پنجشنبه 10 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاديه اروپا تصميم به تشديد تحريم ها عليه مقامات و نهادهای ايرانی گرفت

خبرنامه گويا - شورای وزرای خارجه ٢٧ کشور عضو اتحاديه اروپا در نشست روز پنجشنبه ١٠ آذر در بروکسل پايتخت بلژيک تصميم به تشديد تحريم های اقتصادی و مالی و اعمال تدابير تنبيهی شديدتری بر عليه قريب به ٤٠ مقام و بيش از ١٤٠ نهاد جمهوری اسلامی و همچنين تصميماتی بر عليه سوريه گرفتند.

به گزارش خبرنامه گویا در پی دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، ۱۴۳ شرکت و ۳۷ شخص ایرانی به فهرست کسانی که دارایی هایشان مسدود و ورودشان به اروپا ممنوع می شود اضافه شده است.

این تصمیم در پی نگرانی های فزاینده از برنامه هسته ای ایران و عدم پیشرفت در تلاش های دیپلماتیک اتخاذ شده است.

به گفته اتحادیه اروپا تحریم شدگان کسانی هستند که مستقیما در فعالیت های هسته ای دست دارند. فعالیت هایی که بر اساس اطلاعیه شورای اروپا در تضاد با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل هستند.

از مهمترین شرکت هایی که از آنها نام برده شده یکی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و دیگری سپاه پاسداران است.

تحریم های تازه به فهرست قبلی تحریم ها و فشارهای کشورهای اروپایی علیه ایران اضافه شده اند.

فهرست کامل شرکت ها و شخصیت های تحریم شده روز دوم دسامبر (جمعه) منتشر خواهد شد.

بریتانیا متذکر شده که این تحریم ها ارتباطی با حمله به اماکنش در تهران نداشته است.

انتظار می رفت تحریم هایی علیه شرکت های نفتی ایران هم موضوع بحث قرار گیرد ولی به نظر می رسد در حال حاضر چنین تحریم هایی اعمال نخواهند شد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که مصرف بالای نفت ایران در کشورهایی مثل ایتالیا و اسپانیا یکی از علل عدم تحریم نفتی این کشور است.

برخی از کشورهای اروپایی همچنین به تحریم بانک مرکزی ایران هم اقدام کرده اند و احتمال اقدام مشابه از سوی بقیه کشورهای غربی هم وجود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جلسه امروز وزيران خارجه اتحاديه اروپا بر روی ايران و سوريه متمرکز بود. ويليام هـئـیـگ وزیـر خارجه بريتانيا قبل از آغاز اجلاس وزرا، به خبرنگارن گفت که ارتباط مستقيمی بين اين دو رژيم سرکوبگر وجود دارد. وی گفت ايران برای سرکوب و کشتار مردم سوريه به رژيم بشار اسـد کمک می کند.

عليرغم درخواست بريتانيا، فرانسه و آلمان برای تحريم نفت ايران، اينگونه به نظر می رسد که تا کنون شورای وزرای خارجه اتحاديه اروپا به يک اجماع همگانی در زمينه تحريم نفت ايران، تحريم بانک مرکزی و يا بازخوانی سفرای اروپايی از تهران، دست نيافته اند. اگرچه مشورت در اين مورد همچنان ادامه دارد.

ممکن است تصميمات شديدتری نيز در راستای افزايش تحريم ها بر عليه ايران در نشست روسای دول عضو اتحاديه اروپا در روز جمعه هفته آينده (١٨ آذر) اتخاذ شود. اين تحريم ها می تواند شامل افزايش هر چه بيشتر انزوای سياسی جمهوری اسلامی، تحريم وسيع بانک مرکزی و صنعت نفت ايران باشد.

بريتانيا قبلا تصميم به تحريم بانک مرکزی ايران بصورت يکجانبه گرفته بود.

