جمعه 9 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صفارهرندی در پیش از خطبه‌های نماز‌جمعه تهران: ‌برخی در فتنه نتوانستند بچه‌های خود را اداره کنند، فارس

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره 9 دی گفت:حماسه 9 دی یعنی گرفتن یک عکس یادگاری برای قیامت نه برای نشان دادن به مسئولان شورای نگهبان در انتخابات.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمدحسین صفارهرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیش خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران طی سخنانی به بازخوانی 9 دی پرداخت و این حماسه را دارای نقشی تعیین کننده و تأثیر‌گذار در تاریخ معاصر ایران توصیف کرد.

وی با بیان اینکه اگر در 9 دی حماسه‌ حضور جانانه مردم به خصوص در شهر تهران به وقوع نمی‌پیوست، جریان فتنه و فتنه‌گران مرعوب نمی‌شدند، تصریح کرد: اگر در روز عاشورای 88 که عده‌ای با حضور در خیابان‌های تهران آشوب به پا کردند، با مقابله عزاداران حسینی مواجه نمی‌شدند، آن حادثه تلخ به عنوان یک ننگ ابدی تا ابد به پیشانی این شهر می‌چسبید.

این کارشناس مسائل سیاسی از خدا به پاس خلق حماسه 9 دی سپاسگذاری کرد و در همین زمینه گفت: مردم در آن روز در خیمه‌های عزاداری مشغول عزاداری بودند و هیچ کس باور نمی‌کرد کسانی که در ماه‌های گذشته انواع پستی‌ها را از خود نشان داده‌اند، در این ماه نیز دست به انجام اقدامات رذیلانه بزنند.

صفار‌هرندی به حضور زرتشتی‌ها در مراسم عزاداری سید‌الشهدا(ع) اشاره کرد و گفت: مردم با دانستن چنین مسائلی باور نمی‌کردند کسانی آنقدر سقوط کرده باشند که پرچم حسینی را آتش بزنند و به نماز خوانان روز عاشورا سنگ پرتاب کنند.

وی با تاکید بر اینکه عزاداران حسینی در روز عاشورا حرمت‌شکنان این روز را ناکام گذاشتند، بر این نکته تاکید کرد که در این روز کمر فتنه‌گران با حضور عزاداران حسنی شکست.

صفار‌هرندی تصریح کرد: نیروی انتظامی در آن روز به وظایف خود عمل کرد اما آنها اعلام کردند که اگر عزاداران حسینی به صحنه نمی‌آمدند، ما از پی کار بر نمی‌آمدیم.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشبیه 9 دی به عاشورای سال 57 بر این نکته تاکید کرد که در تمام سال‌های بعد از انقلاب هیچ وقت این احساس به ما دست نداد که راهپیمایی شبیه عاشورای 57 در ایران به وقوع پیوسته باشد که این حس در 9 دی در ما ایجاد شد.

صفار‌هرندی حماسه 9 دی را از لحاظ کمی و کیفی مشابه عاشورای 57 دانست و در همین زمینه گفت: البته 9 دی از لحاظ کیفی از عاشورای سال 57 بالاتر بود زیرا در آن راهپیمایی گرایش‌های مختلفی در راهپیمایی حضور داشتند اما در راهپیمایی 9 دی در حالی که کمیت به اندازه راهپیمایی عاشورای 57 بود اما ‌همه از لحاظ اعتقادی یکی بودند.

این کارشناس مسائل سیاسی 9 دی را این‌گونه توصیف کرد که "9 دی یعنی گرفتن یک عکس یادگاری برای قیامت نه برای نشان دادن به مسئولان شورای نگهبان در انتخابات".

