چهارشنبه 16 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"اتحاديه اروپا بر سر تحريم نفتی ايران به توافق رسيده است"، دويچه وله

در حالی که ايالات متحده امريکا از کشورهای عضو اتحاديه اروپا خواسته تا به تحريم نفتی ايران بپيوندند، مسئول انرژی اتحاديه اروپا اعلام کرده که کشورهای عضو اين اتحاديه برای تحريم نفتی ايران به توافق رسيده‌اند.

مسئول انرژی اتحاديه اروپا به خبرگزاری رويترز گفته که اعضای اين اتحاديه بر سر تحريم صادرات نفتی ايران به توافق رسيده‌اند. وی از گفتن اين که اين تحريم دقيقا چه زمانی به اجرا در می‌آيد خودداری کرده است.

"گونتر اوتينگر" همچنين اضافه کرده که به عقيده‌ی وی ايالات متحده امريکا و روسيه نيز می‌بايست به تحريم نفت ايران بپيوندند. او گفته است: «من فکر می‌کنم تحريم نفت ايران يک ابزار بسيار مهم است و ما بايد کشورهای بزرگ ديگر، و از همه مهمتر روسيه را نيز قانع کنيم تا به اين سياست بپيوندند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کميسر انرژی اتحاديه اروپا همچنين گفته: «در حال حاضر بايد اين مسئله کاملا در اتحاديه اروپا حل شود و سپس به عنوان يک سياست مشترک به کشورهای بزرگ ديگر اعلام شود».

حدود ۱۸ درصد از نفت صادراتی ايران به کشورهای عضو اتحاديه اروپا وارد می‌شود. مقصد بيشتر نفت صادراتی ايران، کشورهايی از آسيا، افريقا و امريکای لاتين هستند.

ايالات متحده امريکا نيز متقابلا از کشورهای عضو اتحاديه اروپا خواسته تا با تحريم خريد نفت از ايران، فشار را بر رژيم تهران بيشتر کنند.

يک مقام وزارت امور خارجه امريکا در اين مورد گفته: «ما به تمام کشورهای دنيا توصيه می‌کنيم که خريد نفت صادراتی ايران را متوقف کنند».

ايران در حال حاضر دومين کشور صادرکننده نفت پس از عربستان سعودی در ميان کشورهای عضو اوپک است. البته بسياری از کارشناسان پيش‌بينی‌کرده‌اند که با توجه به افزايش چند هزار بشکه‌ای صادرات نفت عراق در ماه ميلادی گذشته، ايران به زودی جايگاه دوم خود در اوپک را از دست خواهد داد.

ظرفيت توليد نفت ايران در حال حاضر ۴ ميليون بشکه در روز است که به گفته‌ی ايران حدود ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه آن صادر می‌شود. منابع غربی صادرات نفت ايران را در حال حاضر روزانه ۲ ميليون بشکه اعلام کرده‌اند که اين ميزان درمقايسه با سه ماهه اول سال جاری ميلادی، حدود ۸۰ هزار بشکه کمتر شده است. علت اين کاهش، افزايش تحريم‌ها عليه ايران و عدم توانايی اين کشور برای به روز ساختن تجهيزات استخراج نفت است.

مقامات ايرانی ادعا کرده‌اند که در صورت تحريم کامل نفت ايران از سوی اتحاديه اروپا، قيمت نفت به بشکه‌ای ۲۵۰ دلار برسد. کارشناسان اما قيمت نفت در بازار را تابع متغيرهای متفاوتی می‌دانند که تحريم نفتی ايران تنها تعيين‌کننده آن نخواهد بود. در حال حاضر قيمت نفت برنت دريای شمال بشکه‌ای ۱۱۰ دلار است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016