سه شنبه 20 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگوهای راديو فردا و راديو بين‌المللی فرانسه با عبدالکريم لاهيجی درباره حکم اعدام برای امير ميرزائی حکمتی

«در قوانين ايران هر فردی در کره زمين را می توان به محاربه متهم کرد»

الهه روانشاد - يک شعبه دادگاه انقلاب اسلامی در تهران، امير ميرزايی حکمتی، آمريکايی ايرانی تبار را به اتهام «عضويت در سازمان جاسوسی آمريکا و همکاری با دولت متخاصم»، محارب و مفسد فی الارض شناخته و به اعدام محکوم کرد.

عبدالکريم لاهيجی، حقوقدان و نايب رييس فدراسيون بين‌المللی جامعه های مدافع حقوق بشر در گفت و گو با راديو فردا به صدور حکم اعدام برای اين آمريکايی ايرانی تبار واکنش نشان می دهد.

عبدالکريم لاهيجی: گذشته اين جوان ۲۸ ساله را آدم می شنود، تعجب می کند که جمهوری اسلامی- چه وزارت اطلاعات و چه سرويس های امنيتی و چه قوه قضاييه- واقعا درجه بی آزرمی و تجاوز به کرامت انسانی را صرف نظر از موازين حقوقی و قوانين بين المللی به کجا رسانده است؟

اين بی توجهی به حقوق انسانی تا جايی است که يک جوانی را که متولد آمريکاست و تا کنون به ايران سفر نکرده است، هيچ ارتباطی با مقامات ايران و تشکيلات دولتی و قضايی نداشته است که بتواند اطلاعاتی مخفی در ارتباط با کليه مسائلی که بتوان آن را اسرار نظامی يا سياسی ايران قلمداد کرد، و تنها و تنها برای ملاقات و ديدار با مادر بزرگش به ايران سفر کرده است، دستگير کرده و او را به جاسوسی متهم کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای لاهيجی، به فرض اينکه حتی اتهام جاسوسی در مورد آقای حکمتی صحت داشته باشد، آيا اعدام مجازات مناسبی است که قانون برای ارتکاب جرم جاسوسی در نظر گرفته است؟

قانون جمهوری اسلامی يک قانون معمولی نيست. در جمهوری اسلامی هر کسی را می توانند متهم به محاربه يا فساد بر روی زمين کرده و محکوم به اعدام کنند.

حالا کلمه «جاسوسی» در قوانين ساير کشورها هم وجود دارد. ولی اين دو عنوان از عناوين ساختگی است که جمهوری اسلامی آن را ابداع کرده و اگر شما به حکم قاضی صلواتی، رييس دادگاه انقلاب توجه کنيد، می بينيد که به همين دو موضوع اشاره کرده است؛ يعنی محاربه با جمهوری اسلامی و فساد بر روی زمين.

بنابر اين نبايد موضوع را در چهارچوب قواعد سيستم های حقوقی جديد مطرح کرد.

آقای لاهيجی، در حکم صادره از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برای آقای حکمتی آمده است «همکاری با دولت متخاصم»، آيا به اعتقاد شما دولت آمريکا را می توان به عنوان يک دولت متخاصم عليه ايران تلقی کرد؟

همين هم نشان می دهد که اتهاماتی که متوجه اين شخص شده تنها و تنها با مقاصد سياسی است. هميشه اين اتهامات را با جنجال و با تبليغات فراوان راه می اندازند و بعد از آن يا در جريان محاکمه مقداری در صدور حکم تعديل ايجاد می کنند و يا اينکه به همين صورت حکم اعدام را صادر می کنند و در مرحله تجديد نظر تعديل می کنند و بعد هم پس از مدتی آن شخص آزاد می شود. بدون اينکه به اين فکر کنند که افکار عمومی و يا حتی افکار مردم ايران برای شان اين سوال پيش می آيد که کسی که متهم به جاسوسی و محکوم به اعدام بود، چگونه آزاد شد و به کشورش بازگشت.

بنابر اين مسلم است که دولت ايران با دولت آمريکا و هيچ دولت ديگری در حالت جنگ نيست. ولی برای پيشبرد اهداف و سياست داخلی، هميشه می گويند که ما با دنيا در جنگيم.

نمی گويند که اين جنگ يک جنگ تبليغاتی است. ولی اينجا هم تنها برای اينکه بتوانند عنوان محاربه را به اتهامات آقای حکمتی تطبيق بدهند، ادعا کرده اند که ما با آمريکا در حال مخاصمه و جنگيم. و چون اين شخص قرار بوده است برای آمريکا فعاليت جاسوسی انجام دهد، بايستی محارب شناخته شده و او را محکوم به اعدام کرد.

***

راديو بين المللی فرانسه: اميرحکمتی به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شد

رحمت قاسم بيگلو - در تهران گفته شد که "اميرميرزائی حکمتی" جوان ايرانی مقيم آمريکا به اتهام جاسوسی برای آمريکا به اعدام محکوم شده است.

به گزارش منابع خبری ايران، اميرحکمتی "به اتهام همکاری با کشورمتخاصم و جاسوسی، مفسد فی الارض شناخته شده و به اعدام محکوم شده است".

اميرحکمتی، بيست و هشت ساله، درايالت آريزونای آمريکا متولد شده و پدروی علی حکمتی دردانشگاه مشيگان تدريس می کند.

حکم اعدام اميرحکمتی درشعبه پانزدهم دادگاه انقلاب توسط قاضی صلواتی صادرشده است.

اين درحالی است که خانواده ی اميرحکمتی با انتشاربيانيه ای يادآوری کرد ه اند که اميرحکمتی با اخذ اجازه از مقامات مسئول ايران برای ديدارخانواده به ايران سفرکرده بود و اکنون بيش از چهارماه است که درزندان های ايران نگاهداری می شود.

دراين بيانيه گفته شده است که ازنظرخانواده، ادعاهای مطرح شده عليه امير واهی است و اعترافات دروغين او نيز داوطلبانه نبوده و تحت شرايط سخت و اجباری گرفته شده است".

ايران می گويد: مامورين اطلاعاتی جمهوری اسلامی اززمان حضوراميرحکمتی درپايگاه آمريکا دربگرام افغانستان وی را زير نظرداشته و پس ازورود به ايران و آغازماموريت اقدام به بازداشت وی کرده اند.

خانواده اميرحکمتی می گويند، نامه هائی را درمورد فرزندشان برای مقامات ايران، ازجمله محمود احمدی نژاد، رئيس کميسيون حقوق بشرجمهوری اسلامی، رئيس قوه قضائيه ارسال داشته اند که تا کنون پاسخی دريافت نداشته اند.

اعضاء خانواده می گويند: "مقامات ايرانی ازما خواسته بودند تا درمورد پرونده فرزندمان سکوت اختيارکنيم، زيرا امير به زودی آزاد خواهد شد، از اين رو خانواده مجبورشد بی عمل درانتظاربماند، درحاليکه امير بی دفاع درپشت درهای بسته درانتظار سرنوشت نامعلوم خود است".

http://telechargement.rfi.fr.edgesuite.net/rfi/persan/audio/modules/actu/201201/PERSPECTIVE_1_SITE_OKOKOK.mp3

گفتگو با عبدالکريم لاهيجی
Links:
[۱] http://www.persian.rfi.fr/perspective-1-site-okokok-0


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016