چهارشنبه 23 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس قوه‌ قضاييه: کيفرخواست متهمان پرونده فساد مالی بزودی صادر می‌شود، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس قوه‌قضائيه گفت: برای تعدادی از متهمان قرار مجرميت صادر شده و کيفرخواست اين پرونده نيز بزودی صادر می‌شود. رئيس سازمان بازرسی کل کشور مأموريت يافت در اسرع وقت قانونی بودن يا نبودن اصل واگذاری‌ها را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی قوه‌قضاييه، آيت‌الله آملی لاريجانی در جلسه مسئولان عالی قضايی با اشاره به برخی نقل قول‌های نادرست مندرج در رسانه‌ها مبنی بر برنامه دستگاه قضايی به دخالت در روند انتخابات و شيطنت‌آميز خواندن اين اطلاع‌رسانی رسانه‌‌ای اظهار داشت: در قانون انتخابات و نيز قانون اساسی به صورت واضح و شفاف وظايف هر يک از دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با انتخابات مشخص شده و بر اين اساس وظيفه نظارت بر انتخابات تنها برعهده شورای نگهبان و وظيفه اجرا بر عهده هيات‌های اجرايی و وزارت کشور است و دستگاه‌های ديگر از جمله قوه‌قضاييه حق ورود در روند نظارت و اجرا را ندارند.

رئيس‌ قوه‌قضاييه با اشاره به ماده ۱۷ قانون انتخابات، به وظيفه دستگاه قضايی در اين زمينه نيز اشاره کرد و گفت: در ماده ۱۷ قانون انتخابات و خارج از بحث نظارت بر انتخابات و اجرای آن که هرکدام مسئول خاص خود را دارد، به وظايف دستگاه قضايی در انتخابات اشاره شده و آمده است که محاکم صالحه قضايی موظفند به تخلفات و جرايم انتخاباتی به صورت فوری و خارج از نوبت رسيدگی کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آملی لاريجانی عزم دستگاه قضايی را در اين دوره از انتخابات عمل دقيق و سريع به وظايف قانونی خود و رسيدگی به جرايم انتخاباتی و پيشگيری از وقوع جرم توصيف کرد و افزود: عزم دستگاه قضايی در اين دوره از انتخابات برجسته کردن کار قوه‌قضاييه و انجام وظايف در وقت خود است، چرا که مطابق قانون، جرايم انتخاباتی مشخص و مجازات‌های آن نيز معين شده است و در جرايم مشهود نيازی به اعلام مجريان نداريم و اگر جرمی برای ظابطان قضايی و يا قضات مشهود باشد منتظر نمی‌مانيم که از ناحيه ناظران يا مجريان انتخابات به ما گزارش شود.

رئيس قوه‌قضاييه در ادامه با اشاره به حساسيت برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و تلاش دشمنان از ابتدای انقلاب برای کمرنگ جلوه دادن تمام انتخابات و تلاش برای بی‌توجهی به برگزاری انتخابات گفت: کسی ترديد ندارد که انتخابات باشکوه که همواره در کشور اسلامی ما برگزار شده موجب قوام مردمی نظام بوده است و در تمامی سطوح رای مردم از طريق انتخابات تاثيرگذار است.

فتنه ۸۸، نمونه تلاش مذبوحانه دشمنان برای زير سوال بردن انتخابات

لاريجانی تلاش‌های مذبوحانه دشمنان در فتنه ۸۸ را از نمونه‌های برجسته تلاش در زير سوال بردن انتخابات ايران برشمرد و تاکيد کرد: دشمنان همواره در تلاش بوده‌اند با ايجاد فتنه و آشوب مردم را نسبت به انتخابات بی‌توجه کنند اما همواره با پاسخ قاطع ملت ما مواجه شده‌اند و در اين انتخابات نيز به سبب حساسيت‌های موجود و نيز جريان بيداری اسلامی حضور مردم بسيار پررنگ خواهد بود و اميدواريم نهادهای نظارتی و امنيتی نيز به وظايف خود عمل کنند تا انتخاباتی سالم و باشکوه برگزار شود.

