دوشنبه 14 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی، وزير خارجه ايران در ديدار با وستروله، وزير امور خارجه آلمان تأسف خود را از حمله به سفارت بريتانيا اعلام کرد، دويچه وله

گيدو وستروله، وزير خارجه آلمان با علی‌اکبر صالحی، همتای ايرانی خود ديدار و گفت‌وگو کرد. صالحی برای شرکت در کنفرانس افغانستان به آلمان آمده است. به گفته وستروله چرخش در سياست غرب و لغو تحريم‌ها بستگی به همکاری ايران دارد.

وزيران امور خارجه ايران و آلمان شامگاه يکشنبه (۴ دسامبر / ۱۳ آذر) در بن ديدار و گفت‌‌وگو کردند. علی اکبر صالحی برای شرکت در کنفرانس افغانستان در بن راهی آلمان شده است. سفر وزير خارجه ايران به آلمان از مدت‌ها پيش برنامه‌ريزی شده بود.

در پی شدت گرفتن اختلافات ميان جمهوری اسلامی و کشورهای غربی در مورد اين ديدار علی اکبر صالحی از آلمان ترديد وجود داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعتراض وستروله در مورد حمله به سفارت بريتانيا

گيدو وستروله در گفت‌وگو با علی اکبر صالحی اعتراض خود را از حمله به سفارت بريتانيا در تهران ابراز کرد. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان وستروله در اين ديدار تأکيد کرد که اين حمله به مثابه حمله به همه کشورهای عضو اتحاديه اروپا است. وزير خارجه ايران در اين ديدار تأسف خود را از اين موضوع اعلام کرد و اطمينان داد که چنين حوادثی ديگر تکرار نخواهند شد.

وزير خارجه آلمان در ديدار با صالحی خواستار همکاری بيشتر ايران با جامعه‌بين‌الملل در زمينه حل اختلافات هسته‌ای شد. وی تأکيد کرد، در صورت اين همکاری تحريم‌های وضع شده از سوی غرب می‌توانند در هر زمانی لغو شوند. وستروله گفت، اين موضوع کاملا به ايران بستگی دارد.

وزير خارجه آلمان در ديدار با صالحی حمله مهاجمان به سفارت بريتانيا را به منزله حمله به همه کشورهای اتحاديه اروپا خواندروابط ايران و آلمان به دنبال حمله عده‌ای موسوم به "دانشجو" به سفارت بريتانيا در تهران (۲۹ نوامبر / ۸ آذر) دستخوش تنش شده است. در پی اين حمله که با آسيب به مدرسه آلمانی‌ها در مجتمع باغ قلهک همراه بود، آلمان با احضار سفير ايران در برلين اعتراض شديد خود را در مورد حادثه اعلام کرد. گيدو وستروله، وزير خارجه آلمان همچنين سفير اين کشور در تهران را برای رايزنی به برلين فراخواند.

موضوع ايران در ديدار وستروله با دبيرکل سازمان ملل متحد

وستروله پيش از ديدار با همتای ايرانی خود با بان کی‌مون، دبير کل سازمان ملل متحد ملاقات و گفت‌وگو کرد. وی در مورد روابط آلمان با جمهوری اسلامی اظهار داشت، اين ضروری است که گفت‌وگوی ايران و آلمان قطع نشود.

وزير امور خارجه آلمان در مذاکره با دبيرکل سازمان ملل بر نقش ايران در حل مشکلات افغانستان اشاره کرد. وی گفت: «ما تنها زمانی می‌توانيم راه‌حل‌های خوبی برای همه همسايگان (در اين منطقه) بيابيم که همسايگان نيز همکاری کنند. از جمله اين همسايگان ايران است. ما حال از ايران توقع همکاری‌های بيشتری را داريم.»

علی اکبر صالحی در ماه نوامبر سال جاری ميلادی در نشست آمادگی برای برگزاری کنفرانس افغانستان در استانبول شرکت کرده بود. وزيران امور خارجه ايران و آلمان در اين همايش نيز با يکديگر ديدار و مذاکره کرده بودند. در آن زمان وزير خارجه ايران حضور نظامی ناتو در افغانستان را به شدت مورد انتقاد قرار داد. وی گفته بود که نيروهای خارجی نظامی مستقر در افغانستان به زندگی مردم اين کشور بی‌اعتنا است.

در دومين کنفرانس افغانستان که روز دوشنبه (۵ دسامبر / ۱۴ آذر) در شهر بن برگزار می‌شود، نمايندگان ۸۵ کشور و ۱۶ سازمان بين‌المللی حضور خواهند داشت. پاکستان در اعتراض به حمله نيروهای نظامی ناتو به دو پاسگاه مرزی اين کشور با افغانستان از حضور در اين کنفرانس خودداری کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016