دوشنبه 14 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طرح جديد ساماندهی تعطيلات از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس: کاهش تعطيلات رسمی از ۲۵ روز به ۱۶ روز، مهر

مرکز پژوهش‌های مجلس، در پيشنهاد جديد خود برای ساماندهی تعطيلات رسمی کشور که در قالب طرحی قانونی منتشر و آن را به نمايندگان مجلس ارائه کرد؛ پيشنهاد کرده است شمار تعطيلات سراسری کشور از ۲۵ روز کنونی به ۱۶ روز کاهش يابد و شماری از مناسبت‌های مذهبی، تنها در برخی استان‌ها تعطيل باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پايگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی ، اين مرکز در عين حال خواهان رسميت يافتن تعطيلاتی شده است که در قالب «روزهای بين‌ التعطيلی» مطرح می‌شوند و اين مرکز در تازه ترين گزارش خود طرحی را پيشنهاد می‌دهد تا به واسطه آن بتواند نظر دولت را هم در خصوص تعطيلی‌ها تامين کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترين گزارش خود برای حل معضل تعطيلات در کشور پيش دستی کرده و طرحی را به دولت و نمايندگان پيشنهاد داده است که برمبنای آن تعطيلات رسمی از ۲۵ روز به ۱۶ روز کاهش می‌يابد و در عوض به دولت اجازه داده می‌شود تا روزهای بين‌ التعطيلی را همواره تعطيل اعلام کند.

مقصود از اين پيشنهادها، البته تجميع تعطيلات پراکنده در کشور است که به اعتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس، معضل اصلی تعطيلات در ايران است.

به باور مرکز پژوهش‌های مجلس چالش تعطيلات ايران کم يا زياد بودن آن نيست، بلکه مشکل اصلی در نظر گرفتن تقويم قمری و شمسی در محاسبه تعطيلات است که اتفاقا همين موضوع پراکندگی تعطيلات در کشور را دامن زده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در طرح خود پيشنهاد کرده است که برای حل اين مشکل، برخی از ايام مذهبی در سراسر کشور تعطيل اعلام شود و برخی ايام مذهبی ديگر تنها در مناطقی خاص تعطيل اعلام شوند؛ مثل اعلام تعطيلی شهادت امام رضا(ع) فقط در استان خراسان رضوی، اين مرکز از اين دسته تعطيلات به عنوان تعطيلات محلی ياد می‌کند.

اين مرکز در مقابل کاهش ايام تعطيل به دولت و مجلس پيشنهاد می‌دهد که می‌توانند در صورت تلاقی هر کدام از اين تعطيلات با تعطيلات رسمی، آنها را با تعطيلی بين ‌‌التعطيلی تجميع کند.

در ادامه اين گزارش آماده است، يکی از آثار اقتصادی وضعيت فعلی تعطيلات صرف ۲۰ درصد از دستمزد پرداختی در اقتصاد کشور بابت روزهای تعطيل است، همچنين در اين گزارش تاکيد شده از آنجا که برای اين اوقات فراغت برنامه‌ريزی خاصی صورت نمی‌گيرد و مردم در ايام تعطيل به حال خود رها می‌شوند، نمی‌توان به بهره‌وری ناشی از اين تعطيلات اميد چندانی بست.

لحاظ کردن ساعت کار مفيد در بررسی تعطيلات

در استدلال‌های مرکز پژوهش‌ها برای دفاع از اين طرح آمده است: در مساله تعطيلات دو جزء محوری وجود دارد: ساعات کار مفيد، تعطيلات پايان هفته و رسمی. مقايسه تعطيلات در ايران با کشورهای ديگر جهان تنها در صورتی صحيح خواهد بود که از حيث ساعات کار مفيد وضعيت ما شبيه يا نزديک به کشورهای مقايسه شده باشد. در حالی که مطابق آمار، ساعت کار مفيد در ايران نسبت به ساير مناطق دنيا قابل مقايسه نيست.