رئيس قوه‌قضاييه سپس به تشريح آخرين وضعيت پرونده فساد مالی پرداخت و از صدور کيفرخواست اين پرونده در آينده‌ای نزديک خبر داد و با تاکيد بر ادامه روند رسيدگی دقيق به ابعاد وسيع اين پرونده گفت: قوه قضاييه همچنان با تمام قوا و تمام وقت در حال رسيدگی به اين پرونده است و برای تعدادی از متهمان قرار مجرميت صادر شده و کيفرخواست اين پرونده نيز بزودی صادر می‌شود و اميدواريم که در دادگاه با سرعت و دقت تکليف اين پرونده روشن شود.

ابعاد جديدی از تخلفات در پرونده فساد مالی

رئيس قوه‌قضاييه با اشاره به اين که در روند رسيدگی به اين پرونده، ابعاد جديدی از تخلفات مطرح شده است از جمله شبهات جديد درخصوص واگذاری برخی کارخانه‌های مهم همچون کارخانه فولاد به اين گروه متخلف که نياز به بررسی بيشتری دارد، گفت: احتمال واگذاری غيرقانونی برخی کارخانه‌های مهم از جمله کارخانه فولاد به گروه آريا تقويت شده است و لذا رئيس سازمان بازرسی کل کشور ماموريت يافته است که در اسرع وقت بررسی کند که آيا اصل واگذاری‌ها قانونی يا غيرقانونی بوده است.

آيت‌الله آملی لاريجانی تاکيد کرد: اگر ثابت شود که واگذاری‌ها به اين شرکت از ابتدا و اساس غيرقانونی بوده است مسير قضايی رسيدگی‌ها نيز تا حدی تغيير خواهد کرد و ابعاد جديدی خواهد يافت.

کنترل پهپاد آمريکا توسط ايران، موجب حيرت جهانيان شد

رئيس‌قوه قضاييه در ادامه سخنان خود با تبريک در اختيار گرفتن هواپيمای فوق مدرن جاسوسی آمريکا به مقام معظم رهبری، مردم، نيروهای مسلح و بويژه سپاه پاسداران گفت: اين حرکت موجب حيرت جهانيان بويژه آمريکاييان شد و آنها گمان نمی‌کردند که جمهوری اسلامی بتواند هواپيمای جاسوسی آمريکا را به دام بيندازد و حالا آنها مجبورند به قدرت ويژه نيروهای مسلح ايران اعتراف و حساب ديگری را برای قدرت اين نيروها باز کنند.

آيت‌الله لاريجانی تصريح کرد: دشمنان ما بدانند که نيروهای مسلح ايران با تمام قوا از حريم اين کشور دفاع می‌کنند و به هيچ وجه مجالی برای حمله و دستيابی به حريم ايران به آنان نخواهند داد.

رئيس قوه قضاييه اظهارات رئيس‌جمهور آمريکا در بازگرداندن هواپيمای جاسوسی آمريکا را وقيحانه خواند و گفت: آمريکا به حريم کشور ما تجاوز کرده و جنگ جاسوسی راه انداخته است و حالا توقع دارد که ما هواپيما را به او بازگردانيم؛ متاسفيم که کشوری تا اين حد به خود اجازه قلدرمآبی و قدرتمندی و دخالت در امور کشورهای ديگر را می‌دهد و بعد توقع دارند هواپيمای آنها بازگردانده شود.

جاسوسی آمريکا جرم آشکار است/ فکر پس گرفتن پهپاد را از سرش بيرون کند

لاريجانی دخالت جاسوسی آمريکا در ايران را جرم آشکار دانست و گفت: ايران حق هرگونه برخورد با اين جرم آشکار را دارد و آمريکا بايد فکر بازپس‌گيری هواپيمای جاسوسی را از سر بيرون کند.

در ادامه جلسه راهکارهای پيشگيری از وقوع جرم با اولويت جرايم کلان اقتصادی و مواد مخدر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016