خانم کاترين اشتون مسئول روابط خارجی اتحاديه اروپا جزئيات بيشتری را در کنفرانس مطبوعاتی خود که قرار است حدود ساعت هفت و نيم امشب بوقت تهران برگزار شود، اعلام خواهد کرد.

اين تصميم شورای وزراء متعاقب حمله و اشغال سفارت بريتانيا و باغ قلهک توسط نيروهای بسيج وابسته به حکومت ايران و عکس العمل بريتانيا متعاقب در اخراج ديپلمات های ايرانی از لندن اتخاذ شده است. علاوه بر موضوعات مورد مناقشه نظير برنامه هسته ای ايران، حمايت از تروريسم، نقض حقوق بشر، اينک معضل نقض مصونيت های ديپلماتيک و زير پا گذاشتن قراردادهای بين المللی در مورد حفاظت از جان و مال ديپلمات ها توسط حکومت ايران نيز به ليست علل تحريم ها اضافه شده است.

ديروز علاوه بر نروژ، کشورهای فرانسه، آلمان و هلند نيز سفرای خود را از تهران فرا خوانده بودند. ايتاليا و سوئد نيز احتمال فراخواندن سفير خود از تهران را مطرح کرده بودند. ايران کمتر از بيست درصد از نفت خود را به کشورهای اروپايی از جمله ايتاليا، يونان، اسپانيا و ايرلند صادر می کند. مهمترين خريداران نفت ايران کشورهای آسيائی نظير چـیـن، هـنـد، ژاپن و کره جنوبی هستند.

بعضی از کشورها از جمله يونان، ايتاليا و اسپانيا علاوه بر تاثير تحريم نفت در مصرف داخلی کشور خود، نگران افزايش قيمت نفت هستند. برخی از ناظران اقتصادی مدعی هستند اگرچه در کوتاه مدت تحريم نفت و کاهش تقاضای نفت ايران ممکن است باعث نوسانات جزيی در بهای نفت جهانی شود، ولی از آنجايی که توليد و عرضه نفت کاهش نيافته، در ميان مدت قيمت نفت افزايش نخواهد يافت و به اصطلاح "شــوک نـفــتـی" بوقوع نخواهد پيوست. وانگهی کشور های ديگر توليد کننده نفت از جمله عربستان سعودی می توانند با بهره برداری از ظرفيت توليد بيشتر خويش اين کمبود را جبران کنند. مجلس سـنـای آمريکا نيز در پی تحريم بانک مرکزی ايران و همچنين تحريم خريداران نفت ايران می باشد.

حدود ٣٢ سال پيش نيز دانشجويان پيرو خط امام که می توان گفت امروزه از آنها بعنوان دانشجويان بسيجی نام برده می شود، به سفارت آمريکا در تهران حمله کرده و آن را اشغال نمودند. حرکتی که باعث سقوط دولت بازرگان و تفوق جناح روحانيون تامگرای وابسته به حزب جمهوری اسلامی بر همه ارکان حکومتی شد.

اشغال سفارت امريکا بهمراه جنگ ايران و عراق باعث تثبيت رژيم مذهبی از طريق سرکوب عريان و گسترده شد. اگرچه کشور و ملت ايران متحمل هزينه های فراوان و جبران ناپذيری شدند، اما در عوض روحانيون دگم انديش توانستند بر اهرم های قدرت سيطره و چيرگی کامل بيابند. آيت الله خمينی اشغال سفارت آمريکا را "انقلاب دوم" و جنگ هشت ساله را "نعمت الهی" خواند. برخی از ناظران معتقدند که حمله به سفارت بريتانيا در تهران و بحران آفرينی ديپلماتيک، علاوه بر اجرای حکم ايت الله خامنه ای مبنی بر اينکه تهديد را بايد با تهديد عملی پاسخ داد، احتمالا دسيسه پاره ای از اصولگرايان برای تضعيف و ضربه زدن به دولت احمدی نژاد بوده است، تا در دراز مدت سناريو ٣٢ سال پيش را به نوعی تکرار کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016