سه شنبه 8 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

الهيان، رييس کميته حقوق بشر مجلس: کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل در سال جديد ميلادی به ايران سفر می کند، ايسنا

رييس کميته حقوق بشر مجلس از سفر کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل در سال جديد ميلادی به ايران و از تمايل دبيرکل سازمان ملل برای سفر به ايران پس از سفر کميساريای عالی حقوق بشر اين سازمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، زهره الهيان در جمع خبرنگاران در گزارشی از سفر به نيويورک گفت: سفر هفته قبل به نيويورک در خصوص مسائل حقوق بشر سازمان ملل بود. هياتی از ايران با محوريت ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در نيويورک حضور داشت که بنده نيز از سوی مجلس و کميسيون امنيت ملی در اين هيات حضور داشتم.

وی افزود: قرار بر مطرح شدن مباحث مهمی در اين اجلاس بود. قطعنامه‌ای که پيش‌نويس آن قبلا تهيه شده بود در خصوص حقوق بشر به تصويب رسيد، در ارتباطی که با رسانه‌ها جهت افشاگری پشت صحنه اين قطعنامه داشتيم اطلاع رسانی صحيحی انجام داديم، علاوه بر آن جلساتی با سفرای کشورهای مختلف داشتيم تا بتوانيم اطلاعات درستی از ايران به آنان ارائه دهيم.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با سفرای کشور عضو جنبش عدم تعهد (نم) داشتيم برخی از کشورهای عدم تعهد مخالفت خود با قطعنامه حقوق بشری عليه ايران را اعلام کردند، کشورهايی نظير چين، کوبا، ونزوئلا، نيکاراگوئه، روسيه و سوريه قطعنامه ضد ايرانی را سياسی می‌دانستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: رييس جلسه که فردی مصری بود مخالفت با اين قطعنامه را موضع رسمی نم اعلام کرد. سازمان‌ همکاری‌های اسلامی OIS نيز مخالف اين قطعنامه بود کشورهای عضو اين سازمان اعلام می‌کردند از سوی غرب و آمريکا تحت فشار هستند، به همين دليل برخی از کشورهای عضو اين سازمان در اجلاس حضور پيدا نمی‌کردند. علاوه بر اين آمريکا با تطميع، رای برخی از کشورها را خريده بود. قطعنامه ضدايرانی سازمان ملل ۸۵ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۵۹ رای ممتنع داشت.

الهيان تصويب سه قطعنامه در يک هفته عليه جمهوری اسلامی ايران را نشان دهنده عمق نگرانی غرب و رژيم صهيونيستی از نفوذ ايران در منطقه ارزيابی کرد و افزود: ملت‌ها امروز از سياست‌های غرب و استانداردهای دوگانه اين کشورها در موضوع حقوق بشر اطلاع دارند. سازمان‌های مردم نهاد آمريکايی نظرشان در خصوص اين قطعنامه ضدايرانی اين بود که با اين قطعنامه‌ها در شيپور جنگ عليه ايران نواخته می‌شود. يکی از اين سازمان‌ها در بيانيه‌ای تحت عنوان آمريکا با قطعنامه ضد حقوق بشر عليه ايران در شيپور جنگ می‌دمد، صراحتا با اين قطعنامه مخالفت کرد.

نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به سوالات سازمان‌های مردم نهاد آمريکايی گفت: اين سازمان‌ها معتقد بودند ايران که تجربه حمله به عراق و تسليحات هسته‌يی رژيم صهيونيستی را دارد چرا نبايد سلاح هسته‌يی داشته باشد. در توضيحاتی که محمدجواد لاريجانی داد اين بحث مطرح شد که ايران اساسا سلاح هسته‌يی و سلاح‌های کشتار جمعی را در تضاد با اخلاق و حقوق انسانی می‌داند و مقام معظم رهبری آن را حرام اعلام کرده‌اند، از اين رو ايران توانش را صرف جلوگيری از توليد اين نوع سلاح‌ها می‌کند. سياست کلی نظام نيز اين است که رفتن به سمت توليد اين سلاح‌ها را ممنوع اعلام کرده است.