وی 9 دی را همانند انفجاری توصیف کرد که بسیاری از معادلات فتنه‌گران را در هم ریخت و در همین زمینه گفت: وزیر دفاع انگلیس بعد از این حماسه در جمع سران کفر در اتاق جنگ خود برای بررسی مسائل ایران اعلام کرد که با این حضور همه جانبه و اعلام برائت از فتنه جنبش به اصطلاح سبز به پایان رسیده است، البته وزیر دفاع انگلیس بر این نکته تاکید کرد که اگر در 22 بهمن اقدامی از سوی جریان فتنه صورت بگیرد، حیات آنها ادامه می‌یابد و در غیر این صورت باید از این جریان قطع امید کرد و بعد از آن باید به سراغ گزینه‌های دیگر رفت.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای تحریم ایران و دیگر اقدامات آنها بر ضد کشورمان، از شکست دشمن در تمامی عرصه‌ها در مواجه با ایران سخن گفت.

وی با طرح این پرسش که چرا دشمن به این امید بست که کسانی از ما را می‌تواند به خدمت بگیرد؟ در پاسخ به این پرسش گفت: غربی‌ها اعتقاد دارند که اگر قرار باشد در ایران تغییری ایجاد شود، بایستی این تغییر توسط افرادی اتفاق بیفتد که ما امروز آنها را به عنوان جریان نخبه و یا خواص می‌شناسیم.

صفار‌هرندی اضافه کرد: آنها اعتقاد دارند باید جریانی را برای ضربه‌زدن به نظام برگزیدند که آن جریان نزدیک به انقلاب بوده و حتی علائمی از وابستگی به نظام در آن وجود دارد‌ همچنین این جریان بایستی نگاهی به بیرون نیز داشته باشد و به تغییر نظام نیز معتقد باشد.

وی اضافه کرد: پسر یکی از شخصیت‌های مطرح کشور در سال 88 طی یک مصاحبه با نشریه معتبر آمریکایی «‌یو اس ای تو‌دی‌» اعلام کرد که اگر پدر من رئیس جمهور شود، قانون اساسی را به صورت تغییر می‌دهد که شان رهبری در حد یک مقام تشریفاتی شود.

‌این سخنان صفار‌هرندی شعار "مرگ بر ضد ولایت فقیه" نمازگزاران را در پی داشت.

صفارهرندی در همین زمینه گفت: اینکه اکنون گفته می‌شود ماجرای فتنه ریشه در زمان فعلی ندارد و مربوط به گذشته است، سندهایی مثل سند ذکر شده دارد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اعتقاد غربی‌ها برای به‌کار‌گیری از یک جریان میانجی در ایران برای تغییر در نظام گفت: میانجی مد‌نظر غربی‌ها شامل افرادی می‌شود که در انقلاب حضور داشته و طالب تغییر هستند؛ اعتقاد آنها این است که 2 گروه می‌توانند میانجی باشند. یکی نهضت آزادی که البته این گروه اکنون در داخل کشور مانند گذشته نیست و یک گروه و جریان داخلی منحسوب نمی‌شود و گروه دیگر پیروان سروش که حلقه‌ای به نام حلقه کیان دارند.

وی ادامه داد: اطراف سروش کسانی حضور داشتند که در دوران اصلاحات آشوب به پا کردند و در جریان فتنه نیز دست آنها دیده می‌شود.

صفار‌هرندی همچنین در ادامه سخنان خود در پاسخ به اظهارنظر یک نمازگزار که از وی می‌خواست که به صورت شفاف‌تر و با ذکر نام افراد سخن بگوید، حاضرین در نماز جمعه را افرادی فهیم و هوشمند ارزیابی کرد و گفت: همین نمازگزاران زمانی که دیدند از همین تریبون نماز جمعه بحث‌هایی مطرح می‌شود و ‌خطبه‌ها به سمتی رفته است، جواب خطیب را دادند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به مناصب بالای برخی از افراد حاضر در فتنه گفت: این افراد در سال 88 در روزهای بعد از انتخابات که نظام به آنها اعتماد کرده بود، راه دیگری را پیمودند.