در خوش‌بينانه‌ترين برآورد ساعت کار مفيد در ايران دو ساعت است و در کشورهای پيشرفته دنيا در بدبينانه‌ترين برآورد اين رقم به پنج ساعت می‌رسد. در چنين وضعيتی در حالی که در کشورهای پيشرفته از ۴۴ ساعت کار در هفته ۲۸ ساعت کار مفيد انجام می‌دهند، در ايران اين رقم ۱۱ ساعت است.

بنابراين از حيث اقتصادی ميزان زمان لازم برای استراحت و تجديد قوا (تعطيلات) در اين دو وضعيت متفاوت، نمی‌تواند يکسان باشد و از حيث فرهنگی نيز اشتغال ذهنی زيادی در اوقات کار صورت نمی‌گيرد که نياز به تعطيلات برای پرداختن به امور فرهنگی باشد. از همين‌رو مقايسه تعطيلات در ايران با ساير کشورها از اساس اشتباه است، زيرا عنصر مشترک و ثابتی در ميان نيست که براساس آن بتوان عنصر متفاوت يا متغير را نشان داد.

هزينه‌های اقتصادی هر روز تعطيل رسمی کشور

مرکز پژوهش‌ها معتقد است: تعطيلات رسمی هزينه‌های مستقيم و غيرمستقيم فراوانی بر اقتصاد هر کشور وارد می‌سازد که با استفاده از آمار مربوط به جبران خدمات کارکنان می‌توان هزينه‌های مستقيم تعطيلات رسمی برای کشور را محاسبه کرد، ولی در خصوص هزينه‌های غيرمستقيم تعطيلات به دليل نبود آمار قابل اتکا نمی‌توان در اين خصوص جز گمانه‌زنی تحليل درستی ارائه کرد.

با اين حال مرکز پژوهش‌ها معتقد است: طی سال‌های ۱۳۸۶- ۱۳۸۴ حدود ۲۰ درصد دستمزد پرداختی در اقتصاد کشور بابت روزهای تعطيل رسمی بوده، که کار و توليدی در آن روزها انجام نگرفته است.همچنين هزينه دستمزد پرداختی به نيروی کار شاغل کشور به ازای روزهای تعطيل رسمی نيز از ۷هزار ميليارد تومان در سال ۱۳۸۴ به ۵/۱۰هزار ميليارد تومان در سال ۱۳۸۶ افزايش يافته و حدود ۴۹ درصد رشد داشته است.

پيش‌نويس طرح ساماندهی تعطيلات

مرکز پژوهش‌ها در پيش‌نويس طرح خود پيشنهاد کرده است: تعطيلات رسمی قطعی در تقويم کشور عبارت باشند از: ۴ روز نخست نوروز، روز ۱۳فروردين ماه، روز عيد فطر، روز عيد غدير، روز عيد قربان، روز نيمه شعبان، روز ۲۸ ماه صفر، روز ۲۱ ماه رمضان، روزهای تاسوعا و عاشورای حسينی، روز ۲۲ بهمن، روز ۱۴ خرداد و روز اربعين حسينی.تبصره اين طرح می‌افزايد: روز ولادت و شهادت امام رضا(ع) در استان خراسان رضوی و روز شهادت امام صادق(ع) و حضرت زهرا(س) در استان قم تعطيل رسمی باشد.

در اين ۴ روز در همه نقاط کشور ساعت کار يک ساعت ديرتر شروع ‌شود.روز ۲۹ اسفند نيز نيمه تعطيل و ساعت کاری تا ۱۲ ظهر باشد.يک ماده اين طرح نيز تصريح می‌کند: چنانچه يک روز کاری در ميان دو تعطيلی رسمی قرار گيرد، دولت مجاز است با اطلاع‌رسانی قبلی آن روز را تعطيل اعلام نمايد. همچنين دولت می‌تواند در موارد لزوم با توجه به شرايط اقليمی در ماه مبارک رمضان حداکثر به ميزان دو ساعت، ساعات کار کارکنان ادارات دستگاه‌های اجرايی موضوع ماده (۵) قانون مديريت خدمات کشوری را کاهش دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016