وی افزود: طرح‌هايی از سوی برخی کشورهای اسلامی نظير عربستان بر عليه جمهوری اسلامی ايران شکل گرفته بود که با رايزنی‌هايی که انجام داده‌ايم صدور اين بيانيه به صورت برنامه‌ريزی شده منتفی شد. در جلسه سفرای کشورهای اسلامی که با تلاش آمريکا و عربستان بنا به صدور قطعنامه‌ای عليه ايران بود و رياست آن با قزاقستان بود جلوگيری شد، ولی اهداف اين قطعنامه به نحو ديگری در کميته سوم حقوق بشر سازمان ملل مطرح و به تصويب رسيد.

رييس کميته حقوق بشر کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی قطعنامه‌های سه گانه عليه جمهوری اسلامی ايران را، تهديد تفسير کرد و افزود: براساس فرمايش مقام معظم رهبری تهديد عليه ما بايد با تهديدات متناسب پاسخ داده شود.

الهيان با اشاره به توطئه عربستان عليه جمهوری اسلامی ايران در صدور ترور سفير عربستان از سوی ايران گفت: در توطئه‌ای عليه جمهوری اسلامی ايران قطعنامه‌ای ضد ايرانی پشتوانه‌ای برای تصويب قطعنامه‌ای ديگر در شورای امنيت سازمان ملل و مطرح کردن پرونده جمهوری اسلامی در مجامع بين‌المللی نظير ديوان دادگستری بين‌المللی ICG که دعاوی بين کشورها را بررسی می‌کند، هستند.

وی با اشاره به برخی پيام‌ها از سوی برخی کشورها گفت: پيام‌هايی از سوی برخی کشورها به ما داده می‌شد که منافع آمريکا در منطقه و خليج فارس نبايد از سوی ايران تهديد شود و اشاره می‌شد که اسراييل همچون سگی حافظ منافع آمريکا در منطقه است. البته سخنان مقام معظم رهبری و فرماندهان نظامی ايران کاملا شکننده بود و هراس آمريکايی‌ها نيز از يکپارچگی ملت ايران بود.

به گزارش ايسنا، الهيان با اشاره به بخش‌های ديگر از گزارش سفرش به نيويورک گفت: با شورای کارنگی و موسسات مطالعاتی نيز جلساتی داشتيم. مساله سوريه، موضوع هسته‌يی ايران و اعدام‌های که در ايران انجام می‌شود برای اعضای اين موسسات مهم بود. موضع ايران در خصوص اعدام‌ها اين بود که بيش از ۷۰ درصد اعدام‌ها در ايران در جهت مبارزه با قاچاق يا ترانزيت مواد مخدر انجام می‌شود، ولی مجامع غربی به جای همکاری با ايران در اين زمينه، کارشکنی کرده و ايران را محکوم می‌کنند.

الهيان با بيان اين‌که در موضوع زنان، اطلاعات عجيب و غريبی به کشورهای غربی داده شده است، گفت: سازمان‌های مردم نهاد تصورشان از ايران اين بود که زنان هيچ گونه فرصت شغلی و تحصيلی ندارند، حتی از حضور زنان در مجلس ايران نيز ابراز تعجب می‌کردند. اين نشان می‌دهد که سياه‌نمايی‌های رسانه‌های آمريکايی نوعی نگاه طالبانيستی از ايران منتشر کرده‌اند هم‌چنين سازمان‌های مردم نهاد برای سفر به ايران ابراز تمايل می‌کردند.

وی افزود: به درخواست سی‌ان‌ان بنا بود مصاحبه‌ای در مورد مسائل زنان و حقوق بشر با اين شبکه‌ی تلويزيونی داشته باشيم ولی به دليل هراس از افشاگری‌های مقامات ايران اين جلسه لغو شد.

نماينده‌ی مردم تهران در مجلس با تاکيد بر اين که بنا داريم پاسخ تهديدات غرب را با تهديد بدهيم، خاطرنشان کرد: برای اجرايی کردن اين راهبرد از ظرفيت مجلس و مجامع بين‌المللی استفاده خواهيم کرد.


الهيان در ادامه با بيان اين مطلب که درگزارش يوپی‌آر ۲۲۳ محور نقض حقوق بشر در آمريکا در سازمان ملل ثبت شده است، افزود: بر اساس گزارش يکی از سازمان‌های آمريکايی که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد آمريکا به طور متوسط سالانه ۵۵ ميليارد دلار صرف توليد و نگهداری تسليحات هسته‌يی می‌کند که اين رقم ۱۰ برابر بودجه سازمان ملل است.