وی همچنین در خصوص منحرفان به 4 گروه اشاره کرد و در معرفی این گروه‌ها و بیان ویژگی‌های آنها گفت: دسته اول کسانی هستند که از ابتدای انقلاب رگه‌هایی از اعوجاج فکری در آنها نسبت به انقلاب وجود داشت که امروز این افراد به وجود این اعوجاج‌های فکری اعتراف می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صفار‌هرندی در بیان مثالی درهمین زمینه اظهار داشت: اکبر گنجی که یکی از چهره‌های منفور ایران به شمار می‌رود، سال‌ها‌ در کشور ما در مناصبی حضور داشت اما اکنون در مصاحبه‌های خود وقتی از وی سؤال می‌شود که تو امروز علم مخالفت با انقلاب و حتی اسلام را به دست گرفته‌ای‌ و در روزگاری خودت در نظام بودی؟ پاسخ می‌گوید که من از اول انقلاب هم درباره نظام تردید داشتم و تصور می‌کردم که دموکراسی از نظام بیرون نمی‌آید و چون من عاشق دموکراسی بودم، بعد از مشاهده عدم خروج دموکراسی از نظام از انقلاب خارج شدم.

صفار‌هرندی در همین زمینه خاطر‌نشان کرد: البته باید به این نکته توجه کرد که ‌"اکبر گنجی" سال‌ها بعد از عدم اعتقادش به انقلاب و نظام در کشور حضور داشت و جیره‌خوار بود و با توجه به دیدگاه‌های وی و عدم اعتقادش به نظام و انقلاب آیا رفتار اکبر گنجی منافق‌گونه نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به جریانی که پس از هجوم جریان بیرونی مرعوب شدند، این جریان را جریان دیگری از منحرفان برشمرد و و گفت: این جریان بر اثر هجومی که از بیرون به داخل می‌شود، تغییر موضع دادند و در مقابل جریان بیرونی مرعوب شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه دسته سوم کسانی بودند که بعد از رحلت امام خمینی (ره) تصور کردند از قافله دنیا جا ماندند، تصریح کرد: این افراد کسانی بودند که در انقلاب و جنگ مجاهدت کردند اما بعد از پایان جنگ تصور کردند که اکنون باید به دنیا برسند و متاسفانه در آن روزهای که بایستی کشور باید برای ساختن آماده می‌شد، آنها حتی از همین تریبون نماز جمعه استفاده کردند و مردم را به سمت زیاده‌خواهی و تجمل‌گرایی دعوت کردند و این سرآغاز ورود عده‌ای به دنیا‌طلبی شد.

این کارشناس مسائل سیاسی دسته بعدی را کسانی توصیف کرد که از عدم مدیریت اطرافیان خود ضربه خورده‌اند و در همین زمینه گفت: این افراد کسانی بودند که به دلیل تبعیت از نزدیکان خود سقوط کردند و به تمایلات اطرافیان خود هیچ واکنشی نشان ندادند و تحت تاثیر آنها قرار گرفتند.

صفارهرندی ادامه داد: گروهی نتوانستند مدیر خانه‌های خود باشند، نتوانستند بچه‌های خود را اداره کنند و آنها به دلیل تبعیت از اهوای نزدیکان و اطرافشان سقوط کردند.

وی اضافه کرد: این افراد در فتنه 88 سکوت کردند، زیرا قبل از آن سقوط کرده بودند.

صفار‌هرندی همچنین تاکیدکرد که مسائل ذکر شده نبایستی به کسانی تعمیم داد که در ابتدا تصور می‌کردند که این صحنه، صحنه دیگری است و در ادامه به دلیل روشنگری‌های صورت گرفته دیدگاه‌های خود را اصلاح کردند اما در این بین بودند که کسانی که بعد از واقعه عاشورا سکوت کردند و سکوت آنها به دشمنان خدا و امام حسین (ع) کمک کرد.

وی در پایان سخنان خود به بیان سخنان امام علی (ع) درباره چرایی آلودگی برخی‌ها بعد از رحلت پیامبر (ص) عظیم‌الشان اسلام ‌با قرائت بخشی از خطبه 150 نهج البلاغه پرداخت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016