چهارشنبه 30 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محکوميت ايران در سازمان ملل به خاطر نقض حقوق بشر در گفتگو با عبدالکريم لاهيجی، راديو بين المللی فرانسه

فواد روستائی - سازمان ملل متحد با تصويب قطعنامه ای ضمن محکوم کردن موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران و فراخواندن تهران به همکاری با اين سازمان برای نظارت بر رعايت حقوق بشر، از دولت ايرن خواست کلیۀ زندانيانی را که به خاطر تلاش برای استفاده از حقوق ابتدائی خودبازداشت شده اند بدون قيد و شرط و فوراً ازاد کند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار ديگر ضمن انتقاد از نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ايران، دولت ايران را در اين ارتباط محکوم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در قطعنامه ای که ديروز (دوشنبه) با ٨٩ رأی موافق، ٣٠ رأی مخالف و ٦٤ رأی ممتنع به تصويب رسيد، جمهوری اسلامی ايران از جمله به خاطر توسل به شکنجه، استفاده از مجازات های بيرحمانه ای چون شلاق زدن، قطع اعضای بدن و اعمال تبعيض و نابرابری مستمر عليه زنان شديداً مورد انتقاد قرار گرفته است.

افزايش چشمگير شمار اعدام ها به ويژه به خاطر جرائمی که هيچ تعريف روشنی از آن داده نشده است و ادامۀ اعمال محدوديت و ممنوعيت مستمر بر حق برگزاری اجتماعات مسالمت آميز و آزادی بيان از ديگر موارد نقض حقوق بشر در اين ايران است که در اين قطعنامه محکوم شده است.

ادامۀ نقض حقوق اقليت های قومی و مذهبی چون اعراب، بلوچ ها، آذری ها، کردها، مسيحيان ، يهوديان، اهل تسنن، بهائيان، زرتشتيان و صوفيان نيز در اين قطعنامه مورد انتقاد قرار گرفته و محکوم شده است.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن ابراز تأسف و نگرانی از عدم تحقيق در مورد خشونت های پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری سال ١٣٨٨ از جمهوری اسلامی ايران خواسته است شفافيت و آزاد و عادلانه بودن انتخابات پارلمانی اسفند ماه سال جاری را تضمين کند.

سازمان ملل متحد در اين قطعنامه خواستار آزادی فوری و بدون قيد و شرط کلیۀ شهروندانی شده است که صرفاً به خاطر ابراز عقيده و تلاش برای استفاده از حقوق بنيادين و ابتدائی خود به گونه ای خودسرانه و غير قانونی بازداشت شده و در زندان به سر می برند.

سرانجام اين که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اين قطعنامه، تهران را به همکاری با اين سازمان در نظارت بر رعايت حقوق بشر در ايران فراخوانده و از دبير کل سازمان ملل نيز خواسته است در سال آينده مجدداً به انتشار گزارشی در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران اقدام کند.

عبدالکريم لاهيجی، نايب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر در پاريس در گفت و گو با بخش فارسی راديو بين المللی فرانسه دربارۀ محتوای اين قطعنامه و مبناهای شکل گرفتنِ آن گفت: اين قطعنامه علاوه بر اين که بر گزارشی که دبير کل سازمان ملل به مجمع عمومی سازمان ملل داد مستند شده ، برمبنای گزارش کميتۀ حقوق بشر ناظر بر اجرای ميثاق بين المللی حقوق مدنی سياسی، کميتۀ سوم مجمع بين المللی سازمان ملل و گزارش موقت احمد شهيد، گزارشگر ويژۀ حقوق بشر سازمان ملل تهيه شده است.»
لاهيجی رأی موافق کشورهای عضو سازمان ملل به اين قطعنامه را قابل توجه دانست و گفت: «آن دسته از کشورهايی هم که به اين قطعنامه رأی موافق نداده اند جزو کشورهايی هستند که خود جزو نقض کنندگان حقوق بشر هستند و به اين دليل به اين قطع نامه رأی مثبت نداده اند که در بزنگاه هايی که قرار است به وضعيت حقوق بشر در کشور خودشان رسيدگی شود به رأی ايران و کشورهای مشابه نياز دارند، بنابراين ترجيح می دهند يا رأی ممتنع و يا رأی منفی بدهند.»


گفتگوی رضا ولی زاده با عبدالکريم لاهيجی [۱]
http://www.persian.rfi.fr/aef_player_popup/rfi_player#


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016