شنبه 3 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حذف يارانه نقدی اقشار مرفه وارد فاز عملياتی شد، ايسنا

پروژه حذف يارانه نقدی اقشار مرفه بالاخره وارد فاز عملياتی شد. اگر چه هنگام شروع پرداخت يارانه نقدی، روش خوشه بندی اقشار جامعه برای تعيين ميزان يارانه يا برخورداری آنها از اين مزيت اعمال شد، اما به دليل نبود تحليل دقيق از وضعيت معيشتی مردم، اين روش کنار گذاشته شد و قرار شد يارانه نقدی به همه مردم به صورت يکسان تعلق بگيرد. با اين وجود دولت هم اکنون و پس از يک سال از گذشت پرداخت يارانه نقدی، تصميم گرفته يارانه اقشار مرفه را حذف کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دبير ستاد هدفمندی يارانه‌ها پيش از اين در پاسخ به اين سوال که "يارانه اقشار مرفه از چه زمانی حذف می‌شود" گفته بود: ما در ماه‌های آينده کاملا روی حذف برخی از افراد که مستحق دريافت يارانه نيستند، متمرکز می‌شويم و متناسب با آنچه در قانون آمده، کار را اجرايی می‌کنيم. الان جلساتی برای تقويت نظام شناسايی گذاشته‌ايم. مشکل الان ما اين است که بايد يک نظام شناسايی دقيق داشته باشيم تا افرادی که از فهرست حذف می‌شوند، افرادی باشند که طبق قانون بايد حذف شوند و در اين روند دچار خطا نشويم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته محمدرضا فرزين، بيشتر جلسات ستاد روی تقويت نظام شناسايی و گرفتن اطلاعات از دستگاه‌های متمرکز است و در آينده نزديک، حذف يارانه اقشار مرفه آغاز می‌شود.

او با تاکيد بر اين که پيش از حذف يارانه، با افراد مکاتبه می‌شود، اعلام کرده بود: پايگاه‌های اطلاعاتی مختلفی در کشور داريم که همه آنها را با هم لينک می‌کنيم. مثلا پايگاه‌های اطلاعاتی درباره‌ خودرو، مسکن يا وضعيت حقوق و دستمزد داريم و اينها معيارهايی است که اطلاعات آن جمع‌آوری می‌شود و بر اساس آن، يارانه اقشار مرفه حذف خواهد شد.

اما رييس جمهور در ديدار مردمی اخير خود گفت که "طبق برنامه قرار است با کسانی که توانمند هستند، مکاتبه کنيم و از آنان بخواهيم که در صورت تمايل از دريافت يارانه نقدی انصراف دهند."

محمود احمدی‌نژاد در حاشيه ديدار چهره به چهره با مردم شرق تهران خاطرنشان کرد: الان ۷۵ ميليون نفر يارانه دريافت می‌کنند اما آيا همه به اين يارانه احتياج داشته‌اند؟ بنده فکر می‌کنم برخی به خاطر اخبار و پيش‌بينی‌های غيرواقعی نگران شدند و به همين دليل دريافت يارانه را تقاضا کردند. وقتش رسيده کسانی که توانمند هستند کمک کنند تا با انصراف از دريافت يارانه نقدی، اين مبلغ در زندگی خانواده‌های ديگر تحول ايجاد کند. بر همين اساس بنا داريم با کسانی که توانمند هستند، مکاتبه کنيم و از آنها بخواهيم از دريافت يارانه نقدی انصراف دهند تا بتوانيم همين مبلغ را در خانواده‌هايی با سطح اقتصادی پايين‌تر توزيع کنيم. انتظار داريم زمانی که بحث انصراف افراد توانمند از دريافت يارانه نقدی را اعلام کرديم، همراهی لازم صورت گيرد تا بتوانيم فاصله طبقاتی را کمتر کنيم و به نقطه‌ای برسيم که در کشور فقير نداشته باشيم.

بر اساس آنچه از گفته رييس جمهور بر می‌آيد، موضوع حذف يارانه اقشار مرفه نيز ابتدا مبتنی بر خوداظهاری است، اما در نهايت دولت با ابزارهای شناسايی، ‌به اين کار اقدام خواهد کرد.

با اين وجود هنوز جزييات دقيقی از نحوه شناسايی افراد مرفه و پارامترهای در نظر گرفته شده برای تقسيم بندی مردم به قشر مرفه يا غير مرفه اعلام نشده‌ است. هم چنين مشخص نيست با حذف يارانه نقدی، اين عده از حمايت‌های غيرنقدی جديدی برخوردار خواهد شد يا خير؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016