چهارشنبه 9 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلويزيون اينترنتی زنان افتتاح شد، زنان تی وی

http://www.zanantv.org/home/

به نظر می رسد بهترين فضايی که می شود زنان تی وی را افتتاح کرد و اعلام کرد که اين تلويزيون به عنوان يک رسانه آلترناتيو اينترنتی تصويری دارد وارد عرصه سايبر می شود؛ اين پارک است که معترضان جنبش اشغال وال استريت در نيويورک آن را تصرف کرده اند.

زنان تی وی دنباله روی وب سايت های جنبش زنان است. اين وب سايت ها از سايت زنان ايران و تريبون فمنيستی شروع شد و در سال های بعد رسيد به سايت تغيير برای برابری؛ ميدان زنان؛ مدرسه فمنيستی و اخيرا سايت تا قانون خانواده برابر. اين وب سايت ها در واقع پايگاه و فضايی آلترناتيو بوده اند برای ايجاد کنش های مختلف زنان؛ رشد گفتارهای فمنيستی و در عين حال اين سايت ها توانسته اند تاثير زيادی بر جنبش دمکراسی خواهی ايران بگذارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زنان تی وی از اين نظر دنباله روی اين سايت هاست چون خودش را بخشی از جنبش زنان می داند و اميدوار است به عنوان يک رسانه تصويری؛ فضايی را برای تقويت گفتارهای موجود جنبش زنان ايجاد کرده و زمينه های مشترک بين گفتارهای موجود جنبش زنان و جنبش دمکراسی خواهی را گسترش دهد و در عين حال بتواند بين جنبش های فرامليتی مثل جنبش ضد سرمايه داری اشغال وال استريت و جنبش های دمکراسی خواهی خاور ميانه که بهار عرب ناميده می شود و جنبش های زنده داخل ايران ارتباط برقرار کند.

تقريبا يک سال طول کشيد تا پايگاه اينترنتی و استوديوی آن لاين زنان تی وی راه بيفتد. برای اينکار علاوه بر اجرای مراحل سخت افزاری و نرم افزاری زنان تی وی؛ می بايد روی چارچوب نظری؛ چگونگی يک رسانه آلترناتيو فمنيستی و ابداع تکنيک های جديد برای روزنامه نگاری شهروندی کار می شد. ما حاصل اين فعاليت ها در برنامه های آتی زنان تی وی نشان خواهيم داد.

بين جنبش دمکراسی خواهی ايران و جنبش اشغال وال استريت در مورد ايجاد فضاهای آلترناتيو شباهت هايی وجود دارد. معترضان جنبش اشغال وال استريت معمولا يک ميدان را اشغال کرده و ان را به محلی برای سازماندهی و جنبش سازی تبديل می کنند. معمولا هر گروه کار در يک چادر مستقر می شود و حتی شبانه روز در چادرها زندگی می کنند و هدف همه گروه ها اين است که بتوانند به طور روزمره ابتکاراتی را برای جنبش سازی در بدنه اجتماعی و اقشار مختلف مردم و گسترش جنبش ضد سرمايه داری اشغال داشته باشند.

فعالان جنبش دمکراسی خواهی و بخصوص جنبش زنان هم همين کار را در فضای مجازی می کنند. فضاهايی مانند وب سايت ها يا شبکه های اجتماعی را تصرف کرده و کاربرد آنها را به سمت جنبش سازی تغيير می دهند.

فضا برای زنده ماندن جنبش ها نقش اساسی دارد. اگر فضا نباشد فعالان نمی توانند دور هم جمع شده و پايگاهی برای سازماندهی و ايجاد تغيير داشته باشند؛ نمی توانند گفتار خود را گسترش داده و خودشان را تبيين کنند و نمی توانند صداهای خودشان را نشان دهند.

من دراينجا می خواهم از فضای جنبش اشغال وال استريت در نيويورک به عنوان يک سمبل استفاده کنم تا نشان بدهم زنان تی وی در فضای مجازی درست مثل يکی از همين چادرها گوشه ای از فضای مجازی را اشغال کرده است. کاری که چادر زنان تی وی در فضای مجازی می کند اين است که يک فضای الترناتيو درست کند برای زنانی که به حاشيه رانده شده و صدايی در رسانه های جريان اصلی ندارند. فضايی درست کند برای شبکه سازی؛ گفتگو و رشد جنبش های اجتماعی و فضايی درست کند برای تلفيق ديدگاه های برابری خواه و جنسيتی در جنبش دمکراسی خواهی.

زنان تی وی يک تلويزيون آلترناتيو شهروندی است و توليدات آن اغلب با مشارکت شهروندانی است که از فعالان بدنه اجتماعی جنبش زنان و ساير جنبش های فعال ايران هستند. فرقی نمی کند که شما شهروندانی در داخل ايران يا خارج آن باشيد؛ قطعا بدون کمک شما زنان تی وی نمی تواند به کار خودش ادامه دهد چرا که زنان تی وی يک رسانه شهروندی آلترناتيو است.

و از همه مهمتر زنان تی وی می خواهد از زاويه نگاه شهروندان به حاشيه رانده شده که در عين حال در جنبش های اجتماعی زنده ايران درگير هستند به مسايل بپردازد؛ از نگاه زنان و جوانانی که در رسانه های جريان اصلی صدايی ندارند اما زنده و فعال بوده و حاملان اصلی تغيير هستند. ماتلاشمان اين است که اين نگاه را از طريق دوربين هايمان کشف کرده و تقويت کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016