کنند با جوسازی‌های رسانه‌ای، فضای رسانه و فضای عمومی کشور را آلوده کنند تا شايد جوانب مساله روشن نشود. اين افراد يک روز برخی را تطهير می‌کنند و روز ديگر عده‌ای را مقصر محسوب می‌کنند اما گويا نمی‌دانند که ما يک دستگاه قضايی هم در کشور داريم که مسوول رسمی رسيدگی است و جای رسيدگی در روزنامه‌ها و مصاحبه‌ها نيست و لذا بايد بدانند که دستگاه قضايی مقهور اين جوسازی‌ها نخواهد شد.


لاريجانی گفت: بارها گفته‌ام که اگر بنا باشد دستگاه قضايی براساس اين فضاسازی‌ها کار کند بايد هر روز يک طرف بچرخد در حالی که مسير قانونی ما روشن است و رسيدگی‌ها براساس مطالبی که از خود متهمان به دست می‌آيد و براساس قراين و مستنداتی که وجود دارد و کم هم نيست به صورت همه جانبه خواهد بود و در هر مرحله هم اميدواريم به اندازه کافی مساله شفاف باشد که بتوانيم به اطلاع مردم برسانيم.


رييس قوه قضاييه افزود: همه بايد بدانند که ما نمی‌توانيم از مساله رسيدگی به اين پرونده کوتاه بياييم؛ حتی اگر کسانی هم صدايشان بلند ‌شود باز هم ما کار خود را انجام می‌دهيم و چون پای استيفای حقوق ملت در پيش است ما نمی‌توانيم در اين مساله عقب‌نشينی کنيم.


آملی لاريجانی، حجت الاسلام والمسلمين اژه‌ای را قاضی برجسته و با سابقه دانست و گفت: مطمئنم که آقای اژه‌ای که قاضی برجسته و باسابقه بسيار خوبی است و در اين کار نظارت و مسووليت را پذيرفته‌اند، با دقت و با قاطعيت و بدون اين‌که به کسی بخواهد اجحاف بشود به اين مساله رسيدگی خواهند کرد.


وی افزود: اين‌که افرادی بگويند شما چرا کسانی را دستگير می‌کنيد چرا عده‌ای را احضار می‌کنيد و يا چرا بازداشت می‌کنيد واقعاً حرف‌های نادرستی است و من اخطار می‌کنم به اين افراد که بی‌جهت فضای کشور را آلوده نکنند و در مسيری که نه به نفع خودشان و نه به نفع نظام است گام برندارند. چرا که کشور نياز به آرامش و همدلی و وحدت دارد.


رييس قوه قضاييه دستگاه قضايی را «نهاد موظف و مسوول در جمهوری اسلامی برای رسيدگی به اينگونه تخلفات و جرايم دانست» و گفت: هيچ حقی هم از حق عمومی مردم بالاتر نيست. ما موظفيم رسيدگی کنيم و اگر روزی کنار بکشيم و عقب نشينی کنيم، خيانت کرده‌ايم. بنابراين چاره‌ای جز اين نيست که نهاد رسمی رسيدگی کننده، در اين کشور در يک فضای آرام و معقول به اين مساله رسيدگی کند چرا که حقوق مردم، اموال مردم و اموال عمومی چيزی نيست که ما بتوانيم بگوييم حالا کسی را که به يک چنين فساد بزرگ اقتصادی دامن زده و افراد متعددی به او کمک کردند، رهايش کنيم.

در ادامه اين جلسه، موضوع نحوه اجرای احکام مدنی در سراسر کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با بررسی دقيق ماده ۱۰ قانون تشکيل دادگاه‌های عمومی و انقلاب و ساير مواد قانونی مرتبط، بر تمرکز اجرای احکام تاکيد شد و مقرر شد جلسه تبيين و بررسی دقيق‌تر نحوه اجرای اين موضوع با حضور جمعی از رؤسای کل دادگستری استانها و برخی از مسوولان عالی قضايی برگزار شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016