به دليل آزمايشات و نگهداری مواد هسته‌يی در آمريکا آب‌های زيرزمينی اين کشور آلوده است و ۱۰۰ هزار کارگر تسليحاتی آمريکا و ساير کارگران اين کشور از امراض سختی نظير انواع سرطان‌ها رنج می‌برند. سوال اينجاست که آمريکا چرا با وجود وعده‌هايی که برای منع اشاعه تسليحات هسته‌يی می‌دهد به تعهدات بين‌المللی‌اش عمل نمی‌کند. قدرت تخريبی مجموعه تسليحات هسته‌يی آمريکا بيش از يک ميليون برابر انفجاری است که در هيروشيما اتفاق افتاد.

رييس کميته حقوق بشر مجلس تاکيد کرد: کشورهای عضو طبق کنوانسيون بين‌المللی خلع سلاح بايد توليد سلاح‌های هسته‌يی خود را متوقف کنند، در غير اين صورت شورای امنيت سازمان ملل بايد اين کشورها از جمله آمريکا را محکوم کند چون برخلاف تعهداتش عمل کرده است.

وی تصريح کرد: ۱۱۸ هزار پرونده در خصوص قربانيان سلاح‌ شيميايی داريم که اين سلاح‌ها از سوی ۱۲۰ شرکت غربی در اختيار عراق قرار گرفت. تعداد زيادی از مردم ايران و عراق به مواد شيميايی آلوده شده‌اند که آسيب‌های آن تا سه نسل ادامه خواهد يافت. مطالبه مجلس از قوه قضاييه و وزارت امور خارجه اين است که اين پرونده‌ها را در مجامع بين‌المللی دنبال کنند.

الهيان با اشاره به انتخاب فلاحت‌پيشه به عنوان مسوول پيگيری اين موضوع از سوی مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی به سهم خود پيگير مردمی است که سال‌هاست که از آثار مواد شيميايی بر جای مانده از دوران جنگ تحميلی رنج می‌برند.

نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به رايزنی‌های گروهک منافقين با مقامات کنگره آمريکا گفت: گروهک منافقين در تلاش است با مقامات کنگره آمريکا ديدار کرده و نام خود را از ليست سياه اين کشور خارج کنند و ممکن است اين اتفاق به زودی بيفتد. آمريکايی‌ها صراحتا از ترور مقامات سياسی و دانشمندان هسته‌يی ايران سخن گفتند. پنتاگون نيز در سال گذشته در نامه‌ای سری مجوز حمله به ايران را صادر کرده است، اتهام ترور سفيرعربستان از سوی ايران در کنار مسائل فوق‌الاشاره نشان می‌دهد که آمريکا از همه ابعاد درصدد تحت فشار قرار دادن و تهديد ايران است.

به گزارش ايسنا، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی در بخش ديگری از گفت‌وگويش با رسانه‌ها با اشاره به دليل لغو سفرش به برزيل گفت: لابی صهيونيست و متظاهران به دفاع از حقوق بشر از جمله شيرين عبادی در برزيل تمام تلاش خود را عليه ايران به کار گرفتند تا تعامل و ارتباط خوب ايران با برزيل به سردی گرايد . خانم روسف رييس‌جمهور برزيل درباره پرونده حقوقی سکينه محمدی به دليل انتقال اطلاعات نادرست به ايشان واکنش نشان داد و سخنانی عليه جمهوری اسلامی ايران مطرح کرد. در نامه‌ای که به ايشان نوشتيم درباره شرايط حقوق بشر در ايران توضيح داديم و ايشان گفت، برزيل درباره حقوق بشر، موضوع تبعيض‌آميزی عليه ايران ندارد.

الهيان با اشاره به نقش کشورهای همسو با ايران در صدور قطعنامه‌های ضد ايرانی گفت: بين کشورهای اسلامی و کشورهای تازه انقلاب کرده دلايلی وجود دارد که منجر به صدور رای عليه جمهوری اسلامی ايران شد؛ اين کشورها به دليل تحت فشار قرار داشتن از سوی غرب و آمريکا و به دليل حفظ منافع و مصالح‌شان وارد معامله شده و در صدور قطعنامه‌های ضد ايرانی نقش داشتند، ترس از مطرح شدن حقوق بشر در اين کشورها نيز شايد يکی ديگر از دلايلی باشد که دستگاه ديپلماسی ايران بايد رايزنی‌های جدی‌تری با اين کشورها داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016