سه شنبه 15 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز به کار برنامه “نسرين ستوده را آزاد کنيد”، کمپين بين المللی حقوق بشر

(۱۴ آذرماه ۱۳۹۰) کمپين بين المللی حقوق بشر درايران امروز برنامه ای را برای ايجاد پشتيبانی جهانی از آزادی وکيل زندانی، نسرين ستوده، و برجسته کردن شرايط اسفناک زندانيان عقيدتی در ايران را راه اندازی کرد. آغاز اين برنامه در استقبال از روز جهانی حقوق بشر، ۱۹ آذر، صورت می گيرد.

از ويژگی های اين برنامه انتشار يک ويديوی چهار دقيقه ای با عنوان “ستوده را فورا آزاد کنيد” است. در اين ويديو، برندۀ جايزۀ صلح نوبل، شيرين عبادی در خصوص تعهد ثابت قدم نسرين ستوده نسبت به حرفه اش، حبس نا عادلانۀ او و ضرورت تلاش گستردۀ بين المللی برای آزادی وی سخن می گويد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هادی قائمی، سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر درايران گفت: “نسرين ستوده يکی از شجاع ترين و صريح ترين مدافعان حقوق بشر در ايران است و خانوادۀ وی به صورت خستگی ناپذيری برای آزادی وی تلاش کرده اند. وی افزود: “برماست که به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، به تلاشهای خويش برای معرفی جهانی ستوده و افزايش فشار بر دولت ايران برای آزادی وی بيفزاييم.”

علاوه بر ويديوی “ستوده را فورا آزاد کنيد،” کمپين همچنين ترتيباتی را برای ارسال دو نامه جهت اقدام برای آزادی ستوده در نظر گرفته است که از طريق آن افراد می توانند نامه ای را به مقامات عاليرتبۀ ايرانی ارسال کنند و تقاضای آزادی ستوده رامطرح کنند. همچنين افراد می توانند نامۀ ديگری را به وزرای امور خارجۀ ۲۵ کشور در سراسرجهان ارسال کنند و از آنان تقاضا کنند تا خواستار آزادی نسرين ستوده شوند.

برنامه آزادی ستوده که نحوه نمايش آن به صورت چندرسانه ای و برروی تارنمای کمپين طراحی شده است همچنين حاوی چند ويديو و يک نمايش اسلايد شامل يک ويديوی اختصاصی از نسرين ستوده است که قبل از دستگيری اش فيلمبرداری شده و برای نمايش در اختيار کمپين قرار داده شده و در آن نسرين ستوده در خصوص اعدام افراد زير ۱۸ سال در ايران سخن می گويد. اين صفحه همچنين حاوی گامهای ديگری است که افراد می توانند برای حمايت از ستوده بردارند.

هادی قائمی ادامه داد: “اکثر مردم جهان ميدانند که شهروندان ايران غالبا برای ابراز عقايد و يا پيوستن به اعتراضات به زندان فرستاده می شوند، اما آنها معمولا نام اين زندانيان را نميدانند.” وی افزود: “ما اميدواريم که با قراردادن يک نام و يک چهره بر روی وضعيت اسف بار زندانيان عقيدتی در ايران بتوانيم ميزان تحرک نسبت به آزادیِ نه تنها نسرين ستوده، بلکه صدها نفر ديگر که ناعادلانه پشت ميله های زندان در ايران قرار گرفته اند را افزايش دهيم.”

از زمان انتخابات رياست جمهوری مورد مناقشۀ سال ۱۳۸۸، مقامات ايرانی صدها روزنامه نگار، فعال سياسی، رهبران دانشجويی، و مدافعان حقوق بشر را برای فعاليت های مسالمت آميز و يا انجام حق آزادی بيان خويش، غالبا بدون محاکمات عادلانه، زندانی کرده اند. زندانيان عقيدتی بسياری در خصوص شکنجه و بدرفتاری در زندانها، غالبا توسط مقامات وزارت اطلاعات که در تلاش برای اخذ اعترافات اجباری از آنان بوده اند، گزارش هايی ارايه کرده اند. ليست رو به رشد زندانيان عقيدتی شامل چندين وکيل حقوق بشر مشابه نسرين ستوده مانند عبدالفتاح سلطانی، محمد سيف زاده، و جاويد هوتن کيان می باشد.

مقامات ايرانی نسرين ستوده را در تاريخ ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ دستگير کردند. وی متعاقبا مورد اتهامات “اقدام عليه امنيت ملی” و “تبليغ عليه نظام” قرار گرفت و در شهريور سال جاری توسط دادگاه تجديد نظر به شش سال زندان و ۱۰ سال محروميت از حرفۀ وکالت محکوم شد.

تصميم دادگاه کاملا بر مبنای فعاليتهای نسرين ستوده در کنار يکی از گروههای پيشرو حقوق بشر در ايران، کانون مدافعان حقوق بشر، و به دليل ارایۀ خدمات وکالت به برخی از اعتراض کنندگان و منتقدان دولت پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ استوار شده بود. به عنوان بخشی از خدمات وکالت برای اين موکلين، نسرين ستوده با رسانه های داخلی و بين المللی در خصوص پروندۀ موکلينش صحبت کرده بود. از زمان دستگيری تا کنون، نسرين ستوده دو بار دست به اعتصاب غذا زده تا نسبت به محروميت خويش از حقوق اساسی اش به عنوان يک متهم و زندانی اعتراض کند.

نسرين ستوده که مادر دو فرزند خردسال است، به دنبال فعاليتهای خود برای لغو محکوميت اعدام برای افراد زير ۱۸ سال، بهبود حقوق زنان، و دفاع از زندانيان عقيدتی در ايران و در عرصۀ بين الملل چهره ای شناخته شده می باشد. وی در سال ۲۰۰۸ برندۀ جايزۀ حقوق بشر از کميتۀ بين المللی حقوق بشر در ايتاليا شد. در سال ۲۰۱۱، ستوده برندۀ جايزۀ برجستۀ “آزادی برای نوشتن” از انجمن قلم آمريکا شد.

کميساريای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد، گزارشگر ويژۀ سازمان ملل در امور حقوق بشر در ايران، چندين کشور و اتحادیۀ اروپا و سازمانهای حقوق بشر بين المللی همگی ازپروندۀ نسرين ستوده به عنوان مورد مهمی از نقض حقوق بشر توسط حکومت ايران ياد کرده اند.

روز جهانی حقوق بشر يادآور تصويب اعلاميه جهانی حقوق بشر در ۱۹ آذر سال ۱۳۲۷ توسط سازمان ملل متحد است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016