پنجشنبه 10 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آلمان، فرانسه و هلند سفرای خود را از ایران فراخواندند/ شاید ایتالیا هم سفارتخانه‌اش را تعطیل کند، کلمه

در پی حمله بسیج دانشجویی به سفارت انگلیس در تهران، کشورهای آلمان، فرانسه و هلند شامگاه چهارشنبه اعلام کردند که در ادامه واکنش ها نسبت به حملات صورت گرفته به مجموعه سفارتخانه های بریتانیا در تهران، سفرای خود را فراخوانده اند. همزمان ایتالیا هم اعلام کرد که تعطیلی سفارت اش در ایران را بررسی می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ادامه واکنش ها نسبت به حمله به مجموعۀ سفارتخانه های بریتانیا در تهران، دولت انگلیس روز چهارشنبه کارمندان خود را از ایران خارج کرده‌ و نروژ نیز سفارت خود در تهران را به حال تعطیل درآورده بود. همچنین وزیر امور خارجه بریتانیا نیز غروب چهارشنبه اعلام کرد که سفارت ایران در لندن تعطیل شده است و دیپلمات های ایرانی باید خاک بریتانیا را ترک کنند.

بر اساس گزارش ها، یک سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان در بیانیه ای کوتاه گفت: “در راستای اتفاقات روز سه شنبه در تهران، گیدو وستروله، وزیر امورخارجه، تصمیم گرفت تا سفیر آلمان در ایران را برای رایزنی به برلین فرا بخواند.”

این در حالی است که پیشتر روز چهارشنبه، سفیر ایران در آلمان به وزارت امور خارجه این کشور فراخوانده شد و مراتب اعتراض آلمان نسبت به حمله روز سه شنبه به سفارت بریتانیا در تهران به وی ابلاغ شد.

وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه دیگری اعلام کرد که امیلی هابر، یک مقام ارشد وزارت خارجه آلمان، به سفیر ایران گفته است حمله به مقر دیپلماتیک یک کشور دیگر، نقض فاحش قوانین بین المللی است که آلمان آن را به شدیدترین وجه محکوم می کند.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرده است که سفیر خود در تهران را فراخوانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنار والرو، سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه، در بیانیه اعلام کرده است : به دلیل نقض آشکار کنوانسیون وین توسط ایران درجریان حمله به سفارت بریتانیا در تهران، فرانسه تصمیم گرفته تا سفیر خود در تهران را برای رایزنی فرا بخواند.

وزارت امور خارجه هلند نیز اعلام کرده است که سفیر خود از تهران را برای مشورت فرا خوانده است.

در همین حال، وزیر امور خارجه ایتالیا گفته است که کشورش تعطیلی سفارت خود در تهران را بررسی می کند. جولیو ترزی گفته که ما در باره حضور سفیر و کادر دیپلماتیک خود در تهران سریعا تصمیم گیری خواهیم کرد. وی همچنین خبر داد که ایتالیا در همکاری با شرکای اروپایی اش و آمریکا تحریم نفتی جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

حمله به سفارت بریتانیا در تهران واکنش های شدید بین المللی در پی داشته است. شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا این حمله را محکوم کرد. آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، سوئد، دانمارک و کانادا نیز این حمله را تقبیح کرده اند.

دولت نروژ نیز اعلام کرده است، به خاطر نگرانی از ناامنی، سفارت خود در ایران را موقتا تعطیل می کند.

در همین زمینه، بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد، سفارت ایران در لندن تعطیل شده است و دیپلمات های ایرانی باید خاک بریتانیا را ترک کنند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، که برای ارائه گزارشی درباره حمله به سفارت بریتانیا در تهران در مجلس عوام این کشور سخن می گفت، اظهار داشت که به ایران ۴۸ ساعت فرصت داده شده است تا سفارت خود در لندن را تعطیل و کارکنان اش را از خاک بریتانیا خارج کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016